2st Zaptec Go med Tibber Pulse eller Zaptec Sense?

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

joasag
Inlägg: 13
Blev medlem: 25 apr 2025 18:11

2st Zaptec Go med Tibber Pulse eller Zaptec Sense?

Inlägg av joasag »

Har en plan på att installera 2st Zaptec Go. Huset har 20A säkring och Tibber som elleverantör.
Behöver någon typ av lastbalansering, och jag har hittat mycket information här på forumet om att det krånglar med lastbalansering tillsammans med Tibber.
I några trådar beskrivs det att laddningen avbryts när Tibber Pulse ska lastbalansera, är detta fortfarande ett problem?

Hur fungerar det med Zaptecs egna lösning Sense?
Användarvisningsbild
mattsjo
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 09 nov 2024 13:02

Re: 2st Zaptec Go med Tibber Pulse eller Zaptec Sense?

Inlägg av mattsjo »

Jag har precis installerat en Zaptec Go med sense på landet. 16A huvudsäkring så inte alltid så mycket över till bilen... Inte provat så jättemycket men den laddar bilen som den ska även om det går långsamt.
Default har jag för mig att den var ganska högt ställd för att bara ladda när det finns mycket ström på alla tre faser. Men det går att reglera så att den fortsätter ladda ner till 3x6A och sedan går ner till enfas (men det har jag nog aldrig sett att den gjort). Inte helt intuitivt att göra inställningar (och hitta) i web portalen men jag fick till det efter några försök.

Men jag har easee med equalizer hemma och den är ju en annan liga vad gäller reglering och framför allt hur mycket data man får att leka med. Jag kör Home Assistant och integrationen är mycket bra.

Anledningen till att jag valde Zaptec på landet är att den har väldigt bra stöd för att dela ut behörighet och sedan generera rapporter, perfekt om man hyr ut.
Användarvisningsbild
RareEarth
Teslaägare
Inlägg: 234
Blev medlem: 06 mar 2024 15:42

Re: 2st Zaptec Go med Tibber Pulse eller Zaptec Sense?

Inlägg av RareEarth »

Jag har Sense men det fungerar inte med värmepump. Varje gång värmepumpen slår igång drar den en strömspik som får lastbalanseringen att slå av strömmen till laddningen. Eftersom det sker flera gånger i timmen laddar bilen aldrig. Hade lite kontakt med kundservice men de var ingen hjälp, så jag kopplade ur Sensen och kör utan lastbalanseringen. Det funkar bra, man får bara se till att manuellt ställa ner laddströmmen när man vet att huset drar mycket effekt.
joasag
Inlägg: 13
Blev medlem: 25 apr 2025 18:11

Re: 2st Zaptec Go med Tibber Pulse eller Zaptec Sense?

Inlägg av joasag »

mattsjo skrev: 13 maj 2025 20:54
Jag har precis installerat en Zaptec Go med sense på landet. 16A huvudsäkring så inte alltid så mycket över till bilen... Inte provat så jättemycket men den laddar bilen som den ska även om det går långsamt.
Default har jag för mig att den var ganska högt ställd för att bara ladda när det finns mycket ström på alla tre faser. Men det går att reglera så att den fortsätter ladda ner till 3x6A och sedan går ner till enfas (men det har jag nog aldrig sett att den gjort). Inte helt intuitivt att göra inställningar (och hitta) i web portalen men jag fick till det efter några försök.

Men jag har easee med equalizer hemma och den är ju en annan liga vad gäller reglering och framför allt hur mycket data man får att leka med. Jag kör Home Assistant och integrationen är mycket bra.

Anledningen till att jag valde Zaptec på landet är att den har väldigt bra stöd för att dela ut behörighet och sedan generera rapporter, perfekt om man hyr ut.
Det låter som att Easee är en bättre lösning. Använder också Home Assistant, vad har du för användning av integrationen?
RareEarth skrev: 13 maj 2025 22:23
Jag har Sense men det fungerar inte med värmepump. Varje gång värmepumpen slår igång drar den en strömspik som får lastbalanseringen att slå av strömmen till laddningen. Eftersom det sker flera gånger i timmen laddar bilen aldrig. Hade lite kontakt med kundservice men de var ingen hjälp, så jag kopplade ur Sensen och kör utan lastbalanseringen. Det funkar bra, man får bara se till att manuellt ställa ner laddströmmen när man vet att huset drar mycket effekt.
Det är precis detta som gör att jag tvekar på att köpa Zaptec över huvud taget. Lastbalansering är ju en dynamisk justering av effekt, inte av och på vid högre last.

