MY begagnat köp, batteri test? Vad mer kolla upp?
Moderator: Redaktion
MY begagnat köp, batteri test? Vad mer kolla upp?
Har tänkt åka och titta på en begagnad Model Y
2023 long range om någon dag.
Hur tänker ni angående göra ett batteri test?
Bilen är snart 2 år gammal & har gått strax över 2000 mil.
Säljs av en privatperson som varit enda ägaren sen ny.
Hur tänker ni bör man kräva ett batteri test? Eller göra ett innan eventuellt köp?
Teslas egna batteri test tar väl 12-20 timmar att utföra?
Nått annat speciellt man bör kolla på bilen?
Tänkte ha med mig den 6 sidor långa leverans checklistan pdf som finns på nätet då jag kollar på bilen. Då bör man väl inte missa så mycket tänker jag?
2023 long range om någon dag.
Hur tänker ni angående göra ett batteri test?
Bilen är snart 2 år gammal & har gått strax över 2000 mil.
Säljs av en privatperson som varit enda ägaren sen ny.
Hur tänker ni bör man kräva ett batteri test? Eller göra ett innan eventuellt köp?
Teslas egna batteri test tar väl 12-20 timmar att utföra?
Nått annat speciellt man bör kolla på bilen?
Tänkte ha med mig den 6 sidor långa leverans checklistan pdf som finns på nätet då jag kollar på bilen. Då bör man väl inte missa så mycket tänker jag?
Re: MY begagnat köp, batteri test? Vad mer kolla upp?
Det är väldigt enkelt att få en grov uppskattning.Egon112 skrev: ↑04 maj 2025 13:47Har tänkt åka och titta på en begagnad Model Y
2023 long range om någon dag.
Hur tänker ni angående göra ett batteri test?
Bilen är snart 2 år gammal & har gått strax över 2000 mil.
Säljs av en privatperson som varit enda ägaren sen ny.
Hur tänker ni bör man kräva ett batteri test? Eller göra ett innan eventuellt köp?
Teslas egna batteri test tar väl 12-20 timmar att utföra?
Nått annat speciellt man bör kolla på bilen?
Tänkte ha med mig den 6 sidor långa leverans checklistan pdf som finns på nätet då jag kollar på bilen. Då bör man väl inte missa så mycket tänker jag?
Kolla vilken procent samt km som står vid batterisymbolen (tryck på procent/km för att växla mellan de två).
Räkna om vad det motsvarar vid 100%.
Exempel:
Det står 250 km och 50%. Då har du ca 500 km vid 100%.
Som ny hade bilen 531 km vid 100%. I detta fall har då degraderingen varit knappt 6%. (I verkligheten lite mer pga toppbuffert, men det ger ett bra hum iaf).
Skulle gissa att det är där någonstans den kommer ligga, men allt mellan ca 480 och 510 är nog normalt.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: MY begagnat köp, batteri test? Vad mer kolla upp?
Legato skrev: ↑04 maj 2025 14:53Det är väldigt enkelt att få en grov uppskattning.Egon112 skrev: ↑04 maj 2025 13:47Har tänkt åka och titta på en begagnad Model Y
2023 long range om någon dag.
Hur tänker ni angående göra ett batteri test?
Bilen är snart 2 år gammal & har gått strax över 2000 mil.
Säljs av en privatperson som varit enda ägaren sen ny.
Hur tänker ni bör man kräva ett batteri test? Eller göra ett innan eventuellt köp?
Teslas egna batteri test tar väl 12-20 timmar att utföra?
Nått annat speciellt man bör kolla på bilen?
Tänkte ha med mig den 6 sidor långa leverans checklistan pdf som finns på nätet då jag kollar på bilen. Då bör man väl inte missa så mycket tänker jag?
Kolla vilken procent samt km som står vid batterisymbolen (tryck på procent/km för att växla mellan de två).
Räkna om vad det motsvarar vid 100%.
Exempel:
Det står 250 km och 50%. Då har du ca 500 km vid 100%.
Som ny hade bilen 531 km vid 100%. I detta fall har då degraderingen varit knappt 6%. (I verkligheten lite mer pga toppbuffert, men det ger ett bra hum iaf).
Skulle gissa att det är där någonstans den kommer ligga, men allt mellan ca 480 och 510 är nog normalt.
Japp, bygger på lite:
Det är ingen toppbuffert, jag gissar du menar degraderingströskel (?) på just den modellen (eller det är en degraderingströskel men den ligger över det LG-batteriet orkar upp i, den är satt för panasonic 82.1-kWh batteriet).
