Timpris blir kvartspris 1 oktober - dags att byta tillbaka till rörligt?

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gustav72756

Timpris blir kvartspris 1 oktober - dags att byta tillbaka till rörligt?

Inlägg av Dinsdale »

I juni oktober övergår alla timdebiteringsabonnemang till kvartsdebitering. Ett urval av länkar (som refererar till juni, vilket alltså skjutits upp till 1 oktober enligt senare inlägg)
https://www.nyteknik.se/energi/nu-komme ... eu/4359508
https://www.greenely.com/artiklar/kvart ... artspriser
https://www.vattenfall.se/fokus/tips-ra ... vartspris/

Tittar jag på egna utrustningen i hemmet kan varken tvättmaskin, diskmaskin eller värmepump programmeras till kvartsnivå. I fallet med värmepumpen har jag förstått att det eventuellt kan vara skadligt att slå på och av alltför mycket, plus att den kanske även har en viss startsträcka innan den är igång.

Är det så att timpris spelat ut sin roll redan innan effektavgiften införs, så att man bör byta tillbaka till rörligt i oktober?
Senast redigerad av Dinsdale, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Re: Timpris blir kvartspris i juni - dags att byta tillbaka till rörligt?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Övergången till kvartspris har precis flyttas fram till 1 oktober.

https://www.lerumenergi.se/Aktuellt/Upp ... -1-oktober

Jag tror inte det blir jättestora variationer under en timme, men allt möjligt verkar ju kunna hända när det gäller elhandeln nuförtiden.

Så vi får väl vänta och se.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
MrEarp

Inlägg av MrEarp »

Det är uppskjutet till sista september, men oavsett så kommer kvart-priser avspegla verkligheten med högre upplösning där troligen vissa kvartar blir jättedyra. Månadssnitt ”rörligt” kommer troligen försvinna över tid som alternativ hos alla elhandlare.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Vad grundar du det på? Vi har rörligt "förvaltat" elpris på BRF-abonnemanget och har inte hört något om det, vilken tidshorisont skulle det isåfall vara?
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
MrEarp

Inlägg av MrEarp »

Som mycket annat på nätet, min uppfattning, trender och rykten man hör när man pratar med energibolag.
Fast elpris eller ”förvaltad” kommer säkert finnas kvar men det blir ungefär som en försäkring eller som att binda räntan hos banken. Har du dessutom produktion/lagring och vill delta med bud på flexmarknad behöver du ha ett avtal som tar hänsyn till priset i realtid för bästa utfall.
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Inlägg av mussla »

Enligt Vattenfall byter man till kvartspris för att vi har så stor andel väderberoende produktion. De skriver vidare:

"– En sak att tänka på är att gamla samband inte alltid stämmer längre. Med alltmer väderberoende elproduktion i systemet är det inte längre så att priserna är låga när konsumtionen är det, oftast nattetid. Vi har börjat se allt fler tillfällen, särskilt i södra Sverige, när priserna är som lägst mitt på dagen. Detta gör att gamla tumregler, som att det är billigare att tvätta, diska, laga mat och ladda på kvällen eller natten inte längre gäller.

– Det kan verka komplext, men dagens tekniska lösningar som smarta termostater eller appar kan hjälpa dig att styra och optimera elanvändningen, till exempel för smart laddning av bilen."

Frågan är väl hur mycket priserna kommer att variera från en kvart till nästa. Om det är varje vindby som skall prisas in så blir det ju väldigt svårt att styra sin förbrukning för att spara pengar. Då är det nog bättre att gå över till rörligt. Första räkningen man får lär väl ge klarhet i detta.

Risken är väl stor att "styrning med smarta termostater eller appar" inte fungerar så bra i praktiken eftersom det kan ge lägre verkningsgrad. Hur effektivt är det att ladda elbilen på vintern en kvart i taget? Batteriet hinner ju inte värmas upp innan elpriset är nytt.

// Mussla

PS.Rätt märkligt att vi har ett elsystem som är så volatilt. DS
Model Y LR AWD -24
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

MrEarp skrev: 18 maj 2025 09:54
Som mycket annat på nätet, min uppfattning, trender och rykten man hör när man pratar med energibolag.
Fast elpris eller ”förvaltad” kommer säkert finnas kvar men det blir ungefär som en försäkring eller som att binda räntan hos banken. Har du dessutom produktion/lagring och vill delta med bud på flexmarknad behöver du ha ett avtal som tar hänsyn till priset i realtid för bästa utfall.
Klart det är en försäkring. Man missar topparna men går även miste om dalarna.
Om man inte vill/kan intressera sig blir det enklast.
Jag har också förvaltat pris.
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gustav72756

Inlägg av Dinsdale »

Off Grid Byggaren skrev: 18 maj 2025 08:29
Övergången till kvartspris har precis flyttas fram till 1 oktober.

https://www.lerumenergi.se/Aktuellt/Upp ... -1-oktober

Jag tror inte det blir jättestora variationer under en timme, men allt möjligt verkar ju kunna hända när det gäller elhandeln nuförtiden.

