VW ID.7
Moderator: Redaktion
Re: VW ID.7
Förstår. Jag nöter mest E4 i Norrland och där funkar presense superbra.
Önskar dock att lane assist gick att slå av permanent då det närmast är en trafikfara på våra dåligt upomärkta 2+1 vägar och vinterföre.
Önskar dock att lane assist gick att slå av permanent då det närmast är en trafikfara på våra dåligt upomärkta 2+1 vägar och vinterföre.
Q8 e-tron 55 S-line 2024
Polestar 2 LE PP 2021
Re: VW ID.7
Verkar inte så. Det verkar bara gå att justera rattvibration. Inte att default inaktivera.
Edit: I deras forum finns en tråd om tweaks där man tydligen lyckats lösa det. Måste gräva lite mer i det där..
Q8 e-tron 55 S-line 2024
Polestar 2 LE PP 2021
Re: VW ID.7
Ja absolut har du rätt. Jag tycker fortfarande man får väldigt mycket för pengarna. Tycker bara det är så synd att bromskänsla och styrkänsla inte va enligt förväntan, då det är funktioner som inte borde vara kopplat till ett fordons tillverkningkostnad/pris.Sportbilsentusiasten skrev: ↑20 mar 2025 15:58Har lite samma intryck som du av ID.7, men man ska komma ihåg att den är billigare än MB och BMW's motsvarigheter. Som jag tycker är minst en klass bättre i det mesta.linoleum skrev: ↑20 mar 2025 14:12Glömde nämna en sak till jag var besviken på med GTX Tourer. Kamerorna, backkamerans bildkvalitet var dålig. Självklart gör den sitt jobb, man ser bakåt. Men störde mig på detta. Tycker inte heller 360 kamerorna va toppen... Kanske en inställningsfråga, men man såg inte bilen och omgivningen skarpt och tydligt tyckte jag.
Man får vad man betalar för.
Re: VW ID.7
VAG vill väl bibehålla argument för att köpa Audi kanske?
Q8 e-tron 55 S-line 2024
Polestar 2 LE PP 2021
Re: VW ID.7
Efter att ha kört ID7 40 mil så tycker jag vi skulle kunna använda begreppet ”sport” lite mer försiktigt. Något hårdare fjädring.Maw skrev: ↑20 mar 2025 22:27Jag misstänker att det är något liknande Audi presense som VW har i bl a ID7? Den anpassar regen efter situationen. Jag tycker det gick fort att vänja sig vid det efter OPD i PS2 och kan inte säga att jag saknar OPD. Det blir dock en lite annorlunda och betydligt mer avslappnad körning med ID7 än med PS2, på gott och ont. De få gånger jag vill köra mer aggressivt så får jag ställa in ”sport” som körprofil, då regenererar bilen kraftigare och gaspedalen blir nog minst lika känslig som på en Tesla. Det brukar inte ta många minuter innan jag är tillbaka på comfort-inställningen igenlawe skrev: ↑20 mar 2025 22:17En liten kommentar ang. OPD efter 10' mil i P2 och nu Q8 (ifall du är på väg till Audi): Jag trodde jag skulle sakna OPD, men jag tycker Audis Pre Sense gör ett väldigt bra jobb i hastigheter över 30km/h. Med Pre Sense får jag ju hjälp av bilen att anpassa hastigheten och landsvägskörningen är betydligt mer avslappnad. I stan saknar jag OPD men där har väl Q6/A6 något sorts B-läge som kanske är ungefär samma. Om Pre Sense är ett tillval så kan jag rekommendera det.toppo skrev: ↑20 mar 2025 21:35Intressant att höra att fler har samma syn på ID7 som jag, en elektrisk Passat är väl en bra beskrivning och ärligt talat är Passat inte en bil som jag suktar efter. Fördelen med ID7 är naturligtvis priset, men jag ser ungefär samma nackdelar som linoleum listat. Besviken på komforten, avsaknad av OPD, tråkig förardisplay/HUD, okommunikativ styrning och gasrespons. Återstår att se om priset fäller avgörandet för mig, lite tveksamt ändå. A6 är en mycket trevligare bil, men för mer pengar.![]()
Jämfört med klassiska sportbilar är det fortfarande en passat. Inget fel i det. Utmärkt komplement till sportbilen.
Re: VW ID.7
Varför vill man stänga av den? Kör inte volkswagen med magi radar?
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
Re: VW ID.7
Snabbmeny till både lineassist och speedwarning finns.Holve skrev: ↑22 mar 2025 14:56Varför vill man stänga av den? Kör inte volkswagen med magi radar?
