Värdeminskningstråden Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Mrtn
Inlägg: 104
Blev medlem: 04 nov 2022 12:46

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av Mrtn »

Arn skrev: 25 apr 2025 21:01
Hur tror ni nollräntan påverkar andrahandsvärdarna? Kommer det sätta ytterligare press på begagnatspriserna som redan idag ligger för en 2024a med t.ex 2000 mil för 450k jfm ny LR för 650k eller kommer nollräntan väcka nytt intresse för Tesla överlag och på så vis påverka även begagnatpriserna positivt?
Nollräntan på Model Y innebär en dold rabatt på 50 000 - 60 000 SEK jämfört med tidigare ränta.
Så man kan ju nästan tänka att priset då blir 650 000 - 50 000 kr = 600 000 SEK för en ny MY LR.
I mitt tycke borde priset på en MY LR-22 ligga kring 300 000 eller under. Tre år gammal, 50% av nypris + minskat intresse för Tesla pga Musk, ny modell ute, 0% ränta på nytt, generellt dålig ekonomi med hög arbetslöshet etc etc.

Begförsäljarna får anpassa sig på Blocket. När den stora mängden bilar som kom på sommaren för tre år ska säljas lär det ju bli ett ordentligt utbud.

Kan tillägga:

Enligt Wolksvagen är 63 procent av alla nyregistrerade elbilar för hushåll under årets första kvartal köptes via privatleasing. Lägg till att ytterligare 22 procent togs på billån, och bara 15 procent köptes alltså kontant. Kvdbils bild av marknaden är mer försiktig. Enligt deras undersökning säger 55 procent av svenskarna att de inte är intresserade av leasing alls – trots att räntorna fallit. Bara 2 procent har blivit mycket mer intresserade, och 9 procent något mer.
manneson
Inlägg: 1096
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av manneson »

Problemet är väl att så många är ointresserade av nya bilar just nu att de siktar på beggat istället, vilket driver upp begpriserna.
Sen den svaga kronan gör ju sitt också, då de inte ”kan” sjunka så mkt för då går de på export istället.

Kort sagt är det dyrt med såväl begagnad som ny bil just nu IMO.
Tycker också en 3 år gammal Y LR i bra skick med runt 6k mil ”borde” gå att köpa för 300 max. Allt över är för dyrt.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4185
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av Maw »

manneson skrev: 28 apr 2025 12:36
Problemet är väl att så många är ointresserade av nya bilar just nu att de siktar på beggat istället, vilket driver upp begpriserna.
Sen den svaga kronan gör ju sitt också, då de inte ”kan” sjunka så mkt för då går de på export istället.
Nej det är ett felaktigt påstående. Nybilsförsäljningen och framförallt nyförsäljningen av elbilar går upp så rimligtvis är intresset för nya bilar ökande.

Att den Svenska kronan stärkts pressar ner begpriserna eftersom det inte blir lika lätt att exportera
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
manneson
Inlägg: 1096
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av manneson »

Maw skrev: 28 apr 2025 14:08
manneson skrev: 28 apr 2025 12:36
Problemet är väl att så många är ointresserade av nya bilar just nu att de siktar på beggat istället, vilket driver upp begpriserna.
Sen den svaga kronan gör ju sitt också, då de inte ”kan” sjunka så mkt för då går de på export istället.
Nej det är ett felaktigt påstående. Nybilsförsäljningen och framförallt nyförsäljningen av elbilar går upp så rimligtvis är intresset för nya bilar ökande.

Att den Svenska kronan stärkts pressar ner begpriserna eftersom det inte blir lika lätt att exportera
Det är garanterat leasingen som ökar.
När miljöbonusen försvann tvärdog försäljningen till privatpersoner.
Nu på sistone har tillverkarna blivit allt mer aggressiva med privatleasingerbjudanden för att få iväg bilar.
I vissa fall är de tom tillbaka på prisnivåer runt då bonusen fanns.
Kronan har inte stärkts märkbart IMO(jag får själv lön i annan valuta).
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 895
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av Arn »

Mrtn skrev: 28 apr 2025 12:23
Arn skrev: 25 apr 2025 21:01
Hur tror ni nollräntan påverkar andrahandsvärdarna? Kommer det sätta ytterligare press på begagnatspriserna som redan idag ligger för en 2024a med t.ex 2000 mil för 450k jfm ny LR för 650k eller kommer nollräntan väcka nytt intresse för Tesla överlag och på så vis påverka även begagnatpriserna positivt?
Nollräntan på Model Y innebär en dold rabatt på 50 000 - 60 000 SEK jämfört med tidigare ränta.
Så man kan ju nästan tänka att priset då blir 650 000 - 50 000 kr = 600 000 SEK för en ny MY LR.
I mitt tycke borde priset på en MY LR-22 ligga kring 300 000 eller under. Tre år gammal, 50% av nypris + minskat intresse för Tesla pga Musk, ny modell ute, 0% ränta på nytt, generellt dålig ekonomi med hög arbetslöshet etc etc.