Man kan även köra energigrafen:
Beräknad räckvidd x förbrukning x 100 / laddningsnivå i procent = Watt-timmar.
Man kan jämföra med batteriets ursprungliga 78.8 kWh nykapacitet.
528-529km är det bilen normalt orkade visa som högst.
Man kan alltså även se vilken räckvidd bilen visar om man laddar fullt.
Efter 2 år är ungefär 73-74.5kWh eller ~ 495km förväntat vid 100%.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: MY begagnat köp, batteri test? Vad mer kolla upp?
Istället för att gå igenom leveranslistan och titta efter små tillverkningsfel skulle jag fokusera på att provköra bilen på motorväg och se om det är en av de bilarna som tokar sig med spökbromsningar på autopilot och automatiska vindrutetorkare.
Bilen har ju garanti i ytterligare flera år och 6000(?) mil. Batteriet och degradering är ett ickeproblem på en så ny bil med så få mil.
Men självklart kolla efter bucklor och skador även undertill.
Bilen har ju garanti i ytterligare flera år och 6000(?) mil. Batteriet och degradering är ett ickeproblem på en så ny bil med så få mil.
Men självklart kolla efter bucklor och skador även undertill.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: MY begagnat köp, batteri test? Vad mer kolla upp?
Jag hade tänkt skriva ungefär samma sak men tänkte sen att alla vill veta man köper, så jag skippade den texten.
Batteriet: Batterigarantin gäller inte om man har skadat batteriet underifrån, i vart fall kan Tesla skylla ifrån sig på det så man lär se till att batteriet inte har bucklor etc undertill.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: MY begagnat köp, batteri test? Vad mer kolla upp?
Bilen är i princip ny bara att köpa om den ser visuellt ok ut.Egon112 skrev: ↑04 maj 2025 13:47Har tänkt åka och titta på en begagnad Model Y
2023 long range om någon dag.
Hur tänker ni angående göra ett batteri test?
Bilen är snart 2 år gammal & har gått strax över 2000 mil.
Säljs av en privatperson som varit enda ägaren sen ny.
Hur tänker ni bör man kräva ett batteri test? Eller göra ett innan eventuellt köp?
Teslas egna batteri test tar väl 12-20 timmar att utföra?
Nått annat speciellt man bör kolla på bilen?
Tänkte ha med mig den 6 sidor långa leverans checklistan pdf som finns på nätet då jag kollar på bilen. Då bör man väl inte missa så mycket tänker jag?
MY RWD Vit 2023
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4118
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: MY begagnat köp, batteri test? Vad mer kolla upp?
Har en long range 2022-03, 6000mil som visar 499km vid 99%
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9336
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: MY begagnat köp, batteri test? Vad mer kolla upp?
Min bil spökbromsar nästan aldrig på motorväg, så rådet är snarare att provköra på vägar som inte är mötesfria.tor-ake skrev: ↑04 maj 2025 16:08Istället för att gå igenom leveranslistan och titta efter små tillverkningsfel skulle jag fokusera på att provköra bilen på motorväg och se om det är en av de bilarna som tokar sig med spökbromsningar på autopilot och automatiska vindrutetorkare.
Bilen har ju garanti i ytterligare flera år och 6000(?) mil. Batteriet och degradering är ett ickeproblem på en så ny bil med så få mil.
Men självklart kolla efter bucklor och skador även undertill.
Jag hade inte enda spökbromsning på väg hem från landet (484 km), men 4 - 5 dagligen på landsvägarna där nere.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: MY begagnat köp, batteri test? Vad mer kolla upp?
mikebike skrev: ↑05 maj 2025 10:40Min bil spökbromsar nästan aldrig på motorväg, så rådet är snarare att provköra på vägar som inte är mötesfria.tor-ake skrev: ↑04 maj 2025 16:08Istället för att gå igenom leveranslistan och titta efter små tillverkningsfel skulle jag fokusera på att provköra bilen på motorväg och se om det är en av de bilarna som tokar sig med spökbromsningar på autopilot och automatiska vindrutetorkare.
Bilen har ju garanti i ytterligare flera år och 6000(?) mil. Batteriet och degradering är ett ickeproblem på en så ny bil med så få mil.
Men självklart kolla efter bucklor och skador även undertill.
Jag hade inte enda spökbromsning på väg hem från landet (484 km), men 4 - 5 dagligen på landsvägarna där nere.
