Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ida2603

Re: Kreditkortet/betalkortet med bäst bonus

Inlägg av Nicklas »

Jag såg att värvning tjänar både du och jag på... Vill du skicka en länk till mig? 8-)
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gustav72756

Inlägg av Dinsdale »

Jag har preems mastercard, de ger 0,5% bonus. Man får hem en värdecheck på posten som man kan logga in på deras hemsida för att lösa in (då får man föra in uppgifterna manuellt). De erbjuder e-faktura, det går att be kundtjänst att ändra så att e-fakturan anger högsta belopp att betala istället för lägsta som är standardinställningen (eller iaf var det det för fem sex år sen när jag skaffade det).

Har funderat på att byta pga att Preem inte erbjuder extrakort, tror eventuellt det gick med Norwegian. Amex har jag egentligen aldrig funderat på men blue såg ändå lite intressant ut. Går det att få första året utan avgift kan man ju alltid testa och sedan utvärdera om det hade varit värt pengarna till nästa år.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
T4s
Teslaägare
Referralkod: ts.la/tobias894955

Inlägg av T4s »

Dinsdale skrev: 25 maj 2025 19:44
Jag har preems mastercard, de ger 0,5% bonus. Man får hem en värdecheck på posten som man kan logga in på deras hemsida för att lösa in (då får man föra in uppgifterna manuellt). De erbjuder e-faktura, det går att be kundtjänst att ändra så att e-fakturan anger högsta belopp att betala istället för lägsta som är standardinställningen (eller iaf var det det för fem sex år sen när jag skaffade det).

Har funderat på att byta pga att Preem inte erbjuder extrakort, tror eventuellt det gick med Norwegian. Amex har jag egentligen aldrig funderat på men blue såg ändå lite intressant ut. Går det att få första året utan avgift kan man ju alltid testa och sedan utvärdera om det hade varit värt pengarna till nästa år.
Vi har extrakort via Preem MC. Gratis
Använder sällan kredit numera dock så har det mer som backup ifall man inte orkar göra en överföring.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

Nicklas skrev: 25 maj 2025 18:25
Jag såg att värvning tjänar både du och jag på... Vill du skicka en länk till mig? 8-)
Skickat! Funkar länken?
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Nect
elbilist

Inlägg av Nect »

Handelsbanken allkort.

0,4% cashback för mig som har sparande och bolån hos dem (funkar genom att man ska ha samlat ihop till en viss bonuspoäng innan den betalas ut, varje krona som nyttjas för köp med kortet ger en poäng). Men då vi använder kortet till allt gemensamt (sambon har ett eget kort kopplat till samma huvudkort) så betalas den ut varje månad för oss. Betalas ut genom att pengarna sätts in på ett fondkonto hos Handelsbanken.

Kontot har vi som ett extra sparkonto till barnen.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
heikkisj

Inlägg av heikkisj »

Jag har samma problem - har Amex, men den fungerar inte alltid. Min hobby är att köpa second-hand (främst LP-skivor, men också böcker) jag besökte fyra skivbutiker lördag plus käkade lite snabbmat. Varje gång jag använda back -up kort, Norwegian, eftersom Amex fungerade inte. Har märkt att Amex kan inte användas när man köper via Tradera, myndigheter (typ hälsovården, tandvården, polis), Apotea, nästan alla second-hand, Ginza, Comviq, UL-trafiken (dock man kan använda kort när man köper biljetter från Pressbyrån), många restauranger osv. Dvs ca 1/3 av mina köp måste betalas med extra kort. Man kan inte ha Googlepay heller via Amex (yes, den fungerar i USA, men inte i Sverige).

Man ska dock komma ihåg att Norwegian har gräns för cashback (100000 kronor/år).
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av repulsiv »

Det finns ett antal anledningar att butikerna vägrar amex..

En kompis jobbade förut i en butik som hade en stor fin skylt med "Vi tar ALLA betalkort ...UTOM AMEX !" :)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

repulsiv skrev: 26 maj 2025 20:55
Det finns ett antal anledningar att butikerna vägrar amex..

En kompis jobbade förut i en butik som hade en stor fin skylt med "Vi tar ALLA betalkort ...UTOM AMEX !" :)
Avgifterna är väl en stor anledning. Eftersom är ett trepartsnätverk påverkas de inte av regleringen av max-storleken på interchangeavgiften. Sedan att man måste ha separat avtal med dem är väl också en anledning.

