Tesla Model Y vs. ?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Justar109
Inlägg: 14
Blev medlem: 19 apr 2025 09:30

Tesla Model Y vs. ?

Inlägg av Justar109 »

Söker era tipps!

Jag och sambon står inför första bilköp och velar som sjutton. Vi hade skrivit bort Juniper helt men sedan kom 0-räntan. Velar mellan en Model Y Juniper LR AWD, Kia EV6 RWD 2022, Volvo ex40 ER SM 2024 och Model Y AWD LR (2023?). Vi har goda finanser men det vi söker är en balans mellan komfort, enkelhet och värde. Har ni några kloka råd?

Nu blir det tillskott i familjen och väntar mer närmsta åren. Vi har behov av något mer permanent. Bor i lägenhet med parkering på gatan. Ingen laddning hemma just nu, men det kommer närmsta 6 månaderna. Kör uppemot 2000 mil per år. Några längre sträckor > 500 km.

Provkört Juniper, EV6 och EX40.
  • Juniper: Var väll inte direkt golvad av upplevelsen men det var över genomsnitt. Självparkering var guld. I jämförelse med att köpa begagnat känns det tokenkelt att klicka hem en Juniper. Behöver LR men egentligen ej AWD - det som lockar är allt annat som kommer såsom högtalare. Det som oroar oss är om någon med politiska åsikter får för sig att ruinera bilen eller i allmänhet att parkera en nybil på öppen gata. Även med försäkring skapar det huvudvärk att lösa. Laddar långsamt jämfört med EV6.
  • EV6: Upplevde att sikten var begränsad (fram och genom bakrutan), ratten var otroligt känslig och blev överväldigad av instrumentpanelen. Jämfört med Juniper kostar en MY2022 RWD base hälften och har flera år garanti kvar. Mer vettigt att ta den och prova alla hörn av bilägandet först?
  • EX40: Generellt bra upplevelse. Sittposition var skön och tyckte om hur styrningen kändes. Bilen är bra mycket mindre än en Tesla vilket har för- och nackdelar (smidigare vs mindre bagageutrymme). Laddar långsamt. Problemet är att en EX40 ER SM kostar 425 000 - 450 000 beroende på utrustning vilket är bra mycket mer än Kian.
Har ej provkört Model Y AWD LR 2023. Den är lockande men försäkringspriserna känns oförutsägbara och vi hamnar i samma sits som med Juniper. Tänker 2023 för bättre stötdämpning. Även denna laddar långsamt. Med vinterdäck och okej mil finns de för bara ~400 000 sek.

Vi har vant oss vid livet med elbil, då vi fått hyra en nära väns ID4 i några månader. Det lär inte bli en sådan för oss. Styrning känns okej, körassistensgrejer var trevliga och sikten var bra men komfort var medioker, infotainment var toksegt och laddningen var långsam.
manneson
Inlägg: 1103
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Tesla Model Y vs. ?

Inlägg av manneson »

Bestäm budget först kanske?
Sen är det ju bara köpa bilen ni gillar mest som passar den budgeten.
SwedishAdvocate
Inlägg: 7333
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Tesla Model Y vs. ?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Justar109 skrev: 10 maj 2025 19:05
Söker era tipps!

Jag och sambon står inför första bilköp och velar som sjutton. Vi hade skrivit bort Juniper helt men sedan kom 0-räntan. Velar mellan en Model Y Juniper LR AWD, Kia EV6 RWD 2022, Volvo ex40 ER SM 2024 och Model Y AWD LR (2023?). Vi har goda finanser men det vi söker är en balans mellan komfort, enkelhet och värde. Har ni några kloka råd? […
Hyundai Ioniq 5?

Som jag förstått det är det typ exakt samma teknik i den som i Kia EV6. Båda dom kom även samtidigt på svenska marknaden. Vet inte hur klokt råd det här är – orkar inte göra ngn egen research, men min bild är att antalet Ioniq 5 nog kan vara mindre på den svenska marknaden än EV6. Samtidigt var den populär när den kom. Skulle kunna vara att den har bäst andrahandsvärde nu av de bilar du listar. Gissar att den kan ha typ lite kultfölje hos dom som gillar designen. Således kanske det blir minst värdetapp på den… Den har vidare även större bagage än man kan tro. Det finns på riktigt typ en illusion i exteriördesignen som lurar ögat och gör att bagaget ser mindre ut än det är. Dessutom är den bakre raden flyttbar i längsled så man kan välja om man vill ha mer eller mindre bagage.

De ev. nackdelar jag känner till:
– Minns inte om folk haft synpunkt på helljuset. Kan vara så. Finns två rejäla trådar om bilmodellen på forumet. Tror X antal har monterat en extra helljusledramp.
– Ngt med köregenskaperna. Vissa tyckte dom var typ väl mkt 'mellanmjölk'. Uppdaterades X tid efter introduktionen. Har för mig att konsensus på forumet var att EV6 var roligare att köra än den här första iterationen av Ioniq 5. Men blev då som sagt åtm. helt ok efter X tid. Vet inte om vissa ägare av äldre modeller kan ha uppdaterat hjulupphängningen till den nya versionen…
– 12V-systemet?… Är dock inte så insatt i den här biten. Och det här skiljer sig som jag förstått det inte från EV6 eftersom tekniken är densamma. Oavsett så kanske det är ngt som du vill kolla upp…

Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 7333
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Tesla Model Y vs. ?

Inlägg av SwedishAdvocate »

forts.

Glömde en grej…

Tror både Kia och Hyundai har varit kinkiga med serviceintervaller och garantier. Tror de har varit typ stenhårda på att bilen ska ha servats inom intervallerna för att garantierna ska gälla. Har dock å andra sidan läst ngt om att ngn kund ev. överklagat det här och fått rätt rättsligt. Oavsett vill du kanske kolla upp den biten.

Och… Jag är inte jurist. Valde nicket 2018. Från början 2012 till det amerikanska forumet. Syftar på ordets andra möjliga innebörd…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 7333
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Tesla Model Y vs. ?

Inlägg av SwedishAdvocate »

…Förklarade kanske inte anledningen till varför Ioniq 5 var populär samtidigt som jag tror att det finns färre än EV6. Hyundai ströp utbudet av ngn anledning. Gissar att bilen sålde bra globalt och att de kunde tjäna mer pengar på andra marknader. Tror inte deras produktion räckte till. Den svenska kronan stod ju rätt lågt t.ex… Har för mig att den globala komponentbristen också spelade in.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Anderzzon
elbilist
Inlägg: 720
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Tesla Model Y vs. ?

Inlägg av Anderzzon »

Justar109 skrev: 10 maj 2025 19:05
Självparkering var guld.
Det har du säkert koll på, men självparkeringen kostar ju 39000 kr. Vet inte heller hur bra det fungerar med slaskig februaridag.
Justar109
Inlägg: 14
Blev medlem: 19 apr 2025 09:30

Re: Tesla Model Y vs. ?

Inlägg av Justar109 »

SwedishAdvocate skrev: 10 maj 2025 23:31
Justar109 skrev: 10 maj 2025 19:05
Söker era tipps!

Jag och sambon står inför första bilköp och velar som sjutton. Vi hade skrivit bort Juniper helt men sedan kom 0-räntan. Velar mellan en Model Y Juniper LR AWD, Kia EV6 RWD 2022, Volvo ex40 ER SM 2024 och Model Y AWD LR (2023?). Vi har goda finanser men det vi söker är en balans mellan komfort, enkelhet och värde. Har ni några kloka råd? […
Hyundai Ioniq 5?

Som jag förstått det är det typ exakt samma teknik i den som i Kia EV6. Båda dom kom även samtidigt på svenska marknaden. Vet inte hur klokt råd det här är – orkar inte göra ngn egen research, men min bild är att antalet Ioniq 5 nog kan vara mindre på den svenska marknaden än EV6. Samtidigt var den populär när den kom. Skulle kunna vara att den har bäst andrahandsvärde nu av de bilar du listar. Gissar att den kan ha typ lite kultfölje hos dom som gillar designen. Således kanske det blir minst värdetapp på den… Den har vidare även större bagage än man kan tro. Det finns på riktigt typ en illusion i exteriördesignen som lurar ögat och gör att bagaget ser mindre ut än det är. Dessutom är den bakre raden flyttbar i längsled så man kan välja om man vill ha mer eller mindre bagage.

