Du behöver inte gå till VW för att göra en service så länge du gör det som ska göras. Du bör alltså kunna göra det själv om du klarar av att göra det fackmannamässigt.
Jag har aldrig servat en ny bil själv oavsett märke. Gäller ens garantin då?
Nybilsgarantin är väl 2 år, och första service är efter två år, så det bör inte vara ett problem.
Vagnskadegarantin gäller tre år och gäller oavsett såvitt jag vet, men är inte helt säker.
Service efter två år är kupefilter, troligen byte av bromsolja och sen inspektion. Skulle tro att det inte är superdyrt hos oberoende verkstad?
Kanske någon som har en kan ta några minuter och ringa en verkstad
Du kan serva bilen själv om du kan göra det fackmannamässigt. Tips är nog att dokumentera noggrant om man väljer att göra det så man kan påvisa det.
Du behöver inte gå till VW för att göra en service så länge du gör det som ska göras. Du bör alltså kunna göra det själv om du klarar av att göra det fackmannamässigt.
Jag har aldrig servat en ny bil själv oavsett märke. Gäller ens garantin då?
Jag har kört bara VAG tidigare innan jag köpte Model Y. VAGs serviceorganisation är beroende av att hålla höga priser på service. Det är så de tjänar pengar.
Räkna med minst 6-7000kr för att byta kupéfilter och kolla ljuse/tuta på en ID7.
Kupéfilter på en MY byter du själv för några hundralappar (eller Tesla credits gratis om du har det).
KIA provade ju och hävda att man var tvungen att serva på märkesverkstad för att garantin ska gälla. Det höll inte och det klargjordes att det räcker med fackmannamässig service. Byta kupefilter och kolla ljuse/tuta kan vilken verkstad som helst göra fackmannamässigt. Det blir ju svårare att neka garanti om det inte finns några kritiska servicepunkter.
När det kommer till goodwill är det en annan sak. Där har man en klar fördel med fullstämplad bok.
Du behöver inte gå till VW för att göra en service så länge du gör det som ska göras. Du bör alltså kunna göra det själv om du klarar av att göra det fackmannamässigt.
Jag har aldrig servat en ny bil själv oavsett märke. Gäller ens garantin då?
Jag har kört bara VAG tidigare innan jag köpte Model Y. VAGs serviceorganisation är beroende av att hålla höga priser på service. Det är så de tjänar pengar.
Räkna med minst 6-7000kr för att byta kupéfilter och kolla ljuse/tuta på en ID7.
Kupéfilter på en MY byter du själv för några hundralappar (eller Tesla credits gratis om du har det).
KIA provade ju och hävda att man var tvungen att serva på märkesverkstad för att garantin ska gälla. Det höll inte och det klargjordes att det räcker med fackmannamässig service. Byta kupefilter och kolla ljuse/tuta kan vilken verkstad som helst göra fackmannamässigt. Det blir ju svårare att neka garanti om det inte finns några kritiska servicepunkter.
När det kommer till goodwill är det en annan sak. Där har man en klar fördel med fullstämplad bok.
Det enda man kan göra för att ha tvingande märkesverkstad är för förlängda garantier och t.ex. utökad mobilitetsgaranti. Men för de grundläggande så räcker fackmannamässigt utfört, och du kan göra det själv om du kan påvisa att du gjort det så.
Men i det stora hela med värdeminskning på hundratusentals kronor på t.ex. en Tesla MY/id7 så känns nån tusenlapp för att ha koll på att bilen är ok försumbar. Verkstaden kan upptäcka saker som åtgärdas på garanti som du inte upptäckt själv, så det är inte bara "dåligt".
Enligt VW, när jag byggde en ID7 kombi på deras hemsida
Begär du affärsförslag från en ÅF får du 5,99%.
ok , märkligt upplägg
Jag har köpt bilar så hela livet. Det är gamla ko/hästhandlar-principen.
Det var befriande att beställa en MY i en app och slippa säljaren. Enormt skönt. Rätt siffra direkt. Ingen förhandling.
Sen får vi väl se om nästa bil blir en MY eller en ID7.
Nu är det ju agent-upplägg på VAG’s elbilar, så kohandla behöver man inte. Däremot finns ramavtals-rabatter och styrda kampanjer så att priserna kan bli bättre än vad som först framgår.
ID4 GTX 340 hk MY25 Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Ja men egentligen behöver Tesla också service, precis som VW. Tesla försöker använda det som en USP att man inte behöver service men VW är ändå seriösa som vill kolla igenom bilen var annat år.
Kör man ett par tusen mil om året som många gör med dessa tjänstebilar kan det vara bra se över bilen efter 4-5000 mil. För mig är service inget hinder, känns mer skönt någon ser över bilen var annat år.