Så vi får väl vänta och se.
Bra info, tack! Ändrade rubriken och första inlägget
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Timpris blir kvartspris 1 oktober - dags att byta tillbaka till rörligt?

Inlägg av TiborBlomhall »

Hur ska elbörsen veta om det är 17:15 eller 17:30 det ska börja blåsa mer i morgon, när de sätter priserna?
Användarvisningsbild
Tillsynsmannen
Teslaägare

Inlägg av Tillsynsmannen »

TiborBlomhall skrev: 18 maj 2025 16:27
Hur ska elbörsen veta om det är 17:15 eller 17:30 det ska börja blåsa mer i morgon, när de sätter priserna?
Den frågeställningen ryms inte i det grönmarxistiska paradigmet. För det är på det viset, att planekonomi är planekonomi, även om man kallar den grön.
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Inlägg av bjornnilsson »

Vem är det som tar risken ifall prognosen på elbörsen slår fel? Jag frågade Grok och fick till svar: Risken vid felprognoser på elbörsen delas mellan producenter, handlare och konsumenter, beroende på deras exponering mot prisvariationer och hur väl de hanterar riskerna.

Detta kan väl ändå inte stämma? Dvs jag som konsument betalar väl alltid den summa som prognostiserats?
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Inlägg av Off Grid Byggaren »

bjornnilsson skrev: 19 maj 2025 11:45
Vem är det som tar risken ifall prognosen på elbörsen slår fel? Jag frågade Grok och fick till svar: Risken vid felprognoser på elbörsen delas mellan producenter, handlare och konsumenter, beroende på deras exponering mot prisvariationer och hur väl de hanterar riskerna.

Detta kan väl ändå inte stämma? Dvs jag som konsument betalar väl alltid den summa som prognostiserats?
När det gäller inköpspriset för timpris och kommande 15 minuters pris som privatperson så är det inte någon prognos.

Utan priset sätts ett dygn innan på elbörsen.

Risken du tar som privatperson är att det kan bli höga kWh priser vissa timmar. Uppsida är ju låga kWh priser som till och med kan bli minuspriser.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Det är ju extremt ovanligt med timmar som peaker mitt i låga perioder, ser inte varför det skulle bli annorlunda med kortare intervall.

Men jag har helt klart haft fel förut :-)
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Har lite svårt att se syftet med den här förändringen annat än att försvåra för oss konsumenter att parera kostnaderna. Samma gäller ju effekttarifferna också. Om elbolagen hade sett till att under åren använda sina vinster till att investera i infrastrukturen så hade problemet med överföringskapacitet inte funnits.

En annan reflektion:Låt säga att vi som konsumenter struntar i effektavgiften och fortsätter att konsumera som förut. Kommer verkligen elbolagen då att använda de pengarna till att bygga ut kapaciteten i elnätet eller kommer de att öka effekttarifferna för att få ned konsumtionen?

Jag vet inget om hur upplägget är men jag antar att inkomsterna från effektavgifterna bara kommer att gå in i kassan hos nätbolagen utan att fonderas och blir det ett överskott så hamnar det som vinst i balansräkningen och kan delas ut till aktieägarna. Jag skulle ju vilja se att dessa pengar fonderades hos staten för att sen betalas ut om nätbolagen får kostnader för att förstärka elnätet.
Användarvisningsbild
dhogborg
Teslaägare

Inlägg av dhogborg »

bjornnilsson skrev: 19 maj 2025 11:45

Ditt spotpris är en prognos och ditt faktiskt betalade pris sätts i efterhand, strikt talat.

Alla producenter och konsumenter måste ange vilken förväntad produktion resp konsumtion de kommer kommer ha. Om du har fel måste du handla dig i balans innan drifttimmen, om du inte lyckas med det så kommer SVK se till att nätet är i balans under drifttimmen och debitera dig för din obalans.

Obalansavgifter hittar du ofta på din faktura under lydelser likt "Avgift för handel" eller liknande, ibland ännu tydligare.

Läs mer om BRP och BSP rollerna: https://www.svk.se/om-kraftsystemet/om- ... tsystemet/

Vi som har laddboxar uppkopplade till vår elhandlare är en del av detta, när "smartladdning" startar trots att priset inte är lägsta möjliga så spar vår förbrukning pengar åt elhandlaren som då kan konsumera sig i balans med sin prognos. Samma sak men omvänt med pausad laddning.
Model Y, eldriven.
https://offpeak.se , tibber-referal
Skriv svar