Finns det någon tillverkare som har fått till detta?
Användarvisningsbild
RareEarth
Teslaägare
Inlägg: 234
Blev medlem: 06 mar 2024 15:42

Re: 2st Zaptec Go med Tibber Pulse eller Zaptec Sense?

Inlägg av RareEarth »

joasag skrev: 14 maj 2025 11:34
mattsjo skrev: 13 maj 2025 20:54
Jag har precis installerat en Zaptec Go med sense på landet. 16A huvudsäkring så inte alltid så mycket över till bilen... Inte provat så jättemycket men den laddar bilen som den ska även om det går långsamt.
Default har jag för mig att den var ganska högt ställd för att bara ladda när det finns mycket ström på alla tre faser. Men det går att reglera så att den fortsätter ladda ner till 3x6A och sedan går ner till enfas (men det har jag nog aldrig sett att den gjort). Inte helt intuitivt att göra inställningar (och hitta) i web portalen men jag fick till det efter några försök.

Men jag har easee med equalizer hemma och den är ju en annan liga vad gäller reglering och framför allt hur mycket data man får att leka med. Jag kör Home Assistant och integrationen är mycket bra.

Anledningen till att jag valde Zaptec på landet är att den har väldigt bra stöd för att dela ut behörighet och sedan generera rapporter, perfekt om man hyr ut.
Det låter som att Easee är en bättre lösning. Använder också Home Assistant, vad har du för användning av integrationen?
RareEarth skrev: 13 maj 2025 22:23
Jag har Sense men det fungerar inte med värmepump. Varje gång värmepumpen slår igång drar den en strömspik som får lastbalanseringen att slå av strömmen till laddningen. Eftersom det sker flera gånger i timmen laddar bilen aldrig. Hade lite kontakt med kundservice men de var ingen hjälp, så jag kopplade ur Sensen och kör utan lastbalanseringen. Det funkar bra, man får bara se till att manuellt ställa ner laddströmmen när man vet att huset drar mycket effekt.
Det är precis detta som gör att jag tvekar på att köpa Zaptec över huvud taget. Lastbalansering är ju en dynamisk justering av effekt, inte av och på vid högre last.

Finns det någon tillverkare som har fått till detta?
Utan att veta säkert misstänker jag att felet är Zaptecboxen, inte Sensesensorn. Det verkar som den är korkat programmerad, den tar helt enkelt märkströmmen på huvudsäkringen minus uppmätt ström och anser att det är det som blir över till laddningen.

Så om huvudsäkringen är 20A, och värmepumpen har en startström på 18A blir det 2A över. Det korrekta sättet att göra det hade varit att utgå från utlösningsströmmen för en smältsäkring över tid. En 20A säkring tål 60A i 10 sekunder, så det finns ingen anledning att reglera ner laddströmmen bara för en kort strömspik från värmepumpen.
Användarvisningsbild
mattsjo
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 09 nov 2024 13:02

Re: 2st Zaptec Go med Tibber Pulse eller Zaptec Sense?

Inlägg av mattsjo »

joasag skrev:
Det låter som att Easee är en bättre lösning. Använder också Home Assistant, vad har du för användning av integrationen?

Finns det någon tillverkare som har fått till detta?
Jag styr på (16A) / av (4A) beroende på elpris genom kretsbegränsningen och låter Equalizern styra via laddarbegränsningen. När jag hade laddhybrid förut så styrde jag också vilken fas boxen skulle använda för enfas laddning då den dynamiskt kan byta.
Men Equalizern är den roliga för där får man hela husets förbrukning och då kan man ju dels se om det är tokigt balanserat och styra andra laster för att få till en jämn förbrukning. Men jag gör inte så mycket sådant nu för jag har ingen effekttaxa ännu...

Har inte upplevt några problem med lastbalanseraren hemma. Har 20A huvudsäkring och värmepump, dock utan spikar vid start så vitt jag kan se.
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 1071
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: 2st Zaptec Go med Tibber Pulse eller Zaptec Sense?