Re: VW ID.7
Yes nga problem med det, men det vore perfekt att slippa helt
Q8 e-tron 55 S-line 2024
Polestar 2 LE PP 2021
Re: VW ID.7
Jodå. Det funkar relativt bra, men inget system i världen funkar på en snömoddig 2+1-väg. Jag är helst utan.Holve skrev: ↑22 mar 2025 14:56Varför vill man stänga av den? Kör inte volkswagen med magi radar?
Q8 e-tron 55 S-line 2024
Polestar 2 LE PP 2021
Re: VW ID.7
Tog en sväng i en GTX igår, ställde in sportläget och precis som du skriver så blev pedalen väldigt responsiv och styrningen helt ok (efter förutsättningarna). Upplevde den mycket trevligare än Pro-modellen i både comfort och sport-läge. Nu var det en vecka sedan jag körde Pro-modellen men jag upplevde en skillnad, är det något du tänkt på tidigare? Blev mer sugen på GTX, nackdelen är att priset höjs och då närmar den sig A6, men någonstans måste man dra en gräns.Maw skrev: ↑20 mar 2025 22:27Jag misstänker att det är något liknande Audi presense som VW har i bl a ID7? Den anpassar regen efter situationen. Jag tycker det gick fort att vänja sig vid det efter OPD i PS2 och kan inte säga att jag saknar OPD. Det blir dock en lite annorlunda och betydligt mer avslappnad körning med ID7 än med PS2, på gott och ont. De få gånger jag vill köra mer aggressivt så får jag ställa in ”sport” som körprofil, då regenererar bilen kraftigare och gaspedalen blir nog minst lika känslig som på en Tesla. Det brukar inte ta många minuter innan jag är tillbaka på comfort-inställningen igenlawe skrev: ↑20 mar 2025 22:17En liten kommentar ang. OPD efter 10' mil i P2 och nu Q8 (ifall du är på väg till Audi): Jag trodde jag skulle sakna OPD, men jag tycker Audis Pre Sense gör ett väldigt bra jobb i hastigheter över 30km/h. Med Pre Sense får jag ju hjälp av bilen att anpassa hastigheten och landsvägskörningen är betydligt mer avslappnad. I stan saknar jag OPD men där har väl Q6/A6 något sorts B-läge som kanske är ungefär samma. Om Pre Sense är ett tillval så kan jag rekommendera det.toppo skrev: ↑20 mar 2025 21:35Intressant att höra att fler har samma syn på ID7 som jag, en elektrisk Passat är väl en bra beskrivning och ärligt talat är Passat inte en bil som jag suktar efter. Fördelen med ID7 är naturligtvis priset, men jag ser ungefär samma nackdelar som linoleum listat. Besviken på komforten, avsaknad av OPD, tråkig förardisplay/HUD, okommunikativ styrning och gasrespons. Återstår att se om priset fäller avgörandet för mig, lite tveksamt ändå. A6 är en mycket trevligare bil, men för mer pengar.![]()
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Re: VW ID.7
Testat Teslas AP? Brukar funka rätt bra oavsett snömodd.lawe skrev: ↑23 mar 2025 07:46Jodå. Det funkar relativt bra, men inget system i världen funkar på en snömoddig 2+1-väg. Jag är helst utan.Holve skrev: ↑22 mar 2025 14:56Varför vill man stänga av den? Kör inte volkswagen med magi radar?