Begförsäljarna får anpassa sig på Blocket. När den stora mängden bilar som kom på sommaren för tre år ska säljas lär det ju bli ett ordentligt utbud.

Kan tillägga:

Enligt Wolksvagen är 63 procent av alla nyregistrerade elbilar för hushåll under årets första kvartal köptes via privatleasing. Lägg till att ytterligare 22 procent togs på billån, och bara 15 procent köptes alltså kontant. Kvdbils bild av marknaden är mer försiktig. Enligt deras undersökning säger 55 procent av svenskarna att de inte är intresserade av leasing alls – trots att räntorna fallit. Bara 2 procent har blivit mycket mer intresserade, och 9 procent något mer.

Huruvida en begagnad bil efter tre år ska vara värd 50 % av nypris eller mer eller mindre beror ju också på vad tre år gamla fossiler säljs för. Går treåriga bensinbilar för exempelvis 60 % bör ju även elbilar göra det såvida man inte packat på dem en massa extrautrustning. Elbilarna är ju billigare i både drivmedelskostnad och service.

Men det är massvis med negativa skriverier i tidningar om elbilar hela tiden, att elbilar blir stående och övergivna i kyla på motorvägen vid trafikolyckor och inte kan hålla värmen i kupén, att elbilar som lyfts på fel sätt vid däckbyte behöver dyra batteribyten, att diesel/bensin på långresor är billigare än el på supercharging stationer osv osv. Folk blir skeptiska och betraktad bensin och diesel bilar som ett tryggt val och elbilar som ett riskabelt val för den våghalsade.
Sedan är Elons intåg i politiken beklaglig men förhoppningsvis lägger han ner politiken för gott och folk glömmer det om något år
Användarvisningsbild
krabbanidag
Teslaägare
Inlägg: 73
Blev medlem: 25 mar 2025 06:18

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av krabbanidag »

Arn skrev: 29 apr 2025 10:20
Mrtn skrev: 28 apr 2025 12:23
Arn skrev: 25 apr 2025 21:01
Hur tror ni nollräntan påverkar andrahandsvärdarna? Kommer det sätta ytterligare press på begagnatspriserna som redan idag ligger för en 2024a med t.ex 2000 mil för 450k jfm ny LR för 650k eller kommer nollräntan väcka nytt intresse för Tesla överlag och på så vis påverka även begagnatpriserna positivt?
Nollräntan på Model Y innebär en dold rabatt på 50 000 - 60 000 SEK jämfört med tidigare ränta.
Så man kan ju nästan tänka att priset då blir 650 000 - 50 000 kr = 600 000 SEK för en ny MY LR.
I mitt tycke borde priset på en MY LR-22 ligga kring 300 000 eller under. Tre år gammal, 50% av nypris + minskat intresse för Tesla pga Musk, ny modell ute, 0% ränta på nytt, generellt dålig ekonomi med hög arbetslöshet etc etc.

Begförsäljarna får anpassa sig på Blocket. När den stora mängden bilar som kom på sommaren för tre år ska säljas lär det ju bli ett ordentligt utbud.

Kan tillägga:

Enligt Wolksvagen är 63 procent av alla nyregistrerade elbilar för hushåll under årets första kvartal köptes via privatleasing. Lägg till att ytterligare 22 procent togs på billån, och bara 15 procent köptes alltså kontant. Kvdbils bild av marknaden är mer försiktig. Enligt deras undersökning säger 55 procent av svenskarna att de inte är intresserade av leasing alls – trots att räntorna fallit. Bara 2 procent har blivit mycket mer intresserade, och 9 procent något mer.

Huruvida en begagnad bil efter tre år ska vara värd 50 % av nypris eller mer eller mindre beror ju också på vad tre år gamla fossiler säljs för. Går treåriga bensinbilar för exempelvis 60 % bör ju även elbilar göra det såvida man inte packat på dem en massa extrautrustning. Elbilarna är ju billigare i både drivmedelskostnad och service.

Men det är massvis med negativa skriverier i tidningar om elbilar hela tiden, att elbilar blir stående och övergivna i kyla på motorvägen vid trafikolyckor och inte kan hålla värmen i kupén, att elbilar som lyfts på fel sätt vid däckbyte behöver dyra batteribyten, att diesel/bensin på långresor är billigare än el på supercharging stationer osv osv. Folk blir skeptiska och betraktad bensin och diesel bilar som ett tryggt val och elbilar som ett riskabelt val för den våghalsade.
Sedan är Elons intåg i politiken beklaglig men förhoppningsvis lägger han ner politiken för gott och folk glömmer det om något år
Köper inte alls det där. Vi vet med beprövad erfarenhet att en 10 år gammal fossilbil knappt är inkörd. En 10 år gammal Toyota eller Volvo kostar knappt något i underhåll. Och mkt kan man göra själv. Motorras är extremt ovanligt jmf med tex batteriras på en 10 år gammal elbil.