Inlägg av Dinsdale »

RareEarth skrev: 14 maj 2025 18:16
joasag skrev: 14 maj 2025 11:34
mattsjo skrev: 13 maj 2025 20:54
Jag har precis installerat en Zaptec Go med sense på landet. 16A huvudsäkring så inte alltid så mycket över till bilen... Inte provat så jättemycket men den laddar bilen som den ska även om det går långsamt.
Default har jag för mig att den var ganska högt ställd för att bara ladda när det finns mycket ström på alla tre faser. Men det går att reglera så att den fortsätter ladda ner till 3x6A och sedan går ner till enfas (men det har jag nog aldrig sett att den gjort). Inte helt intuitivt att göra inställningar (och hitta) i web portalen men jag fick till det efter några försök.

Men jag har easee med equalizer hemma och den är ju en annan liga vad gäller reglering och framför allt hur mycket data man får att leka med. Jag kör Home Assistant och integrationen är mycket bra.

Anledningen till att jag valde Zaptec på landet är att den har väldigt bra stöd för att dela ut behörighet och sedan generera rapporter, perfekt om man hyr ut.
Det låter som att Easee är en bättre lösning. Använder också Home Assistant, vad har du för användning av integrationen?
RareEarth skrev: 13 maj 2025 22:23
Jag har Sense men det fungerar inte med värmepump. Varje gång värmepumpen slår igång drar den en strömspik som får lastbalanseringen att slå av strömmen till laddningen. Eftersom det sker flera gånger i timmen laddar bilen aldrig. Hade lite kontakt med kundservice men de var ingen hjälp, så jag kopplade ur Sensen och kör utan lastbalanseringen. Det funkar bra, man får bara se till att manuellt ställa ner laddströmmen när man vet att huset drar mycket effekt.
Det är precis detta som gör att jag tvekar på att köpa Zaptec över huvud taget. Lastbalansering är ju en dynamisk justering av effekt, inte av och på vid högre last.

Finns det någon tillverkare som har fått till detta?
Utan att veta säkert misstänker jag att felet är Zaptecboxen, inte Sensesensorn. Det verkar som den är korkat programmerad, den tar helt enkelt märkströmmen på huvudsäkringen minus uppmätt ström och anser att det är det som blir över till laddningen.

Så om huvudsäkringen är 20A, och värmepumpen har en startström på 18A blir det 2A över. Det korrekta sättet att göra det hade varit att utgå från utlösningsströmmen för en smältsäkring över tid. En 20A säkring tål 60A i 10 sekunder, så det finns ingen anledning att reglera ner laddströmmen bara för en kort strömspik från värmepumpen.
Zaptec är laddboxen, sense är lastbalanseraren. Laddboxen tittar öht inte på aktuell belastning, den har ingen koppling till elmätaren. Det är lastbalanseraren, i det här fallet Sense, som gör det.

Sense mäter för övrigt belastningen via han-porten på elmätaren, den sänder bara data var tionde sekund. Att vänta 10 sek innebär därför att du i praktiken riskerar vänta 20 sek och då borde säkringen lösa ut om det är som du säger att säkringen håller 10 sek. Därför är det säkrast att reglera omedelbart när man mäter via hanporten. Om du däremot mäter med klämmor får du strömförbrukningen i realtid, då kan du kosta på dig att ha viss fördröjning.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
RareEarth
Teslaägare
Inlägg: 234
Blev medlem: 06 mar 2024 15:42

Re: 2st Zaptec Go med Tibber Pulse eller Zaptec Sense?

Inlägg av RareEarth »

Dinsdale skrev: 14 maj 2025 20:11
RareEarth skrev: 14 maj 2025 18:16
joasag skrev: 14 maj 2025 11:34
mattsjo skrev: 13 maj 2025 20:54
Jag har precis installerat en Zaptec Go med sense på landet. 16A huvudsäkring så inte alltid så mycket över till bilen... Inte provat så jättemycket men den laddar bilen som den ska även om det går långsamt.
Default har jag för mig att den var ganska högt ställd för att bara ladda när det finns mycket ström på alla tre faser. Men det går att reglera så att den fortsätter ladda ner till 3x6A och sedan går ner till enfas (men det har jag nog aldrig sett att den gjort). Inte helt intuitivt att göra inställningar (och hitta) i web portalen men jag fick till det efter några försök.

Men jag har easee med equalizer hemma och den är ju en annan liga vad gäller reglering och framför allt hur mycket data man får att leka med. Jag kör Home Assistant och integrationen är mycket bra.