Re: VW ID.7
Ja, GTX-en upplever jag som fastare även i komfortläget, jag kör så gott som alltid med det. För mig var det ett lätt val att ta GTX eftersom all utrustning som jag vill ha ingår och därför blev den faktiskt billigare än åtminstone en Pro S. Dessutom blir förmånsvärdet bra på GTX eftersom det inte behövs någon extrautrustning som ju skattas dubbelt så högt.toppo skrev: ↑23 mar 2025 08:07Tog en sväng i en GTX igår, ställde in sportläget och precis som du skriver så blev pedalen väldigt responsiv och styrningen helt ok (efter förutsättningarna). Upplevde den mycket trevligare än Pro-modellen i både comfort och sport-läge. Nu var det en vecka sedan jag körde Pro-modellen men jag upplevde en skillnad, är det något du tänkt på tidigare? Blev mer sugen på GTX, nackdelen är att priset höjs och då närmar den sig A6, men någonstans måste man dra en gräns.Maw skrev: ↑20 mar 2025 22:27Jag misstänker att det är något liknande Audi presense som VW har i bl a ID7? Den anpassar regen efter situationen. Jag tycker det gick fort att vänja sig vid det efter OPD i PS2 och kan inte säga att jag saknar OPD. Det blir dock en lite annorlunda och betydligt mer avslappnad körning med ID7 än med PS2, på gott och ont. De få gånger jag vill köra mer aggressivt så får jag ställa in ”sport” som körprofil, då regenererar bilen kraftigare och gaspedalen blir nog minst lika känslig som på en Tesla. Det brukar inte ta många minuter innan jag är tillbaka på comfort-inställningen igenlawe skrev: ↑20 mar 2025 22:17En liten kommentar ang. OPD efter 10' mil i P2 och nu Q8 (ifall du är på väg till Audi): Jag trodde jag skulle sakna OPD, men jag tycker Audis Pre Sense gör ett väldigt bra jobb i hastigheter över 30km/h. Med Pre Sense får jag ju hjälp av bilen att anpassa hastigheten och landsvägskörningen är betydligt mer avslappnad. I stan saknar jag OPD men där har väl Q6/A6 något sorts B-läge som kanske är ungefär samma. Om Pre Sense är ett tillval så kan jag rekommendera det.toppo skrev: ↑20 mar 2025 21:35Intressant att höra att fler har samma syn på ID7 som jag, en elektrisk Passat är väl en bra beskrivning och ärligt talat är Passat inte en bil som jag suktar efter. Fördelen med ID7 är naturligtvis priset, men jag ser ungefär samma nackdelar som linoleum listat. Besviken på komforten, avsaknad av OPD, tråkig förardisplay/HUD, okommunikativ styrning och gasrespons. Återstår att se om priset fäller avgörandet för mig, lite tveksamt ändå. A6 är en mycket trevligare bil, men för mer pengar.![]()
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: VW ID.7
Hade båda varit nybeställning hade jag inte heller tvekat att ta en GTX. Nu finns dock några lagerbilar av Pro där de skickar med paketen som vanligen ingår i GTX gratis, så då blir Pro ca 50 000kr billigare än GTX inkl panorama, drag osv. Gäller även privat så förmånsvärde behöver jag inte fundera på, därav osäkerhetenMaw skrev: ↑23 mar 2025 09:25Ja, GTX-en upplever jag som fastare även i komfortläget, jag kör så gott som alltid med det. För mig var det ett lätt val att ta GTX eftersom all utrustning som jag vill ha ingår och därför blev den faktiskt billigare än åtminstone en Pro S. Dessutom blir förmånsvärdet bra på GTX eftersom det inte behövs någon extrautrustning som ju skattas dubbelt så högt.toppo skrev: ↑23 mar 2025 08:07Tog en sväng i en GTX igår, ställde in sportläget och precis som du skriver så blev pedalen väldigt responsiv och styrningen helt ok (efter förutsättningarna). Upplevde den mycket trevligare än Pro-modellen i både comfort och sport-läge. Nu var det en vecka sedan jag körde Pro-modellen men jag upplevde en skillnad, är det något du tänkt på tidigare? Blev mer sugen på GTX, nackdelen är att priset höjs och då närmar den sig A6, men någonstans måste man dra en gräns.Maw skrev: ↑20 mar 2025 22:27Jag misstänker att det är något liknande Audi presense som VW har i bl a ID7? Den anpassar regen efter situationen. Jag tycker det gick fort att vänja sig vid det efter OPD i PS2 och kan inte säga att jag saknar OPD. Det blir dock en lite annorlunda och betydligt mer avslappnad körning med ID7 än med PS2, på gott och ont. De få gånger jag vill köra mer aggressivt så får jag ställa in ”sport” som körprofil, då regenererar bilen kraftigare och gaspedalen blir nog minst lika känslig som på en Tesla. Det brukar inte ta många minuter innan jag är tillbaka på comfort-inställningen igenlawe skrev: ↑20 mar 2025 22:17En liten kommentar ang. OPD efter 10' mil i P2 och nu Q8 (ifall du är på väg till Audi): Jag trodde jag skulle sakna OPD, men jag tycker Audis Pre Sense gör ett väldigt bra jobb i hastigheter över 30km/h. Med Pre Sense får jag ju hjälp av bilen att anpassa hastigheten och landsvägskörningen är betydligt mer avslappnad. I stan saknar jag OPD men där har väl Q6/A6 något sorts B-läge som kanske är ungefär samma. Om Pre Sense är ett tillval så kan jag rekommendera det.toppo skrev: ↑20 mar 2025 21:35Intressant att höra att fler har samma syn på ID7 som jag, en elektrisk Passat är väl en bra beskrivning och ärligt talat är Passat inte en bil som jag suktar efter. Fördelen med ID7 är naturligtvis priset, men jag ser ungefär samma nackdelar som linoleum listat. Besviken på komforten, avsaknad av OPD, tråkig förardisplay/HUD, okommunikativ styrning och gasrespons. Återstår att se om priset fäller avgörandet för mig, lite tveksamt ändå. A6 är en mycket trevligare bil, men för mer pengar.![]()

ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Re: VW ID.7
Vi är ganska off topic nu, men på norrländsk E4 i rejält vinterföre fnns inte en enda synlig vägmarkering. Reflexpinnarna vid vägrenen syns knappt i plogkanten och vägen är en meter smalare än på sommaren. Helljusautomatik moddar igen och man får sköta det mesta själv. Det är E4. Sedan finns det mindre vägar.manneson skrev: ↑23 mar 2025 08:08
Audin har bra assist, inget snack om det. Funkar skitbra
sista 20 milen ner till huvudstaden. Det är omgivande miljö som inte ger särskilt bra förutsättningar där jag normalt kör. Och Tesla.. Njaä.