De ev. nackdelar jag känner till:
– Minns inte om folk haft synpunkt på helljuset. Kan vara så. Finns två rejäla trådar om bilmodellen på forumet. Tror X antal har monterat en extra helljusledramp.
– Ngt med köregenskaperna. Vissa tyckte dom var typ väl mkt 'mellanmjölk'. Uppdaterades X tid efter introduktionen. Har för mig att konsensus på forumet var att EV6 var roligare att köra än den här första iterationen av Ioniq 5. Men blev då som sagt åtm. helt ok efter X tid. Vet inte om vissa ägare av äldre modeller kan ha uppdaterat hjulupphängningen till den nya versionen…
– 12V-systemet?… Är dock inte så insatt i den här biten. Och det här skiljer sig som jag förstått det inte från EV6 eftersom tekniken är densamma. Oavsett så kanske det är ngt som du vill kolla upp…

Bild
Vi haft ögonen på en Essential eller Advanced hyundai ioniq 5 från 2022/2023 men allt jag läste verkade säga att EV6 var bättre varpå Hyundain föll bort. Nu när du säger det, vi borde nog provköra en ändå. De går loss på 330 000 - 375 000 sek. Kanske passar oss bättre än Kian. Stort tack för tipset!

Siktar på att hålla i bilen åtminstone i 3 till 5 år. Hur ser du @SwedishAdvocate på värdet för en Hyundai Ioniq 5 Advanced RWD 2022 för ~350 000 sek vs en Tesla Model Y 2022 / 2023 för 350 000 till 400 000 sek? Eller en Juniper på nollräntan?
Senast redigerad av Justar109, redigerad totalt 1 gånger.
Justar109
Inlägg: 14
Blev medlem: 19 apr 2025 09:30

Re: Tesla Model Y vs. ?

Inlägg av Justar109 »

Anderzzon skrev: 11 maj 2025 08:35
Justar109 skrev: 10 maj 2025 19:05
Självparkering var guld.
Det har du säkert koll på, men självparkeringen kostar ju 39000 kr. Vet inte heller hur bra det fungerar med slaskig februaridag.
Nej det visste jag verkligen inte. Är det den s.k. uppgraderad autopilot? Jag förstod det som att man kan köpa till det i efterhand så jag har inte tittat alltför mycket på vad som ingår där. Tack för tipset!
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 912
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Tesla Model Y vs. ?

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Justar109 skrev: 10 maj 2025 19:05
Vi har vant oss vid livet med elbil, då vi fått hyra en nära väns ID4 i några månader. Det lär inte bli en sådan för oss. Styrning känns okej, körassistensgrejer var trevliga och sikten var bra men komfort var medioker, infotainment var toksegt och laddningen var långsam.
Om du listar de egenskaper ni tycker är viktiga, bör det vara enklare att sortera ut bilar ni kan välja bland.
Verkar som komfort, infotainment och laddning är viktiga. Vilka andra finns?
Sitta högt är nice i stan, men SUV har kortare räckvidd pga luftmotstånd. Var kör ni mest och är räckvidd på motorväg viktigt?
Kort o hög bra i stan, vinglig på motorväg. i3 är ett bra exempel.
Är bra rostskydd viktig, tänker på småskador vid parkering i stan...
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Inlägg: 403
Blev medlem: 01 feb 2023 18:42
Ort: Jönköping
Referralkod: ts.la/samuel189377

Re: Tesla Model Y vs. ?

Inlägg av Earplugged »

Justar109 skrev: 10 maj 2025 19:05
Söker era tipps!

Jag och sambon står inför första bilköp och velar som sjutton. Vi hade skrivit bort Juniper helt men sedan kom 0-räntan. Velar mellan en Model Y Juniper LR AWD, Kia EV6 RWD 2022, Volvo ex40 ER SM 2024 och Model Y AWD LR (2023?). Vi har goda finanser men det vi söker är en balans mellan komfort, enkelhet och värde. Har ni några kloka råd?

Nu blir det tillskott i familjen och väntar mer närmsta åren. Vi har behov av något mer permanent. Bor i lägenhet med parkering på gatan. Ingen laddning hemma just nu, men det kommer närmsta 6 månaderna. Kör uppemot 2000 mil per år. Några längre sträckor > 500 km.

Provkört Juniper, EV6 och EX40.
  • Juniper: Var väll inte direkt golvad av upplevelsen men det var över genomsnitt. Självparkering var guld. I jämförelse med att köpa begagnat känns det tokenkelt att klicka hem en Juniper. Behöver LR men egentligen ej AWD - det som lockar är allt annat som kommer såsom högtalare. Det som oroar oss är om någon med politiska åsikter får för sig att ruinera bilen eller i allmänhet att parkera en nybil på öppen gata. Även med försäkring skapar det huvudvärk att lösa. Laddar långsamt jämfört med EV6.
  • EV6: Upplevde att sikten var begränsad (fram och genom bakrutan), ratten var otroligt känslig och blev överväldigad av instrumentpanelen. Jämfört med Juniper kostar en MY2022 RWD base hälften och har flera år garanti kvar. Mer vettigt att ta den och prova alla hörn av bilägandet först?
  • EX40: Generellt bra upplevelse. Sittposition var skön och tyckte om hur styrningen kändes. Bilen är bra mycket mindre än en Tesla vilket har för- och nackdelar (smidigare vs mindre bagageutrymme). Laddar långsamt. Problemet är att en EX40 ER SM kostar 425 000 - 450 000 beroende på utrustning vilket är bra mycket mer än Kian.
Har ej provkört Model Y AWD LR 2023. Den är lockande men försäkringspriserna känns oförutsägbara och vi hamnar i samma sits som med Juniper. Tänker 2023 för bättre stötdämpning. Även denna laddar långsamt. Med vinterdäck och okej mil finns de för bara ~400 000 sek.

Vi har vant oss vid livet med elbil, då vi fått hyra en nära väns ID4 i några månader. Det lär inte bli en sådan för oss. Styrning känns okej, körassistensgrejer var trevliga och sikten var bra men komfort var medioker, infotainment var toksegt och laddningen var långsam.
En modell Y är en väldigt praktisk och bra familjebil som är lätt att leva med, finns dock andra bilar som är bättre på utvalda delar men totalt sett är den tillräckligt bra för att passa de flesta men har man vissa specifika krav då bör man provköra ordentligt.
Kör du inte mycket långresor så spelar inte laddhastigheten någon större roll, bilen blir oftast klar ändå innan man är färdig med maten och får gå ut och flytta bilen.
Självparkeringen ingår som sagt i uppgraderad AP som går att köpa till senare om man vill, grafiken och den visuella parkeringshjälpen är samma oavsett.
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
Justar109
Inlägg: 14
Blev medlem: 19 apr 2025 09:30

Re: Tesla Model Y vs. ?

Inlägg av Justar109 »

Sportbilsentusiasten skrev: 11 maj 2025 10:52
Justar109 skrev: 10 maj 2025 19:05
Vi har vant oss vid livet med elbil, då vi fått hyra en nära väns ID4 i några månader. Det lär inte bli en sådan för oss. Styrning känns okej, körassistensgrejer var trevliga och sikten var bra men komfort var medioker, infotainment var toksegt och laddningen var långsam.
Om du listar de egenskaper ni tycker är viktiga, bör det vara enklare att sortera ut bilar ni kan välja bland.
Verkar som komfort, infotainment och laddning är viktiga. Vilka andra finns?
Sitta högt är nice i stan, men SUV har kortare räckvidd pga luftmotstånd. Var kör ni mest och är räckvidd på motorväg viktigt?
Kort o hög bra i stan, vinglig på motorväg. i3 är ett bra exempel.
Är bra rostskydd viktig, tänker på småskador vid parkering i stan...
Du har nog träffat ganska bra där!