Anledningen till att jag valde Zaptec på landet är att den har väldigt bra stöd för att dela ut behörighet och sedan generera rapporter, perfekt om man hyr ut.
Det låter som att Easee är en bättre lösning. Använder också Home Assistant, vad har du för användning av integrationen?
RareEarth skrev: 13 maj 2025 22:23
Jag har Sense men det fungerar inte med värmepump. Varje gång värmepumpen slår igång drar den en strömspik som får lastbalanseringen att slå av strömmen till laddningen. Eftersom det sker flera gånger i timmen laddar bilen aldrig. Hade lite kontakt med kundservice men de var ingen hjälp, så jag kopplade ur Sensen och kör utan lastbalanseringen. Det funkar bra, man får bara se till att manuellt ställa ner laddströmmen när man vet att huset drar mycket effekt.
Det är precis detta som gör att jag tvekar på att köpa Zaptec över huvud taget. Lastbalansering är ju en dynamisk justering av effekt, inte av och på vid högre last.

Finns det någon tillverkare som har fått till detta?
Utan att veta säkert misstänker jag att felet är Zaptecboxen, inte Sensesensorn. Det verkar som den är korkat programmerad, den tar helt enkelt märkströmmen på huvudsäkringen minus uppmätt ström och anser att det är det som blir över till laddningen.

Så om huvudsäkringen är 20A, och värmepumpen har en startström på 18A blir det 2A över. Det korrekta sättet att göra det hade varit att utgå från utlösningsströmmen för en smältsäkring över tid. En 20A säkring tål 60A i 10 sekunder, så det finns ingen anledning att reglera ner laddströmmen bara för en kort strömspik från värmepumpen.
Zaptec är laddboxen, sense är lastbalanseraren. Laddboxen tittar öht inte på aktuell belastning, den har ingen koppling till elmätaren. Det är lastbalanseraren, i det här fallet Sense, som gör det.

Sense mäter för övrigt belastningen via han-porten på elmätaren, den sänder bara data var tionde sekund. Att vänta 10 sek innebär därför att du i praktiken riskerar vänta 20 sek och då borde säkringen lösa ut om det är som du säger att säkringen håller 10 sek. Därför är det säkrast att reglera omedelbart när man mäter via hanporten. Om du däremot mäter med klämmor får du strömförbrukningen i realtid, då kan du kosta på dig att ha viss fördröjning.
Enligt Zaptec är Sense bara en mätare, intelligensen för lastbalanseringen sitter i laddboxen.

"Sense tar emot en rapport med den totala elförbrukningen under den specifika utvärderingsperioden. Laddaren använder sedan dessa mätningar för att reglera hur mycket ström som kan användas för laddning. "

Men det spelar mindre roll för poängen, som är att algoritmen för lastbalanseringen är felprogrammerad. En 20A-säkring tål 45A i en minut, eller 30A i en halvtimme, så att programmera den efter märkströmmen är direkt felaktigt.
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 1071
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: 2st Zaptec Go med Tibber Pulse eller Zaptec Sense?

Inlägg av Dinsdale »

RareEarth skrev: 14 maj 2025 20:33
Dinsdale skrev: 14 maj 2025 20:11
RareEarth skrev: 14 maj 2025 18:16
joasag skrev: 14 maj 2025 11:34
mattsjo skrev: 13 maj 2025 20:54
Jag har precis installerat en Zaptec Go med sense på landet. 16A huvudsäkring så inte alltid så mycket över till bilen... Inte provat så jättemycket men den laddar bilen som den ska även om det går långsamt.
Default har jag för mig att den var ganska högt ställd för att bara ladda när det finns mycket ström på alla tre faser. Men det går att reglera så att den fortsätter ladda ner till 3x6A och sedan går ner till enfas (men det har jag nog aldrig sett att den gjort). Inte helt intuitivt att göra inställningar (och hitta) i web portalen men jag fick till det efter några försök.

Men jag har easee med equalizer hemma och den är ju en annan liga vad gäller reglering och framför allt hur mycket data man får att leka med. Jag kör Home Assistant och integrationen är mycket bra.