Q8 e-tron 55 S-line 2024
Polestar 2 LE PP 2021
Re: VW ID.7
Slog till på en ID.7 Sedan demobil för ett par veckor sedan.
Uppskattar den mer än den 3:an jag sålde måste jag säga vad det gäller bekvämlighet, köregenskaper och fordonsmässigt.
Ingen supersportig bil men sjukt bekväm att rulla runt i och mer jämförbar med en Tesla Model S avseende storlek och målgrupp kanske än 3:a. Mjukvaran lämnar en del att önska helt klart men det kan jag leva med känns det som.
Har sen haft otur med något fel (styrbox?) som förhoppningsvis är felsökt och ska åtgärdas så en del irriterande fel finns men de kan förhoppningsvis härledas till denna åtgärd som har en verkstadstid bokad för sig.
Uppskattar den mer än den 3:an jag sålde måste jag säga vad det gäller bekvämlighet, köregenskaper och fordonsmässigt.
Ingen supersportig bil men sjukt bekväm att rulla runt i och mer jämförbar med en Tesla Model S avseende storlek och målgrupp kanske än 3:a. Mjukvaran lämnar en del att önska helt klart men det kan jag leva med känns det som.
Har sen haft otur med något fel (styrbox?) som förhoppningsvis är felsökt och ska åtgärdas så en del irriterande fel finns men de kan förhoppningsvis härledas till denna åtgärd som har en verkstadstid bokad för sig.
20 Mars 2025, 15:00, Tesla såld
22 Mars 2025, 16:00, ID.7 Pro Inköpt!
Re: VW ID.7
Cornucopia har en ID7 för några dagars test. Han skriver om det första intrycket av bilen här https://cornucopia.se/2025/04/forsta-in ... a-model-s/
Han verkar ha fått ett gott första intryck
Han verkar ha fått ett gott första intryck
Första intryck ID.7 Tourer GTX – snålare, billigare, bättre ljud och fungerande autopilot i kontrast mot Tesla Model S
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: VW ID.7
Jag tycker VW har gjort väldigt mycket rätt med ID.7 och att det är det intressantaste nybilsköpet på marknaden just nu.
Den har superbra räckvidd och komfort i en rymlig och praktisk bil som inte är svindyr. Den verkar inte ha något superspännande eller exceptionellt, men för mig är det egentligen viktigare att en bil inte har några fel eller irriterande brister och där ligger ID7 väldigt bra till.
Den har superbra räckvidd och komfort i en rymlig och praktisk bil som inte är svindyr. Den verkar inte ha något superspännande eller exceptionellt, men för mig är det egentligen viktigare att en bil inte har några fel eller irriterande brister och där ligger ID7 väldigt bra till.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Re: VW ID.7
Söker man en elektrisk Passat så är det nog bara att köpa.juristen skrev: ↑30 apr 2025 10:23Jag tycker VW har gjort väldigt mycket rätt med ID.7 och att det är det intressantaste nybilsköpet på marknaden just nu.
Den har superbra räckvidd och komfort i en rymlig och praktisk bil som inte är svindyr. Den verkar inte ha något superspännande eller exceptionellt, men för mig är det egentligen viktigare att en bil inte har några fel eller irriterande brister och där ligger ID7 väldigt bra till.
