Intressant vad det kan skilja sig mellan bolagen. LF vill ha 2388 för samma bil.
LF är mycket dyrare än TH för mig, trots att vi har 5 försäkringar hos LF.
Tvärt om för oss, LF klart billigast även om vi räknar utan eventuell bonus. Tror det skiljer sig åt ganska mycket mellan de olika länen som verkar arbeta ganska individuellt inom LF.
Intressant vad det kan skilja sig mellan bolagen. LF vill ha 2388 för samma bil.
LF är mycket dyrare än TH för mig, trots att vi har 5 försäkringar hos LF.
Tvärt om för oss, LF klart billigast även om vi räknar utan eventuell bonus. Tror det skiljer sig åt ganska mycket mellan de olika länen som verkar arbeta ganska individuellt inom LF.
Ja, de är regionala. Vi har olika "leverantörer" av hemförsäkring respektive fritidshusförsäkring
Nu står det förvisso i artikeln att det är snittpriset på offerter som Zmarta lämnar ut som är 4 007 kr/mån. Det är rimligen högre än den faktiska snittpremien folk betalar, då de som är nöjda med sin låga premie kanske inte går till Zmarta, och den som fått ett bättre pris någon annanstans antagligen inte tecknar det erbjudandet Zmarta gav, och därmed är den faktiska premien lägre.
Sedan erbjuder antagligen inte Zmarta heller försäkringar från Trygg-Hansa, som torde vara en rätt stor spelar vad gäller försäkringar för Tesla.
Det jag läser av artikeln är att det inte finns någon anledning att prova Zmarta, då offertarna ligger galet högt i pris.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Alla etablerade som lyckas ge pris digitalt är relativt nära varandra i pris. Antar att det sitter i detaljerna.
- Mindre aktörer ger galna priser (4000+ kr) för helförsäkring, 2-3x mer än etablerade på både hel och halv trots att man erbjuder sig att matcha pris.
- Förvånad över hur många som inte lyckas ge ett pris digitalt och hur dålig upplevelsen är när det händer. Allt från "något gick fel" till "ring oss". Inte ”lämna ditt nummer/mail och vi kontaktar dig”. Lite konstigt att inte kunna ge pris 1-4 år gammal MY.
Spaning: Jämförelsetjänster tjänar nog mer pengar på att slussa kunder till mindre aktörer
Fråga till proffsen. Vilka detaljer är viktigast vid val av halvförsäkring? Närmar sig förnyelse för mig.
Jag äger ingen Tesla (och är inte aspirant på en heller). När jag matar in en Model Y på Trygg-Hansa får jag 1900kr/mån för helförsäkring och 1500 mil/år. Det är ju ändå väldigt mycket för en vanlig bil och absolut något som påverkar andrahandsvärdet.
Sen att Zmarta uppenbarligen är en märklig tjänst som inte lyckas hitta billigare priser är konstigt, men att Model Y är ca dubbelt så dyr att försäkra mot övriga bilar verkar stämma.
ID4 GTX 340 hk MY25 Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Jag äger ingen Tesla (och är inte aspirant på en heller). När jag matar in en Model Y på Trygg-Hansa får jag 1900kr/mån för helförsäkring och 1500 mil/år. Det är ju ändå väldigt mycket för en vanlig bil och absolut något som påverkar andrahandsvärdet.
Sen att Zmarta uppenbarligen är en märklig tjänst som inte lyckas hitta billigare priser är konstigt, men att Model Y är ca dubbelt så dyr att försäkra mot övriga bilar verkar stämma.
Ngn som sett en TV-reklam för Zmarta ngngång?… Jag jobbade lite på behandlingshem för ~3 år sedan, och då ingick det i mina arbetsuppgifter att genomlida t.ex. sån smörja. Reklamen handlade om att 'samla ihop smålån' för att få bättre ränta. Och samtidigt så framgick det ju i svart på vitt på TV-skärmen vad räntan och därmed affärsidén var… Och affärsidén var ocker! Att lura lågutbildade utan ordnad ekonomi helt enkelt. Så den 'kundkategorin' som tar sms-lån t.ex… Och det skulle ju förvåna mig rätt mkt om den affärsidén ändrat sig särkilt mkt sen dess…
…Vilket ju ter sig lite märkligt i det här sammanhanget då överlappet mellan DN:s kundkategori och Zmartas torde vara ganska nära noll.
En spekulation är att den där artikeln initierades antingen av DN eller Zmarta som reklam för Zmarta inom redaktionell text. Och sen var det X antal inblandade som 'hade lite otur' när dom tänkte…
- Förvånad över hur många som inte lyckas ge ett pris digitalt och hur dålig upplevelsen är när det händer. Allt från "något gick fel" till "ring oss". Inte ”lämna ditt nummer/mail och vi kontaktar dig”. Lite konstigt att inte kunna ge pris 1-4 år gammal MY.
Flera verkar ha en spärr på antal hästkrafter, om bilen har för mycket effekt så måste en människa titta på det och du får det svaret.
Nåt bolag (minns inte vilket) sa det rakt ut när jag frågade också.