Få har väl bara Amex, så rimligen tappar man inte jättemånga affärer på att inte ta det. Vissa större transaktioner är kanske lättare att ta via Amex än debitkortet dock.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
juristen
Teslaägare

Inlägg av juristen »

Jag och fästmön kör CarPay. Det har 0,5% "cashback" i form av bonus som man får använda till vissa saker, varav elbilsladdning på många operatörer är en, så bonusen kommer oss tillgodo bra.

Det som vägde över för oss var att extrakort är gratis och att man kan sätta in pengar så man har saldo på kortet och ha en förskottsekonomi istället för att betala kreditkortsfakturan 1-2 mån i efterskott. Vi kör den gemensamma delen av ekonomin på kortet.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
manneson

Inlägg av manneson »

Just att Amex ofta inte funkar samt det bara är gratis första året har gjort att jag inte skaffat det.
Haft Norwegian i många år nu. Betalar alltid via Apple Pay.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Å andra sidan får man rätt bra paypack med Amex, en interkontinental flygresa i första klass för två pers vartannat år brukar vi kunna få ihop (eller inom europa för hela familjen) med en omsättning på 300-350k om året.

Med Carpay eller nån av de andra som ger 0.5% hade vi fått 3000-3500 kr istället på två år.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Vindens
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gabriel651797

Inlägg av Vindens »

Tellus skrev: 25 maj 2025 07:41
Jag kör Norwegian (0,5% cashback) och Amex blue(1,25% cashback).
Norwegian är gratis och Amex 420kr per år, första året gratis med värvningslänk.
Amex funkar dock ej på ca 1/3 del av de ställen jag handlar på, därför Norwegian som backup.
Jag kör också Norwegian och har länge tänkt komplettera med Amex blue. Skicka gärna en länk till mig också. (hur länge gäller länken?)
M3 LR -20
Anderzzon
elbilist

Inlägg av Anderzzon »

jonasl skrev: 27 maj 2025 15:44
Å andra sidan får man rätt bra paypack med Amex, en interkontinental flygresa i första klass för två pers vartannat år brukar vi kunna få ihop (eller inom europa för hela familjen) med en omsättning på 300-350k om året.

Med Carpay eller nån av de andra som ger 0.5% hade vi fått 3000-3500 kr istället på två år.
Vi har också Amex men man ska inte glömma bort att avgiften på två år blir minst 12000 kr. Har man EuroBonus-kortet är det dessutom i princip omöjligt just nu att resa i BC under lov.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

Anderzzon skrev: 27 maj 2025 19:55

Vi har också Amex men man ska inte glömma bort att avgiften på två år blir minst 12000 kr. Har man EuroBonus-kortet är det dessutom i princip omöjligt just nu att resa i BC under lov.
Amex blue kostar 420kr/år om man ej har referral länk. Cashback 1,25%
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare

Inlägg av jonasl »

Man får vara flexibel med datumen. Hade lite poäng som gick ut nu, det blev till en weekend i London med äldsta sonen nu i höst.

Har Amex SAS Premium, det kostar 135 kr / mån inkl extrakort, dvs drygt 1500 kr / år.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Anderzzon
elbilist

Inlägg av Anderzzon »

jonasl skrev: 28 maj 2025 00:35

Man får vara flexibel med datumen. Hade lite poäng som gick ut nu, det blev till en weekend i London med äldsta sonen nu i höst.

Har Amex SAS Premium, det kostar 135 kr / mån inkl extrakort, dvs drygt 1500 kr / år.
Ah ok, sen i April i år så får man ju dock inga vouchers som gäller för Business med det kortet. Det kortet har tappat lite för mycket i värde pga det enligt mig.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare

Inlägg av jonasl »

Ja det är synd helt klart. Jag har två giltiga gamla som har hoppas hlinna använda.

Det var väl lite för bra helt enkelt.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Edward123

Inlägg av Edward123 »

jonasl skrev: 28 maj 2025 00:35

Du skrev "första klass" tidigare, antar att du menar business class. Amex Premium ger inte voucher för business class längre, så du kommer behöva uppdatera till Amex Elite om du vill få 241-voucher (dvs. avgift för kort på 12k för två år). En spend på 350k med Amex Premium ger 105 000 EB-poäng på två år vilket på gamla vouchers precis räckte för en resa för två till tex Dubai eller Seychellerna men inte asien, USA och liknande.
Skriv svar