Anledningen till att jag valde Zaptec på landet är att den har väldigt bra stöd för att dela ut behörighet och sedan generera rapporter, perfekt om man hyr ut.
Det låter som att Easee är en bättre lösning. Använder också Home Assistant, vad har du för användning av integrationen?
RareEarth skrev: 13 maj 2025 22:23
Jag har Sense men det fungerar inte med värmepump. Varje gång värmepumpen slår igång drar den en strömspik som får lastbalanseringen att slå av strömmen till laddningen. Eftersom det sker flera gånger i timmen laddar bilen aldrig. Hade lite kontakt med kundservice men de var ingen hjälp, så jag kopplade ur Sensen och kör utan lastbalanseringen. Det funkar bra, man får bara se till att manuellt ställa ner laddströmmen när man vet att huset drar mycket effekt.
Det är precis detta som gör att jag tvekar på att köpa Zaptec över huvud taget. Lastbalansering är ju en dynamisk justering av effekt, inte av och på vid högre last.

Finns det någon tillverkare som har fått till detta?
Utan att veta säkert misstänker jag att felet är Zaptecboxen, inte Sensesensorn. Det verkar som den är korkat programmerad, den tar helt enkelt märkströmmen på huvudsäkringen minus uppmätt ström och anser att det är det som blir över till laddningen.

Så om huvudsäkringen är 20A, och värmepumpen har en startström på 18A blir det 2A över. Det korrekta sättet att göra det hade varit att utgå från utlösningsströmmen för en smältsäkring över tid. En 20A säkring tål 60A i 10 sekunder, så det finns ingen anledning att reglera ner laddströmmen bara för en kort strömspik från värmepumpen.
Zaptec är laddboxen, sense är lastbalanseraren. Laddboxen tittar öht inte på aktuell belastning, den har ingen koppling till elmätaren. Det är lastbalanseraren, i det här fallet Sense, som gör det.

Sense mäter för övrigt belastningen via han-porten på elmätaren, den sänder bara data var tionde sekund. Att vänta 10 sek innebär därför att du i praktiken riskerar vänta 20 sek och då borde säkringen lösa ut om det är som du säger att säkringen håller 10 sek. Därför är det säkrast att reglera omedelbart när man mäter via hanporten. Om du däremot mäter med klämmor får du strömförbrukningen i realtid, då kan du kosta på dig att ha viss fördröjning.
Enligt Zaptec är Sense bara en mätare, intelligensen för lastbalanseringen sitter i laddboxen.

"Sense tar emot en rapport med den totala elförbrukningen under den specifika utvärderingsperioden. Laddaren använder sedan dessa mätningar för att reglera hur mycket ström som kan användas för laddning. "

Men det spelar mindre roll för poängen, som är att algoritmen för lastbalanseringen är felprogrammerad. En 20A-säkring tål 45A i en minut, eller 30A i en halvtimme, så att programmera den efter märkströmmen är direkt felaktigt.
Det bara att klarlägga eftersom det går att byta ut lastbalanseringsalgoritmen (om man inte är nöjd med den) utan att behöva byta ut sin Zaptec Go.

Sense är en mätare som som räknar ut kvarvarande ampere på varje fas och sen postar den informationen till molntjänsten på portal.zaptec.com, varifrån laddboxen sedan laddar ner informationen. Det finns lite olika fält man kan posta till för att justera, antingen ett för alla faser eller ett per fas. För Go spelar det ingen roll vilket du tar eftersom den bara kan växla ner till en hårdkodad fas, men för Pro har det betydelse då den kan växla ner till den minst belastade fasen.

Algoritmen för hur man räknar ut kvarvarande ampere och när man ska uppdatera aktuellt värde sitter i Sense, laddboxen läser bara värdena från molntjänsten och applicerar dem. Det finns begränsningar, som att även om du skriver 20A så kommer laddaren inte överskrida max ampere som ställs in i ett annat fält eller att om du ställer in < 6A så stoppas laddningen så hamnar du under 6 kan du lika gärna skicka 0 för alla värden för att slippa uppdatera meningslösa värden i onödan.

Gillar du inte hur Senses algoritm fungerar kan du byta ut den mot vilken som helst annan lasbalanserare som stödjer zaptecportalen. Du kan även löda ihop en egen hanmätare och programmera logiken själv, denna har jag tex https://github.com/HenrikSolver/picowhanport
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 1071
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: 2st Zaptec Go med Tibber Pulse eller Zaptec Sense?