Komfort (inkluderar ex. bra förarassistans) > problemfritt ägande (sinnesro?) > infotainment = familjevänlig > total kostnad över 5 år > laddupplevelse

Den skall vara skön att köra och fungera när jag behöver den. Jag har noll tålamod för dåligt utlagd eller seg infotainment och bilen skall ha bra med utrymme för en småbarnsfamilj som behöver ta sig till diverse släkt runtom i Sverige. Vi vill vara medvetna om totalkostnaden men kan kompromissa 10% hit och dit för bättre upplevelse på de tidigare kategorierna, jag upplever här att 800v är mer framtidssäkert. Laddupplevelse är relevant då ID4n varit stökig vid längre resor och att den tagit länge att ladda samt att vi idag ännu ej har laddplats hemma.

Edit

Jag har gjort en matris där jag jämfört alternativen ovan: EX40, Ioniq 5, Enyaq, ID4, Model Y 2023 och Juniper. Resultatet är som följer.

Komfort: EX40 > Enyaq > Ioniq 5 > Juniper > Model Y 2023 > ID4
Familjevänlig: Enyaq > Juniper > Ioniq 5 > EX40 > ID4 > Model Y 2023
Problemfritt ägande: EX40 > Ioniq 5 > Juniper > Model Y 2023 > Enyaq > ID4
Infotainment: Juniper > Model Y 2023 > EX40 > Ioniq 5 > Enyaq > ID4
Total kostnad 5 år: ID4 > Ioniq 5 > Enyaq > EX40 > Model Y 2023 > Juniper
Laddupplevelse: Juniper > Model Y 2023 > Ioniq 5 > EX40 > Enyaq > ID4

Med hänsyn till mina kategorier ovan blir listan något i stil med: EX40 > Ioniq 5 > Juniper > Enyaq > Model Y 2023 > ID4

Fritt fram att komma med input på jämförelsen! Vad säger dessa kategorier dig?

Edit 2

Oj såg att det var en gammal bedömning, har sedan dess förfinat saker och ting lite.

Komfort: EX40 > Enyaq > Ioniq 5 > Juniper > Model Y 2023 > ID4
Familjevänlig: Enyaq > Juniper > Ioniq 5 > EX40 > ID4 > Model Y 2023
Problemfritt ägande: EX40 > Juniper > Ioniq 5 > Enyaq > ID4 > Model Y 2023
Infotainment: Juniper > Model Y 2023 > EX40 > Ioniq 5 > Enyaq > ID4
Total kostnad 5 år: ID4 > Ioniq 5 > Enyaq > EX40 > Model Y 2023 > Juniper
Laddupplevelse: Juniper > Model Y 2023 > Ioniq 5 > EX40 > Enyaq > ID4

Resultat: EX40 > Juniper > Ioniq 5 > Enyaq > > Model Y 2023 > ID4
Senast redigerad av Justar109, redigerad totalt 4 gång.
manneson
Inlägg: 1103
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Tesla Model Y vs. ?

Inlägg av manneson »

2023 Model Y LR. 🤷‍♂️😊
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 527
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: Tesla Model Y vs. ?

Inlägg av Nogo »

På vilket sätt är Model Y 2023 mindre familjevänlig och problemfritt ägande än de andra bilarna i din lista?
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Justar109
Inlägg: 14
Blev medlem: 19 apr 2025 09:30

Re: Tesla Model Y vs. ?

Inlägg av Justar109 »

Nogo skrev: 11 maj 2025 14:00
På vilket sätt är Model Y 2023 mindre familjevänlig och problemfritt ägande än de andra bilarna i din lista?
Tack för din fråga! Jag definierar familjevänlig och problemfritt ägande rent kvalitativt som följer:

Familjevänlig
  • Utrymme bagage (liter och öppning bagagelucka)
  • Max-vinkel för öppning av bakdörr. Tänker när man skall mecka med barnstol.
  • Antal fästen ISOFIX.
  • Plats i baksäte med förare på ~175 cm framför, huvudhöjd och sett till bredd.
Tesla Model Y 2023s bagageutrymme är i nivå med Skoda Enyaq men öppningen till bagageluckan är också högt av alla alternativ. Bakdörrarna till en Model Y 2023 kan bara öppnas till 63 grader, jämfört med ex. Enyaq som öppnas hela vägen till 70 grader. Model Y har 2 ISOFIX fästpunkter vilket är samma som Ioniq och ID4 men färre än de 3 som Enyaq och EX40 har. Sist men inte minst, sett till bredd av stolsrad verkar Tesla Model Y 2023 ligga på 1365 mm i axelhöjd. Alla är mig veterligen större.

Problemfritt ägande
  • Återstående garanti.
  • Övriga extras vid köp, ex. kommer vissa EX40 med. både Volvo Selekt och Inklusive.
  • Pris för helförsäkring.
  • Tillgänglighet av verkstäder.
  • Risk för skadegörelse.
Bilarna skiljer sig i ålder och längd på nybilsgaranti men alla har sådär 6 till 8 år garanti på batteriet. Tesla Model Y 2023 har sådär 2 år kvar på garantin beroende på när den togs i bruk och har garanti på batteriet som slår Ioniq 5, Enyaq och ID4. Där Teslan tappar är försäkringskostnaden är tokhög jämfört med de andra (ex. 1250 sek halvförsäkring vs 350 sek för EX40), dålig tillgänglighet av verkstäder (Tesla 16 hubbar i Sverige jämfört med över 100 st för Volvo, Hyundai, Skoda och Volkswagen. Därutöver visar MRF att Teslor har längst tid i verkstäder vid eventuella problem (3-6 veckor vs 1-2 för Volvo EX40 eller 2-3 för ID4). Sist men inte minst går det inte att neka att Tesla är mer utsatt än andra för sabotage, ex. att någon stolle bestämmer sig för att komma fram och repa bilen.

Jag har en känsla av att jag försöker konkretiserar vad som i grunden ofta är ett emotionellt drivet beslut. Många av dessa faktorer (som dörröppning) kanske inte spelar alltför mycket roll i verkligheten. Rent emotionellt dras jag nog till Tesla - där är något med enkelheten, designen och tekniken. Men jag får inte ihop det med faktan. Hur upplever du att dessa argument står sig?
Användarvisningsbild
Strebern
Teslaägare
Inlägg: 142
Blev medlem: 08 feb 2022 20:16

Re: Tesla Model Y vs. ?

Inlägg av Strebern »

Spontant skulle jag tipsa om Zeekr 7x.
Hade en model Y, skulle köpa en juniper, men blev besviken då det var en futtig facelift, trodde det skulle bli luftfjädring, HUD och andra roligheter så den kom in på banan med sina konkurrenter på marknaden, men icke.
Har nu beställt en Zeekr 7x, har provkört och helhetsintrycket är mycket bra, mycket bättre än tesla model Y.
Har även kört mercedes EQC, audi q4 etron, audi e-tron (den som nu heter Q8 etron, oldschoolmodellen), id4, Ioniq 5 och de har ingenting att erbjuda jämfört med tesla och zeekr
Zeekr 7X beställd
Tesla Model Y LR Q1 2022, Röd, Svart interiör, 20" (såld)
SwedishAdvocate
Inlägg: 7333
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Tesla Model Y vs. ?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Justar109 skrev: 11 maj 2025 09:07
…] Siktar på att hålla i bilen åtminstone i 3 till 5 år. Hur ser du @SwedishAdvocate på värdet för en Hyundai Ioniq 5 Advanced RWD 2022 för ~350 000 sek vs en Tesla Model Y 2022 / 2023 för 350 000 till 400 000 sek? Eller en Juniper på nollräntan?
Bra fråga… No offence, men har precis fått ngn influensa, så bara tanken på att göra TCO-beräkningar ger mig grav huvudvärk… Är ju vidare alltid svårt att sia om framtiden. Hur mkt kommer Elons 'politiska aktiviteter' påverka Teslors andrahandsvärde framöver? Kommer Kina försöka sig på att invadera Taiwan? Hur kommer det i så fall påverka värdet på Volvobilar – Volvo Cars har ju kinesiska majoritetsägare sen ~2008… Sen är jag allmänt short on time, så det matematiska finliret överlåter jag med (feber)varm hand till er som ska köpa bilen. Eller om det finns ngn annan i tråden som vill ställa upp lite siffror…

Det jag kan göra är att 'måla' med 'den breda analysborsten' utifrån sånt som skrivits på forumet tidigare (utifrån hur jag minns det…).
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
kalenen
Inlägg: 19
Blev medlem: 01 sep 2017 09:47

Re: Tesla Model Y vs. ?

