Titel: Tibber + Zaptec Go + Tesla Model Y – smartladdning och förvärmning, hur lira ihop?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
C-JL
Teslaägare

Titel: Tibber + Zaptec Go + Tesla Model Y – smartladdning och förvärmning, hur lira ihop?

Inlägg av C-JL »

Hej! Jag har en Tesla Model Y, en Zaptec Go-laddbox och använder Tibber för smartladdning. Allt fungerar bra vad gäller att ladda bilen när elpriset är lågt. Men jag har några frågor kring förvärmning och förkonditionering av batteriet:
1. Om jag schemalägger avfärd i Tesla till 07:00, och Tibber har avslutat laddningen kl. 06:00 – kommer då Zaptec Go att släppa på ström igen vid 07:00 för att bilen ska kunna förvärmas via elnätet?
2. Om bilen är ansluten till laddaren men laddningen är pausad (p.g.a. att Tibber är klar) – kommer förvärmningen då ske via batteriet eller nätet?
3. Vad är bästa sättet att få både smartladdning och elnätsdriven förvärmning att funka ihop? Ska jag t.ex. låta Tibber ha ett längre laddningsfönster på morgonen, eller är det bättre att manuellt aktivera laddningen via Tesla-appen innan avfärd?

Jag vill gärna att bilen är färdigladdad till lägsta pris, men samtidigt förvärmd (och helst förkonditionerad) på elnätets ström – inte batteriet.

Tips eller bekräftelse från andra med liknande setup (Tesla + Tibber + Zaptec) vore super!
Användarvisningsbild
nogren
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas756762

Re: Titel: Tibber + Zaptec Go + Tesla Model Y – smartladdning och förvärmning, hur lira ihop?

Inlägg av nogren »

Från boxens synvinkel är det ju bara ström, eller inte ström. Om Teslan förvärmer, eller laddar, vet den inte. Och spelar ingen roll heller.
Och anledningen till att schemalägga laddning bör ju vara ungefär samma som att schemalägga all energiförbrukning, allså inklusive förvärmning.

Så ja, om boxen inte släpper igenom någon energi, för att Tibber tycker att det är dyrtid, eller att klockan passerat 0600, så tar Teslan den energi den behöver från sitt batteri istället.
MY RWD -23 Midnight Silver/ Black
BMW X3 G01 30d -18 såld
Skriv svar