Det enda riktigt störiga IMO är samma som på alla nya bilar, hastighetsvarningen.
Men ljudet i sig är faktiskt lite mindre störande, lite dovare och inte så "tjutande/pipande" som många andra.
Sen är det ju det gamla vanliga med servicekrav. Har för mig andra servicen är rätt dyr.
Re: VW ID.7
Går det inte att stänga av den? Eller är det krångligt?
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
- Xyborg
- Teslaägare
- Inlägg: 221
- Blev medlem: 24 aug 2022 22:07
- Referralkod: ts.la/robin28307
Re: VW ID.7
Det är inte superkrånligt, men det är fler steg än i Teslas lösning (där man bara klickar på "hastighetsskylten" i displayen). Man öppnar menyn för assistanssystem, och klickar sen av "hastighetsvarning". Det går att lägga en genväg till den menyn direkt på startsidan, så det går ganska snabbt om man vill deaktivera den.
Re: VW ID.7
Det är ju dragvikten då.manneson skrev: ↑30 apr 2025 10:53Söker man en elektrisk Passat så är det nog bara att köpa.
Det enda riktigt störiga IMO är samma som på alla nya bilar, hastighetsvarningen.
Men ljudet i sig är faktiskt lite mindre störande, lite dovare och inte så "tjutande/pipande" som många andra.
Sen är det ju det gamla vanliga med servicekrav. Har för mig andra servicen är rätt dyr.
Passat 2200 kg med 4wd och rätt motorval. Tiguan/Taygan 2500 kg.
ID7 1200 kg tyvärr.
Annars ser det bra ut.

Men kan bara inte greppa detta med dragvikten, finns ju ingen nackdel för någon oavsett körkortsbehörighet att ha den även om den inte används.
Nu riskerar det att bli en "hel generation" bilar utan bra dragmöjligheter, lite trist på begagnatmarknaden om några år.

Re: VW ID.7
Det är service vartannat år och obegränsade mil. Men vill man inte serva så är det väl bara att hoppa över.manneson skrev: ↑30 apr 2025 10:53Söker man en elektrisk Passat så är det nog bara att köpa.juristen skrev: ↑30 apr 2025 10:23Jag tycker VW har gjort väldigt mycket rätt med ID.7 och att det är det intressantaste nybilsköpet på marknaden just nu.
Den har superbra räckvidd och komfort i en rymlig och praktisk bil som inte är svindyr. Den verkar inte ha något superspännande eller exceptionellt, men för mig är det egentligen viktigare att en bil inte har några fel eller irriterande brister och där ligger ID7 väldigt bra till.
Det enda riktigt störiga IMO är samma som på alla nya bilar, hastighetsvarningen.
Men ljudet i sig är faktiskt lite mindre störande, lite dovare och inte så "tjutande/pipande" som många andra.
Sen är det ju det gamla vanliga med servicekrav. Har för mig andra servicen är rätt dyr.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: VW ID.7
Ja, det borde varit högre dragvikt. På id7 GTX är det dock 1400 kg.dragkrok skrev: ↑30 apr 2025 12:04Det är ju dragvikten då.manneson skrev: ↑30 apr 2025 10:53Söker man en elektrisk Passat så är det nog bara att köpa.
Det enda riktigt störiga IMO är samma som på alla nya bilar, hastighetsvarningen.
Men ljudet i sig är faktiskt lite mindre störande, lite dovare och inte så "tjutande/pipande" som många andra.
Sen är det ju det gamla vanliga med servicekrav. Har för mig andra servicen är rätt dyr.
Passat 2200 kg med 4wd och rätt motorval. Tiguan/Taygan 2500 kg.
ID7 1200 kg tyvärr.
Annars ser det bra ut.![]()
Men kan bara inte greppa detta med dragvikten, finns ju ingen nackdel för någon oavsett körkortsbehörighet att ha den även om den inte används.
Nu riskerar det att bli en "hel generation" bilar utan bra dragmöjligheter, lite trist på begagnatmarknaden om några år.![]()
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: VW ID.7
Där är Volvo smidig.. man bara trycker vänsterpil på väster sidas ratt knappar för att stänga hastighets varning.Xyborg skrev: ↑30 apr 2025 11:34Det är inte superkrånligt, men det är fler steg än i Teslas lösning (där man bara klickar på "hastighetsskylten" i displayen). Man öppnar menyn för assistanssystem, och klickar sen av "hastighetsvarning". Det går att lägga en genväg till den menyn direkt på startsidan, så det går ganska snabbt om man vill deaktivera den.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19