Re: Renault Zoe Batterihyra

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Kostnaden för batterhyra? Lär väl vara av intresse för en spekulant tänker jag :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kristoffer78135

Re: Renault Zoe 52kwh Edition one

Inlägg av Trevlig »

Bjelke skrev: 08 apr 2025 20:56
Kostnaden för batterhyra? Lär väl vara av intresse för en spekulant tänker jag :)
Helt klart! Bifogar
batteri.png
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Terlmeister

Inlägg av Terlmeister »

Vad skulle det kosta att köpa loss batteriet?
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare

Inlägg av Trevlig »

Bjelke skrev: 22 maj 2025 19:02
Sambon skulle kanske vara intresserad med utköpt batteri om det nu
går och till vilket pris.
Senast vi fick offert var det 38k.... Har läst lite på nätet och verkar som att priset sjunker kraftigt efter 8 år till cirka 5-10k
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Hade jag köpt äldre Zoe idag så hade jag behållit batterihyran. Det är en bra batteriförsäkring.

Mvh

"inne på Zoe nummer två i familjen"
manneson

Inlägg av manneson »

dstr skrev: 23 maj 2025 08:04
Hade jag köpt äldre Zoe idag så hade jag behållit batterihyran. Det är en bra batteriförsäkring.

Mvh

Det hade jag definitivt inte gjort. Finns massor med exempel på folk med trasiga bilar där de tvingas fortsätta betala hyra trots att de inte kan använda bilen. Vissa försöker tom skänka bort bilarna för att bli av med hyreskontraktet. Det går nämligen inte att avsluta. Inte ens om man försöker montera loss batteriet och returnera det till Renault(som kontraktet säger att man ska kunna) så går det. Renault har nämligen ingen rutin för det och ingen vet något så det hamnar i limbo och ägarna tvingas fortsätta betala hyra.

Här är tex en som jobbar med att reparera trasiga Zoes och ger sig på att dra Renault till domstol:
wheels

Inlägg av wheels »

Här är fortsättningen

niklas12

Inlägg av niklas12 »

Mvh

Vad är skillnaden i Garantier på friköpt mot hyrt batteri?
Det lär ju finnas en tidsbegränsning på garantin eller ?

Och som jag förstått så är hyresperioden oändlig, jag gissar att detta är en fantastiskt bra intäktskälla för Renault
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

niklas12 skrev: 24 maj 2025 08:58

Mvh

Och som jag förstått så är hyresperioden oändlig, jag gissar att detta är en fantastiskt bra intäktskälla för Renault
Det är det som är grejjen med hyra, att det inte finns någon bortre gräns för mil eller tid. Så länge som du betalar hyran så har du garantin kvar.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

manneson skrev: 23 maj 2025 11:47

Det hade jag definitivt inte gjort. Finns massor med exempel på folk med trasiga bilar där de tvingas fortsätta betala hyra trots att de inte kan använda bilen. Vissa försöker tom skänka bort bilarna för att bli av med hyreskontraktet. Det går nämligen inte att avsluta. Inte ens om man försöker montera loss batteriet och returnera det till Renault(som kontraktet säger att man ska kunna) så går det. Renault har nämligen ingen rutin för det och ingen vet något så det hamnar i limbo och ägarna tvingas fortsätta betala hyra.

Här är tex en som jobbar med att reparera trasiga Zoes och ger sig på att dra Renault till domstol:
Finns det någon här med praktisk erfarenhet av att SKROTA en Zoe med batterihyra?

Han som du länkat till vill ju inte skrota bilen, utan ha den kvar.

Och är det inte ett ickeproblem? Täcks inte kostnaden att köpa loss av vad du får för batteriet om du säljer det vidare?
wheels

Inlägg av wheels »

dstr skrev: 24 maj 2025 09:28
manneson skrev: 23 maj 2025 11:47

Finns det någon här med praktisk erfarenhet av att SKROTA en Zoe med batterihyra?

Han som du länkat till vill ju inte skrota bilen, utan ha den kvar.

Och är det inte ett ickeproblem? Täcks inte kostnaden att köpa loss av vad du får för batteriet om du säljer det vidare?
På videon säger han att vill "skrota" den dvs att plocka delar från bilen. Det är två olika saker, inga problem med att skrota bilen, han har dock kvar batterihyran som han måste betala var månad för att han kan inte lämna tillbaka batteriet i praktiken.
manneson

Inlägg av manneson »

niklas12

Inlägg av niklas12 »

dstr skrev: 24 maj 2025 09:12
niklas12 skrev: 24 maj 2025 08:58

Mvh

Det är det som är grejjen med hyra, att det inte finns någon bortre gräns för mil eller tid. Så länge som du betalar hyran så har du garantin kvar.
Aah intressant nu hittade jag villkoren och efter 8år eller 16.000mil så har faktiskt hyrbatteriet en poäng då det precis som du säger har obegränsad garanti.

Men inom ordinarie batterigarantitid så är det ingen extra fördel utan bara en kostnad
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Drevet

Inlägg av Drevet »

När jag läste det finstilta så var vad jag kommer ihåg ersättning endast för beloppet upp till 40’ och bytet förväntas kosta 80’. Så det man betalar för är en försäkring som täcker 40 000 i kostnad.

Köpte fritt vårt batteri i år. 28’ för en 2018 som gått nära 9’. 88% batterihälsa så rätt nöjd!
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare

Inlägg av Trevlig »

hyra.png
Inte riktigt det Renault säger.
Drevet

Inlägg av Drevet »

Trevlig skrev: 27 maj 2025 19:18
hyra.png

Inte riktigt det Renault säger.
Läs det finstilta - Men det där kan också vara för nyare modeller och den äldre modellen vi har hade det upplägget.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Alla har nog inte klart för sig att batterihyra med garanterad batterihälsa på 70% var från början ett sätt att sälja in konceptet elbil till tveksamma kunder. Tror dock att de flesta är medvetna om att under hela 2010-talet så var det en stark övertygelse bland de flesta som hade åsikter om elbilar att batteriet skulle vara dött efter några få tusen mil och att man då skulle tvingas till ett byte till en summa motsvarande minst halva nybilspriset, typ.

Nu är det betydligt färre som bär på den här rädslan och Renault införde möjligheten att köpa batteriet istf att hyra det och dessutom erbjöds ägare att köpa loss hyresbatteriet.
Skriv svar