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Ja men egentligen behöver Tesla också service, precis som VW. Tesla försöker använda det som en USP att man inte behöver service men VW är ändå seriösa som vill kolla igenom bilen var annat år.
Kör man ett par tusen mil om året som många gör med dessa tjänstebilar kan det vara bra se över bilen efter 4-5000 mil. För mig är service inget hinder, känns mer skönt någon ser över bilen var annat år.
Är ju ingen som hindrar dig att lämna bilen på service om du nu vill betala för det.
Ja men egentligen behöver Tesla också service, precis som VW. Tesla försöker använda det som en USP att man inte behöver service men VW är ändå seriösa som vill kolla igenom bilen var annat år.
Kör man ett par tusen mil om året som många gör med dessa tjänstebilar kan det vara bra se över bilen efter 4-5000 mil. För mig är service inget hinder, känns mer skönt någon ser över bilen var annat år.
Skulle nog säga att den stora skillnaden är att Tesla säger att det inte behövs någon generell regelbunden service som faller ut vid X antal mil eller efter d antal månader. Det är mer en fråga om behov, byt filter då, kolla bromsvätska då, bromsar då osv.
Själv är jag glad över att inte behöva lämna in bilen för att någon servicetekniker ska gå runt och sparka på däcken och ta hutlöst med betalt för det. Allt för att blidka garantier m.m. att bilen sköts klanderfritt.
De nästan påtvingade servicebesöken måste vara/varit en kassako för verkstäderna.
Ja men egentligen behöver Tesla också service, precis som VW. Tesla försöker använda det som en USP att man inte behöver service men VW är ändå seriösa som vill kolla igenom bilen var annat år.
Kör man ett par tusen mil om året som många gör med dessa tjänstebilar kan det vara bra se över bilen efter 4-5000 mil. För mig är service inget hinder, känns mer skönt någon ser över bilen var annat år.
Skulle nog säga att den stora skillnaden är att Tesla säger att det inte behövs någon generell regelbunden service som faller ut vid X antal mil eller efter d antal månader. Det är mer en fråga om behov, byt filter då, kolla bromsvätska då, bromsar då osv.
Själv är jag glad över att inte behöva lämna in bilen för att någon servicetekniker ska gå runt och sparka på däcken och ta hutlöst med betalt för det. Allt för att blidka garantier m.m. att bilen sköts klanderfritt.
De nästan påtvingade servicebesöken måste vara/varit en kassako för verkstäderna.
Det tråkiga är väl om inte garantierna gäller för att du inte har skött servicen som Tesla anser är korrekt. Eftersom deras krav är lite luddiga så är det ganska svårt att säga att man utfört det korrekt.
Sen är det inte bara dåligt att någon som har koll på din bils svagheter tar en koll och kanske faktiskt byter det inom garantin om det visar sig att det inte ser helt ok ut.
För som du säger så tjänar märkesverkstaden pengar på det här, men det är inte heller dom som står för kostnaden vid garantireparatioener som hos Tesla, där finns en större möjlighet att man är lite avig till den typen av reparationer.
Teslorna kanske skulle må bra av en servicetekniker som sparkade lite på deras hjulupphängningar även om det kostade nån tusenlapp.
Dansk besiktningsstatistik visar att Tesla Model 3 sticker ut i negativ bemärkelse. Medan knappt var tionde elbil blir underkänd ligger felfrekvensen hos den populära Tesla-modellen betydligt högre. Nästan var fjärde Model 3 underkänns.
Den danska besiktningsstatistiken visar att det främst är problem med bromsar, hjulupphängningar, hjul, styrning och belysning hos Tesla Model 3.
Elbilar bromsar på ett annat sätt, och därför är problem med bromsarna välkända. Men det är allvarligt att problemen med hjulupphängning och glapp i styrningen är så framträdande på en bil som inte är äldre än Tesla Model 3.
Du behöver inte gå till VW för att göra en service så länge du gör det som ska göras. Du bör alltså kunna göra det själv om du klarar av att göra det fackmannamässigt.
Jag har aldrig servat en ny bil själv oavsett märke. Gäller ens garantin då?
Nybilsgarantin är väl 2 år, och första service är efter två år, så det bör inte vara ett problem.
Vagnskadegarantin gäller tre år och gäller oavsett såvitt jag vet, men är inte helt säker.
Service efter två år är kupefilter, troligen byte av bromsolja och sen inspektion. Skulle tro att det inte är superdyrt hos oberoende verkstad?
Kanske någon som har en kan ta några minuter och ringa en verkstad
Du kan serva bilen själv om du kan göra det fackmannamässigt. Tips är nog att dokumentera noggrant om man väljer att göra det så man kan påvisa det.