Inlägg av Dinsdale »

Det är dock värt att tilläggas att iaf för något år sedan var Zaptecs egna algoritm för att beräkna vilket värde som skulle synliggöras för laddboxen/laddboxarna väldigt konservativ. En tillfällig strömspik ledde till en inbromsning under en lång period, då algoritmen förväntade sig att samma spik skulle komma igen (vilket den kanske aldrig gjorde). Kanske är det samma algoritm i Sense, isf är den olämplig om man har en massa korta spikar.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
RareEarth
Teslaägare
Inlägg: 234
Blev medlem: 06 mar 2024 15:42

Re: 2st Zaptec Go med Tibber Pulse eller Zaptec Sense?

Inlägg av RareEarth »

Dinsdale skrev: 15 maj 2025 07:06
RareEarth skrev: 14 maj 2025 20:33
Dinsdale skrev: 14 maj 2025 20:11
RareEarth skrev: 14 maj 2025 18:16
joasag skrev: 14 maj 2025 11:34

Det låter som att Easee är en bättre lösning. Använder också Home Assistant, vad har du för användning av integrationen?



Det är precis detta som gör att jag tvekar på att köpa Zaptec över huvud taget. Lastbalansering är ju en dynamisk justering av effekt, inte av och på vid högre last.

Finns det någon tillverkare som har fått till detta?
Utan att veta säkert misstänker jag att felet är Zaptecboxen, inte Sensesensorn. Det verkar som den är korkat programmerad, den tar helt enkelt märkströmmen på huvudsäkringen minus uppmätt ström och anser att det är det som blir över till laddningen.

Så om huvudsäkringen är 20A, och värmepumpen har en startström på 18A blir det 2A över. Det korrekta sättet att göra det hade varit att utgå från utlösningsströmmen för en smältsäkring över tid. En 20A säkring tål 60A i 10 sekunder, så det finns ingen anledning att reglera ner laddströmmen bara för en kort strömspik från värmepumpen.
Zaptec är laddboxen, sense är lastbalanseraren. Laddboxen tittar öht inte på aktuell belastning, den har ingen koppling till elmätaren. Det är lastbalanseraren, i det här fallet Sense, som gör det.

Sense mäter för övrigt belastningen via han-porten på elmätaren, den sänder bara data var tionde sekund. Att vänta 10 sek innebär därför att du i praktiken riskerar vänta 20 sek och då borde säkringen lösa ut om det är som du säger att säkringen håller 10 sek. Därför är det säkrast att reglera omedelbart när man mäter via hanporten. Om du däremot mäter med klämmor får du strömförbrukningen i realtid, då kan du kosta på dig att ha viss fördröjning.
Enligt Zaptec är Sense bara en mätare, intelligensen för lastbalanseringen sitter i laddboxen.

"Sense tar emot en rapport med den totala elförbrukningen under den specifika utvärderingsperioden. Laddaren använder sedan dessa mätningar för att reglera hur mycket ström som kan användas för laddning. "

Men det spelar mindre roll för poängen, som är att algoritmen för lastbalanseringen är felprogrammerad. En 20A-säkring tål 45A i en minut, eller 30A i en halvtimme, så att programmera den efter märkströmmen är direkt felaktigt.
Det bara att klarlägga eftersom det går att byta ut lastbalanseringsalgoritmen (om man inte är nöjd med den) utan att behöva byta ut sin Zaptec Go.

Sense är en mätare som som räknar ut kvarvarande ampere på varje fas och sen postar den informationen till molntjänsten på portal.zaptec.com, varifrån laddboxen sedan laddar ner informationen. Det finns lite olika fält man kan posta till för att justera, antingen ett för alla faser eller ett per fas. För Go spelar det ingen roll vilket du tar eftersom den bara kan växla ner till en hårdkodad fas, men för Pro har det betydelse då den kan växla ner till den minst belastade fasen.

Algoritmen för hur man räknar ut kvarvarande ampere och när man ska uppdatera aktuellt värde sitter i Sense, laddboxen läser bara värdena från molntjänsten och applicerar dem. Det finns begränsningar, som att även om du skriver 20A så kommer laddaren inte överskrida max ampere som ställs in i ett annat fält eller att om du ställer in < 6A så stoppas laddningen så hamnar du under 6 kan du lika gärna skicka 0 för alla värden för att slippa uppdatera meningslösa värden i onödan.

