Tesla Model Y vs. ?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

toppo
elbilist

Re: Tesla Model Y vs. ?

Inlägg av toppo »

Oscar11 skrev: 16 maj 2025 12:18
Kolleger som kör ex40 som familjebil är varken imponerande av utrymmen eller komfort.
Jag, och flera andra med mig, är väldigt nöjda med XC40 som familjebil. Utrymmen räcker till och komforten med nya fjädringen från MY24 tycker jag är väldigt bra.
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Användarvisningsbild
Claes_B
Teslaägare

Inlägg av Claes_B »

Kolleger som kör ex40 som familjebil är varken imponerande av utrymmen eller komfort.
Frugan är mycket nöjd med sin XC40, nu kör ju jag 3 men vad jag hört så är komforten i Y inte så jättemycket bättre och jämfört med min 3 så är komforten bättre i XC40, både ljud och fjädring.
Men till skillnad mot många så anser jag att självstyrningen, vad den nu heter på Volvon, är sämre, den är inte lika lättkörd. Väldigt ineffektiv, drar sjukt mycket på motorväg och kvalitetskänslan är sådär, inte för att Tesla är på topp men jag hade gärna sett lite mer finess på sakerna. Flera detaljer som redan börjat gå sönder, bl.a. den uppfällbara luckan i bagagerumsgolvet och sargerna runt ISO-fästena i baksätet, trots att de aldrig varit använda. Nu är det ju garanti på den så det går väl att få fixat men det är lite klent så frågan är om det hjälper att byta nånting.

Dessutom abret att behöva lämna in den för mjukvaruuppdateringar. En mjukvara som dessutom lämnar en del i övrigt att önska.

På det stora hela är det en trevlig bil och utrymme saknas inte.
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Nu ska man nog inte jämföra med Tesla 3/Y om komforten ska bedömas, då båda är mediokra minst sagt.
Men XC40 har däremot massa ”lagom-bra” egenskaper, där andra elbilar totalt faller igenom på minst en egenskap.
Jag o frugan överväger en beggad C40 ca 2022/23 då 2024 ligger uppåt 100k över och förväntas rasa mycket i värde pga nya elbilar med otrolig hög nivå!
För 300-350k är det mycket bil.
Även EQA ligger på dessa nivåer, en till ”lagom-bra”
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Justar109 skrev: 15 maj 2025 16:27
Nu var det löst. XC40 ER SM äro köpt!
Grattis, fin spec!
Bilder vore najs :)
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
-AG-

Inlägg av -AG- »

Claes_B skrev: 16 maj 2025 14:11
Frugan är mycket nöjd med sin XC40, nu kör ju jag 3 men vad jag hört så är komforten i Y inte så jättemycket bättre och jämfört med min 3 så är komforten bättre i XC40, både ljud och fjädring.
Men till skillnad mot många så anser jag att självstyrningen, vad den nu heter på Volvon, är sämre, den är inte lika lättkörd. Väldigt ineffektiv, drar sjukt mycket på motorväg och kvalitetskänslan är sådär, inte för att Tesla är på topp men jag hade gärna sett lite mer finess på sakerna. Flera detaljer som redan börjat gå sönder, bl.a. den uppfällbara luckan i bagagerumsgolvet och sargerna runt ISO-fästena i baksätet, trots att de aldrig varit använda. Nu är det ju garanti på den så det går väl att få fixat men det är lite klent så frågan är om det hjälper att byta nånting.

Dessutom abret att behöva lämna in den för mjukvaruuppdateringar. En mjukvara som dessutom lämnar en del i övrigt att önska.

Volvo har OTA uppdateringar. Behöver inte lämnas in. Gillar Volvo/Polestars mjukvara och UX/UI. Formen av tegelsten gör förstås inga under för förbrukningen om man ligger i 130, men ok i 110 och under. Har idag kört 27 mil längs E4 med 1.85kWh/mil och snittfart 87km/h. Fyra i bilen med packning. Vänner med ID4, Polestar 2 och Enyaq har jämförbara förbrukningar när vi varit på resa.
Ligger man ofta i 120 på landsväg finns det kanske bättre bilar, men för all vardagskörning är den toppen. Man får helt enkelt kolla sitt körmönster och välja därefter om man tycker att förbrukning är viktigt.
Användarvisningsbild
Claes_B
Teslaägare

Inlägg av Claes_B »

-AG- skrev: 16 maj 2025 23:51
Claes_B skrev: 16 maj 2025 14:11

Volvo har OTA uppdateringar. Behöver inte lämnas in. Gillar Volvo/Polestars mjukvara och UX/UI. Formen av tegelsten gör förstås inga under för förbrukningen om man ligger i 130, men ok i 110 och under. Har idag kört 27 mil längs E4 med 1.85kWh/mil och snittfart 87km/h. Fyra i bilen med packning. Vänner med ID4, Polestar 2 och Enyaq har jämförbara förbrukningar när vi varit på resa.
Ligger man ofta i 120 på landsväg finns det kanske bättre bilar, men för all vardagskörning är den toppen. Man får helt enkelt kolla sitt körmönster och välja därefter om man tycker att förbrukning är viktigt.
Jo, de har ju OTA-uppdateringar. Förutom de man måste lämna in bilen för ... Ja, det är motsägelsefullt men så är det tydligen.
Vi har problem med att ljudet inte går igång förrän efter en stund och när jag undersökte saken så fanns det nån firmwareuppdatering från februari i år som inte var gjord och den var vi tvungna att lämna in bilen för att få gjord, funkade inte OTA.
Löste inte problemet för den delen. Bilen fungerar fortfarande inte som den ska.

Jag säger inte att det är en dålig bil, men helt klart är Tesla fortfarande längre fram på vissa områden när jag jämför sida vid sida. Men den är rymlig och bekväm, vilket var det jag framförallt invände emot i Oscars inlägg.
Skriv svar