Om du kollar på hur det gick för säkerhetsföraren i Uber-fallet så blev det tre års probation och Uber var inte "criminally negligent". Jag är osäker på det blev ett civilrättsligt fall.
I Uberfallet kunde man visa att säkehetsföraren pillade med telefonen just när olyckan hände. Det är ett väldigt tråkigt och svårt jobb.
Det var först 2023 som allt stängdes legalt:
https://www.wired.com/story/ubers-fatal ... ds-prison/
"The NTSB also found that Uber kept an “inadequate safety culture,” doing little to protect test operators from the well-known phenomenon of “automation complacency”—humans’ tendency to direct less attention to automatic processes that demand little input. In the months before the crash, Uber had removed a requirement for there to be two test pilots in each car, which operators told WIRED had kept them more alert and adherent to the company’s no-cell-phone policy. Instead, in the months leading to the crash, solo operators were often looping the same monotonous route on hours-long shifts, left to self-police their usage of cell phones. Uber forbade operators from using handsets while driving, but also had the operators keep the phones handy in the car in order to get company Slack messages."
Ubers affärsenhet som höll på med självkörning var 1200 pers och såldes/spans av till Aurora som nu endast fokuserar på lastbilar och verkar ha någon slags förarlös lösning live, oklart om de kan skala upp eller om det är 1.0 FTE per bil.