Gillar du inte hur Senses algoritm fungerar kan du byta ut den mot vilken som helst annan lasbalanserare som stödjer zaptecportalen. Du kan även löda ihop en egen hanmätare och programmera logiken själv, denna har jag tex https://github.com/HenrikSolver/picowhanport
Eller så kör man utan lastbalansering vilket ofta fungerar bra, beroende på vad man har för övriga förbrukare i huset. De flesta laddar väl på natten och då är det i allmänhet bara husets värmesystem som ger en betydelsefull last. Det är ganska enkelt att veta hur mycket värmesystemet drar vid olika årstider.
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 1071
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: 2st Zaptec Go med Tibber Pulse eller Zaptec Sense?

Inlägg av Dinsdale »

RareEarth skrev: 15 maj 2025 09:12
Eller så kör man utan lastbalansering vilket ofta fungerar bra, beroende på vad man har för övriga förbrukare i huset. De flesta laddar väl på natten och då är det i allmänhet bara husets värmesystem som ger en betydelsefull last. Det är ganska enkelt att veta hur mycket värmesystemet drar vid olika årstider.
Om man har proppar istället för automatsäkring (som man bara kan fälla tillbaka om den löser ut) finns det ett argument för att ändå ha lastbalanserare. Jobbigt om proppen går mitt i smällkalla vinternatten och man inte märker det, alternativt märker man det men då har man givetvis inga extra proppar hemma.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 4383
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: 2st Zaptec Go med Tibber Pulse eller Zaptec Sense?

Inlägg av jonasl »

RareEarth skrev: 15 maj 2025 09:12
Eller så kör man utan lastbalansering vilket ofta fungerar bra, beroende på vad man har för övriga förbrukare i huset. De flesta laddar väl på natten och då är det i allmänhet bara husets värmesystem som ger en betydelsefull last. Det är ganska enkelt att veta hur mycket värmesystemet drar vid olika årstider.
Förr höll resonemanget men numera ställer ju effektavgiften till det tycker jag. Med effektvakt kan man stoppa i sladden utan att riskera att det kostar hundralappar i onödan för en enskild laddning.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 1071
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: 2st Zaptec Go med Tibber Pulse eller Zaptec Sense?

Inlägg av Dinsdale »

jonasl skrev: 16 maj 2025 15:51
RareEarth skrev: 15 maj 2025 09:12
Eller så kör man utan lastbalansering vilket ofta fungerar bra, beroende på vad man har för övriga förbrukare i huset. De flesta laddar väl på natten och då är det i allmänhet bara husets värmesystem som ger en betydelsefull last. Det är ganska enkelt att veta hur mycket värmesystemet drar vid olika årstider.
Förr höll resonemanget men numera ställer ju effektavgiften till det tycker jag. Med effektvakt kan man stoppa i sladden utan att riskera att det kostar hundralappar i onödan för en enskild laddning.
Lastbalanserare köpte man förr för att kunna ladda så snabbt som möjligt under de billiga timmarna. Samma dag man får effektavgift blir uppgiften istället den du nämner, lastbalanseraren ställs ner till önskad max-effekttaxa för att göra laddningen så långsam som möjligt. Timpris byts mot rörligt pris eftersom det ändå inte går att ladda snabbt under den billiga tiden.

Det gäller dock att den lastbalanserare du köper klarar av att ställas ner till valfritt värde så inte dess lägsta värde är 16A, frågan är vilka man kan göra det med idag?
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
mattsjo
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 09 nov 2024 13:02

Re: 2st Zaptec Go med Tibber Pulse eller Zaptec Sense?

Inlägg av mattsjo »

Dinsdale skrev:
Det gäller dock att den lastbalanserare du köper klarar av att ställas ner till valfritt värde så inte dess lägsta värde är 16A, frågan är vilka man kan göra det med idag?
Det kan man väl göra på alla? Eller i alla fall på både easee equalizer och zaptec sense.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 4383
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: 2st Zaptec Go med Tibber Pulse eller Zaptec Sense?

Inlägg av jonasl »

Dinsdale skrev: 17 maj 2025 20:36
Det gäller dock att den lastbalanserare du köper klarar av att ställas ner till valfritt värde så inte dess lägsta värde är 16A, frågan är vilka man kan göra det med idag?
Vi har haft effektavgift sen dag 1 pga stor huvudsäkring (BRF-anläggning) och alltid använt Easee-anläggningens effektgräns till att begränsa effektavgiften. På sommaren kör vi 30A och på vintern 35A (då är det dyrare 06-22 så många försöker ladda nattetid). Den dagen det börjar bli tight så får vi justera upp, då är det också fler som delar kostnaden för effektavgiften.