Du behöver inte gå till VW för att göra en service så länge du gör det som ska göras. Du bör alltså kunna göra det själv om du klarar av att göra det fackmannamässigt.
Jag har aldrig servat en ny bil själv oavsett märke. Gäller ens garantin då?
Nybilsgarantin är väl 2 år, och första service är efter två år, så det bör inte vara ett problem.
Vagnskadegarantin gäller tre år och gäller oavsett såvitt jag vet, men är inte helt säker.
Service efter två år är kupefilter, troligen byte av bromsolja och sen inspektion. Skulle tro att det inte är superdyrt hos oberoende verkstad?
Kanske någon som har en kan ta några minuter och ringa en verkstad
Du kan serva bilen själv om du kan göra det fackmannamässigt. Tips är nog att dokumentera noggrant om man väljer att göra det så man kan påvisa det.
Man är olika men jag skulle aldrig välja att serva en bil själv framförallt inte en ny.
Kostnaden för de 3 första servicetillfällena enligt teknikens värld.
ID7 = 22345 kr
MY = 5710 kr
Dyrast var Porsche Taycan = 50661 kr.
Tre servicetillfällen = 8 år på ID7. Om man väljer att serva på märkesverkstad till kostnaden som du anger så blir det drygt 230 kr per månad. Det tjänar man in på lägre försäkring och bättre andrahandsvärde jämfört med t ex Model Y.
Är man allergisk mot servicekostnader så får man välja en Polestar som har gratis service
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Du behöver inte gå till VW för att göra en service så länge du gör det som ska göras. Du bör alltså kunna göra det själv om du klarar av att göra det fackmannamässigt.
Jag har aldrig servat en ny bil själv oavsett märke. Gäller ens garantin då?
Nybilsgarantin är väl 2 år, och första service är efter två år, så det bör inte vara ett problem.
Vagnskadegarantin gäller tre år och gäller oavsett såvitt jag vet, men är inte helt säker.
Service efter två år är kupefilter, troligen byte av bromsolja och sen inspektion. Skulle tro att det inte är superdyrt hos oberoende verkstad?
Kanske någon som har en kan ta några minuter och ringa en verkstad
Du kan serva bilen själv om du kan göra det fackmannamässigt. Tips är nog att dokumentera noggrant om man väljer att göra det så man kan påvisa det.
Man är olika men jag skulle aldrig välja att serva en bil själv framförallt inte en ny.
Kostnaden för de 3 första servicetillfällena enligt teknikens värld.
ID7 = 22345 kr
MY = 5710 kr
Dyrast var Porsche Taycan = 50661 kr.
Tre servicetillfällen = 8 år på ID7. Om man väljer att serva på märkesverkstad till kostnaden som du anger så blir det drygt 230 kr per månad. Det tjänar man in på lägre försäkring och bättre andrahandsvärde jämfört med t ex Model Y.
Är man allergisk mot servicekostnader så får man välja en Polestar som har gratis service
Jag tror det är själva servicen man är allergisk mot. Det har plötsligt blivit oöverstigligt krångligt att lämna bilen på verkstad över dagen en gång vartannat år.
Enligt VW, när jag byggde en ID7 kombi på deras hemsida
Begär du affärsförslag från en ÅF får du 5,99%.
ok , märkligt upplägg
Jag har köpt bilar så hela livet. Det är gamla ko/hästhandlar-principen.
Det var befriande att beställa en MY i en app och slippa säljaren. Enormt skönt. Rätt siffra direkt. Ingen förhandling.
Sen får vi väl se om nästa bil blir en MY eller en ID7.
Nu slår jag in en öppen dörr här men Tesla är ju själva hösthabdlare isf och helt plötsligt sänker priset med flera 100k utan förvarning och kör ned andrahandsvärdet i botten… Eller bygger komplicerat och vägrar begagnade delar så försäkringspremien åker upp i taket.
Enligt VW, när jag byggde en ID7 kombi på deras hemsida
Begär du affärsförslag från en ÅF får du 5,99%.
ok , märkligt upplägg
Jag har köpt bilar så hela livet. Det är gamla ko/hästhandlar-principen.
Det var befriande att beställa en MY i en app och slippa säljaren. Enormt skönt. Rätt siffra direkt. Ingen förhandling.
Sen får vi väl se om nästa bil blir en MY eller en ID7.
Nu slår jag in en öppen dörr här men Tesla är ju själva hösthabdlare isf och helt plötsligt sänker priset med flera 100k utan förvarning och kör ned andrahandsvärdet i botten… Eller bygger komplicerat och vägrar begagnade delar så försäkringspremien åker upp i taket.
Tesla är ju som vilken annan nätbutik som helst. De anpassar sig konstant efter marknaden.