En Model S från 2014. Finns det nån som vill ta med en sån med tång? Kanske om man får den för 100 000kr, om ens det?
En XC60 från 2014 skulle ingen tveka på en sekund.

Sannolikheten för billigt underhåll med volvon är mkt högre
manneson
Inlägg: 1096
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av manneson »

krabbanidag skrev: 29 apr 2025 11:27
Arn skrev: 29 apr 2025 10:20
Mrtn skrev: 28 apr 2025 12:23
Arn skrev: 25 apr 2025 21:01
Hur tror ni nollräntan påverkar andrahandsvärdarna? Kommer det sätta ytterligare press på begagnatspriserna som redan idag ligger för en 2024a med t.ex 2000 mil för 450k jfm ny LR för 650k eller kommer nollräntan väcka nytt intresse för Tesla överlag och på så vis påverka även begagnatpriserna positivt?
Nollräntan på Model Y innebär en dold rabatt på 50 000 - 60 000 SEK jämfört med tidigare ränta.
Så man kan ju nästan tänka att priset då blir 650 000 - 50 000 kr = 600 000 SEK för en ny MY LR.
I mitt tycke borde priset på en MY LR-22 ligga kring 300 000 eller under. Tre år gammal, 50% av nypris + minskat intresse för Tesla pga Musk, ny modell ute, 0% ränta på nytt, generellt dålig ekonomi med hög arbetslöshet etc etc.

Begförsäljarna får anpassa sig på Blocket. När den stora mängden bilar som kom på sommaren för tre år ska säljas lär det ju bli ett ordentligt utbud.

Kan tillägga:

Enligt Wolksvagen är 63 procent av alla nyregistrerade elbilar för hushåll under årets första kvartal köptes via privatleasing. Lägg till att ytterligare 22 procent togs på billån, och bara 15 procent köptes alltså kontant. Kvdbils bild av marknaden är mer försiktig. Enligt deras undersökning säger 55 procent av svenskarna att de inte är intresserade av leasing alls – trots att räntorna fallit. Bara 2 procent har blivit mycket mer intresserade, och 9 procent något mer.

Huruvida en begagnad bil efter tre år ska vara värd 50 % av nypris eller mer eller mindre beror ju också på vad tre år gamla fossiler säljs för. Går treåriga bensinbilar för exempelvis 60 % bör ju även elbilar göra det såvida man inte packat på dem en massa extrautrustning. Elbilarna är ju billigare i både drivmedelskostnad och service.

Men det är massvis med negativa skriverier i tidningar om elbilar hela tiden, att elbilar blir stående och övergivna i kyla på motorvägen vid trafikolyckor och inte kan hålla värmen i kupén, att elbilar som lyfts på fel sätt vid däckbyte behöver dyra batteribyten, att diesel/bensin på långresor är billigare än el på supercharging stationer osv osv. Folk blir skeptiska och betraktad bensin och diesel bilar som ett tryggt val och elbilar som ett riskabelt val för den våghalsade.
Sedan är Elons intåg i politiken beklaglig men förhoppningsvis lägger han ner politiken för gott och folk glömmer det om något år
Köper inte alls det där. Vi vet med beprövad erfarenhet att en 10 år gammal fossilbil knappt är inkörd. En 10 år gammal Toyota eller Volvo kostar knappt något i underhåll. Och mkt kan man göra själv. Motorras är extremt ovanligt jmf med tex batteriras på en 10 år gammal elbil.

En Model S från 2014. Finns det nån som vill ta med en sån med tång? Kanske om man får den för 100 000kr, om ens det?
En XC60 från 2014 skulle ingen tveka på en sekund.

Sannolikheten för billigt underhåll med volvon är mkt högre
Motorras är inte så jättevanligt(men tex topplockspackningen i morsans Audi sa upp sig vilket gjorde att den blev skrot…). Däremot rasar växellådor titt som tätt. Problem med avgasrening, särskilt på dieselbilar, är också vanligt.
Båda kostar flis att fixa.
Problem med bränsleinsprutningen är inte helt ovanligt heller..
När jag köpte vinterdäck på blocket till min Volvo så köpte jag av en som nyss fått en ny Volvo på försäkring just för växellådan hade rasat.

