Min bil visar konstanten 172.1wh/km med 21”
Det innebär att 560km som är
Max nås vid 560x172.1=96 376 Wh.
Här är nominal full pack 97.6kWh.
Konstanten är 97600/560=174,28Wh i detta läge.
Buffern är 97.6 x 0.045 = 4.4kWh.
Nominal remaning 52.9 kWh
”Usable” (det över 0% på displayen) är alltså 48.5 kWh.
Eftersom bilens successivt döljer 4.5% av varje procent för att bygga bufferten kommer energiinnehållet i varje km bara bli 95.5% av konstanten när SOC minskar.
De 174.3Wh per km som konstanten är blir bara 166.46Wh/km mellan 0-100%.
Den usable på 48.5 dividerat med 166.46 blir den räckvidd som bilen visar:
48500/166.46=291,3km
Denna bild är tagen samtidigt som den ovan:
Visar att bilen visar 291km
Vi ser alltså att konstanten är större när batteriet ligger över detraderingströskeln.
(Det är inte första gången jag räknar på detta, det är gjort många ggr och det såg likadant ut på min M3P så det är fastställt hur det fungerar.)
Batterikapacitet
Moderator: Redaktion
Re: Batterikapacitet
Procenten:
När min bil toppade kapaciteten var nominal full pack 98.4kWh. Då var en procent 0.955x98.4/100=0,94 kWh. JPetters batteri som inte beter sig särskilt okey är nere på 78.3kWh så 74.8 mellan 0-100.
1% är därmed 0.748kWh i den bilen just nu.
När min bil toppade kapaciteten var nominal full pack 98.4kWh. Då var en procent 0.955x98.4/100=0,94 kWh. JPetters batteri som inte beter sig särskilt okey är nere på 78.3kWh så 74.8 mellan 0-100.
1% är därmed 0.748kWh i den bilen just nu.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3644
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Batterikapacitet
Ingen fara alls. Skriv på du, vi är säkert många som uppskattar dina utförliga inlägg.
Jag ska kolla hur det ser ut i min nya bil när den kommer, förhoppningsvis inom en dryg vecka. Då ska jag också jämflra med SMT och S3XY appen.AAKEE skrev: ↑01 maj 2025 23:07”Konstanten” (som per definition inte är en konstant) är bara konstant under degraderingströskeln. Över den kapaciteten förtätar bilen energiinnehållet i resp km.
Jag har inte kollat om energigrafen faktiskt visar en större konstant sedan den funktionen kom, men mest troligt inte mht hur det fungerar med tröskeln.
BTW, vet du vad Model 3 Highland LR AWD har för konstant när batteriet degraderat så det har mindre kapacitet än degraderingströskeln?
Givetvis, men det jag tänkte på var att det finns en risk att den får olika värde ovanför degraderingströskeln, beroende på vilken modell Tesla valt för att hantera de knepigheter för redovisning av data som uppstår i och med degraderingströskeln. Därav min fundering. Under degraderingströskeln är det ju ganska rättframt.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Re: Batterikapacitet
Jag tror inte jag sett några exakta data.Niklas Z skrev: ↑02 maj 2025 09:00
Jag ska kolla hur det ser ut i min nya bil när den kommer, förhoppningsvis inom en dryg vecka. Då ska jag också jämflra med SMT och S3XY appen.
BTW, vet du vad Model 3 Highland LR AWD har för konstant när batteriet degraderat så det har mindre kapacitet än degraderingströskeln?
Vill minnas att den visar olika med olila hjulmi menyn, och att man får 550km med Highland LR med 18”.
Degraderingströskeln verkar ligga runt 76.2kWh för y Juniper så det är nog liknande värden.
76200/550=138,5Wh/km är nog inte en jättedålig gissning.
Men det ser du ju direkt i energigrafen.
Givetvis, men det jag tänkte på var att det finns en risk att den får olika värde ovanför degraderingströskeln, beroende på vilken modell Tesla valt för att hantera de knepigheter för redovisning av data som uppstår i och med degraderingströskeln. Därav min fundering. Under degraderingströskeln är det ju ganska rättframt.
[/quote]
Ja, de ändrade hur de hanterar det över tröskeln relativt nyligen.
Inte hela konceptet, men innan var nominal full pack relativt fast å bestämde max range.
Bilen visade ofta att nominal remaining gick över nominal full pack och då blev överskottet lagt på översta kilometer i räckvidd, så att man kunde köra flera km innan räckvidden började ticka ned. Numera verkar nominal full pack följa med upp med nominal remaining och då blir energin jämt fördelad.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Batterikapacitet
Var förresten lite beredd på att det 78.8-batteriet börjar lite lågt och att det kan ta en månad eller två att nå toppen på runt 78.8-79 kWh.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3644
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Batterikapacitet
Det är perfekt. Då maxar batteriet sin kapacitet lagom till SECC.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.