Re: Renault Zoe Batterihyra
Moderator: Redaktion
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Kostnaden för batterhyra? Lär väl vara av intresse för en spekulant tänker jag 

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Trevlig
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Re: Renault Zoe 52kwh Edition one
Helt klart! Bifogar
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
-
- Trevlig
- Teslaägare
Senast vi fick offert var det 38k.... Har läst lite på nätet och verkar som att priset sjunker kraftigt efter 8 år till cirka 5-10k
Hade jag köpt äldre Zoe idag så hade jag behållit batterihyran. Det är en bra batteriförsäkring.
Mvh
"inne på Zoe nummer två i familjen"
Mvh
"inne på Zoe nummer två i familjen"
Det hade jag definitivt inte gjort. Finns massor med exempel på folk med trasiga bilar där de tvingas fortsätta betala hyra trots att de inte kan använda bilen. Vissa försöker tom skänka bort bilarna för att bli av med hyreskontraktet. Det går nämligen inte att avsluta. Inte ens om man försöker montera loss batteriet och returnera det till Renault(som kontraktet säger att man ska kunna) så går det. Renault har nämligen ingen rutin för det och ingen vet något så det hamnar i limbo och ägarna tvingas fortsätta betala hyra.
Här är tex en som jobbar med att reparera trasiga Zoes och ger sig på att dra Renault till domstol:
Vad är skillnaden i Garantier på friköpt mot hyrt batteri?
Det lär ju finnas en tidsbegränsning på garantin eller ?
Och som jag förstått så är hyresperioden oändlig, jag gissar att detta är en fantastiskt bra intäktskälla för Renault
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Det är det som är grejjen med hyra, att det inte finns någon bortre gräns för mil eller tid. Så länge som du betalar hyran så har du garantin kvar.
Finns det någon här med praktisk erfarenhet av att SKROTA en Zoe med batterihyra?manneson skrev: ↑23 maj 2025 11:47
Det hade jag definitivt inte gjort. Finns massor med exempel på folk med trasiga bilar där de tvingas fortsätta betala hyra trots att de inte kan använda bilen. Vissa försöker tom skänka bort bilarna för att bli av med hyreskontraktet. Det går nämligen inte att avsluta. Inte ens om man försöker montera loss batteriet och returnera det till Renault(som kontraktet säger att man ska kunna) så går det. Renault har nämligen ingen rutin för det och ingen vet något så det hamnar i limbo och ägarna tvingas fortsätta betala hyra.
Här är tex en som jobbar med att reparera trasiga Zoes och ger sig på att dra Renault till domstol:
Han som du länkat till vill ju inte skrota bilen, utan ha den kvar.
Och är det inte ett ickeproblem? Täcks inte kostnaden att köpa loss av vad du får för batteriet om du säljer det vidare?
På videon säger han att vill "skrota" den dvs att plocka delar från bilen. Det är två olika saker, inga problem med att skrota bilen, han har dock kvar batterihyran som han måste betala var månad för att han kan inte lämna tillbaka batteriet i praktiken.dstr skrev: ↑24 maj 2025 09:28Finns det någon här med praktisk erfarenhet av att SKROTA en Zoe med batterihyra?manneson skrev: ↑23 maj 2025 11:47
Han som du länkat till vill ju inte skrota bilen, utan ha den kvar.
Och är det inte ett ickeproblem? Täcks inte kostnaden att köpa loss av vad du får för batteriet om du säljer det vidare?
Aah intressant nu hittade jag villkoren och efter 8år eller 16.000mil så har faktiskt hyrbatteriet en poäng då det precis som du säger har obegränsad garanti.dstr skrev: ↑24 maj 2025 09:12Det är det som är grejjen med hyra, att det inte finns någon bortre gräns för mil eller tid. Så länge som du betalar hyran så har du garantin kvar.
Men inom ordinarie batterigarantitid så är det ingen extra fördel utan bara en kostnad
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
När jag läste det finstilta så var vad jag kommer ihåg ersättning endast för beloppet upp till 40’ och bytet förväntas kosta 80’. Så det man betalar för är en försäkring som täcker 40 000 i kostnad.
Köpte fritt vårt batteri i år. 28’ för en 2018 som gått nära 9’. 88% batterihälsa så rätt nöjd!
Köpte fritt vårt batteri i år. 28’ för en 2018 som gått nära 9’. 88% batterihälsa så rätt nöjd!
- Trevlig
- Teslaägare
Inte riktigt det Renault säger.
Alla har nog inte klart för sig att batterihyra med garanterad batterihälsa på 70% var från början ett sätt att sälja in konceptet elbil till tveksamma kunder. Tror dock att de flesta är medvetna om att under hela 2010-talet så var det en stark övertygelse bland de flesta som hade åsikter om elbilar att batteriet skulle vara dött efter några få tusen mil och att man då skulle tvingas till ett byte till en summa motsvarande minst halva nybilspriset, typ.
Nu är det betydligt färre som bär på den här rädslan och Renault införde möjligheten att köpa batteriet istf att hyra det och dessutom erbjöds ägare att köpa loss hyresbatteriet.
Nu är det betydligt färre som bär på den här rädslan och Renault införde möjligheten att köpa batteriet istf att hyra det och dessutom erbjöds ägare att köpa loss hyresbatteriet.