En "hästhandlare" är något helt annat, be ChatGPT förklara eller googla...
Kostnaden för de 3 första servicetillfällena enligt teknikens värld.
ID7 = 22345 kr
MY = 5710 kr
Dyrast var Porsche Taycan = 50661 kr.
Porsche Taycan har väl 2år/3000mil så ca 16k per service över 6år.
Svettigt.
ID7 har väl även den 2år så 7.5k per service över 6år. Dyrt det med
Men varje service på ID.7 kostar väl inte ~7,5K (eller vad den nu kostar)… Var det inte servicen efter fyra år som kostade ~7,5K. Således blir väl inte ID.7 så dyr i service upp till 6 år som du skriver här…
Kostnaden för de 3 första servicetillfällena enligt teknikens värld.
ID7 = 22345 kr
MY = 5710 kr
Dyrast var Porsche Taycan = 50661 kr.
Porsche Taycan har väl 2år/3000mil så ca 16k per service över 6år.
Svettigt.
ID7 har väl även den 2år så 7.5k per service över 6år. Dyrt det med
Men varje service på ID.7 kostar väl inte ~7,5K (eller vad den nu kostar)… Var det inte servicen efter fyra år som kostade ~7,5K. Således blir väl inte ID.7 så dyr i service upp till 6 år som du skriver här…
ID7 har 2 års serviceintervall dvs snittkostnad 3724 kr/år under 6 år. Enligt Teknikens Värld. Artikeln finns att läsa i sin helhet enligt ovan länk (för den som betalar för Expressen/Teknikens Värld).
Kostnaden för de 3 första servicetillfällena enligt teknikens värld.
ID7 = 22345 kr
MY = 5710 kr
Dyrast var Porsche Taycan = 50661 kr.
Porsche Taycan har väl 2år/3000mil så ca 16k per service över 6år.
Svettigt.
ID7 har väl även den 2år så 7.5k per service över 6år. Dyrt det med
Men varje service på ID.7 kostar väl inte ~7,5K (eller vad den nu kostar)… Var det inte servicen efter fyra år som kostade ~7,5K. Således blir väl inte ID.7 så dyr i service upp till 6 år som du skriver här…
ID7 har 2 års serviceintervall dvs snittkostnad 3724 kr/år under 6 år. Enligt Teknikens Värld. Artikeln finns att läsa i sin helhet enligt ovan länk (för den som betalar för Expressen/Teknikens Värld).
Man kan låta bli service också om man vill som många gör med Tesla, batterigaranti verkar inte påverkas av detta.
Nybilsgarantin är 2 år vad jag kan läsa mig till så bör inte heller påverkas.
Sen gissar jag att man räknar med service efter 6 år i artikeln som du länkat, då har du två år till att slå ut kostnaden på då du kan köra den i 8 år(7 år och 364 dagar)
Läst en del på ID4/5-grupp på Facebook, där verkar märkesservice kosta mellan 4-6 000kr vid varje intervall, Meca verkar ta ca 2 000kr. Så rimligtvis bör kostnad för 6 år spänna mellan 666kr/år -> 2000kr/år.
Jag har köpt bilar så hela livet. Det är gamla ko/hästhandlar-principen.
Det var befriande att beställa en MY i en app och slippa säljaren. Enormt skönt. Rätt siffra direkt. Ingen förhandling.
Sen får vi väl se om nästa bil blir en MY eller en ID7.
Nu slår jag in en öppen dörr här men Tesla är ju själva hösthabdlare isf och helt plötsligt sänker priset med flera 100k utan förvarning och kör ned andrahandsvärdet i botten… Eller bygger komplicerat och vägrar begagnade delar så försäkringspremien åker upp i taket.
Tesla är ju som vilken annan nätbutik som helst. De anpassar sig konstant efter marknaden.
En "hästhandlare" är något helt annat, be ChatGPT förklara eller googla...
Haha en googling till Wikipedia var ju jättekul:
”Den pejorativa termen hästskojare relaterar underförstått till en hästhandlare som förskönar hästens egenskaper eller underlåter att berätta om egenskaper som är negativa avseende köparens tänkta användning av hästen.”
Tänker direkt på Autopilot och parkeringshjälp… Deras sätt att tidigare presentera priset (vilket var lägre pga inkluderade bränslebesparingar), deras sätt att redovisa bagageutrymmesvolym, tidpunkter för när folk skulle få sina Cybertrucks eller Roadsters…
Lite förbrukningsresultat från min ID7 GTX Tourer för de som till äventyrs är nyfikna. Körning idag från centrala Växjö till Ronneby med fart enligt hastighetsgränserna, ca en tredjedel vardera av 80, 90 och 100 km/h
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)