Missljud M3P 2021 (video) samt garanti fråga
Moderator: Redaktion
Missljud M3P 2021 (video) samt garanti fråga
Missljud som uppstår vid ojämnheter på vägen, i låga hastigheter, räcker att köra långsamt över en skarv på exempelvis ett parkeringsdäck så uppstår ljudet.
Kan ej framkalla ljudet när bilen står still, hur mycket jag än försöker.
Bilen går stabilt rakt och fint, inga vibrationer etc, övre länkarmar ser fina ut och som nämnt kan jag inte framkalla ljudet.
Innan jag bokar service tänkte jag se om någon här känner igen ljudet eller haft likadant?
Bilen köptes begagnad hos Tesla, någon som vet hur mycket deras förlängda garanti täcker egentligen om det skulle visa sig vara något med upphängningen eller annat?
Kan ej framkalla ljudet när bilen står still, hur mycket jag än försöker.
Bilen går stabilt rakt och fint, inga vibrationer etc, övre länkarmar ser fina ut och som nämnt kan jag inte framkalla ljudet.
Innan jag bokar service tänkte jag se om någon här känner igen ljudet eller haft likadant?
Bilen köptes begagnad hos Tesla, någon som vet hur mycket deras förlängda garanti täcker egentligen om det skulle visa sig vara något med upphängningen eller annat?
Re: Missljud M3P 2021 (video) samt garanti fråga
Det är lite svårt att höra exakt hur det skulle låta för örat.
Men om ljudet kommer exakt i ojämnheter när fjädringen rör sig är det sannolikt en lönkarm som glappar eller möjligen en spindelled.
Provat köra med tex vänster sidoruta öppen för att höra om det är vänstern eller höger för höger.
Om bilen står parkerad, har du provat ta tag i däckets överkant med bägge händerna och dra hjulets ovansida kraftigt utåt och och sedan trycka inåt. Gör det omväxlande i ganska snabb takt så att bilen börjar gunga.
Man kan även ta tag i framkant på däcket med en hand och bakkant med den andra, och vrida hjulet på samma sätt som ovan.
Men om ljudet kommer exakt i ojämnheter när fjädringen rör sig är det sannolikt en lönkarm som glappar eller möjligen en spindelled.
Provat köra med tex vänster sidoruta öppen för att höra om det är vänstern eller höger för höger.
Om bilen står parkerad, har du provat ta tag i däckets överkant med bägge händerna och dra hjulets ovansida kraftigt utåt och och sedan trycka inåt. Gör det omväxlande i ganska snabb takt så att bilen börjar gunga.
Man kan även ta tag i framkant på däcket med en hand och bakkant med den andra, och vrida hjulet på samma sätt som ovan.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Tack för tips, testade precis, knäpptyst.AAKEE skrev: ↑18 apr 2025 08:36Det är lite svårt att höra exakt hur det skulle låta för örat.
Det är inte alltid man orkar få det att låta.Teslaaa skrev: ↑18 apr 2025 17:48Tack för tips, testade precis, knäpptyst.AAKEE skrev: ↑18 apr 2025 08:36Det är lite svårt att höra exakt hur det skulle låta för örat.
Vet du vilket hjul/sida?
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Kan dessvärre inte avgöra vilken sida ljudet kommer från.AAKEE skrev: ↑18 apr 2025 17:53Det är inte alltid man orkar få det att låta.Teslaaa skrev: ↑18 apr 2025 17:48Tack för tips, testade precis, knäpptyst.AAKEE skrev: ↑18 apr 2025 08:36Det är lite svårt att höra exakt hur det skulle låta för örat.
Vet du vilket hjul/sida?
Fram/bak?Teslaaa skrev: ↑18 apr 2025 19:38Kan dessvärre inte avgöra vilken sida ljudet kommer från.AAKEE skrev: ↑18 apr 2025 17:53Det är inte alltid man orkar få det att låta.Teslaaa skrev: ↑18 apr 2025 17:48Tack för tips, testade precis, knäpptyst.AAKEE skrev: ↑18 apr 2025 08:36Det är lite svårt att höra exakt hur det skulle låta för örat.
