Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Fredrik j skrev: 15 maj 2025 19:46
Att tesla anställt en förare med körkort kan ju anses som rimlig försiktighetsåtgärd som ju alla taxibolag gör. Jag menar alltså inte om ersättning för dom skador en olycka skulle resultera i utan den avskräckande skadestånd som är möjliga i usa.
Om du kollar på hur det gick för säkerhetsföraren i Uber-fallet så blev det tre års probation och Uber var inte "criminally negligent". Jag är osäker på det blev ett civilrättsligt fall.

I Uberfallet kunde man visa att säkehetsföraren pillade med telefonen just när olyckan hände. Det är ett väldigt tråkigt och svårt jobb.

Det var först 2023 som allt stängdes legalt:
https://www.wired.com/story/ubers-fatal ... ds-prison/

"The NTSB also found that Uber kept an “inadequate safety culture,” doing little to protect test operators from the well-known phenomenon of “automation complacency”—humans’ tendency to direct less attention to automatic processes that demand little input. In the months before the crash, Uber had removed a requirement for there to be two test pilots in each car, which operators told WIRED had kept them more alert and adherent to the company’s no-cell-phone policy. Instead, in the months leading to the crash, solo operators were often looping the same monotonous route on hours-long shifts, left to self-police their usage of cell phones. Uber forbade operators from using handsets while driving, but also had the operators keep the phones handy in the car in order to get company Slack messages."

Ubers affärsenhet som höll på med självkörning var 1200 pers och såldes/spans av till Aurora som nu endast fokuserar på lastbilar och verkar ha någon slags förarlös lösning live, oklart om de kan skala upp eller om det är 1.0 FTE per bil.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

spacecoin skrev: 15 maj 2025 19:50
Fredrik j skrev: 15 maj 2025 19:46
Att tesla anställt en förare med körkort kan ju anses som rimlig försiktighetsåtgärd som ju alla taxibolag gör. Jag menar alltså inte om ersättning för dom skador en olycka skulle resultera i utan den avskräckande skadestånd som är möjliga i usa.
Om du kollar på hur det gick för säkerhetsföraren i Uber-fallet så blev det tre års probation och Uber var inte "criminally negligent". Jag är osäker på det blev ett civilrättsligt fall.

I Uberfallet kunde man visa att säkehetsföraren pillade med telefonen just när olyckan hände. Det är ett väldigt tråkigt och svårt jobb.

Det var först 2023 som allt stängdes legalt:
https://www.wired.com/story/ubers-fatal ... ds-prison/

"The NTSB also found that Uber kept an “inadequate safety culture,” doing little to protect test operators from the well-known phenomenon of “automation complacency”—humans’ tendency to direct less attention to automatic processes that demand little input. In the months before the crash, Uber had removed a requirement for there to be two test pilots in each car, which operators told WIRED had kept them more alert and adherent to the company’s no-cell-phone policy. Instead, in the months leading to the crash, solo operators were often looping the same monotonous route on hours-long shifts, left to self-police their usage of cell phones. Uber forbade operators from using handsets while driving, but also had the operators keep the phones handy in the car in order to get company Slack messages."

Ubers affärsenhet som höll på med självkörning var 1200 pers och såldes/spans av till Aurora som nu endast fokuserar på lastbilar och verkar ha någon slags förarlös lösning live, oklart om de kan skala upp eller om det är 1.0 FTE per bil.
Där fick ju Uber kritik för att man inte såg till att säkerhetsföraren gjorde ett tillräckligt bra jobb. Vad är skillnaden mot vilket taxibolag som helst som t.ex. låter chaufförerna jobba långs skift.
Ansågs Uber eller säkerhetsföraren vara ansvarig?
Magre

Inlägg av Magre »

https://futurism.com/tesla-struggling-robotaxi-service
"As The Information reports, the company is already woefully behind schedule and hasn't even started testing its autonomous vehicles without a safety driver as of April.

And the company is quickly running out of time. Musk promised that Tesla would launch an autonomous ride-hailing service in Austin in a matter of weeks — a characteristically overly ambitious promise.

The Texas Department of Public Safety hasn't even received a plan for what would happen in case of an emergency from Tesla."

"A Tesla engineer told The Information that the carmaker is struggling with "mundane operational problems," like getting cars unstuck and providing customer service."