Inlägg av kalenen »

Strebern skrev: 11 maj 2025 17:11
Spontant skulle jag tipsa om Zeekr 7x.
Hade en model Y, skulle köpa en juniper, men blev besviken då det var en futtig facelift, trodde det skulle bli luftfjädring, HUD och andra roligheter så den kom in på banan med sina konkurrenter på marknaden, men icke.
Har nu beställt en Zeekr 7x, har provkört och helhetsintrycket är mycket bra, mycket bättre än tesla model Y.
Har även kört mercedes EQC, audi q4 etron, audi e-tron (den som nu heter Q8 etron, oldschoolmodellen), id4, Ioniq 5 och de har ingenting att erbjuda jämfört med tesla och zeekr
Min kollega var i samma sits men det blev en Juniper.
En futtig uppdatering.. ändå inte då det är mycke finslipning på en redan bra bil. Med Juniper har vi en bil som går mycket tystare och betydligt bekvämare och med ett chassi som fortsatt är rätt tajt. Sen då du levt med en Tesla så är det så mycket kring ägandet som är självklart och bara fungerar.
Du lär nog bli varse med hur dumma andra bilar är i jämförelse.

Sen att vi snart kanske får se Grok integrerad i bilarna kommer göra användarupplevelsen till en helt ny nivå.
kalenen
Inlägg: 19
Blev medlem: 01 sep 2017 09:47

Re: Tesla Model Y vs. ?

Inlägg av kalenen »

Justar109 skrev: 11 maj 2025 11:54
Sportbilsentusiasten skrev: 11 maj 2025 10:52
Justar109 skrev: 10 maj 2025 19:05
Vi har vant oss vid livet med elbil, då vi fått hyra en nära väns ID4 i några månader. Det lär inte bli en sådan för oss. Styrning känns okej, körassistensgrejer var trevliga och sikten var bra men komfort var medioker, infotainment var toksegt och laddningen var långsam.
Om du listar de egenskaper ni tycker är viktiga, bör det vara enklare att sortera ut bilar ni kan välja bland.
Verkar som komfort, infotainment och laddning är viktiga. Vilka andra finns?
Sitta högt är nice i stan, men SUV har kortare räckvidd pga luftmotstånd. Var kör ni mest och är räckvidd på motorväg viktigt?
Kort o hög bra i stan, vinglig på motorväg. i3 är ett bra exempel.
Är bra rostskydd viktig, tänker på småskador vid parkering i stan...
Du har nog träffat ganska bra där!

Komfort (inkluderar ex. bra förarassistans) > problemfritt ägande (sinnesro?) > infotainment = familjevänlig > total kostnad över 5 år > laddupplevelse

Den skall vara skön att köra och fungera när jag behöver den. Jag har noll tålamod för dåligt utlagd eller seg infotainment och bilen skall ha bra med utrymme för en småbarnsfamilj som behöver ta sig till diverse släkt runtom i Sverige. Vi vill vara medvetna om totalkostnaden men kan kompromissa 10% hit och dit för bättre upplevelse på de tidigare kategorierna, jag upplever här att 800v är mer framtidssäkert. Laddupplevelse är relevant då ID4n varit stökig vid längre resor och att den tagit länge att ladda samt att vi idag ännu ej har laddplats hemma.

Edit

Jag har gjort en matris där jag jämfört alternativen ovan: EX40, Ioniq 5, Enyaq, ID4, Model Y 2023 och Juniper. Resultatet är som följer.

Komfort: EX40 > Enyaq > Ioniq 5 > Juniper > Model Y 2023 > ID4
Familjevänlig: Enyaq > Juniper > Ioniq 5 > EX40 > ID4 > Model Y 2023
Problemfritt ägande: EX40 > Ioniq 5 > Juniper > Model Y 2023 > Enyaq > ID4
Infotainment: Juniper > Model Y 2023 > EX40 > Ioniq 5 > Enyaq > ID4
Total kostnad 5 år: ID4 > Ioniq 5 > Enyaq > EX40 > Model Y 2023 > Juniper
Laddupplevelse: Juniper > Model Y 2023 > Ioniq 5 > EX40 > Enyaq > ID4

Med hänsyn till mina kategorier ovan blir listan något i stil med: EX40 > Ioniq 5 > Juniper > Enyaq > Model Y 2023 > ID4

Fritt fram att komma med input på jämförelsen! Vad säger dessa kategorier dig?

Edit 2

Oj såg att det var en gammal bedömning, har sedan dess förfinat saker och ting lite.

Komfort: EX40 > Enyaq > Ioniq 5 > Juniper > Model Y 2023 > ID4
Familjevänlig: Enyaq > Juniper > Ioniq 5 > EX40 > ID4 > Model Y 2023
Problemfritt ägande: EX40 > Juniper > Ioniq 5 > Enyaq > ID4 > Model Y 2023
Infotainment: Juniper > Model Y 2023 > EX40 > Ioniq 5 > Enyaq > ID4
Total kostnad 5 år: ID4 > Ioniq 5 > Enyaq > EX40 > Model Y 2023 > Juniper
Laddupplevelse: Juniper > Model Y 2023 > Ioniq 5 > EX40 > Enyaq > ID4

Resultat: EX40 > Juniper > Ioniq 5 > Enyaq > > Model Y 2023 > ID4

Det florerar mycke snack att andra börjar komma ikapp eller är ikapp redan. Man kanske kan peka på vissa delar som man gillar bättre/är bättre hos vissa bilar, men när nan börjar bryta ner det så är Teslas bilar ofta bättre på de flesta kanske viktigaste punkterna och de har mjukvaran med sig.
Bara en sån sak som laddning, med Teslan vet du att den kommer börja förvärma batteriet i tid och när du kommer fram till en supercharger så stoppar du bara i sladden och den laddar.
Strulet med andra bilar och laddare så blir det sällan en snabbare laddning, även om de skryter med sin hejdundrande snabbladdning.

Jag har ägt olika Tesla sedan -2016, S, flera treor, MY -2023 och har tyvärr sedan förra året åkt annat. Samma som min kollega som gick från MY till ID4, sen lite familjemedlemmar som tagit andra vägar :/
Har alltid hängt med i utvecklingen genom nyhetsmagasin, youtube, mässor, provkört det mesta och det är bara att inse att Tesla fortfarande är rätt överlägsna, här får man funktion, enkelhet, energisnålt, säkerhet, utrymmen, körglädje......
Det är smarta och genomarbetade bilar som ständigt förbättras och man blir förälskad hur hela bilen ställer om sig mellan olika profiler, det är de här småsakerna som adderar till totalen och gör det till fantastiska bilar.
Ja jag saknar min MY och skulle gärna åka runt i en Juniper idag.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12628
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla Model Y vs. ?

