Tesla Model Y till 0% ränta

Diskussioner om dagens nyhetsartikel på hemsidan

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Tesla Model Y till 0% ränta

Inlägg av TiborBlomhall »

Bild

Tesla erbjuder nu sin fyrhjulsdrivna Model Y Long Range till 0% ränta. De bakhjulsdrivna modellerna har fortfarande 0,99% ränta vilket resulterar i den udda situationen att fyrhjulsdrivna versionen av Model Y Long Range nu kan fås till lägre månadskostnad än den enbart bakhjulsdrivna!

Även om man väljer privat avbetalning kostar fyrhjulsdrivna Model Y LR endast 4 008 kronor per månad mot bakhjulsdrivna Model Y LR för 4 093 kronor. Det lär inte säljas särskilt många av den bakhjulsdrivna varianten de närmaste månaderna.

Kunder ska ta emot leverans senast 30 juni 2025 för att kunna ta del av kampanjen.

Source: https://teslaclubsweden.se/tesla-model- ... 0-ranta-2/
VilkenElbilBlirDet

Re: Tesla Model Y till 0% ränta

Inlägg av VilkenElbilBlirDet »

Folk generellt måste sluta fixera på månadsbetalningen vid billån. Det finns en kontantinsats och ett restvärde att ta hänsyn till.

givetvis kostar dessa bilar långt mer än 4000kr per månad.
Användarvisningsbild
Vindens
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gabriel651797

Inlägg av Vindens »

VilkenElbilBlirDet skrev: 28 apr 2025 09:50
Folk generellt måste sluta fixera på månadsbetalningen vid billån. Det finns en kontantinsats och ett restvärde att ta hänsyn till.

Räkneexemplen ovan tar väl dessutom hänsyn till 60 månaders avbetalning?
M3 LR -20
Användarvisningsbild
alfons
Teslaägare
Referralkod: ts.la/daniel565963

Inlägg av alfons »

VilkenElbilBlirDet skrev: 28 apr 2025 09:50

Jag skulle drista mig till att folk borde lära sig räkna på sina alternativ och ta egna beslut. Jag har sett flertal inlägg där det står att en ny Tesla för runt 650-700’ kostar 10-15000 per månad i värdeminskning också.

För de som inte kan hålla sig från att byta bil var 2-3:e år blir det betydligt dyrare än för de som behåller en bil i 6-8 år.

Personligen är jag inte så sugen att förflytta referensramarna för snabbt (det blir så dyrt). Körde en 2005 Toyota Prius i åtta år och det var rena drömmen att byta till en Tesla från 2024. Tog Teslan på 8 år (restvärde 0) och har just nu 0,49% i ränta. Det ger 5600 kr per månad. Lägger jag till kontantinsatsen på 130’ så blir det cirka 1800kr till i månadskostnad (med lite alternativkostnad). Så håller jag bilen körbar i 8 år kommer värdeminskningen att kosta 7000-7500 kr per månad och utgiften är ca 5-5500 kr per månad. Är den istället värd cirka 100’ så sjunker månadskostnaden med cirka 1000kr per månad.

Amortera mer än bilen tappar i värde och se till att amortera minst så mycket att kontantinsatsen ”kommer tillbaka”.

Köp den billigast bilen som uppfyller alla dina krav.
BMW i3 120Ah -19
Model 3 LR -24
Användarvisningsbild
krabbanidag
Teslaägare

Inlägg av krabbanidag »

Ja det är rent bedrägeri som företag håller på med när de minsann stoltserar med att bilen kostar 3000kr/mån. Inte ens vid privatleasing är siffran korrekt. För då ska försäkring, bränsle osv tillkomma.

Om man marknadsför kostnaden kommande 3 åren så borde det vara krav att räkna på beräknad TCO under dessa 3 år, allt inkluderat, så att köpare inte får sig en rejäl överraskning

Ofta står det ”5000kr/mån” när tco:n i själva verket blir en bit över 10 000kr/mån på en nyare bil
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

krabbanidag skrev: 28 apr 2025 10:49
Ja det är rent bedrägeri som företag håller på med när de minsann stoltserar med att bilen kostar 3000kr/mån. Inte ens vid privatleasing är siffran korrekt. För då ska försäkring, bränsle osv tillkomma.