Testa ett spökbromsfenomen som är fastställd att det beror på programvara är som att köra slut batteriet för att kolla att bilen stannar när batteriet är tomt
Man behöver nog inte lägga kraft på sånt.
Det finns många ställen där bilen alltid spökbromsar. Min 3 gjorde det alltid under de 2.5 åren jag hade den, min S har alltid gjort det under snart 2år, och efter att Tesla rengjort rutan framför kamerorna enligt en bulletin så gör bilen fortfarande det.
Testar man en Y LR där så är det något fel på den om den inte spökbromsar. Men det var nog det du menade Mike?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9336
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: MY begagnat köp, batteri test? Vad mer kolla upp?
Det är ju många (några) som hävdar att både farthållare och torkarautomatik fungerar helt perfekt, så drömmen är väl att hitta en sådan enhörning.AAKEE skrev: ↑05 maj 2025 11:04mikebike skrev: ↑05 maj 2025 10:40Min bil spökbromsar nästan aldrig på motorväg, så rådet är snarare att provköra på vägar som inte är mötesfria.tor-ake skrev: ↑04 maj 2025 16:08Istället för att gå igenom leveranslistan och titta efter små tillverkningsfel skulle jag fokusera på att provköra bilen på motorväg och se om det är en av de bilarna som tokar sig med spökbromsningar på autopilot och automatiska vindrutetorkare.
Bilen har ju garanti i ytterligare flera år och 6000(?) mil. Batteriet och degradering är ett ickeproblem på en så ny bil med så få mil.
Men självklart kolla efter bucklor och skador även undertill.
Jag hade inte enda spökbromsning på väg hem från landet (484 km), men 4 - 5 dagligen på landsvägarna där nere.
Testa ett spökbromsfenomen som är fastställd att det beror på programvara är som att köra slut batteriet för att kolla att bilen stannar när batteriet är tomt
Man behöver nog inte lägga kraft på sånt.
Det finns många ställen där bilen alltid spökbromsar. Min 3 gjorde det alltid under de 2.5 åren jag hade den, min S har alltid gjort det under snart 2år, och efter att Tesla rengjort rutan framför kamerorna enligt en bulletin så gör bilen fortfarande det.
Testar man en Y LR där så är det något fel på den om den inte spökbromsar. Men det var nog det du menade Mike?![]()

Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: MY begagnat köp, batteri test? Vad mer kolla upp?
Felfriheten följer nog med ägaren tyvärrmikebike skrev: ↑05 maj 2025 11:08Det är ju många (några) som hävdar att både farthållare och torkarautomatik fungerar helt perfekt, så drömmen är väl att hitta en sådan enhörning.AAKEE skrev: ↑05 maj 2025 11:04mikebike skrev: ↑05 maj 2025 10:40Min bil spökbromsar nästan aldrig på motorväg, så rådet är snarare att provköra på vägar som inte är mötesfria.tor-ake skrev: ↑04 maj 2025 16:08Istället för att gå igenom leveranslistan och titta efter små tillverkningsfel skulle jag fokusera på att provköra bilen på motorväg och se om det är en av de bilarna som tokar sig med spökbromsningar på autopilot och automatiska vindrutetorkare.
Bilen har ju garanti i ytterligare flera år och 6000(?) mil. Batteriet och degradering är ett ickeproblem på en så ny bil med så få mil.
Men självklart kolla efter bucklor och skador även undertill.
Jag hade inte enda spökbromsning på väg hem från landet (484 km), men 4 - 5 dagligen på landsvägarna där nere.
Testa ett spökbromsfenomen som är fastställd att det beror på programvara är som att köra slut batteriet för att kolla att bilen stannar när batteriet är tomt
Man behöver nog inte lägga kraft på sånt.
Det finns många ställen där bilen alltid spökbromsar. Min 3 gjorde det alltid under de 2.5 åren jag hade den, min S har alltid gjort det under snart 2år, och efter att Tesla rengjort rutan framför kamerorna enligt en bulletin så gör bilen fortfarande det.
Testar man en Y LR där så är det något fel på den om den inte spökbromsar. Men det var nog det du menade Mike?![]()
![]()
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: MY begagnat köp, batteri test? Vad mer kolla upp?
De flesta verkar inte ha några problem med farthållare eller torkarautomatik. Det är lite oklart om det skiljer i förväntningar på funktionen eller om det förekommer bättre och sämre bilar. Ingen har gjort kontrollerade tester som är publika för att jämföra detta mellan olika bilar - inte vad jag vet u varje fall.