Inlägg av Fredrik j »

kalenen skrev: 11 maj 2025 20:25
Justar109 skrev: 11 maj 2025 11:54
Sportbilsentusiasten skrev: 11 maj 2025 10:52
Justar109 skrev: 10 maj 2025 19:05
Vi har vant oss vid livet med elbil, då vi fått hyra en nära väns ID4 i några månader. Det lär inte bli en sådan för oss. Styrning känns okej, körassistensgrejer var trevliga och sikten var bra men komfort var medioker, infotainment var toksegt och laddningen var långsam.
Om du listar de egenskaper ni tycker är viktiga, bör det vara enklare att sortera ut bilar ni kan välja bland.
Verkar som komfort, infotainment och laddning är viktiga. Vilka andra finns?
Sitta högt är nice i stan, men SUV har kortare räckvidd pga luftmotstånd. Var kör ni mest och är räckvidd på motorväg viktigt?
Kort o hög bra i stan, vinglig på motorväg. i3 är ett bra exempel.
Är bra rostskydd viktig, tänker på småskador vid parkering i stan...
Du har nog träffat ganska bra där!

Komfort (inkluderar ex. bra förarassistans) > problemfritt ägande (sinnesro?) > infotainment = familjevänlig > total kostnad över 5 år > laddupplevelse

Den skall vara skön att köra och fungera när jag behöver den. Jag har noll tålamod för dåligt utlagd eller seg infotainment och bilen skall ha bra med utrymme för en småbarnsfamilj som behöver ta sig till diverse släkt runtom i Sverige. Vi vill vara medvetna om totalkostnaden men kan kompromissa 10% hit och dit för bättre upplevelse på de tidigare kategorierna, jag upplever här att 800v är mer framtidssäkert. Laddupplevelse är relevant då ID4n varit stökig vid längre resor och att den tagit länge att ladda samt att vi idag ännu ej har laddplats hemma.

Edit

Jag har gjort en matris där jag jämfört alternativen ovan: EX40, Ioniq 5, Enyaq, ID4, Model Y 2023 och Juniper. Resultatet är som följer.

Komfort: EX40 > Enyaq > Ioniq 5 > Juniper > Model Y 2023 > ID4
Familjevänlig: Enyaq > Juniper > Ioniq 5 > EX40 > ID4 > Model Y 2023
Problemfritt ägande: EX40 > Ioniq 5 > Juniper > Model Y 2023 > Enyaq > ID4
Infotainment: Juniper > Model Y 2023 > EX40 > Ioniq 5 > Enyaq > ID4
Total kostnad 5 år: ID4 > Ioniq 5 > Enyaq > EX40 > Model Y 2023 > Juniper
Laddupplevelse: Juniper > Model Y 2023 > Ioniq 5 > EX40 > Enyaq > ID4

Med hänsyn till mina kategorier ovan blir listan något i stil med: EX40 > Ioniq 5 > Juniper > Enyaq > Model Y 2023 > ID4

Fritt fram att komma med input på jämförelsen! Vad säger dessa kategorier dig?

Edit 2

Oj såg att det var en gammal bedömning, har sedan dess förfinat saker och ting lite.

Komfort: EX40 > Enyaq > Ioniq 5 > Juniper > Model Y 2023 > ID4
Familjevänlig: Enyaq > Juniper > Ioniq 5 > EX40 > ID4 > Model Y 2023
Problemfritt ägande: EX40 > Juniper > Ioniq 5 > Enyaq > ID4 > Model Y 2023
Infotainment: Juniper > Model Y 2023 > EX40 > Ioniq 5 > Enyaq > ID4
Total kostnad 5 år: ID4 > Ioniq 5 > Enyaq > EX40 > Model Y 2023 > Juniper
Laddupplevelse: Juniper > Model Y 2023 > Ioniq 5 > EX40 > Enyaq > ID4

Resultat: EX40 > Juniper > Ioniq 5 > Enyaq > > Model Y 2023 > ID4

Det florerar mycke snack att andra börjar komma ikapp eller är ikapp redan. Man kanske kan peka på vissa delar som man gillar bättre/är bättre hos vissa bilar, men när nan börjar bryta ner det så är Teslas bilar ofta bättre på de flesta kanske viktigaste punkterna och de har mjukvaran med sig.
Bara en sån sak som laddning, med Teslan vet du att den kommer börja förvärma batteriet i tid och när du kommer fram till en supercharger så stoppar du bara i sladden och den laddar.
Strulet med andra bilar och laddare så blir det sällan en snabbare laddning, även om de skryter med sin hejdundrande snabbladdning.

Jag har ägt olika Tesla sedan -2016, S, flera treor, MY -2023 och har tyvärr sedan förra året åkt annat. Samma som min kollega som gick från MY till ID4, sen lite familjemedlemmar som tagit andra vägar :/
Har alltid hängt med i utvecklingen genom nyhetsmagasin, youtube, mässor, provkört det mesta och det är bara att inse att Tesla fortfarande är rätt överlägsna, här får man funktion, enkelhet, energisnålt, säkerhet, utrymmen, körglädje......
Det är smarta och genomarbetade bilar som ständigt förbättras och man blir förälskad hur hela bilen ställer om sig mellan olika profiler, det är de här småsakerna som adderar till totalen och gör det till fantastiska bilar.
Ja jag saknar min MY och skulle gärna åka runt i en Juniper idag.
En polestar2 förvärmer batteriet oavsett vilken laddstation man navigerar till, inklusive teslas. Skulle det vara sämre?
På teslacharger stoppar man i sladden och trycker på på appen och den laddar. Obetydlig skillnad.
När man är färdig avslutar man laddningen genom att trycka på knappen i laddluckan.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tesla Model Y vs. ?

Inlägg av mikebike »

kalenen skrev: 11 maj 2025 20:25
Justar109 skrev: 11 maj 2025 11:54
Sportbilsentusiasten skrev: 11 maj 2025 10:52
Justar109 skrev: 10 maj 2025 19:05
Vi har vant oss vid livet med elbil, då vi fått hyra en nära väns ID4 i några månader. Det lär inte bli en sådan för oss. Styrning känns okej, körassistensgrejer var trevliga och sikten var bra men komfort var medioker, infotainment var toksegt och laddningen var långsam.
Om du listar de egenskaper ni tycker är viktiga, bör det vara enklare att sortera ut bilar ni kan välja bland.
Verkar som komfort, infotainment och laddning är viktiga. Vilka andra finns?
Sitta högt är nice i stan, men SUV har kortare räckvidd pga luftmotstånd. Var kör ni mest och är räckvidd på motorväg viktigt?
Kort o hög bra i stan, vinglig på motorväg. i3 är ett bra exempel.
Är bra rostskydd viktig, tänker på småskador vid parkering i stan...
Du har nog träffat ganska bra där!

Komfort (inkluderar ex. bra förarassistans) > problemfritt ägande (sinnesro?) > infotainment = familjevänlig > total kostnad över 5 år > laddupplevelse

Den skall vara skön att köra och fungera när jag behöver den. Jag har noll tålamod för dåligt utlagd eller seg infotainment och bilen skall ha bra med utrymme för en småbarnsfamilj som behöver ta sig till diverse släkt runtom i Sverige. Vi vill vara medvetna om totalkostnaden men kan kompromissa 10% hit och dit för bättre upplevelse på de tidigare kategorierna, jag upplever här att 800v är mer framtidssäkert. Laddupplevelse är relevant då ID4n varit stökig vid längre resor och att den tagit länge att ladda samt att vi idag ännu ej har laddplats hemma.

Edit

Jag har gjort en matris där jag jämfört alternativen ovan: EX40, Ioniq 5, Enyaq, ID4, Model Y 2023 och Juniper. Resultatet är som följer.

Komfort: EX40 > Enyaq > Ioniq 5 > Juniper > Model Y 2023 > ID4
Familjevänlig: Enyaq > Juniper > Ioniq 5 > EX40 > ID4 > Model Y 2023
Problemfritt ägande: EX40 > Ioniq 5 > Juniper > Model Y 2023 > Enyaq > ID4
Infotainment: Juniper > Model Y 2023 > EX40 > Ioniq 5 > Enyaq > ID4
Total kostnad 5 år: ID4 > Ioniq 5 > Enyaq > EX40 > Model Y 2023 > Juniper
Laddupplevelse: Juniper > Model Y 2023 > Ioniq 5 > EX40 > Enyaq > ID4

Med hänsyn till mina kategorier ovan blir listan något i stil med: EX40 > Ioniq 5 > Juniper > Enyaq > Model Y 2023 > ID4

Fritt fram att komma med input på jämförelsen! Vad säger dessa kategorier dig?

