Försäkringskostnad
Moderator: Redaktion
Försäkringskostnad
Jag hittar ingen info om vad det kostar att försäkra en ny Y. Trygg Hansa kunde inte svara om jag inte först köpte en bil.
Jag bor i Täby i villa och har haft kk länge. Vad betalar ni och vilka förutsättningar har ni?
Jag bor i Täby i villa och har haft kk länge. Vad betalar ni och vilka förutsättningar har ni?
- T4s
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/tobias894955
Re: Försäkringskostnad
Villa nära dig. Inte haft kk på länge men körkort.
Tog DNB/TryggHansa/Tesla försäkringen, 8500 kr per år med 0% samlingsrabatt.
Du kan ta ett regnummer och be om pris. Du behöver inte äga bilen.
https://www.trygghansa.se/forsakringar/ ... rken/tesla
Tog DNB/TryggHansa/Tesla försäkringen, 8500 kr per år med 0% samlingsrabatt.
Du kan ta ett regnummer och be om pris. Du behöver inte äga bilen.
https://www.trygghansa.se/forsakringar/ ... rken/tesla
Tack för input. Även kul att få veta din status på kk 
Jag vet att man kan ta vilket regnummer som helst men det finns inte så många nya modell Y häromkring tyvärr.

Jag vet att man kan ta vilket regnummer som helst men det finns inte så många nya modell Y häromkring tyvärr.
- T4s
- Teslaägare
- Vindens
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gabriel651797
Tur att kk inte påverkar försäkringskostnaderna. Tesla skulle inte direkt vara en lämplig familjebil 

M3 LR -20
Misstänker att det ni sa va bara trafikförsäkring men vad kostar en helförsäkring på en begagnad?
Kör idag en Volvo C40, ska byta i januari 26
Omöjligt att säga. För mig kostar hel ca 700kr/mån för 2000 mil per år inkl hyrbil för en MY AWD -24. Men beror helt på vem du är, var du bor, vilket försäkringsbolag och vilken bil.
Ta ett regnr på en likvärdig bil som du funderar på priset på och mata in uppgifterna på försäkringsbolagets hemsida, så får du svar.
Varför har du hel på en -24? Den har ju vagnskadegaranti till 2027.TeslaLeo skrev: ↑30 apr 2025 21:27Omöjligt att säga. För mig kostar hel ca 700kr/mån för 2000 mil per år inkl hyrbil för en MY AWD -24. Men beror helt på vem du är, var du bor, vilket försäkringsbolag och vilken bil.
Ta ett regnr på en likvärdig bil som du funderar på priset på och mata in uppgifterna på försäkringsbolagets hemsida, så får du svar.
Det har jag inte, men misstänkte att frågan skulle komma när jag skrev.manneson skrev: ↑01 maj 2025 13:49Varför har du hel på en -24? Den har ju vagnskadegaranti till 2027.TeslaLeo skrev: ↑30 apr 2025 21:27Omöjligt att säga. För mig kostar hel ca 700kr/mån för 2000 mil per år inkl hyrbil för en MY AWD -24. Men beror helt på vem du är, var du bor, vilket försäkringsbolag och vilken bil.
Kör såklart halv. 380kr/mån inkl hyrbil för 2000 mil per år.
Men ville se vad kostnaden blir för hel när VSG går ut.
Trevlig 1 maj!
- fredrikhahl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik307532
Jag har Folksam. Dock lite rabatter för 1st hemförsäkring och 1st bostadsrättsförsäkring. Jag betalar 522kr per
Månad för halvförsäkring med deras största paket.
Min bil är MYP-24 och jag har haft körkort oavbrutet sedan 2005 och bor i villa, i Kalmar med eget låst garage med larm.
Månad för halvförsäkring med deras största paket.
Min bil är MYP-24 och jag har haft körkort oavbrutet sedan 2005 och bor i villa, i Kalmar med eget låst garage med larm.
Tror jag gav runt 7 000 för försäkring år 1-3, efter vagnskadan gick ut så blev det kring 25 000:- per år. Trygghansa. Hade en 22:a LR model Y
Zeekr 7X beställd
Tesla Model Y LR Q1 2022, Röd, Svart interiör, 20" (såld)
Tesla Model Y LR Q1 2022, Röd, Svart interiör, 20" (såld)
-
25000:- per år för en MY är ju helt bissart! Ska det fortsätta så där så blir det ohållbart. Åtminstone för ”vanligt” folk.
Enligt en undersökning som Vi Bilägare gjorde i senaste numret så beror höga premier bl.a. på att bilarna har många hästkrafter. En annan faktor var höga reparationskostnader. Tesla godkänner bara att nya originaldelar får användas vid reparationer. Inte ens plastdetaljer eller en oskadad dörr får användas. ALLT ska vara nya delar från Tesla. Det är det enda bilmärket som har dessa krav. Det gillar inte försäkringsbolagen.