Om jag hade kikat på en begagnad bil så hade jag inte brytt mig det minsta om detta.
Om jag hade kikat på en begagnad bil så hade jag inte brytt mig det minsta om detta.
Model Y LR AWD -24
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9336
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: MY begagnat köp, batteri test? Vad mer kolla upp?
Behoven är olika. Jag kör 90% på farthållare och jag har haft farthållare sedan 1980.mussla skrev: ↑05 maj 2025 13:20De flesta verkar inte ha några problem med farthållare eller torkarautomatik. Det är lite oklart om det skiljer i förväntningar på funktionen eller om det förekommer bättre och sämre bilar. Ingen har gjort kontrollerade tester som är publika för att jämföra detta mellan olika bilar - inte vad jag vet u varje fall.
Om jag hade kikat på en begagnad bil så hade jag inte brytt mig det minsta om detta.
Jag har en intressent på min bil, hon kör aldrig med farthållare.
Använder man inte farthållaren slipper man dels problemen med själva farthållaren, dels kan man stänga av torkarautomatiken helt.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: MY begagnat köp, batteri test? Vad mer kolla upp?
Jag använder bägge funktionerna till belåtenhet. Men vi skall nog flytta detta till den stora sensortråden.mikebike skrev: ↑05 maj 2025 13:24Behoven är olika. Jag kör 90% på farthållare och jag har haft farthållare sedan 1980.mussla skrev: ↑05 maj 2025 13:20De flesta verkar inte ha några problem med farthållare eller torkarautomatik. Det är lite oklart om det skiljer i förväntningar på funktionen eller om det förekommer bättre och sämre bilar. Ingen har gjort kontrollerade tester som är publika för att jämföra detta mellan olika bilar - inte vad jag vet u varje fall.
Om jag hade kikat på en begagnad bil så hade jag inte brytt mig det minsta om detta.
Jag har en intressent på min bil, hon kör aldrig med farthållare.
Använder man inte farthållaren slipper man dels problemen med själva farthållaren, dels kan man stänga av torkarautomatiken helt.
Model Y LR AWD -24
Re: MY begagnat köp, batteri test? Vad mer kolla upp?
Tack AAKEE för allt du delar med dig kring detta ämne. Själv är jag totalt okunnig gällande detta, men när man beräknar enligt det du beskriver med energigrafen, ’Beräknad räckvidd x förbrukning x 100 / laddningsnivå i procent = Watt-timmar.’ är det någon form av felmarginal som uppstår pga att man inte laddat till 100% på länge? Vilken km-inställning bör man utgå ifrån (15, 150, 300)?AAKEE skrev: ↑04 maj 2025 15:13Legato skrev: ↑04 maj 2025 14:53Det är väldigt enkelt att få en grov uppskattning.Egon112 skrev: ↑04 maj 2025 13:47Har tänkt åka och titta på en begagnad Model Y
2023 long range om någon dag.
Hur tänker ni angående göra ett batteri test?
Bilen är snart 2 år gammal & har gått strax över 2000 mil.
Säljs av en privatperson som varit enda ägaren sen ny.
Hur tänker ni bör man kräva ett batteri test? Eller göra ett innan eventuellt köp?
Teslas egna batteri test tar väl 12-20 timmar att utföra?
Nått annat speciellt man bör kolla på bilen?
Tänkte ha med mig den 6 sidor långa leverans checklistan pdf som finns på nätet då jag kollar på bilen. Då bör man väl inte missa så mycket tänker jag?
Kolla vilken procent samt km som står vid batterisymbolen (tryck på procent/km för att växla mellan de två).
Räkna om vad det motsvarar vid 100%.
Exempel:
Det står 250 km och 50%. Då har du ca 500 km vid 100%.
Som ny hade bilen 531 km vid 100%. I detta fall har då degraderingen varit knappt 6%. (I verkligheten lite mer pga toppbuffert, men det ger ett bra hum iaf).
Skulle gissa att det är där någonstans den kommer ligga, men allt mellan ca 480 och 510 är nog normalt.
Japp, bygger på lite:
Det är ingen toppbuffert, jag gissar du menar degraderingströskel (?) på just den modellen (eller det är en degraderingströskel men den ligger över det LG-batteriet orkar upp i, den är satt för panasonic 82.1-kWh batteriet).
Man kan även köra energigrafen:
Beräknad räckvidd x förbrukning x 100 / laddningsnivå i procent = Watt-timmar.
Man kan jämföra med batteriets ursprungliga 78.8 kWh nykapacitet.
528-529km är det bilen normalt orkade visa som högst.
Man kan alltså även se vilken räckvidd bilen visar om man laddar fullt.
Efter 2 år är ungefär 73-74.5kWh eller ~ 495km förväntat vid 100%.
Kör en MY Long Range RWD, 1100 mil och i vardagen laddar jag uteslutande inom intervallet 41-50%. Bilden på energigrafen är tagen med SOC 50%.
Model Y RWD LR 24 QS
BYD Atto 3 Design 22 (lämnat tillbaka)
Model 3 SR+ 21 (Såld)
BYD Atto 3 Design 22 (lämnat tillbaka)
Model 3 SR+ 21 (Såld)
Re: MY begagnat köp, batteri test? Vad mer kolla upp?
Felmarginalen beror mest på att du bara har SOC i hela procent (det finns med tiondelar i service mode), men vid 50% är det ~0.5 felmarginal.SGL skrev: ↑17 maj 2025 19:11Tack AAKEE för allt du delar med dig kring detta ämne. Själv är jag totalt okunnig gällande detta, men när man beräknar enligt det du beskriver med energigrafen, ’Beräknad räckvidd x förbrukning x 100 / laddningsnivå i procent = Watt-timmar.’ är det någon form av felmarginal som uppstår pga att man inte laddat till 100% på länge? Vilken km-inställning bör man utgå ifrån (15, 150, 300)?AAKEE skrev: ↑04 maj 2025 15:13Legato skrev: ↑04 maj 2025 14:53Det är väldigt enkelt att få en grov uppskattning.Egon112 skrev: ↑04 maj 2025 13:47Har tänkt åka och titta på en begagnad Model Y
2023 long range om någon dag.
Hur tänker ni angående göra ett batteri test?
Bilen är snart 2 år gammal & har gått strax över 2000 mil.
Säljs av en privatperson som varit enda ägaren sen ny.
Hur tänker ni bör man kräva ett batteri test? Eller göra ett innan eventuellt köp?
Teslas egna batteri test tar väl 12-20 timmar att utföra?
Nått annat speciellt man bör kolla på bilen?
Tänkte ha med mig den 6 sidor långa leverans checklistan pdf som finns på nätet då jag kollar på bilen. Då bör man väl inte missa så mycket tänker jag?
Kolla vilken procent samt km som står vid batterisymbolen (tryck på procent/km för att växla mellan de två).
Räkna om vad det motsvarar vid 100%.
Exempel:
Det står 250 km och 50%. Då har du ca 500 km vid 100%.
Som ny hade bilen 531 km vid 100%. I detta fall har då degraderingen varit knappt 6%. (I verkligheten lite mer pga toppbuffert, men det ger ett bra hum iaf).
Skulle gissa att det är där någonstans den kommer ligga, men allt mellan ca 480 och 510 är nog normalt.
Japp, bygger på lite:
Det är ingen toppbuffert, jag gissar du menar degraderingströskel (?) på just den modellen (eller det är en degraderingströskel men den ligger över det LG-batteriet orkar upp i, den är satt för panasonic 82.1-kWh batteriet).
Man kan även köra energigrafen:
Beräknad räckvidd x förbrukning x 100 / laddningsnivå i procent = Watt-timmar.
Man kan jämföra med batteriets ursprungliga 78.8 kWh nykapacitet.
528-529km är det bilen normalt orkade visa som högst.
Man kan alltså även se vilken räckvidd bilen visar om man laddar fullt.
Efter 2 år är ungefär 73-74.5kWh eller ~ 495km förväntat vid 100%.
Kör en MY Long Range RWD, 1100 mil och i vardagen laddar jag uteslutande inom intervallet 41-50%. Bilden på energigrafen är tagen med SOC 50%.
Fel uppstår även på förbrukning men den är numera med tiondels Wh/km så det är lite numera.
Räckvidden är väl avrundad till hela km så där
ger avrundningen mindre fel om man har högre SOC dvs längre räckvidd.
50% är okey att använda, har man 70-80% börjar avrundningsfelen vara ganska små.
Vid 100% är det i princip inget avrundningsfel.
(Det finns ett möjligt eftersom SOC kanske inte är exakt 100% utan 99.x.)
Km-inställningen är utan betydelse, det är ju under hur lång sträcka beräkningen gjorts och det har inte betydelse för detta.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5