En XC60 från 2014 har varken luftfjädring eller motoriserade dörrhandtag…. mer jämförbart vore en gammal Mercedes S-klass eller liknande.
Användarvisningsbild
krabbanidag
Teslaägare
Inlägg: 73
Blev medlem: 25 mar 2025 06:18

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av krabbanidag »

manneson skrev: 29 apr 2025 15:57
krabbanidag skrev: 29 apr 2025 11:27
Arn skrev: 29 apr 2025 10:20
Mrtn skrev: 28 apr 2025 12:23
Arn skrev: 25 apr 2025 21:01
Hur tror ni nollräntan påverkar andrahandsvärdarna? Kommer det sätta ytterligare press på begagnatspriserna som redan idag ligger för en 2024a med t.ex 2000 mil för 450k jfm ny LR för 650k eller kommer nollräntan väcka nytt intresse för Tesla överlag och på så vis påverka även begagnatpriserna positivt?
Nollräntan på Model Y innebär en dold rabatt på 50 000 - 60 000 SEK jämfört med tidigare ränta.
Så man kan ju nästan tänka att priset då blir 650 000 - 50 000 kr = 600 000 SEK för en ny MY LR.
I mitt tycke borde priset på en MY LR-22 ligga kring 300 000 eller under. Tre år gammal, 50% av nypris + minskat intresse för Tesla pga Musk, ny modell ute, 0% ränta på nytt, generellt dålig ekonomi med hög arbetslöshet etc etc.

Begförsäljarna får anpassa sig på Blocket. När den stora mängden bilar som kom på sommaren för tre år ska säljas lär det ju bli ett ordentligt utbud.

Kan tillägga:

Enligt Wolksvagen är 63 procent av alla nyregistrerade elbilar för hushåll under årets första kvartal köptes via privatleasing. Lägg till att ytterligare 22 procent togs på billån, och bara 15 procent köptes alltså kontant. Kvdbils bild av marknaden är mer försiktig. Enligt deras undersökning säger 55 procent av svenskarna att de inte är intresserade av leasing alls – trots att räntorna fallit. Bara 2 procent har blivit mycket mer intresserade, och 9 procent något mer.

Huruvida en begagnad bil efter tre år ska vara värd 50 % av nypris eller mer eller mindre beror ju också på vad tre år gamla fossiler säljs för. Går treåriga bensinbilar för exempelvis 60 % bör ju även elbilar göra det såvida man inte packat på dem en massa extrautrustning. Elbilarna är ju billigare i både drivmedelskostnad och service.

Men det är massvis med negativa skriverier i tidningar om elbilar hela tiden, att elbilar blir stående och övergivna i kyla på motorvägen vid trafikolyckor och inte kan hålla värmen i kupén, att elbilar som lyfts på fel sätt vid däckbyte behöver dyra batteribyten, att diesel/bensin på långresor är billigare än el på supercharging stationer osv osv. Folk blir skeptiska och betraktad bensin och diesel bilar som ett tryggt val och elbilar som ett riskabelt val för den våghalsade.
Sedan är Elons intåg i politiken beklaglig men förhoppningsvis lägger han ner politiken för gott och folk glömmer det om något år
Köper inte alls det där. Vi vet med beprövad erfarenhet att en 10 år gammal fossilbil knappt är inkörd. En 10 år gammal Toyota eller Volvo kostar knappt något i underhåll. Och mkt kan man göra själv. Motorras är extremt ovanligt jmf med tex batteriras på en 10 år gammal elbil.

En Model S från 2014. Finns det nån som vill ta med en sån med tång? Kanske om man får den för 100 000kr, om ens det?
En XC60 från 2014 skulle ingen tveka på en sekund.

Sannolikheten för billigt underhåll med volvon är mkt högre
Motorras är inte så jättevanligt(men tex topplockspackningen i morsans Audi sa upp sig vilket gjorde att den blev skrot…). Däremot rasar växellådor titt som tätt. Problem med avgasrening, särskilt på dieselbilar, är också vanligt.
Båda kostar flis att fixa.
Problem med bränsleinsprutningen är inte helt ovanligt heller..
När jag köpte vinterdäck på blocket till min Volvo så köpte jag av en som nyss fått en ny Volvo på försäkring just för växellådan hade rasat.

En XC60 från 2014 har varken luftfjädring eller motoriserade dörrhandtag…. mer jämförbart vore en gammal Mercedes S-klass eller liknande.
Tror inte nån jämför en Tesla S från 2014 med en Mercedes S.
Snarare med en V70 eller Passat.
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 1246
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37
Referralkod: ts.la/simon82910

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av Jaegaern »

krabbanidag skrev: 29 apr 2025 11:27
Arn skrev: 29 apr 2025 10:20
Mrtn skrev: 28 apr 2025 12:23
Arn skrev: 25 apr 2025 21:01
Hur tror ni nollräntan påverkar andrahandsvärdarna? Kommer det sätta ytterligare press på begagnatspriserna som redan idag ligger för en 2024a med t.ex 2000 mil för 450k jfm ny LR för 650k eller kommer nollräntan väcka nytt intresse för Tesla överlag och på så vis påverka även begagnatpriserna positivt?
Nollräntan på Model Y innebär en dold rabatt på 50 000 - 60 000 SEK jämfört med tidigare ränta.
Så man kan ju nästan tänka att priset då blir 650 000 - 50 000 kr = 600 000 SEK för en ny MY LR.
I mitt tycke borde priset på en MY LR-22 ligga kring 300 000 eller under. Tre år gammal, 50% av nypris + minskat intresse för Tesla pga Musk, ny modell ute, 0% ränta på nytt, generellt dålig ekonomi med hög arbetslöshet etc etc.