"In short, Musk is selling a dream that's likely still many years away, if it ever materializes on a significant scale."
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Fredrik j skrev: 15 maj 2025 20:11
Både och. Uber har ingen självkörningsenhet, har dom?
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

spacecoin skrev: 15 maj 2025 22:09
Inte längre kanske, men de måste väl haft det vid tillfället för dödsolyckan med den självkörande Ubern 2018?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Maetlarv

Inlägg av Maetlarv »

Maw skrev: 15 maj 2025 22:12
Inte längre kanske, men de måste väl haft det vid tillfället för dödsolyckan med den självkörande Ubern 2018?
Ja, Uber sålde sin självkörningsenhet till Aurora 2020.
Aurora startade föresten häromveckan den första kommersiella självkörande lastbilen på offentliga vägar på rutten Austin Dallas med ”driver out” dvs utan säkerhetsförare inne i lastbilen i alla fall.

Ubers dödsolycka var ju för övrigt med en Volvo XC90. Vad jag har förstått var Volvos original AEB bortkopplad vilket ju annars kanske kunde ha räddat den som kördes ihjäl när självkörningssystemet fallerade och säkerhetsföraren inte var på tårna.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Det var min poäng
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Ett taxiföretag som ger sina chafförer möjlighet till vila, ser till att dom har körkort, är nyktra och i övrigt uppfyller samhällets krav på en bilförare riskerar ju inget skadeståndsansvar annat än för dom faktiska skadorna. Hur ett företag som erbjuder självkörande bilar ska uppfylla samma grundkrav är ju inte lika tydligt.
Uber-olyckan fanns väl bero på den mänskliga faktorn?
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

spacecoin skrev: 16 maj 2025 07:38
Det var min poäng
👍
VW ID.7 GTX Tourer -25
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Fredrik j skrev: 16 maj 2025 08:12
Ett taxiföretag som ger sina chafförer möjlighet till vila, ser till att dom har körkort, är nyktra och i övrigt uppfyller samhällets krav på en bilförare riskerar ju inget skadeståndsansvar annat än för dom faktiska skadorna. Hur ett företag som erbjuder självkörande bilar ska uppfylla samma grundkrav är ju inte lika tydligt.
Uber-olyckan fanns väl bero på den mänskliga faktorn?
Uberolyckan berodde på flera saker:
1) Systemet för självkörning körde in i en fotgängare.
2) Personen som hade som jobb att ingripa vid (1) var inte alert
3) Personen hade inte rätt förutsättningar för att vara alert. Det finns ingen övervakning av personen och processen för att utbilda personen var bristfällig.
4) Den allmänna säkerhetskulturen på företaget var slapp

osv.

Ett företag som släpper loss "självkörande" bilar är ansvarig för bilarna i samhällets ögon. Eventuella incidenter eller olyckor är företagets fel oavsett vilket del av processen "taxi" som fallerar.

För att skruva till det: Det finns ingen politiker som sitter still/kvar om det är bilar som åker omkring och mördar medborgare.

Det är olika lagar i olika delstater och länder för "straff". Det Cruise-incidenten visade är att allmänheten har en annan måttstock på robottaxi än mänskliga förare.

Cruise-olyckan började med att en människa blev påkörd av en annan bil än robottaxin och blev knuffad ut under Cruisebilen. Eftersom Cruisebilen inte har kameror under bilen så trodde den eller någon som styrde/instruerade den på distans att det var OK att göra en MRM (minimal-risk-manöver) och köra till kanten som släpade personen under bilen och tillförde fler skador.

En fysisk förare hade ju inte gjort det om den fanns i bilen... Den hade gått ut och kollat. Det blev värre av att Cruise först mörkade hur det gick till, men jag tror inte någon verksamhet hade överlevt det där oavsett.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Alltså… jag är själv rätt benägen att hamna OT, och jag tycker diskussionen är intressant, men borde den inte ske i någon av dom trådar som faktiskt handlar om FSD etc?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

fth skrev: 16 maj 2025 09:01
Alltså… jag är själv rätt benägen att hamna OT, och jag tycker diskussionen är intressant, men borde den inte ske i någon av dom trådar som faktiskt handlar om FSD etc?

/fth
Håller med. Admin får gärna flytta inläggen till FSD-tråden så kan vi fortsätta där om någon nu har fler funderingar eller inte håller med om ovanstående.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

/fth
P.S. både för att inte "kladda ned" $TSLA-tråden, men också för att dom som är intresserade av FSD etc men ointresserade av $TSLA inte skall missa diskussionen.

/fth
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

fth skrev: 16 maj 2025 09:04

/fth
P.S. både för att inte "kladda ned" $TSLA-tråden, men också för att dom som är intresserade av FSD etc men ointresserade av $TSLA inte skall missa diskussionen.

/fth
Relevansen för TSLA är väl hur lite som krävs för att helt slå undan benen för en satsning på självkörning som fallen med Uber och Cruise visar.

