Kina inför krav på brandsäkra elbilsbatterier

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2459
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Kina inför krav på brandsäkra elbilsbatterier

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Undrar om dessa krav även kommer till Europa?

Det låter ju bra om vi kan få ännu säkrare lösningar framöver.

https://www.brandsakert.se/2025/04/29/k ... batterier/


I mars inträffade en tragisk elbilsolycka i Kina där tre personer omkom. Bilen, en kinesisk Xiaomi SU7, kördes på autopilot på en motorväg, då den kraschade in i ett vägarbetshinder och började brinna.

Händelsen skakade om bilbranschen och väckte frågor om självkörande teknik. Den spelade troligen också roll för den kinesiska regeringens beslut att elbilar från och med sommaren 2026 måste klara betydligt tuffare krav än idag.

Bland annat ska ett bilbatteri klara termisk rusning i minst två timmar utan att det börjar brinna eller explodera, till skillnad från tidigare regler om att en varningssignal skulle gå ut fem minuter innan ett batteri fattade eld. Röken som bildas får heller inte skada de som sitter i bilen.

Dessutom omfattar den nya förordningen flera andra krav. Dels ett stöttest på undersidan för att bedöma batteriets skydd vid en kollision – en viktig uppdatering med tanke på utvecklingen med battericeller som integreras i fordonets struktur. Batteriet måste också klara 300 snabbladdningar, följt av ett kortslutningstest.

De nya kinesiska bestämmelserna är de första i världen i sitt slag, och branschexperter tror att de strängare kraven kommer att förbättra konsumentsäkerheten avsevärt.

Ledande tillverkare som CATL hävdar att de redan har den nödvändiga tekniken, men för mindre och medelstora företag kan de forsknings- och utvecklingskostnader som krävs bli en stor utmaning
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2459
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Kina inför krav på brandsäkra elbilsbatterier

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Undrar egentligen hur det rent tekniskt kommer lösas?

CATL säger ju att de redan har lösning framme.

Tesla behöver väl också uppfylla dessa krav för bilar som säljs på Kinesiska marknaden.

Har vi haft för enkla lösningar hitintills?
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8528
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Kina inför krav på brandsäkra elbilsbatterier

Inlägg av spacecoin »

Off Grid Byggaren skrev: 01 maj 2025 09:33
Undrar egentligen hur det rent tekniskt kommer lösas?

CATL säger ju att de redan har lösning framme.

Tesla behöver väl också uppfylla dessa krav för bilar som säljs på Kinesiska marknaden.

Har vi haft för enkla lösningar hitintills?
Tesla tillverkar inga egna batterier i Kina, och i begränsad skala i USA. De som tillverkas i USA exporteras inte.

Många här på forumet har ju hävdat att batterier är mycket säkrare än bensintanken statistiskt, men jag tycker inte att det är ett bra argument.

Bra att Kina visar vägen till säkrare elbilar.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5958
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Kina inför krav på brandsäkra elbilsbatterier

Inlägg av AAKEE »

Off Grid Byggaren skrev: 01 maj 2025 09:33

Har vi haft för enkla lösningar hitintills?
Tesla kör med MICA (Glimmer) som isolering, både elektrisk isol och värmetåligt.

Man har ju inte 100%-igt skydd med det, batterierna kan ju brinna.

LFP-batterier är särskilt okänsliga så det är ju en väg att gå.

Lösningen man använder eftersom man inte kan förhindra helt att de tar eld är att släppa ut gaserna kontrollerade vägar, dvs inte upp i kupén.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
manneson
Inlägg: 1207
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Kina inför krav på brandsäkra elbilsbatterier

Inlägg av manneson »

Detta blir nog döden för NCM(A).
LFP och dess derivater samt sodium kommer nog ta över.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5958
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Kina inför krav på brandsäkra elbilsbatterier

Inlägg av AAKEE »

manneson skrev: 01 maj 2025 16:41
Detta blir nog döden för NCM(A).
LFP och dess derivater samt sodium kommer nog ta över.
Jag tror inte Kina styr övriga världen så hårt.
Skulle tro att det kommer vara utvecklingen i övrigt som styr.

Elbilar brinner mer sällan, så det är relativt säkert i jämförelse med ICE och hybrider.
Risken att dö i en brand efter en olycka är sa sannolikt inte högre än i en fossilbil.

I USA har man 650-700 döda i fordonsbränder varje år, det är nog en relativt luten del som är EV-bränder men de får stor plats i media.
Om två pers dör i en Tesla som brinner står det i media världen över men när en Ford bränner upp två pers är det ingen nyhet.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar