Jag har hat en Highland nu i snart ett år, men har ett stort (allt är relativt) problem. Det är tvätt av bilen. Under dörrarna är det lackade partiet diagonalt in till underredet, och det blir inte rent! Jag har provat olika automatiska biltvättar, med och utan borstar, besökt en gör-det-själv-tvätt - men det blir inte bra. Känner någon på forumet till hur man får det rent, utan att lämna in bilen för handtvätt?
Tack på förhand!
Bilen inte ren under dörrarna efter biltvätt (Highland)
Moderator: Redaktion
Re: Bilen inte ren under dörrarna efter biltvätt (Highland)
Jag gör rent med Sonax lackrengöring emellanåt. Funkar bra 
Är det inte stenskottsfolie där?
Prova spreja på avfettning och låt det verka 10-15 min kanske.
Prova spreja på avfettning och låt det verka 10-15 min kanske.
Åk till biltema, köp kallavfettning, claybar, panel wipe och deras billiga keramiska lackskydd. Följ instruktionerna -klart. Problemet löst i minst ett år.
Varför biltema? Köp något mer exklusivt om du vill men 500kr är max vad jag skulle lägga på trösklarna. Att behandla hela bilen är asmycket jobb men trösklarna tar inte så lång tid.
Varför biltema? Köp något mer exklusivt om du vill men 500kr är max vad jag skulle lägga på trösklarna. Att behandla hela bilen är asmycket jobb men trösklarna tar inte så lång tid.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
- Dinsdale
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Spruta på kallavfettning, låt verka en liten stund, tvätta bort med vanlig tvättsvamp och vatten. Repetera tills stenskottsfilmen är ren. Funkade för mig iaf.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Jag kör alkalisk avfettning som jag låter verka och sedan en lite grövre svamp. Blir som nytt
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
Beror lite på vad det sitter för skit där. Kallavfettning tar petroliumbaserad skit som tjära, asfalt och den typen.
Alkalisk avfettning tar organisk smuts som insekter, fett, trafikfilm mm.
Kolla på autodude.se eller bilvardsbutiken.se där finns bra utbud av båda sorter. Lägg på, låt verka, spola av med högtryck. Försvinner det inte så lägg på igen, låt verka en stund och tvätta av med en tvätthandske.
Automattvättar tar inte bort det.
/Claes
Alkalisk avfettning tar organisk smuts som insekter, fett, trafikfilm mm.
Kolla på autodude.se eller bilvardsbutiken.se där finns bra utbud av båda sorter. Lägg på, låt verka, spola av med högtryck. Försvinner det inte så lägg på igen, låt verka en stund och tvätta av med en tvätthandske.
Automattvättar tar inte bort det.
/Claes
Tesla Model 3 LG 2020
Tesla Model Y Performance 2025
Tesla Model Y Performance 2025
- T4s
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/tobias894955
Automattvättar har väldigt milda medel.
Dessutom inte kallavfettning (vad jag vet) så du behöver nog gå igenom några gånger med kallavfettning och sen alkalisk avfettning + svamp med lite schampoo. Kör på lite wet coat och spola av så är du klar sen.
Dessutom inte kallavfettning (vad jag vet) så du behöver nog gå igenom några gånger med kallavfettning och sen alkalisk avfettning + svamp med lite schampoo. Kör på lite wet coat och spola av så är du klar sen.