Edit 2

Oj såg att det var en gammal bedömning, har sedan dess förfinat saker och ting lite.

Komfort: EX40 > Enyaq > Ioniq 5 > Juniper > Model Y 2023 > ID4
Familjevänlig: Enyaq > Juniper > Ioniq 5 > EX40 > ID4 > Model Y 2023
Problemfritt ägande: EX40 > Juniper > Ioniq 5 > Enyaq > ID4 > Model Y 2023
Infotainment: Juniper > Model Y 2023 > EX40 > Ioniq 5 > Enyaq > ID4
Total kostnad 5 år: ID4 > Ioniq 5 > Enyaq > EX40 > Model Y 2023 > Juniper
Laddupplevelse: Juniper > Model Y 2023 > Ioniq 5 > EX40 > Enyaq > ID4

Resultat: EX40 > Juniper > Ioniq 5 > Enyaq > > Model Y 2023 > ID4

Det florerar mycke snack att andra börjar komma ikapp eller är ikapp redan. Man kanske kan peka på vissa delar som man gillar bättre/är bättre hos vissa bilar, men när nan börjar bryta ner det så är Teslas bilar ofta bättre på de flesta kanske viktigaste punkterna och de har mjukvaran med sig.
Bara en sån sak som laddning, med Teslan vet du att den kommer börja förvärma batteriet i tid och när du kommer fram till en supercharger så stoppar du bara i sladden och den laddar.
Strulet med andra bilar och laddare så blir det sällan en snabbare laddning, även om de skryter med sin hejdundrande snabbladdning.

Jag har ägt olika Tesla sedan -2016, S, flera treor, MY -2023 och har tyvärr sedan förra året åkt annat. Samma som min kollega som gick från MY till ID4, sen lite familjemedlemmar som tagit andra vägar :/
Har alltid hängt med i utvecklingen genom nyhetsmagasin, youtube, mässor, provkört det mesta och det är bara att inse att Tesla fortfarande är rätt överlägsna, här får man funktion, enkelhet, energisnålt, säkerhet, utrymmen, körglädje......
Det är smarta och genomarbetade bilar som ständigt förbättras och man blir förälskad hur hela bilen ställer om sig mellan olika profiler, det är de här småsakerna som adderar till totalen och gör det till fantastiska bilar.
Ja jag saknar min MY och skulle gärna åka runt i en Juniper idag.
Ständigt förbättras? -och det gör inte andra bilar?

Tesla plockar bort mer utrustning än de adderar.
Försämras mer än förbättras. Dessutom på redan sålda bilar, något som vad jag vet inte förekommer hos andra tillverkare.

Model Y är överlägsen när det gäller utrymmen. Bra när det gäller förbrukning och laddning på SuC.
Dålig komfort, även om det sägs att den blivit mindre dålig med Juniper.
Marknadsledande när det gäller spökbromsningar.😁

Enkelhet stämmer för laddning på SuC, men inte när det gäller dragkrok och takräcken.

Att det finns ett företag som helt lever på att "rätta till" Teslas misstag säger en del. (Enhance Auto.) :roll:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
SwedishAdvocate
Inlägg: 7333
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Tesla Model Y vs. ?

Inlägg av SwedishAdvocate »

@Justar109:
ID4 och Enyaq har ju nämnts i tråden. Tror man måste upp till årsmodell '24 för att få vettig förkondinering av batteriet inför snabbladdning när det är kallt ute. Men det här får du dubbelkolla.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
toppo
elbilist
Inlägg: 391
Blev medlem: 28 aug 2022 08:35

Re: Tesla Model Y vs. ?

Inlägg av toppo »

SwedishAdvocate skrev: 11 maj 2025 22:29
@Justar109:
ID4 och Enyaq har ju nämnts i tråden. Tror man måste upp till årsmodell '24 för att få vettig förkondinering av batteriet inför snabbladdning när det är kallt ute. Men det här får du dubbelkolla.
Det stämmer, det är nog därför dessa bilar inte är med på topplistan. Det finns nästan inga begagnade ID4/Enyaq som har förvärmning ännu, och då sticker de i pris så att man ska verkligen vilja ha någon av dessa modeller i så fall.

Jag har en XC40 och bagaget i den är mycket mer praktiskt än en EV6 de dagarna man ska spela Tetris med liggvagnen. Att kunna ha vagnen på olika sätt tack vare höjden i bagaget är bra. Den är också extremt smidig i stan och man har väldigt bra uppsikt på gående/cyklister.

Vad man prioriterar är såklart en smaksak men en ID4 på leasingkampanj tror jag är väldigt svårslaget ekonomiskt just nu. Min XC40 Recharge jag köpte ny har tappat 150-200 tkr på 14 månader, inte kanonkul nu när jag tittar på en bil med större bagage (dock ej Model Y pga olika anledningar).
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 1246
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37
Referralkod: ts.la/simon82910

Re: Tesla Model Y vs. ?

Inlägg av Jaegaern »

mikebike skrev: 11 maj 2025 21:13
kalenen skrev: 11 maj 2025 20:25
Justar109 skrev: 11 maj 2025 11:54
Sportbilsentusiasten skrev: 11 maj 2025 10:52
Justar109 skrev: 10 maj 2025 19:05
Vi har vant oss vid livet med elbil, då vi fått hyra en nära väns ID4 i några månader. Det lär inte bli en sådan för oss. Styrning känns okej, körassistensgrejer var trevliga och sikten var bra men komfort var medioker, infotainment var toksegt och laddningen var långsam.
Om du listar de egenskaper ni tycker är viktiga, bör det vara enklare att sortera ut bilar ni kan välja bland.
Verkar som komfort, infotainment och laddning är viktiga. Vilka andra finns?
Sitta högt är nice i stan, men SUV har kortare räckvidd pga luftmotstånd. Var kör ni mest och är räckvidd på motorväg viktigt?
Kort o hög bra i stan, vinglig på motorväg. i3 är ett bra exempel.
Är bra rostskydd viktig, tänker på småskador vid parkering i stan...
Du har nog träffat ganska bra där!

Komfort (inkluderar ex. bra förarassistans) > problemfritt ägande (sinnesro?) > infotainment = familjevänlig > total kostnad över 5 år > laddupplevelse

Den skall vara skön att köra och fungera när jag behöver den. Jag har noll tålamod för dåligt utlagd eller seg infotainment och bilen skall ha bra med utrymme för en småbarnsfamilj som behöver ta sig till diverse släkt runtom i Sverige. Vi vill vara medvetna om totalkostnaden men kan kompromissa 10% hit och dit för bättre upplevelse på de tidigare kategorierna, jag upplever här att 800v är mer framtidssäkert. Laddupplevelse är relevant då ID4n varit stökig vid längre resor och att den tagit länge att ladda samt att vi idag ännu ej har laddplats hemma.

Edit

Jag har gjort en matris där jag jämfört alternativen ovan: EX40, Ioniq 5, Enyaq, ID4, Model Y 2023 och Juniper. Resultatet är som följer.

Komfort: EX40 > Enyaq > Ioniq 5 > Juniper > Model Y 2023 > ID4
Familjevänlig: Enyaq > Juniper > Ioniq 5 > EX40 > ID4 > Model Y 2023
Problemfritt ägande: EX40 > Ioniq 5 > Juniper > Model Y 2023 > Enyaq > ID4
Infotainment: Juniper > Model Y 2023 > EX40 > Ioniq 5 > Enyaq > ID4
Total kostnad 5 år: ID4 > Ioniq 5 > Enyaq > EX40 > Model Y 2023 > Juniper
Laddupplevelse: Juniper > Model Y 2023 > Ioniq 5 > EX40 > Enyaq > ID4

Med hänsyn till mina kategorier ovan blir listan något i stil med: EX40 > Ioniq 5 > Juniper > Enyaq > Model Y 2023 > ID4

Fritt fram att komma med input på jämförelsen! Vad säger dessa kategorier dig?

