Finns intresse även för Model Y med lite fler mil?
Moderator: Redaktion
Finns intresse även för Model Y med lite fler mil?
Vi har tre (3) stycken Model Y på företaget som nu ska bytas ut, alla är vita Model Y LR dual motor -21. Två uttagna i sept. -21 och en i nov-21. Alla tre är i fint skick, gått långkörning som projektledaretjänstebilar, svart inredning, svarta 20"-fälgar, utökad autopilot samt dragkrok. En har gått 18 900 mil, en har gått 19 500 mil och en 20 700 mil.
Dessa ska vi nu göra oss av med då nya bilar ska plockas ut.
Verkar inte finna så många med dessa mil till salu men kikar man blocket begär de strax under 300 kkr för ex. på runt 17 500 mil.
Så vi tänker oss såklart en bit ner från det, finns det intresse så hör av er så kan vi kika och diskutera. Alla bilarna har bara gått med en brukare sen nya.
Dessa ska vi nu göra oss av med då nya bilar ska plockas ut.
Verkar inte finna så många med dessa mil till salu men kikar man blocket begär de strax under 300 kkr för ex. på runt 17 500 mil.
Så vi tänker oss såklart en bit ner från det, finns det intresse så hör av er så kan vi kika och diskutera. Alla bilarna har bara gått med en brukare sen nya.
Model Y LR, White pearl, svart inredning, 20" Induction och EAP
Re: Finns intresse även för Model Y med lite fler mil?
Batterigarantin är förbrukad eller snart förbrukad på samtliga, eller hur?
Om ni gör Teslas batteritest på dem så blir de lättare att sälja förutsatt att degraderingen är ok. Exakt var den gränsen går vet jag inte. Jag har hört att efter 20% degradering så kan det gå snabbt utför.
En snabb koll på blocket tycker jag ger att man för runt 300kkr får en 21:a med runt 10 000 mil. Då har man 9000 mil kvar på batterigarantin. Med det i åtanke så skulle jag nog betala max 200kkr för en utan garanti.
Om ni gör Teslas batteritest på dem så blir de lättare att sälja förutsatt att degraderingen är ok. Exakt var den gränsen går vet jag inte. Jag har hört att efter 20% degradering så kan det gå snabbt utför.
En snabb koll på blocket tycker jag ger att man för runt 300kkr får en 21:a med runt 10 000 mil. Då har man 9000 mil kvar på batterigarantin. Med det i åtanke så skulle jag nog betala max 200kkr för en utan garanti.
Model Y LR AWD -24
(Nästan) allt är intressant till rätt pris.
Runt 200 skulle jag också gissa på kan få iväg dom.
Runt 200 skulle jag också gissa på kan få iväg dom.
Är det värmepump så är även jag intresserad av en. Vart finns dem?
- Tars
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/michael4548
Alla y har värmepump.
Är bara model 3 med chromade lister som inte har det.
Är bara model 3 med chromade lister som inte har det.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Model x plaid blå med vit inredning

-
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 1 gånger.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
-
Frågeställningen är intressant, ofta upplever jag att elbils-långmilarna ligger ute till förvånansvärt högt pris, men sen brukar de förbli osålda då man kan få en med halva körsträckan för några 10000 kr mer.
Först tänkte jag att man nog borde få lite mer än 200 tkr per styck då man ser vad de brukar ligga ute för, men det är nog rimligt att med 20000 mil så skall de ligga i intervallet 200-230 tkr för att bli sålda.
Först tänkte jag att man nog borde få lite mer än 200 tkr per styck då man ser vad de brukar ligga ute för, men det är nog rimligt att med 20000 mil så skall de ligga i intervallet 200-230 tkr för att bli sålda.
Nissan Leaf 2014
Finns det egentligen någon anledning att värdera ice och elbilar med många mil på olika sätt? Vissa ICE, särskilt dieslar, kan ha gått rejält långt och ändå vill de ha uppemot 300kkr för dem. Det är märkligt tycker jag att vissa är villiga att betala så mycket pengar för en bil som saknar möjlighet att teckna maskinskadeförsäkring. Det kan ju snabbt bli riktigt dyra reparationer.