Begförsäljarna får anpassa sig på Blocket. När den stora mängden bilar som kom på sommaren för tre år ska säljas lär det ju bli ett ordentligt utbud.

Kan tillägga:

Enligt Wolksvagen är 63 procent av alla nyregistrerade elbilar för hushåll under årets första kvartal köptes via privatleasing. Lägg till att ytterligare 22 procent togs på billån, och bara 15 procent köptes alltså kontant. Kvdbils bild av marknaden är mer försiktig. Enligt deras undersökning säger 55 procent av svenskarna att de inte är intresserade av leasing alls – trots att räntorna fallit. Bara 2 procent har blivit mycket mer intresserade, och 9 procent något mer.

Huruvida en begagnad bil efter tre år ska vara värd 50 % av nypris eller mer eller mindre beror ju också på vad tre år gamla fossiler säljs för. Går treåriga bensinbilar för exempelvis 60 % bör ju även elbilar göra det såvida man inte packat på dem en massa extrautrustning. Elbilarna är ju billigare i både drivmedelskostnad och service.

Men det är massvis med negativa skriverier i tidningar om elbilar hela tiden, att elbilar blir stående och övergivna i kyla på motorvägen vid trafikolyckor och inte kan hålla värmen i kupén, att elbilar som lyfts på fel sätt vid däckbyte behöver dyra batteribyten, att diesel/bensin på långresor är billigare än el på supercharging stationer osv osv. Folk blir skeptiska och betraktad bensin och diesel bilar som ett tryggt val och elbilar som ett riskabelt val för den våghalsade.
Sedan är Elons intåg i politiken beklaglig men förhoppningsvis lägger han ner politiken för gott och folk glömmer det om något år
Köper inte alls det där. Vi vet med beprövad erfarenhet att en 10 år gammal fossilbil knappt är inkörd. En 10 år gammal Toyota eller Volvo kostar knappt något i underhåll. Och mkt kan man göra själv. Motorras är extremt ovanligt jmf med tex batteriras på en 10 år gammal elbil.

En Model S från 2014. Finns det nån som vill ta med en sån med tång? Kanske om man får den för 100 000kr, om ens det?
En XC60 från 2014 skulle ingen tveka på en sekund.

Sannolikheten för billigt underhåll med volvon är mkt högre
Nu lugnar vi oss lite. Jag själv hade aldrig köpt en XC60, oavsett skick eller pris. Jag vill ha bekvämligheterna som en elbil, främst Tesla, erbjuder. Menar då förstås app, fjärrnyckel, AC utan att motorn är igång etc.

En äldre volvo kostar en del att ratta runt. Du har nog bara fortfarande en avsmak för allt som stavas Tesla och är äldre än 2019, för visst är det du Teslaponken?

Jag vet bekanta som kört runt med volvobilar som tagit beslutet att sälja dem för de kostar för mycket i service och att dyra saker börjar gå sönder. Även en av mina BMW jag haft började kosta på grund av slitage. För att inte tala om komplett bromsbyte på 20K.

Äldre model S har problem med batteriet, om det kommit in fukt. Det åtgärdas på ett antal verkstäder genom en så kallad re-seal. Annars är det inte mycket mer på en Model S som går sönder, än på en äldre fossilare. Jag hävdar att en Model S innan Palladium är EXTREMT lik en fossilbil pre-2020 då de har i stort sett samma arkitektur och antal delar, drivlina borträknad.

Skulle jag ha budget på 150-200K och inte få köpa model Y eller model 3, då hade en äldre S absolut varit på tapeten.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
manneson
Inlägg: 1096
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av manneson »

krabbanidag skrev: 29 apr 2025 16:12
manneson skrev: 29 apr 2025 15:57
krabbanidag skrev: 29 apr 2025 11:27
Arn skrev: 29 apr 2025 10:20
Mrtn skrev: 28 apr 2025 12:23


Nollräntan på Model Y innebär en dold rabatt på 50 000 - 60 000 SEK jämfört med tidigare ränta.
Så man kan ju nästan tänka att priset då blir 650 000 - 50 000 kr = 600 000 SEK för en ny MY LR.
I mitt tycke borde priset på en MY LR-22 ligga kring 300 000 eller under. Tre år gammal, 50% av nypris + minskat intresse för Tesla pga Musk, ny modell ute, 0% ränta på nytt, generellt dålig ekonomi med hög arbetslöshet etc etc.

Begförsäljarna får anpassa sig på Blocket. När den stora mängden bilar som kom på sommaren för tre år ska säljas lär det ju bli ett ordentligt utbud.

Kan tillägga:

Enligt Wolksvagen är 63 procent av alla nyregistrerade elbilar för hushåll under årets första kvartal köptes via privatleasing. Lägg till att ytterligare 22 procent togs på billån, och bara 15 procent köptes alltså kontant. Kvdbils bild av marknaden är mer försiktig. Enligt deras undersökning säger 55 procent av svenskarna att de inte är intresserade av leasing alls – trots att räntorna fallit. Bara 2 procent har blivit mycket mer intresserade, och 9 procent något mer.