Om man marknadsför kostnaden kommande 3 åren så borde det vara krav att räkna på beräknad TCO under dessa 3 år, allt inkluderat, så att köpare inte får sig en rejäl överraskning

Ofta står det ”5000kr/mån” när tco:n i själva verket blir en bit över 10 000kr/mån på en nyare bil
Tycker det faller under eget ansvar. Köper man nya bilar kan man ju inte vara helt bakom flötet. Man behöver ju ha en inkomst och på något sätt försörjer man ju sig.
Vad är det värsta som kan hända? Att man får lämna tillbaka bilen och blir sittande med en skuld?
Nect
elbilist

Inlägg av Nect »

Räknar man med 50% restvärde efter 36 månader (gamla praxisen) så är man allt som ofta hemma.

Och då inser man samtidigt att en dyr bil faller rejält i pris i kronor räknat. Och inget unikt för Tesla.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Nect skrev: 28 apr 2025 11:07
Räknar man med 50% restvärde efter 36 månader (gamla praxisen) så är man allt som ofta hemma.

Och då inser man samtidigt att en dyr bil faller rejält i pris i kronor räknat. Och inget unikt för Tesla.
Och många bör ju komma till insikten att byta bil privat vart tredje år ofta inte är optimalt ur kostnadssynpunkt.
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Inlägg av mussla »

Fredrik j skrev: 28 apr 2025 11:10

Och många bör ju komma till insikten att byta bil privat vart tredje år ofta inte är optimalt ur kostnadssynpunkt.
Att byta bil var tredje år kommer nog från tjänstebilar där reglerna var särskilt utformade för att stimulera byte var tredje år. Rimligen var avsikten dels att privatpersoner skulle få tillgång till hyfsat nya bilar till hyfsade priser och dels att hålla våra biltillverkare sysselsatta.

Det kan vara från detta tre år har satt sig. Men det är nog få privatpersoner som kommer att sälja sin tre år gamla bil. Jag har aldrig tidigare köpt en bil som var yngre än tre år så varför sälja när den bara är tre år? Då skall man ha ett bra skäl i så fall.
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

mussla skrev: 28 apr 2025 11:39
Jag har aldrig tidigare köpt en bil som var yngre än tre år så varför sälja när den bara är tre år? Då skall man ha ett bra skäl i så fall.
Man är allergisk mot pengar? :lol:

Eller så gillar man nya bilar och är beredd att ta en hög kostnad för att ha en ny bil.
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Inlägg av mussla »

spacecoin skrev: 28 apr 2025 11:41
mussla skrev: 28 apr 2025 11:39
Jag har aldrig tidigare köpt en bil som var yngre än tre år så varför sälja när den bara är tre år? Då skall man ha ett bra skäl i så fall.
Man är allergisk mot pengar? :lol:

Eller så gillar man nya bilar och är beredd att ta en hög kostnad för att ha en ny bil.
Gott om pengar är ett bra skäl. 😂
Model Y LR AWD -24
cmj

Inlägg av cmj »

60% rest efter 36 mån med den kalkylen. Blir nog en bra rest skuld om man behöver sälja då. Aj aj.
Nect
elbilist

Inlägg av Nect »

cmj skrev: 28 apr 2025 12:24
60% rest efter 36 mån med den kalkylen. Blir nog en bra rest skuld om man behöver sälja då. Aj aj.
53% restvärde sätter Tesla efter 36månader med det månadsbeloppet de anger. Vilket inte är helt åt skogen.

I månadsbeloppet ingår då värdeminskningen (till 53%) samt kapitalkostnaden exkl. kontantinsatsen.

Så fortfarande prisvärt enligt mig med tanke på vad bilen kostar.

Edit: Men sen är jag lite ”fartblind” då jag är van att ha höga bilkostnader.
Senast redigerad av Nect, redigerad totalt 2 gång.
Polestar 2 LRSM -25
Nect
elbilist

Inlägg av Nect »

Fredrik j skrev: 28 apr 2025 11:10

Så är det ju självklart. Ett bilköp är aldrig optimalt och är ren och skär kapitalförstöring.
Men om alla sätter amorteringen därefter så står ingen med en bil som har högre lån än vad marknadsvärdet är när lånetiden gått ut.

Om man nu inte tar avbetalningen till 0 under de åren man avser att ha bilen och avslutar med en avbetald bil. Vilket brukar bli maximalt 8år som lånet får ha som bindningstid.
Polestar 2 LRSM -25
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Insatsen blir ju högre på awdn så med den utslagen så blir rwdn fortfarande klart billigare
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

apkungen skrev: 29 apr 2025 20:55
Insatsen blir ju högre på awdn så med den utslagen så blir rwdn fortfarande klart billigare
Jag får totala skillnaden till 40 tusen mellan RWD standard och LR AWD förutsatt att 41% restskuld stämmer på båda bilarna
60månader, 20% cash, 2000 mil/år
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Skriv svar