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart.
Sålda, ca 40 olika bilar.
Solceller 12,6kWp, Batteri 15kWh, Raspberry automation via Spotpriset
Sålda, ca 40 olika bilar.
Solceller 12,6kWp, Batteri 15kWh, Raspberry automation via Spotpriset
Jösses då får man börja tänka om.westerlu77 skrev: ↑07 maj 2025 19:1825000:- per år för en MY är ju helt bissart! Ska det fortsätta så där så blir det ohållbart. Åtminstone för ”vanligt” folk.
Kör idag en Volvo C40, ska byta i januari 26
Jag var helt övertygad om att det skulle spåra ur för oss också efter tre år och förberedde mig på det värsta, men jag fick drygt 14000 kronor/år på Trygg Hansa (IF skulle ha 48000 …). 5000 mil/år, låst garage, Stockholmsförort.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
- T4s
- Teslaägare
Varför skulle man inte vilja ha nya originaldelar på en så ny bil? Låter som en dålig ursäkt från försäkringsbolagen. Kombinationen av "ny" marknad, utmanare som motsätter sig alla standarder gör att man ser risk och försäkringsbolag tar inte risker.mikaELbil skrev: ↑07 maj 2025 19:26Enligt en undersökning som Vi Bilägare gjorde i senaste numret så beror höga premier bl.a. på att bilarna har många hästkrafter. En annan faktor var höga reparationskostnader. Tesla godkänner bara att nya originaldelar får användas vid reparationer. Inte ens plastdetaljer eller en oskadad dörr får användas. ALLT ska vara nya delar från Tesla. Det är det enda bilmärket som har dessa krav. Det gillar inte försäkringsbolagen.
Din Bil Kista ville ha över 4000kr för att byta en plastdetalj på en ID.4. Jag köpte den istället privat via VW-säljare för 340 kr och tog 10 minuter att byta.
De flesta märkesförsäkringar använder väl originaldelar utan att vara dyrare än andra, tex Volvia. Tror mer på någon kombination av frekventare och dyrare skadeärenden. Eventuellt kan långa handläggningstider också bidra till kostnader. Dyr försäkring är ett resultat av höga kostnader för försäkringsbolagen. Skulle bilen inte kosta skulle de kunna sänka priset för att få fler kunder.
- T4s
- Teslaägare
Ja det kan jag tänka mig. De dyrare skadeärendena har säkert längre ledtider pga strejk, utbud osv.-AG- skrev: ↑08 maj 2025 09:58De flesta märkesförsäkringar använder väl originaldelar utan att vara dyrare än andra, tex Volvia. Tror mer på någon kombination av frekventare och dyrare skadeärenden. Eventuellt kan långa handläggningstider också bidra till kostnader. Dyr försäkring är ett resultat av höga kostnader för försäkringsbolagen. Skulle bilen inte kosta skulle de kunna sänka priset för att få fler kunder.
- Vindens
- Teslaägare
Någon som har koll på ifall försäkringskostnader på samtliga Teslor gått upp avsevärt? Nu provade jag bara samma bolag som jag har idag, en likadan 3:a var nästan 40% dyrare än vad jag betalar idag.
Kollar jag på en äldre S från 2019-2020 kostar det cirka 3 tkr.
Det är nog dags att börja kolla runt inför årsförnyelsen av försäkringen...
Kollar jag på en äldre S från 2019-2020 kostar det cirka 3 tkr.
Det är nog dags att börja kolla runt inför årsförnyelsen av försäkringen...
M3 LR -20
Kollade in vad frugan skulle få betala på Trygg-Hansa för en 2022 model y helförsäkring. 50 år, centralt villaboende i större stad. 1100kr månaden. Jag blev av med kortet för några år sedan så jag brukar undvika att försäkra bilar
Har inte koll om det är bra eller dåligt, men rätt ok tror jag.
- Vindens
- Teslaägare
Fyller snart 40, villa närförort till Stockholm. Trygg hansa vill ha 1700 för mig för en Y LR från 22.fred skrev: ↑08 maj 2025 19:08Kollade in vad frugan skulle få betala på Trygg-Hansa för en 2022 model y helförsäkring. 50 år, centralt villaboende i större stad. 1100kr månaden. Jag blev av med kortet för några år sedan så jag brukar undvika att försäkra bilar![]()
För 2,5 år sedan betalade jag mindre än så för en helförsäkrad S. Kollar jag en S idag rör det sig om 2600-3000kr. Kanske får man ringa runt för att få bättre priser.
Med dessa försäkringskostnader är det bra andrahandsvärde på Teslor…
M3 LR -20