Vad skulle hända med TSLA om FSD och satsningen på robotaxi plötsligt helt läggs ner efter en dödsolycka i Texas senare under året?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Maw skrev: 16 maj 2025 09:35
fth skrev: 16 maj 2025 09:04

/fth

/fth
Relevansen för TSLA är väl hur lite som krävs för att helt slå undan benen för en satsning på självkörning som fallen med Uber och Cruise visar.

Vad skulle hända med TSLA om FSD och satsningen på robotaxi plötsligt helt läggs ner efter en dödsolycka i Texas senare under året?
Jo, jag håller förstås med, ämnet är absolut relevant för $TSLA-diskussionen.

Men när tråden börjar fyllas med (iofs intressanta) långa utläggningar om taxibranschen, Uber, juridiskt ansvar vid dödsolyckor etc så tycker iaf jag att det bör avhandlas i andra trådar, av flera skäl som beskrivs ovan.

/fth
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

fth skrev: 16 maj 2025 10:10
Det jag undrar är om det finns någon halvkompetent person som har en realistisk kalkyl för vad verksamheten kommer att bidra till Teslas vinst och när.

Min nuvarande gissning är småpengar och efter 2030 eller aldrig.

Jag ger det 50% chans att de lagt ned verksamheten till dess eller låter den tyna bort som med solcellerna och andra "wow [något som inte är wow egentligen]"-projekt. Medan man pumpar någon annan sak utöver robotarna som sedan får samma utgång fem år senare.

Min uppfattning är att Tesla är fortsatt ett bilföretag och energidelen är i samma fas som bil-delan var 2022 är jag rädd för. Den går bra pga politiska beslut, bidrag och bristande konkurrens.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

spacecoin skrev: 16 maj 2025 10:18
Det jag undrar är om det finns någon halvkompetent person som har en realistisk kalkyl för vad verksamheten kommer att bidra till Teslas vinst och när.

Jag ger det 50% chans att de lagt ned verksamheten till dess eller låter den tyna bort som med solcellerna och andra "wow [något som inte är wow egentligen]"-projekt. Medan man pumpar någon annan sak utöver robotarna som sedan får samma utgång fem år senare.

Min uppfattning är att Tesla är fortsatt ett bilföretag och energidelen är i samma fas som bil-delan var 2022 är jag rädd för. Den går bra pga politiska beslut, bidrag och bristande konkurrens.
Tesla kom ju själva i en nertystad intern rapport fram till att det inte finns några större pengar (om några) att tjäna på robotaxi men det är fortfarande extremt viktigt för att hålla igång hypen kring aktien. De håller ju på att växla över hypen till andra luftslott men fortfarande är robotaxi avgörande för att aktiekursen ska hållas uppe skulle jag tro.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Det är väl iofs inga tvivel om att det finns enorm potential i förarlös taxi-verksamhet, man brukar ju räkna att 60-80% av kostnaderna för "vanlig" taxi är föraren, frågan är förstås om/när Tesla kan realisera delar av den potentialen, där finns det ju olika åsikter, piloten i Texas får väl anses vara någon form av "make or brake" för det.

Vad gäller energi (lagring) så tror jag tvärtom att potentialen är enorm, behovet av utility- och grid-scale lagringslösningar kommer bara att öka.

Försiktiga prognoser brukar tala om en CAGR på 20-50% under överskådlig tid, på en marknad där kunderna dessutom inte är särskilt priskänsliga, TCO, leveranstid, stabilitet etc är betydligt viktigare än up front kostnader.

Behovet menar jag också till stor del är oberoende av politiska beslut och bidrag, iom att lagring i praktiken blir ett absolut krav i takt med att intermittenta energikällor tar över, en utveckling som allt tyder på kommer att fortsätta.

/fth
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

fth skrev: 16 maj 2025 11:37

Det är väl iofs inga tvivel om att det finns enorm potential i förarlös taxi-verksamhet, man brukar ju räkna att 60-80% av kostnaderna för "vanlig" taxi är föraren, frågan är förstås om/när Tesla kan realisera delar av den potentialen, där finns det ju olika åsikter, piloten i Texas får väl anses vara någon form av "make or brake" för det.

Vad gäller energi (lagring) så tror jag tvärtom att potentialen är enorm, behovet av utility- och grid-scale lagringslösningar kommer bara att öka.

Försiktiga prognoser brukar tala om en CAGR på 20-50% under överskådlig tid, på en marknad där kunderna dessutom inte är särskilt priskänsliga, TCO, leveranstid, stabilitet etc är betydligt viktigare än up front kostnader.