Huruvida en begagnad bil efter tre år ska vara värd 50 % av nypris eller mer eller mindre beror ju också på vad tre år gamla fossiler säljs för. Går treåriga bensinbilar för exempelvis 60 % bör ju även elbilar göra det såvida man inte packat på dem en massa extrautrustning. Elbilarna är ju billigare i både drivmedelskostnad och service.

Men det är massvis med negativa skriverier i tidningar om elbilar hela tiden, att elbilar blir stående och övergivna i kyla på motorvägen vid trafikolyckor och inte kan hålla värmen i kupén, att elbilar som lyfts på fel sätt vid däckbyte behöver dyra batteribyten, att diesel/bensin på långresor är billigare än el på supercharging stationer osv osv. Folk blir skeptiska och betraktad bensin och diesel bilar som ett tryggt val och elbilar som ett riskabelt val för den våghalsade.
Sedan är Elons intåg i politiken beklaglig men förhoppningsvis lägger han ner politiken för gott och folk glömmer det om något år
Köper inte alls det där. Vi vet med beprövad erfarenhet att en 10 år gammal fossilbil knappt är inkörd. En 10 år gammal Toyota eller Volvo kostar knappt något i underhåll. Och mkt kan man göra själv. Motorras är extremt ovanligt jmf med tex batteriras på en 10 år gammal elbil.

En Model S från 2014. Finns det nån som vill ta med en sån med tång? Kanske om man får den för 100 000kr, om ens det?
En XC60 från 2014 skulle ingen tveka på en sekund.

Sannolikheten för billigt underhåll med volvon är mkt högre
Motorras är inte så jättevanligt(men tex topplockspackningen i morsans Audi sa upp sig vilket gjorde att den blev skrot…). Däremot rasar växellådor titt som tätt. Problem med avgasrening, särskilt på dieselbilar, är också vanligt.
Båda kostar flis att fixa.
Problem med bränsleinsprutningen är inte helt ovanligt heller..
När jag köpte vinterdäck på blocket till min Volvo så köpte jag av en som nyss fått en ny Volvo på försäkring just för växellådan hade rasat.

En XC60 från 2014 har varken luftfjädring eller motoriserade dörrhandtag…. mer jämförbart vore en gammal Mercedes S-klass eller liknande.
Tror inte nån jämför en Tesla S från 2014 med en Mercedes S.
Snarare med en V70 eller Passat.
Då jämför man äpplen och päron.
En S har tekniska lösningar som är mkt mer avancerade och mer lika en S-klass, än V70 eller Passat.
Användarvisningsbild
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 1168
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av Arctic Drifter »

Jaegaern skrev: 30 apr 2025 14:47
krabbanidag skrev: 29 apr 2025 11:27
Köper inte alls det där. Vi vet med beprövad erfarenhet att en 10 år gammal fossilbil knappt är inkörd. En 10 år gammal Toyota eller Volvo kostar knappt något i underhåll. Och mkt kan man göra själv. Motorras är extremt ovanligt jmf med tex batteriras på en 10 år gammal elbil.

En Model S från 2014. Finns det nån som vill ta med en sån med tång? Kanske om man får den för 100 000kr, om ens det?
En XC60 från 2014 skulle ingen tveka på en sekund.

Sannolikheten för billigt underhåll med volvon är mkt högre
Nu lugnar vi oss lite. Jag själv hade aldrig köpt en XC60, oavsett skick eller pris. Jag vill ha bekvämligheterna som en elbil, främst Tesla, erbjuder. Menar då förstås app, fjärrnyckel, AC utan att motorn är igång etc.

En äldre volvo kostar en del att ratta runt. Du har nog bara fortfarande en avsmak för allt som stavas Tesla och är äldre än 2019, för visst är det du Teslaponken?

Jag vet bekanta som kört runt med volvobilar som tagit beslutet att sälja dem för de kostar för mycket i service och att dyra saker börjar gå sönder. Även en av mina BMW jag haft började kosta på grund av slitage. För att inte tala om komplett bromsbyte på 20K.

Äldre model S har problem med batteriet, om det kommit in fukt. Det åtgärdas på ett antal verkstäder genom en så kallad re-seal. Annars är det inte mycket mer på en Model S som går sönder, än på en äldre fossilare. Jag hävdar att en Model S innan Palladium är EXTREMT lik en fossilbil pre-2020 då de har i stort sett samma arkitektur och antal delar, drivlina borträknad.

Skulle jag ha budget på 150-200K och inte få köpa model Y eller model 3, då hade en äldre S absolut varit på tapeten.
Jag tror att det viktiga är om man vill få ner utläggen för en äldre bil så är det att man är beredd att göra en del service/reparationer själv.

