Sergey Brin intervjuades på All-in Live. Google har ju startat/köpt och sedan lagt ned, spunnit av eller sålt flera verksamheter inom humanoider och andra typer av robotar (inkl Boston Dynamics).
Hans spaning är i linje med det jag brukar skriva här: Det är inte troligt att det kommer att vara en bra formfaktor i det korta perspektivet.
Förutsättningarna kan ju ändras om det kommer något större genombrott inom mjukvara, men det man behöver kunna göra är inte realiserbart idag. Lite som självkörande bilar för 10 år sedan. Sedan kom transformers-genombrottet snabbare/större hw och en massa hårt arbete ovanpå det.
Så kanske early adopters om 15-20 år om det följer en liknande tidslinje?
Vad är "transformers-genombrottet" för ngt?
Har googlat men hittar ingen vettig info…
Forskningsrapporten/genombrottet 2017 från Google heter ”Attention is all you need”.
Det är en arkitektur för neurala nätverk som i princip ersatte alla andra och presenterade bättre i alla sammanhang.
Innan Transformers hade man speciella ML-arkitekturer för olika problem.
EUs marknad kanske är mest pk av alla. Norge kan inte ha läst nyheter från vita huset eller så bryr de sig inte då det snart är 6000 sålda y där i år
Hur såg det ut samma period förra året?
Svårt att säga något med bara en månad, men hittills är Maj -25 nästan dubbelt så stor som Maj -24. Men Maj -24 var ingen stor månad, cirka 1000 bilar, så 2000 i -25, och ökade volymer sista dagarna, så landar nog mot 2500 bilar.
Tänkte mer på 2024 motsvarande period, där man i år ska ha sålt snart 6000 Y.
Vi bryter här den normala utsändningen av negativa tongångar, Elonhat och
"anti-Teslapump", för att rapportera lite roligare nyheter i aktietråden.
Jag köpte och sålde TSLA igår:
Datum Konto Typ av transaktion Värdepapper Antal Kurs Belopp valuta Courtage (SEK)
2025-05-20 KF Köp Tesla 100 344,3 -34453,75 USD 47,51
2025-05-20 KF Sälj Tesla -100 354,0 35375,57 USD 24,43
Vinst: 921,82 dollar.
Sålde även TSLL:
Date Ticker Quantity Invested $ Market Value $ Profit $
2025-05-20 TSLL -5000 $64 321,48 $78 950,40 $14 628,92
Datum Konto Typ av transaktion Värdepapper Antal Kurs Belopp valuta Courtage (SEK)
Sålde även TSLL:
Sergey Brin intervjuades på All-in Live. Google har ju startat/köpt och sedan lagt ned, spunnit av eller sålt flera verksamheter inom humanoider och andra typer av robotar (inkl Boston Dynamics).
Hans spaning är i linje med det jag brukar skriva här: Det är inte troligt att det kommer att vara en bra formfaktor i det korta perspektivet.
Förutsättningarna kan ju ändras om det kommer något större genombrott inom mjukvara, men det man behöver kunna göra är inte realiserbart idag. Lite som självkörande bilar för 10 år sedan. Sedan kom transformers-genombrottet snabbare/större hw och en massa hårt arbete ovanpå det.
Så kanske early adopters om 15-20 år om det följer en liknande tidslinje?
Vad är "transformers-genombrottet" för ngt?
Har googlat men hittar ingen vettig info…
Forskningsrapporten/genombrottet 2017 från Google heter ”Attention is all you need”.
Det är en arkitektur för neurala nätverk som i princip ersatte alla andra och presenterade bättre i alla sammanhang.
Innan Transformers hade man speciella ML-arkitekturer för olika problem.
Sålde även TSLL:
Självklart kör inte Chat GPT bilarna. Det var en hint om var begreppet "transformer" kommer ifrån.
Transformer-arkitekturen kommer inte från Open AI och har inget med ChatGPT att göra. Däremot som möjliggör uppfinningen från GOOGLE alla LLM:er och det mesta andra vi kallar för "AI".
Självklart kör inte Chat GPT bilarna. Det var en hint om var begreppet "transformer" kommer ifrån.
Transformer-arkitekturen kommer inte från Open AI och har inget med ChatGPT att göra. Däremot som möjliggör uppfinningen från GOOGLE alla LLM:er och det mesta andra vi kallar för "AI".
Hinten var alltså att begreppet transformer kommer från samma AI-domän som Chat GPT. Jag fick intrycket att den som frågade inte visste var han skulle börja leta, om det handlade om lastbilsrobotar eller vad.
Hinten var alltså att begreppet transformer kommer från samma AI-domän som Chat GPT. Jag fick intrycket att den som frågade inte visste var han skulle börja leta, om det handlade om lastbilsrobotar eller vad.
Nja… Lastbilsrobotar förstod jag faktiskt att det inte handlade om.
Väntat. Verkar som Tesla mest får skit av Elons Trump-stöttning. Men vad gör man när man är en butt-hurt mega-ego som är arg för att Biden inte bjöd in honom till festen... Lätt uppoffring för en multimiljardär, men inte rimligt för en CEO för Tesla.
Vi bryter här den normala utsändningen av negativa tongångar, Elonhat
och "anti-Teslapump", för att rapportera lite roligare nyheter i aktietråden.
Jag har sålt lite TSLL:
2025-05-22 TSLL -12000 $164 412,59 $174 645,15 $10 232,56
2025-05-21 TSLL -5000 $67 199,52 $75 704,55 $8 505,03
Over and out.
“We recommend investors have a look at the pictures and specs of the Xiaomi YU7, which looks like a Ferrari or Aston Martin SUV at the price of a Toyota Camry. Then ask yourself if Tesla would be better off introducing more steering-wheel-having EVs,” Morgan Stanley wrote on Wednesday.
“We find market expectations around Tesla's near-term automotive business remain too high and do not fully reflect the quantum of incremental capacity and competition coming out of China, ultimately having an impact in international markets,” they said.
Elon började se slutet på Teslas runway för sedan ett par år sedan gissar jag. Undar hur lång den är? 2 kvartal? 2 år?
Denholm har i princip sålt allt.
Lycka till med mjukvaran för FSD och robotar… Jag tror att det kommer att vara extremt svårt att konkurrera med Waymo och andra, både inom robotaxi och inom personbilar.
Angående robotar så såg jag precis på en video från OpenAI:s hackathon i Zurich, där tonåringar gjorde bättre demos på en helg.