Behovet menar jag också till stor del är oberoende av politiska beslut och bidrag, iom att lagring i praktiken blir ett absolut krav i takt med att intermittenta energikällor tar över, en utveckling som allt tyder på kommer att fortsätta.

/fth
Tesla själva tvivlar definitivt på att robotaxi skulle vara lönsamt.

https://electrek.co/2025/04/16/elon-mus ... ose-money/
VW ID.7 GTX Tourer -25
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

CAGR 20-50% absolut, känns ändå i underkant. Problemet är att det inte kommer finnas marginal.

Säg att föraren är 70% av kostnaden enligt ovan. En resa kostar 100 (spelar ingen roll med enhet).
I början kan den förarlösa taxin ta marknad genom att erbjuda resor som kostar 80 och då ha en totalkostnad på 30, därmed 50 i marginal per resa. Det kommer fungera på en omättad marknad, precis så som vi såg på elbilsmarknaden när model 3 kom och begagnatpriset var bananas. När ett annat bolag ser marginalen som finns kommer dom hoppa in med mindre marginal och ta 60 för samma resa och göra 30 i vinst. Till slut är marknaden så mättad att marginalen är för låg för nyetablering och tillräckligt hög för underhåll, precis som elbilsmarknaden.

Grundläggande marknadsekonomi är dock inget som påverkar TSLA på börsen då aktien styrs helt av känslor, drömmar och lögner…
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Remuz skrev: 16 maj 2025 14:37
CAGR 20-50% absolut, känns ändå i underkant. Problemet är att det inte kommer finnas marginal.

Säg att föraren är 70% av kostnaden enligt ovan. En resa kostar 100 (spelar ingen roll med enhet).
I början kan den förarlösa taxin ta marknad genom att erbjuda resor som kostar 80 och då ha en totalkostnad på 30, därmed 50 i marginal per resa. Det kommer fungera på en omättad marknad, precis så som vi såg på elbilsmarknaden när model 3 kom och begagnatpriset var bananas. När ett annat bolag ser marginalen som finns kommer dom hoppa in med mindre marginal och ta 60 för samma resa och göra 30 i vinst. Till slut är marknaden så mättad att marginalen är för låg för nyetablering och tillräckligt hög för underhåll, precis som elbilsmarknaden.

Grundläggande marknadsekonomi är dock inget som påverkar TSLA på börsen då aktien styrs helt av känslor, drömmar och lögner…
Jag vet inte om det var mitt inlägg du svarade på, men det jag skrev om CAGR på 20-50% handlade iaf om energilagring, inte FSD.

/fth
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Remuz skrev: 16 maj 2025 14:37

Vad gäller FSD så är jag också skeptisk till huruvida Tesla kommer att lyckas, men jag håller inte med ditt resonemang ovan, tesen att "När ett annat bolag ser marginalen som finns kommer dom hoppa in [...]" är fullständigt orealistisk.

/fth
backe

Inlägg av backe »

fth skrev: 16 maj 2025 11:37

/fth
Det tror jag också, men personligen så ser jag inte att Tesla ska ta särskilt stor del av den marknaden över tid då dom konkurrerar med de som faktiskt gör batterierna. Så troligen så kommer Kina bli ledande även här, prispressen blir stor och marginalerna mindre.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

backe skrev: 16 maj 2025 15:31
Det tror jag också, men personligen så ser jag inte att Tesla ska ta särskilt stor del av den marknaden över tid då dom konkurrerar med de som faktiskt gör batterierna. Så troligen så kommer Kina bli ledande även här, prispressen blir stor och marginalerna mindre.
Det är min bild med. Det blir svårt för företag som inte tillverkar batterierna att ha höga marginaler om det inte sätts upp geopolitiska hinder som gör att man tvingar köpare att köpa "europeiskt" eller "amerikanskt". Kanske kan man dra "nationell säkerhet"-kortet?

Tesla är ju en systemintegratör som sätter klistermärken på lådorna och bygger styrenheter + programvara. Känns för mig som en commodity-grej utan större USP.

Se en ny rapport från IEA här: https://www.iea.org/commentaries/the-ba ... -new-phase
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Jag tycker det är motsägesefullt att man satsar på robocab samtidigt som man satsar på roboten. Om roboten skulle bli verklighet och FSD mjukvaran skulle fungera är det väl bara att utrusta roboten med hårdvaran för att kunna processa FSD och sen kan vilken gammal bil som helst bli självkörande.
Taxichauffören är 60-80% av kostnaden men det är ju också ett låglöneyrke. Skulle verkligen lönekostnaden för alla i-världens taxichaufförer räcka för att ge Tesla den avkastningen som krävs för att fortsätta vara världens dyraste företag?
Skriv svar