Ska man lämna allt till verkstad så blir det lätt dyrt med en äldre bil som gått många mil. Speciellt om man ska förlita sig på verkstadens bedömning.
Tesla Model Y Performance
granlundii
Inlägg: 361
Blev medlem: 10 apr 2019 08:35

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av granlundii »

Själv håller jag med krabbanidag, även om det förstås skiljer sig mellan olika bilmärken. Både min och min brors familj har i huvudsak kört lite äldre bilar, så visst har det varit en del som gått sönder genom åren. Det som är lite lustigt är att det allra mesta, typ 80 % av reparationerna har kostat ganska nära 2000 kr per gång vid den lokala verkstaden. Oftast kostar ju delarna som går sönder väldigt lite, utan det är i första hand arbetet man betalar för.

Men sådana kostnader får ganska mycket gå sönder innan det blir dyrt på riktigt. Men det är klart, premiummärkena blir ju snabbt betydligt dyrare att reparera.
Nissan Leaf 2014
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 1246
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37
Referralkod: ts.la/simon82910

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av Jaegaern »

Arctic Drifter skrev: 30 apr 2025 16:05
Jaegaern skrev: 30 apr 2025 14:47
krabbanidag skrev: 29 apr 2025 11:27
Köper inte alls det där. Vi vet med beprövad erfarenhet att en 10 år gammal fossilbil knappt är inkörd. En 10 år gammal Toyota eller Volvo kostar knappt något i underhåll. Och mkt kan man göra själv. Motorras är extremt ovanligt jmf med tex batteriras på en 10 år gammal elbil.

En Model S från 2014. Finns det nån som vill ta med en sån med tång? Kanske om man får den för 100 000kr, om ens det?
En XC60 från 2014 skulle ingen tveka på en sekund.

Sannolikheten för billigt underhåll med volvon är mkt högre
Nu lugnar vi oss lite. Jag själv hade aldrig köpt en XC60, oavsett skick eller pris. Jag vill ha bekvämligheterna som en elbil, främst Tesla, erbjuder. Menar då förstås app, fjärrnyckel, AC utan att motorn är igång etc.

En äldre volvo kostar en del att ratta runt. Du har nog bara fortfarande en avsmak för allt som stavas Tesla och är äldre än 2019, för visst är det du Teslaponken?

Jag vet bekanta som kört runt med volvobilar som tagit beslutet att sälja dem för de kostar för mycket i service och att dyra saker börjar gå sönder. Även en av mina BMW jag haft började kosta på grund av slitage. För att inte tala om komplett bromsbyte på 20K.

Äldre model S har problem med batteriet, om det kommit in fukt. Det åtgärdas på ett antal verkstäder genom en så kallad re-seal. Annars är det inte mycket mer på en Model S som går sönder, än på en äldre fossilare. Jag hävdar att en Model S innan Palladium är EXTREMT lik en fossilbil pre-2020 då de har i stort sett samma arkitektur och antal delar, drivlina borträknad.

Skulle jag ha budget på 150-200K och inte få köpa model Y eller model 3, då hade en äldre S absolut varit på tapeten.
Jag tror att det viktiga är om man vill få ner utläggen för en äldre bil så är det att man är beredd att göra en del service/reparationer själv.

Ska man lämna allt till verkstad så blir det lätt dyrt med en äldre bil som gått många mil. Speciellt om man ska förlita sig på verkstadens bedömning.
Jag hävdar där att en model S förmodligen är lättare att meka med själv, eller minst att den inte är svårare än vilken modern bil som helst från samma år.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 4383
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av jonasl »

Har en bekant med en V70 från 2006. Den har kostat honom 30-40k om året i reparationer de senaste åren. Plus ett par tusen i månaden i diesel. Det är fjädring, bromsar, länkarmsbussningar, spindelleder osv osv. Nånstans går gränsen för hur länge man bör hålla liv i en bil och varje gång han lagat den hoppas han det ska hålla länge till :-)
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 2218
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av pejvic »

30-40 om ÅRET???
Nåt är knas. En 06:a är inte värd mkt mer. Dessutom har de hög skatt, drar för mkt bränsle osv. Bilen är SLUT. Skrota den.

En granne sålde sin Porsche nyligen.
Den har kostat runt 0kr i månaden att äga under de 7åren han kört. (Inkl bränsle)

Be din bekant kasta 06:an nästa gång något dyrt pajar och köpa en v70 2011-2016 istället.

Alternativt någon tysk premiumbil som är typ 10år.

Sen tror jag att han måste söka ny mek…
manneson
Inlägg: 1096
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av manneson »

Har man en gammal bil så måste man typ mecka själv för att det ska vara försvarbart ekonomiskt.
manneson
Inlägg: 1096
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av manneson »

granlundii skrev: 30 apr 2025 16:44
Själv håller jag med krabbanidag, även om det förstås skiljer sig mellan olika bilmärken. Både min och min brors familj har i huvudsak kört lite äldre bilar, så visst har det varit en del som gått sönder genom åren. Det som är lite lustigt är att det allra mesta, typ 80 % av reparationerna har kostat ganska nära 2000 kr per gång vid den lokala verkstaden. Oftast kostar ju delarna som går sönder väldigt lite, utan det är i första hand arbetet man betalar för.