Vi har effektmätare från Enegic (heter nog Perific numera), fungerar fint. Och enfasbilarna fördelas fint mellan faserna så att effekten utnyttjas hyggligt effektivt.

En utvecklnigsmöjlighet som skulle kunna vara bra skulle vara om den faktiskt insåg att det var just timmedeleffekt som vi försökte styra mot - när nån kör torkskåpet i tvättstugan som drar hög effekt i en kvart för att sen lugna sig behöver ju inte totaleffekten regleras ned egentligen utan bara snitteffekten för den timmen. Men i realiteten funkar det utmärkt.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
joasag
Inlägg: 13
Blev medlem: 25 apr 2025 18:11

Re: 2st Zaptec Go med Tibber Pulse eller Zaptec Sense?

Inlägg av joasag »

mattsjo skrev: 17 maj 2025 21:40
Dinsdale skrev:
Det gäller dock att den lastbalanserare du köper klarar av att ställas ner till valfritt värde så inte dess lägsta värde är 16A, frågan är vilka man kan göra det med idag?
Det kan man väl göra på alla? Eller i alla fall på både easee equalizer och zaptec sense.
Just detta är jag intresserad av. För vad jag läst på många ställen så slutar Zaptec Go att ladda om värdet är 6A eller lägre:
viewtopic.php?t=33772

Finns det bättre alternativ?
Användarvisningsbild
mattsjo
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 09 nov 2024 13:02

Re: 2st Zaptec Go med Tibber Pulse eller Zaptec Sense?

Inlägg av mattsjo »

joasag skrev:
mattsjo skrev: 17 maj 2025 21:40
Dinsdale skrev:
Det gäller dock att den lastbalanserare du köper klarar av att ställas ner till valfritt värde så inte dess lägsta värde är 16A, frågan är vilka man kan göra det med idag?
Det kan man väl göra på alla? Eller i alla fall på både easee equalizer och zaptec sense.
Just detta är jag intresserad av. För vad jag läst på många ställen så slutar Zaptec Go att ladda om värdet är 6A eller lägre:
viewtopic.php?t=33772

Finns det bättre alternativ?
Är det inte bilen som slutar ta laddning om den inte får minst 6A (ev går det ner till 5A på Tesla)?
Jag pausar laddningen hemma genom att sätta max ström till 4A. Då blir det ingen ny laddsession när jag senare reglerar upp den igen. Detta är på easee. Har inte samma reglering på zaptec ännu men jag ser inga hinder för att jag inte kan göra likadant där.
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 1071
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: 2st Zaptec Go med Tibber Pulse eller Zaptec Sense?

Inlägg av Dinsdale »

mattsjo skrev: 19 maj 2025 08:56
joasag skrev:
mattsjo skrev: 17 maj 2025 21:40
Dinsdale skrev:
Det gäller dock att den lastbalanserare du köper klarar av att ställas ner till valfritt värde så inte dess lägsta värde är 16A, frågan är vilka man kan göra det med idag?
Det kan man väl göra på alla? Eller i alla fall på både easee equalizer och zaptec sense.
Just detta är jag intresserad av. För vad jag läst på många ställen så slutar Zaptec Go att ladda om värdet är 6A eller lägre:
viewtopic.php?t=33772

Finns det bättre alternativ?
Är det inte bilen som slutar ta laddning om den inte får minst 6A (ev går det ner till 5A på Tesla)?
Jag pausar laddningen hemma genom att sätta max ström till 4A. Då blir det ingen ny laddsession när jag senare reglerar upp den igen. Detta är på easee. Har inte samma reglering på zaptec ännu men jag ser inga hinder för att jag inte kan göra likadant där.
Det är bilen som stoppar laddning under 6A, det går fint att ställa in Zaptec Go på 5A om man vill. I min lastbalanserare har jag gjort så att den skickar 0 för alla värden under 6 för att inte skicka meningslösa värden i onödan (zaptec-apiet har en gräns på hur många anrop man får göra per timme eller vad det är, onödigt att slösa upp ett anrop på en ändring som ändå inte har nån betydelse).
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Skriv svar