Model Y LR AWD -24
Enda som servats är ett hjullager och fälgskav så är väl rimligt att batteribyte, ac, motor f/r, ombordladdare och annat kan ryka på nästa 20000mil
Finns det nån statistik på vad som kan förväntas gå sönder nu när vissa y har rullat upp mot 40000mil?
Sidospår i frågan är varför tsla fortsätter med ”långsam laddat” batteri istället för 350+?
Bättre hållbarhet eller bara billigare?
Finns det nån statistik på vad som kan förväntas gå sönder nu när vissa y har rullat upp mot 40000mil?
Sidospår i frågan är varför tsla fortsätter med ”långsam laddat” batteri istället för 350+?
Bättre hållbarhet eller bara billigare?
Finns det belägg för att just miltalen skulle slita mer på batteriet än t.ex. misshandel av batteriet?
Jag tycker skicket är viktigare än milen på bilar generellt men i synnerhet gäller ju det elbilar.
Köper man bilar med dessa miltal är ju även andrahandsvärdet av mindre betydelse.
Jag tycker skicket är viktigare än milen på bilar generellt men i synnerhet gäller ju det elbilar.
Köper man bilar med dessa miltal är ju även andrahandsvärdet av mindre betydelse.
Det är väl svårt med 400v att komma upp i 350kW?
- Lerumsexpressen
- Teslaägare
Jag fick hem ett reklamblad från Volvo, de skulle visst erbjuda bra för min Tesla om jag bytte in den mot en Volvo.
Klickade i länken och kollade vad jag skulle få för min MY 2022/2023 11 000 mil = 0 kr var budet.
Klickade i länken och kollade vad jag skulle få för min MY 2022/2023 11 000 mil = 0 kr var budet.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Det som oroar mig mest med miltalet är när det inte längre går att teckna maskinskadeförsäkring. Det kan bli dyra reparationer som man då får stå för själv. Byta värmepump ligger på runt 50kkr som exempel. Batteriet kan man testa så det är jag inte så orolig över.Fredrik j skrev: ↑24 maj 2025 10:58Finns det belägg för att just miltalen skulle slita mer på batteriet än t.ex. misshandel av batteriet?
Model Y LR AWD -24
På äldre bilar utanför garanti betalar man inte 50.000 för värmepumpen. Man låter en fristående ac-verkstad sätta i en begagnad kompressor från bildemontering, rengöra och ladda systemet. Max 20.000kr.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Det är ju därför bilarna blir billigare med högre miltal. Om maskinskadeförsäkringen skulle täcka äldre bilar skulle ju premien bli orimligt hög.mussla skrev: ↑24 maj 2025 12:42Det som oroar mig mest med miltalet är när det inte längre går att teckna maskinskadeförsäkring. Det kan bli dyra reparationer som man då får stå för själv. Byta värmepump ligger på runt 50kkr som exempel. Batteriet kan man testa så det är jag inte så orolig över.Fredrik j skrev: ↑24 maj 2025 10:58Finns det belägg för att just miltalen skulle slita mer på batteriet än t.ex. misshandel av batteriet?
Det måste väl inte kosta 50kkr. Det börjar fylla på med mycket delar på bildelsbasen från Model Y. Just "Värmepump" nämns inte men många andra delar av värmesystemet.
Är det här värmepumpar?
https://www.bildelsbasen.se/sv-se/pb/S% ... riskt/Alla
Y’s batterier orkar med nöd och näppe 250kW under en extremt kort tid. Med nuvarande batterisetup vinner man ingen laddeffekt på att öka sysyemspänningen.
Det vi har sett av 4680 med NMC är att de absolut inte är bättre än så heller i dagläget, så inte ens med det som folk väntar på som next gen Tesla batteri behövs det för ett 70-90kWh batteri.
