Autopark fungerar inte efter uppdatering

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
tobiasand89
Teslaägare

Autopark fungerar inte efter uppdatering

Inlägg av tobiasand89 »

Hej!

Jag köpte nyligen en Model S Performance 2019 Raven. Autopark-funktionen fungerade när jag köpte den, även om den är väldigt långsam och inte särskilt bra jämfört med min HW4 Model Y från 2024.

Sedan igår har den dock betett sig konstigt och funkar inte som den ska. Jag gjorde en firmwareuppdatering till 2025.2.8. Nu kan bilen hitta parkeringsplatser precis som vanligt och jag kan initiera Auto Park utan problem. Ibland backar den någon meter, gör den en sväng eller två, men sen verkar är den bara väldigt förvirrad, växlar snabbt flera gånger mellan "D" och "R" och sedan avbryter den sig själv och säger "Autopark Avbruten", felkod DI_u025. Ibland gör den detta direkt utan att ens börja parkera.
Alla sensorer och kameror är rena och funkar. Inga andra felkoder på bilen, allt annat verkar fungera som det ska inkl. Autopilot-funktioner. Jag gör ingenting heller själv för att avbryta Autopark och kan ej hitta någon förklaring således. Fungerade som sagt innan. Testat också givetvis att starta om bilen (soft & hard reset) samt testat flera olika parkeringsplatser.

Är detta någon form av mjukvarufel / bugg? Någon annan som upplever detsamma eller har någon idé?

Någon nämnde för mig att ev. testa att kalibrera om kamerorna, är det klokt?

Bild[/img]

Hälsningar / Tobias
Användarvisningsbild
rallolah
Teslaägare

Re: Autopark fungerar inte efter uppdatering

Inlägg av rallolah »

Det finns alltid en mystisk skada efter varje programuppdatering. Min bakre kamera blev mörk efter förra uppdateringen. Jag hittade ett knep för att återställa DAS i servicemenyn och kameran fungerade igen utan problem i en vecka sedan blev det mörkt igen och alternativet återställ DAS började ge fel efter att Tesla tagit bort massor av gamla inställningar i servicemenyn. Välkommen till Teslas bedrägerivärld.
Användarvisningsbild
datmbn
Teslaägare

Inlägg av datmbn »

Den koden säger ju inte så mycket
DI_u025_autoparkAborted
The drive inverter has detected that Autopark has been aborted and the vehicle will come to a stop and set the parking brake.

Finns det ingen annan kod i omedelbar anslutning till denna (serviceläge)
Användarvisningsbild
Findstuff
Teslaägare

Inlägg av Findstuff »

Jag har inte fått min att fungera tillfredställande på min Raven någonsin men hade en MB E klass att jämföra med(min förra bil) och på just den funktionen så är Teslan (Raven) helt värdelös
Skriv svar