Vet du vilket hjul/sida?
Är det en spindelled kan det vara svårt att få den att röra sig utan att lyckas lyfta hjulet.
Det kan vara hundbenet som krängningshämmaren sitter fast i fjädringen med, kan även vara i stötdämparens infästning.
Reder du inte ut att hitta det måste du på verkstad, om du inte vill leva med oljudet. (Men det är rätt bra att ha koll på vad det är).
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Fram (tror jag)
Jo får lämna in den.
Hoppas det är något som täcks av garantin.
Jo får lämna in den.
Hoppas det är något som täcks av garantin.
Inget löst i frunken?
Krängningshämmarstag (även benämnda stabilisatorstag) eller krängningshämmarens bussningar (där själva krängningahämmaren är fäst mot underredet) tycker jag mig känna igen ljudet ifrån (från andra märken). Vet att det finns förstärka stag från Myele (-HD i slutet på artikelnummer) att välja. Finns hos flera bildelsbutiker.

Krängningshämmarstag (även benämnda stabilisatorstag) eller krängningshämmarens bussningar (där själva krängningahämmaren är fäst mot underredet) tycker jag mig känna igen ljudet ifrån (från andra märken). Vet att det finns förstärka stag från Myele (-HD i slutet på artikelnummer) att välja. Finns hos flera bildelsbutiker.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
MB CLS AMG
Ingenting i frunken.Airlift skrev: ↑20 apr 2025 10:46Inget löst i frunken?![]()
Läst samma i andra forum, dyra grejer att laga hos Tesla eller?
Har som sagt garanti så får se vad de hittar och säger.
Felsökt hos Tesla. Blir byte av främre övre och nedre länkarmar samt stabilisatorstag.
Samtliga bussningar till dessa såg för jävliga ut och är med största sannolikhet det som orsakar missljud.
Samtliga bussningar till dessa såg för jävliga ut och är med största sannolikhet det som orsakar missljud.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Bra!
Hur långt har bilen gått?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
10,000 mil.
Jobbet och delarna går på garanti.
Vet någon om hjulinställning behöver göras när länkarmar byts? Noterar att något sådant inte finns med på fakturan.
Hade tveklöst gjort en hjulinställning efter framvagnsarbete. Om inte annat för att den gått 10000mil, men en feljusterad sådan kan ju rent av vara skälet till att delarna slitits från början.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
MB CLS AMG
Skrev till dem och frågade om hjulinställning, får se vad de svarar.Airlift skrev: ↑05 maj 2025 17:06Hade tveklöst gjort en hjulinställning efter framvagnsarbete. Om inte annat för att den gått 10000mil, men en feljusterad sådan kan ju rent av vara skälet till att delarna slitits från början.
Förmodligen har dom kört ett "EPAS alignment check" som man kan göra i service menyn i kombination med en testkörning av bilen.
Går den inte igenom det testet måste dom göra 4-hjulsinställning enligt servicemanualen.
Men det kan vara värt ändå att åka och mäta upp bilen hos en däcksverkstad med rätt mätutrustning för att se att den ligger inom toleranserna.
Går den inte igenom det testet måste dom göra 4-hjulsinställning enligt servicemanualen.
Men det kan vara värt ändå att åka och mäta upp bilen hos en däcksverkstad med rätt mätutrustning för att se att den ligger inom toleranserna.
Model 3 P 2021, Midnight Silver Metallic, Öhlins R&T, Brembo GT, MPP Control arms
Såld Model 3 LR 2019, Midnight Silver Metallic, HW3, FSD, Acc Boost
Rätt slarvigt av dom att hoppa över vissa viktiga steg som står tydligt servicemanualen, kan man tycka...tur att du frågade!
Model 3 P 2021, Midnight Silver Metallic, Öhlins R&T, Brembo GT, MPP Control arms
Och det gick ju så där, ratten är sned efter att man haft bilen hos dem. Blev skapa nytt service ärende i appen.