Teslas väg verkar inte vara att sikta varken på max batterikapacitet eller maximal laddhastighet. Bygga billigast möjliga batterier och ta vad det ger är modellen för Tesla.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Det där är octovalve med supermanifold. Finns ingen svensk term som passar riktigt bra.Fredrik j skrev: ↑24 maj 2025 13:01
Det måste väl inte kosta 50kkr. Det börjar fylla på med mycket delar på bildelsbasen från Model Y. Just "Värmepump" nämns inte men många andra delar av värmesystemet.
Är det här värmepumpar?
Värmepumpen, den delen som går sönder, är kompressorn.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Ok. Kompressorer finns det ju väldigt många på bildelsbasen.tor-ake skrev: ↑24 maj 2025 13:42Det där är octovalve med supermanifold. Finns ingen svensk term som passar riktigt bra.Fredrik j skrev: ↑24 maj 2025 13:01
Är det här värmepumpar?
Värmepumpen, den delen som går sönder, är kompressorn.
https://www.bildelsbasen.se/sv-se/pb/S% ... essor/Alla
Ja det är därför bilarna blir billigare med högre miltal. Men ofta tycker jag att de är för dyra i förhållande till risken för dyra reparationer. Om man köper en bil för 200kkr och får reparera den för 50 k så hade det nog varit bättre att köpa en bil för mer pengar med maskingskadeföräkring. 21:orna hade problem med metalspån i kylsystemet från Berlinfabriken. En del har fått byta sina värmepumpar flera ggr. Uppenbarligen håller inte många med mig om man kikar på blocket. Där finns mängder av bilar utom garanti för höga pengar. Volvo, Volkswagen m.f.l. verkar inte spela någon roll hur långt de har gått.Fredrik j skrev: ↑24 maj 2025 13:01Det är ju därför bilarna blir billigare med högre miltal. Om maskinskadeförsäkringen skulle täcka äldre bilar skulle ju premien bli orimligt hög.mussla skrev: ↑24 maj 2025 12:42Det som oroar mig mest med miltalet är när det inte längre går att teckna maskinskadeförsäkring. Det kan bli dyra reparationer som man då får stå för själv. Byta värmepump ligger på runt 50kkr som exempel. Batteriet kan man testa så det är jag inte så orolig över.Fredrik j skrev: ↑24 maj 2025 10:58Finns det belägg för att just miltalen skulle slita mer på batteriet än t.ex. misshandel av batteriet?
Är det här värmepumpar?
Model Y LR AWD -24
Det sägs även att själva kompressorn i värmepumpen har uppgraderats.
Nya bilar har en bättre och de spm byts hos Tesla är den bättre sorten.
De från skroten skulle kunna rasa närsom.
Nya bilar har en bättre och de spm byts hos Tesla är den bättre sorten.
De från skroten skulle kunna rasa närsom.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Möjligen kan också systemet ha blivit kontaminerat från fabrik med metallspån på de årsmodellerna. Då byter de pump men får inte ut allt spån och så skär den igen.
https://www.nyteknik.se/nyheter/tesla-s ... ar/1184314
Model Y LR AWD -24
Absolut! Så är det! Det hade nog med uppstarten i Berlin att göra.mussla skrev: ↑24 maj 2025 17:44Möjligen kan också systemet ha blivit kontaminerat från fabrik med metallspån på de årsmodellerna. Då byter de pump men får inte ut allt spån och så skär den igen.
https://www.nyteknik.se/nyheter/tesla-s ... ar/1184314
Men det finns referens till en uppdaterad kompressor (”Värmepump”) i några inlägg här på forumet, så det torde vara så.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Med tanke på långmilare och glastaket, det täcks väl av vagnskadeförsäkringen? Så inget problem med milen ur den aspekten i alla fall...?
Tesla Model Y Performance
Glastaket påverkas väl inte av hur många mil bilen rullat innan utan hur många du rullar efter köpet? Eller ackumulerar man ett problem med körsträcka?Arctic Drifter skrev: ↑26 maj 2025 08:31Med tanke på långmilare och glastaket, det täcks väl av vagnskadeförsäkringen? Så inget problem med milen ur den aspekten i alla fall...?