krabbanidag skrev: ↑29 apr 2025 11:27
Arn skrev: ↑29 apr 2025 10:20
Mrtn skrev: ↑28 apr 2025 12:23
Arn skrev: ↑25 apr 2025 21:01
Hur tror ni nollräntan påverkar andrahandsvärdarna? Kommer det sätta ytterligare press på begagnatspriserna som redan idag ligger för en 2024a med t.ex 2000 mil för 450k jfm ny LR för 650k eller kommer nollräntan väcka nytt intresse för Tesla överlag och på så vis påverka även begagnatpriserna positivt?
Nollräntan på Model Y innebär en dold rabatt på 50 000 - 60 000 SEK jämfört med tidigare ränta.
Så man kan ju nästan tänka att priset då blir 650 000 - 50 000 kr = 600 000 SEK för en ny MY LR.
I mitt tycke borde priset på en MY LR-22 ligga kring 300 000 eller under. Tre år gammal, 50% av nypris + minskat intresse för Tesla pga Musk, ny modell ute, 0% ränta på nytt, generellt dålig ekonomi med hög arbetslöshet etc etc.
Begförsäljarna får anpassa sig på Blocket. När den stora mängden bilar som kom på sommaren för tre år ska säljas lär det ju bli ett ordentligt utbud.
Kan tillägga:
Enligt Wolksvagen är 63 procent av alla nyregistrerade elbilar för hushåll under årets första kvartal köptes via privatleasing. Lägg till att ytterligare 22 procent togs på billån, och bara 15 procent köptes alltså kontant. Kvdbils bild av marknaden är mer försiktig. Enligt deras undersökning säger 55 procent av svenskarna att de inte är intresserade av leasing alls – trots att räntorna fallit. Bara 2 procent har blivit mycket mer intresserade, och 9 procent något mer.
Huruvida en begagnad bil efter tre år ska vara värd 50 % av nypris eller mer eller mindre beror ju också på vad tre år gamla fossiler säljs för. Går treåriga bensinbilar för exempelvis 60 % bör ju även elbilar göra det såvida man inte packat på dem en massa extrautrustning. Elbilarna är ju billigare i både drivmedelskostnad och service.
Men det är massvis med negativa skriverier i tidningar om elbilar hela tiden, att elbilar blir stående och övergivna i kyla på motorvägen vid trafikolyckor och inte kan hålla värmen i kupén, att elbilar som lyfts på fel sätt vid däckbyte behöver dyra batteribyten, att diesel/bensin på långresor är billigare än el på supercharging stationer osv osv. Folk blir skeptiska och betraktad bensin och diesel bilar som ett tryggt val och elbilar som ett riskabelt val för den våghalsade.
Sedan är Elons intåg i politiken beklaglig men förhoppningsvis lägger han ner politiken för gott och folk glömmer det om något år
Köper inte alls det där. Vi vet med beprövad erfarenhet att en 10 år gammal fossilbil knappt är inkörd. En 10 år gammal Toyota eller Volvo kostar knappt något i underhåll. Och mkt kan man göra själv. Motorras är extremt ovanligt jmf med tex batteriras på en 10 år gammal elbil.
En Model S från 2014. Finns det nån som vill ta med en sån med tång? Kanske om man får den för 100 000kr, om ens det?
En XC60 från 2014 skulle ingen tveka på en sekund.
Sannolikheten för billigt underhåll med volvon är mkt högre
Nu lugnar vi oss lite. Jag själv hade aldrig köpt en XC60, oavsett skick eller pris. Jag vill ha bekvämligheterna som en elbil, främst Tesla, erbjuder. Menar då förstås app, fjärrnyckel, AC utan att motorn är igång etc.
En äldre volvo kostar en del att ratta runt. Du har nog bara fortfarande en avsmak för allt som stavas Tesla och är äldre än 2019, för visst är det du Teslaponken?
Jag vet bekanta som kört runt med volvobilar som tagit beslutet att sälja dem för de kostar för mycket i service och att dyra saker börjar gå sönder. Även en av mina BMW jag haft började kosta på grund av slitage. För att inte tala om komplett bromsbyte på 20K.
Äldre model S har problem med batteriet, om det kommit in fukt. Det åtgärdas på ett antal verkstäder genom en så kallad re-seal. Annars är det inte mycket mer på en Model S som går sönder, än på en äldre fossilare. Jag hävdar att en Model S innan Palladium är EXTREMT lik en fossilbil pre-2020 då de har i stort sett samma arkitektur och antal delar, drivlina borträknad.
Skulle jag ha budget på 150-200K och inte få köpa model Y eller model 3, då hade en äldre S absolut varit på tapeten.