Har jag gjort bort mig?
Någon som har någon annan åsikt.
Jag har bytt min model s 2015 till model s long range + 2021
Har kört min 70d i 7år och bytt till en nyare för att få lite sinnesro .
Men bilen är sämre i många fall!
Mjukvara problem
Autopiloten fungerar sämre.
Får varningar för front kollision hela tiden på en väg där jag aldrig har fått det förut.
Curve assistant saktar ner bilen på för mycket och på vissa ställen på raksträcka.
Justering +5km/h med spaken tar en evighet innan den kommer upp till den nya farten.
Auto parkering fungerar dåligt, den gamla fungerade klockrent.
Auto wiper fungerar sämre, den gamla fungerade klockrent.
Hårdvara problem.
Låter mera (kan vara skillnad i däcken.)
Sätet känns nedsuttet
Skramlar i inredningen eller i framvagnen på grusväg.(gammal sliten bil?)
Positiva saker.
Jag har bättre sinnesro.
Mycket mer räckvidd.
Vissa krön eller svängar klarar AP nu, som den inte kunde med den gamla bilen.
Mjukvara problem kan man hoppas löser sig i framtiden, men när?
Byt till nyare årsmodell. Har jag gjort bort mig?
Moderator: Redaktion
- Gustafsson
- Teslaägare
Re: Byt till nyare årsmodell. Har jag gjort bort mig?
Fortfarande är ju den förra autopiloten, regnsensorn mm (AP1) bättre i många avseenden än senare varianter. Så Tesla tappade klart i funktionalitet där.
Min 2018 100D är betydligt tystare än min gamla 70D 2015, men har Good Year däck med skum. Mycket tyst med dessa vilket din 2021 borde vara också. Justeringssaker ? Den laddar fortare och har förstås en mycket bättre användbar räckvidd. Din borde ladda ännu snabbare då batteriet på plusmodellerna väl är det största som suttit i S.
Dock var chassit tystare på 2015, hade stålfjädring på den, men luftfjädringen knakar o-charmigt på 2018.
Byter du till Palladium (2023 och senare) är det ännu fler försämringar, men också förbättringar. Tror att din LR plus bör vara en rätt optimal S om allt är som det ska.
Min 2018 100D är betydligt tystare än min gamla 70D 2015, men har Good Year däck med skum. Mycket tyst med dessa vilket din 2021 borde vara också. Justeringssaker ? Den laddar fortare och har förstås en mycket bättre användbar räckvidd. Din borde ladda ännu snabbare då batteriet på plusmodellerna väl är det största som suttit i S.
Dock var chassit tystare på 2015, hade stålfjädring på den, men luftfjädringen knakar o-charmigt på 2018.
Byter du till Palladium (2023 och senare) är det ännu fler försämringar, men också förbättringar. Tror att din LR plus bör vara en rätt optimal S om allt är som det ska.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Fake news. Enligt de flesta här är det bara förbättringar... 

- Gustafsson
- Teslaägare
Sant. Glömde bort det, vet inte vad jag tänkte på.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16