Edit 2

Oj såg att det var en gammal bedömning, har sedan dess förfinat saker och ting lite.

Komfort: EX40 > Enyaq > Ioniq 5 > Juniper > Model Y 2023 > ID4
Familjevänlig: Enyaq > Juniper > Ioniq 5 > EX40 > ID4 > Model Y 2023
Problemfritt ägande: EX40 > Juniper > Ioniq 5 > Enyaq > ID4 > Model Y 2023
Infotainment: Juniper > Model Y 2023 > EX40 > Ioniq 5 > Enyaq > ID4
Total kostnad 5 år: ID4 > Ioniq 5 > Enyaq > EX40 > Model Y 2023 > Juniper
Laddupplevelse: Juniper > Model Y 2023 > Ioniq 5 > EX40 > Enyaq > ID4

Resultat: EX40 > Juniper > Ioniq 5 > Enyaq > > Model Y 2023 > ID4

Det florerar mycke snack att andra börjar komma ikapp eller är ikapp redan. Man kanske kan peka på vissa delar som man gillar bättre/är bättre hos vissa bilar, men när nan börjar bryta ner det så är Teslas bilar ofta bättre på de flesta kanske viktigaste punkterna och de har mjukvaran med sig.
Bara en sån sak som laddning, med Teslan vet du att den kommer börja förvärma batteriet i tid och när du kommer fram till en supercharger så stoppar du bara i sladden och den laddar.
Strulet med andra bilar och laddare så blir det sällan en snabbare laddning, även om de skryter med sin hejdundrande snabbladdning.

Jag har ägt olika Tesla sedan -2016, S, flera treor, MY -2023 och har tyvärr sedan förra året åkt annat. Samma som min kollega som gick från MY till ID4, sen lite familjemedlemmar som tagit andra vägar :/
Har alltid hängt med i utvecklingen genom nyhetsmagasin, youtube, mässor, provkört det mesta och det är bara att inse att Tesla fortfarande är rätt överlägsna, här får man funktion, enkelhet, energisnålt, säkerhet, utrymmen, körglädje......
Det är smarta och genomarbetade bilar som ständigt förbättras och man blir förälskad hur hela bilen ställer om sig mellan olika profiler, det är de här småsakerna som adderar till totalen och gör det till fantastiska bilar.
Ja jag saknar min MY och skulle gärna åka runt i en Juniper idag.
Ständigt förbättras? -och det gör inte andra bilar?

Tesla plockar bort mer utrustning än de adderar.
Försämras mer än förbättras. Dessutom på redan sålda bilar, något som vad jag vet inte förekommer hos andra tillverkare.

Model Y är överlägsen när det gäller utrymmen. Bra när det gäller förbrukning och laddning på SuC.
Dålig komfort, även om det sägs att den blivit mindre dålig med Juniper.
Marknadsledande när det gäller spökbromsningar.😁

Enkelhet stämmer för laddning på SuC, men inte när det gäller dragkrok och takräcken.

Att det finns ett företag som helt lever på att "rätta till" Teslas misstag säger en del. (Enhance Auto.) :roll:
Alltså komforten i en Y från 2024 och framåt är helt annorlunda. Från min 21a till en ny 24a från september förra året. Mycket tystare, tightare, inga vibrationer, mjuk stötdämpning. Det är helt enkelt inget som stämmer längre, att komforten skulle vara dålig.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tesla Model Y vs. ?

Inlägg av mikebike »

Jaegaern skrev: 12 maj 2025 09:31
mikebike skrev: 11 maj 2025 21:13
kalenen skrev: 11 maj 2025 20:25
Justar109 skrev: 11 maj 2025 11:54
Sportbilsentusiasten skrev: 11 maj 2025 10:52

Om du listar de egenskaper ni tycker är viktiga, bör det vara enklare att sortera ut bilar ni kan välja bland.
Verkar som komfort, infotainment och laddning är viktiga. Vilka andra finns?
Sitta högt är nice i stan, men SUV har kortare räckvidd pga luftmotstånd. Var kör ni mest och är räckvidd på motorväg viktigt?
Kort o hög bra i stan, vinglig på motorväg. i3 är ett bra exempel.
Är bra rostskydd viktig, tänker på småskador vid parkering i stan...
Du har nog träffat ganska bra där!

Komfort (inkluderar ex. bra förarassistans) > problemfritt ägande (sinnesro?) > infotainment = familjevänlig > total kostnad över 5 år > laddupplevelse

Den skall vara skön att köra och fungera när jag behöver den. Jag har noll tålamod för dåligt utlagd eller seg infotainment och bilen skall ha bra med utrymme för en småbarnsfamilj som behöver ta sig till diverse släkt runtom i Sverige. Vi vill vara medvetna om totalkostnaden men kan kompromissa 10% hit och dit för bättre upplevelse på de tidigare kategorierna, jag upplever här att 800v är mer framtidssäkert. Laddupplevelse är relevant då ID4n varit stökig vid längre resor och att den tagit länge att ladda samt att vi idag ännu ej har laddplats hemma.

Edit

Jag har gjort en matris där jag jämfört alternativen ovan: EX40, Ioniq 5, Enyaq, ID4, Model Y 2023 och Juniper. Resultatet är som följer.

Komfort: EX40 > Enyaq > Ioniq 5 > Juniper > Model Y 2023 > ID4
Familjevänlig: Enyaq > Juniper > Ioniq 5 > EX40 > ID4 > Model Y 2023
Problemfritt ägande: EX40 > Ioniq 5 > Juniper > Model Y 2023 > Enyaq > ID4
Infotainment: Juniper > Model Y 2023 > EX40 > Ioniq 5 > Enyaq > ID4
Total kostnad 5 år: ID4 > Ioniq 5 > Enyaq > EX40 > Model Y 2023 > Juniper
Laddupplevelse: Juniper > Model Y 2023 > Ioniq 5 > EX40 > Enyaq > ID4

Med hänsyn till mina kategorier ovan blir listan något i stil med: EX40 > Ioniq 5 > Juniper > Enyaq > Model Y 2023 > ID4

Fritt fram att komma med input på jämförelsen! Vad säger dessa kategorier dig?

Edit 2

Oj såg att det var en gammal bedömning, har sedan dess förfinat saker och ting lite.

Komfort: EX40 > Enyaq > Ioniq 5 > Juniper > Model Y 2023 > ID4
Familjevänlig: Enyaq > Juniper > Ioniq 5 > EX40 > ID4 > Model Y 2023
Problemfritt ägande: EX40 > Juniper > Ioniq 5 > Enyaq > ID4 > Model Y 2023
Infotainment: Juniper > Model Y 2023 > EX40 > Ioniq 5 > Enyaq > ID4
Total kostnad 5 år: ID4 > Ioniq 5 > Enyaq > EX40 > Model Y 2023 > Juniper
Laddupplevelse: Juniper > Model Y 2023 > Ioniq 5 > EX40 > Enyaq > ID4

Resultat: EX40 > Juniper > Ioniq 5 > Enyaq > > Model Y 2023 > ID4

Det florerar mycke snack att andra börjar komma ikapp eller är ikapp redan. Man kanske kan peka på vissa delar som man gillar bättre/är bättre hos vissa bilar, men när nan börjar bryta ner det så är Teslas bilar ofta bättre på de flesta kanske viktigaste punkterna och de har mjukvaran med sig.
Bara en sån sak som laddning, med Teslan vet du att den kommer börja förvärma batteriet i tid och när du kommer fram till en supercharger så stoppar du bara i sladden och den laddar.
Strulet med andra bilar och laddare så blir det sällan en snabbare laddning, även om de skryter med sin hejdundrande snabbladdning.