Men sådana kostnader får ganska mycket gå sönder innan det blir dyrt på riktigt. Men det är klart, premiummärkena blir ju snabbt betydligt dyrare att reparera.
Många enklare jobb hinns ju med på en timme, och många mindre verkstäder tar runt 1200-1500/timme. Sedan några hundralappar för ev. reservdel och vips ligger du runt 2000kr.
Men det är rätt billigt. Många tar betydligt mer för reservdelar numera så man ofta får lägga 3-4000kr för enklare jobb.
Användarvisningsbild
ICEGrinder
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 23 okt 2016 19:16

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av ICEGrinder »

377k för en MYP 2023 med 4k mil känns som ett bra pris, inte i toppskick dock:
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... awd-251350
joasag
Inlägg: 13
Blev medlem: 25 apr 2025 18:11

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av joasag »

Vad tycker ni är ett rimligt pris för en MYP 2023-24 som gått mellan 2-3000 mil?
Ser att 2022 årsmodellerna är något billigare.
Tittar man på Blocket så finns det vissa handlare som tror att dom kan få närmare 600kkr.
Mer rimligt idag känns väl 400-450kkr?
manneson
Inlägg: 1096
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av manneson »

joasag skrev: 10 maj 2025 09:13
Vad tycker ni är ett rimligt pris för en MYP 2023-24 som gått mellan 2-3000 mil?
Ser att 2022 årsmodellerna är något billigare.
Tittar man på Blocket så finns det vissa handlare som tror att dom kan få närmare 600kkr.
Mer rimligt idag känns väl 400-450kkr?
Ja
Användarvisningsbild
krabbanidag
Teslaägare
Inlägg: 73
Blev medlem: 25 mar 2025 06:18

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av krabbanidag »

joasag skrev: 10 maj 2025 09:13
Vad tycker ni är ett rimligt pris för en MYP 2023-24 som gått mellan 2-3000 mil?
Ser att 2022 årsmodellerna är något billigare.
Tittar man på Blocket så finns det vissa handlare som tror att dom kan få närmare 600kkr.
Mer rimligt idag känns väl 400-450kkr?
2023 med 2000-3000 mil kanske 360-390k
manneson
Inlägg: 1096
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av manneson »

krabbanidag skrev: 10 maj 2025 09:24
joasag skrev: 10 maj 2025 09:13
Vad tycker ni är ett rimligt pris för en MYP 2023-24 som gått mellan 2-3000 mil?
Ser att 2022 årsmodellerna är något billigare.
Tittar man på Blocket så finns det vissa handlare som tror att dom kan få närmare 600kkr.
Mer rimligt idag känns väl 400-450kkr?
2023 med 2000-3000 mil kanske 360-390k
Nä, det får du knappt en LR för.
Justar109
Inlägg: 14
Blev medlem: 19 apr 2025 09:30

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av Justar109 »

Flyttade till egen tråd.
Senast redigerad av Justar109, redigerad totalt 2 gång.
joasag
Inlägg: 13
Blev medlem: 25 apr 2025 18:11

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av joasag »

manneson skrev: 10 maj 2025 09:39
krabbanidag skrev: 10 maj 2025 09:24
joasag skrev: 10 maj 2025 09:13
Vad tycker ni är ett rimligt pris för en MYP 2023-24 som gått mellan 2-3000 mil?
Ser att 2022 årsmodellerna är något billigare.
Tittar man på Blocket så finns det vissa handlare som tror att dom kan få närmare 600kkr.
Mer rimligt idag känns väl 400-450kkr?
2023 med 2000-3000 mil kanske 360-390k
Nä, det får du knappt en LR för.
Kanske närmre 400 skulle jag tro? Känns som att ingen får sålt sina bilar runt 450 där många ligger just nu.
manneson
Inlägg: 1096
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av manneson »

joasag skrev: 10 maj 2025 13:06
manneson skrev: 10 maj 2025 09:39
krabbanidag skrev: 10 maj 2025 09:24
joasag skrev: 10 maj 2025 09:13
Vad tycker ni är ett rimligt pris för en MYP 2023-24 som gått mellan 2-3000 mil?
Ser att 2022 årsmodellerna är något billigare.
Tittar man på Blocket så finns det vissa handlare som tror att dom kan få närmare 600kkr.
Mer rimligt idag känns väl 400-450kkr?
2023 med 2000-3000 mil kanske 360-390k
Nä, det får du knappt en LR för.
Kanske närmre 400 skulle jag tro? Känns som att ingen får sålt sina bilar runt 450 där många ligger just nu.
Ja strax över 400 skulle jag säga i nuläget.
Skriv svar