Jag har ägt olika Tesla sedan -2016, S, flera treor, MY -2023 och har tyvärr sedan förra året åkt annat. Samma som min kollega som gick från MY till ID4, sen lite familjemedlemmar som tagit andra vägar :/
Har alltid hängt med i utvecklingen genom nyhetsmagasin, youtube, mässor, provkört det mesta och det är bara att inse att Tesla fortfarande är rätt överlägsna, här får man funktion, enkelhet, energisnålt, säkerhet, utrymmen, körglädje......
Det är smarta och genomarbetade bilar som ständigt förbättras och man blir förälskad hur hela bilen ställer om sig mellan olika profiler, det är de här småsakerna som adderar till totalen och gör det till fantastiska bilar.
Ja jag saknar min MY och skulle gärna åka runt i en Juniper idag.
Ständigt förbättras? -och det gör inte andra bilar?

Tesla plockar bort mer utrustning än de adderar.
Försämras mer än förbättras. Dessutom på redan sålda bilar, något som vad jag vet inte förekommer hos andra tillverkare.

Model Y är överlägsen när det gäller utrymmen. Bra när det gäller förbrukning och laddning på SuC.
Dålig komfort, även om det sägs att den blivit mindre dålig med Juniper.
Marknadsledande när det gäller spökbromsningar.😁

Enkelhet stämmer för laddning på SuC, men inte när det gäller dragkrok och takräcken.

Att det finns ett företag som helt lever på att "rätta till" Teslas misstag säger en del. (Enhance Auto.) :roll:
Alltså komforten i en Y från 2024 och framåt är helt annorlunda. Från min 21a till en ny 24a från september förra året. Mycket tystare, tightare, inga vibrationer, mjuk stötdämpning. Det är helt enkelt inget som stämmer längre, att komforten skulle vara dålig.
Jag har inte provkört, men enligt tester så är komforten mycket bättre, men fortfarande sämre än hos konkurrenterna.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare
Inlägg: 789
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Tesla Model Y vs. ?

Inlägg av mussla »

mikebike skrev: 11 maj 2025 21:13
kalenen skrev: 11 maj 2025 20:25
Justar109 skrev: 11 maj 2025 11:54
Sportbilsentusiasten skrev: 11 maj 2025 10:52
Justar109 skrev: 10 maj 2025 19:05
Vi har vant oss vid livet med elbil, då vi fått hyra en nära väns ID4 i några månader. Det lär inte bli en sådan för oss. Styrning känns okej, körassistensgrejer var trevliga och sikten var bra men komfort var medioker, infotainment var toksegt och laddningen var långsam.
Om du listar de egenskaper ni tycker är viktiga, bör det vara enklare att sortera ut bilar ni kan välja bland.
Verkar som komfort, infotainment och laddning är viktiga. Vilka andra finns?
Sitta högt är nice i stan, men SUV har kortare räckvidd pga luftmotstånd. Var kör ni mest och är räckvidd på motorväg viktigt?
Kort o hög bra i stan, vinglig på motorväg. i3 är ett bra exempel.
Är bra rostskydd viktig, tänker på småskador vid parkering i stan...
Du har nog träffat ganska bra där!

Komfort (inkluderar ex. bra förarassistans) > problemfritt ägande (sinnesro?) > infotainment = familjevänlig > total kostnad över 5 år > laddupplevelse

Den skall vara skön att köra och fungera när jag behöver den. Jag har noll tålamod för dåligt utlagd eller seg infotainment och bilen skall ha bra med utrymme för en småbarnsfamilj som behöver ta sig till diverse släkt runtom i Sverige. Vi vill vara medvetna om totalkostnaden men kan kompromissa 10% hit och dit för bättre upplevelse på de tidigare kategorierna, jag upplever här att 800v är mer framtidssäkert. Laddupplevelse är relevant då ID4n varit stökig vid längre resor och att den tagit länge att ladda samt att vi idag ännu ej har laddplats hemma.

Edit

Jag har gjort en matris där jag jämfört alternativen ovan: EX40, Ioniq 5, Enyaq, ID4, Model Y 2023 och Juniper. Resultatet är som följer.

Komfort: EX40 > Enyaq > Ioniq 5 > Juniper > Model Y 2023 > ID4
Familjevänlig: Enyaq > Juniper > Ioniq 5 > EX40 > ID4 > Model Y 2023
Problemfritt ägande: EX40 > Ioniq 5 > Juniper > Model Y 2023 > Enyaq > ID4
Infotainment: Juniper > Model Y 2023 > EX40 > Ioniq 5 > Enyaq > ID4
Total kostnad 5 år: ID4 > Ioniq 5 > Enyaq > EX40 > Model Y 2023 > Juniper
Laddupplevelse: Juniper > Model Y 2023 > Ioniq 5 > EX40 > Enyaq > ID4

Med hänsyn till mina kategorier ovan blir listan något i stil med: EX40 > Ioniq 5 > Juniper > Enyaq > Model Y 2023 > ID4

Fritt fram att komma med input på jämförelsen! Vad säger dessa kategorier dig?

Edit 2

Oj såg att det var en gammal bedömning, har sedan dess förfinat saker och ting lite.

Komfort: EX40 > Enyaq > Ioniq 5 > Juniper > Model Y 2023 > ID4
Familjevänlig: Enyaq > Juniper > Ioniq 5 > EX40 > ID4 > Model Y 2023
Problemfritt ägande: EX40 > Juniper > Ioniq 5 > Enyaq > ID4 > Model Y 2023
Infotainment: Juniper > Model Y 2023 > EX40 > Ioniq 5 > Enyaq > ID4
Total kostnad 5 år: ID4 > Ioniq 5 > Enyaq > EX40 > Model Y 2023 > Juniper
Laddupplevelse: Juniper > Model Y 2023 > Ioniq 5 > EX40 > Enyaq > ID4

Resultat: EX40 > Juniper > Ioniq 5 > Enyaq > > Model Y 2023 > ID4

Det florerar mycke snack att andra börjar komma ikapp eller är ikapp redan. Man kanske kan peka på vissa delar som man gillar bättre/är bättre hos vissa bilar, men när nan börjar bryta ner det så är Teslas bilar ofta bättre på de flesta kanske viktigaste punkterna och de har mjukvaran med sig.
Bara en sån sak som laddning, med Teslan vet du att den kommer börja förvärma batteriet i tid och när du kommer fram till en supercharger så stoppar du bara i sladden och den laddar.
Strulet med andra bilar och laddare så blir det sällan en snabbare laddning, även om de skryter med sin hejdundrande snabbladdning.

Jag har ägt olika Tesla sedan -2016, S, flera treor, MY -2023 och har tyvärr sedan förra året åkt annat. Samma som min kollega som gick från MY till ID4, sen lite familjemedlemmar som tagit andra vägar :/
Har alltid hängt med i utvecklingen genom nyhetsmagasin, youtube, mässor, provkört det mesta och det är bara att inse att Tesla fortfarande är rätt överlägsna, här får man funktion, enkelhet, energisnålt, säkerhet, utrymmen, körglädje......
Det är smarta och genomarbetade bilar som ständigt förbättras och man blir förälskad hur hela bilen ställer om sig mellan olika profiler, det är de här småsakerna som adderar till totalen och gör det till fantastiska bilar.
Ja jag saknar min MY och skulle gärna åka runt i en Juniper idag.
Ständigt förbättras? -och det gör inte andra bilar?

Tesla plockar bort mer utrustning än de adderar.
Försämras mer än förbättras. Dessutom på redan sålda bilar, något som vad jag vet inte förekommer hos andra tillverkare.
Det är lite synd att du upprepar detta osanna påstående så ofta. Det är jättetråkigt att Tesla stängde av din radar i din bil från 2022. Det kan man kalla en försämring men det skedde vid ett tillfälle och ger inte fog för påståendet att "Tesla försämrar redan sålda bilar kontinuerligt". Om man söker köpråd så är det inte relevant eftersom det är oerhört svårt att köpa en Tesla med aktiverad radar och sedan få den avstängd. Det är knappast någon som löper en risk att detta kan händas.

Jag förstår att det svider för dig personligen att du har en deaktiverad radar men kan vi höja nivån och försöka vara lite sakliga?
Model Y LR AWD -24
Skriv svar