Värdeminskningstråden Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
krabbanidag
Teslaägare
Inlägg: 73
Blev medlem: 25 mar 2025 06:18

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av krabbanidag »

Maw skrev: 29 maj 2025 22:34
Drevet skrev: 29 maj 2025 19:47
uraza skrev: 29 maj 2025 13:20
Drevet skrev: 29 maj 2025 13:19
uraza skrev: 29 maj 2025 13:15
Jag är sugen på att köpa en begagnad Tesla nu när TCO:n verkar bra. Vad tycker ni är sweet spot just nu för en begagnad bil? Är 350k vettigt pris att betala för en MY22 med runt 5-7000 mil? Eller ska man satsa på en 2023?
350’ låter som överpris utifrån vad vi ser på marknaden. Vänta i några månader till så kommer den stora högen efter sänkningen Tesla gjorde.

Kan inte se annat än runt 330’ är rimligt utifrån hur det ser ut i trådarna. Sen kommer handlare alltid ta mer.
Tack! Var får man tag på dessa bilar för de priserna? Är det typ KVD?
KVD eller liknande skulle jag säga. Restvärdet på de Teslor som köptes för 660/680 2022 är väl någonstans 340-350 eller var det innan sänkningen?

Så kvd mfl. borde få in 22or med reservationspris lite över 300’ efter sommaren om jag killgissar friskt. Säljs ju långsmilare för under 300’.
Priset för Model Y låg väl en bra bit över 700k under större delen av 2022 utom möjligtvis för RWD?
Minnet är jättekort för vissa. Är nog få som kommer ihåg Model Y-yran 2021-2022. Faktum är att typ 10 000 st Y plockades ut till snordyra priser just 2021-2022.

Artikel från juni 2022:
IMG_8121.jpeg
Och artikel från jan 2023 efter brutal prisdump:
IMG_8429.jpeg
Det många kanske glömmer är ju att man hade miljöbonus fram till nov-dec 2022, men det är en klen tröst på 70k. En naken Y var ändå 770 laxingar. Skulle man ha lite specs och vinterhjul så norr om 800 laxingar. Ville man ha en Performance så en bra bit över 800.

Hur man än vrider och vänder på det gav folk över 700 efter miljöbonus.

Bilar som idag kanske går för 300-350. Och som trots det är svårsålda.
manneson
Inlägg: 1096
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av manneson »

krabbanidag skrev: 29 maj 2025 23:29
Maw skrev: 29 maj 2025 22:34
Drevet skrev: 29 maj 2025 19:47
uraza skrev: 29 maj 2025 13:20
Drevet skrev: 29 maj 2025 13:19
350’ låter som överpris utifrån vad vi ser på marknaden. Vänta i några månader till så kommer den stora högen efter sänkningen Tesla gjorde.

Kan inte se annat än runt 330’ är rimligt utifrån hur det ser ut i trådarna. Sen kommer handlare alltid ta mer.
Tack! Var får man tag på dessa bilar för de priserna? Är det typ KVD?
KVD eller liknande skulle jag säga. Restvärdet på de Teslor som köptes för 660/680 2022 är väl någonstans 340-350 eller var det innan sänkningen?

Så kvd mfl. borde få in 22or med reservationspris lite över 300’ efter sommaren om jag killgissar friskt. Säljs ju långsmilare för under 300’.
Priset för Model Y låg väl en bra bit över 700k under större delen av 2022 utom möjligtvis för RWD?
Minnet är jättekort för vissa. Är nog få som kommer ihåg Model Y-yran 2021-2022. Faktum är att typ 10 000 st Y plockades ut till snordyra priser just 2021-2022.

Artikel från juni 2022:
IMG_8121.jpeg

Och artikel från jan 2023 efter brutal prisdump:
IMG_8429.jpeg

Det många kanske glömmer är ju att man hade miljöbonus fram till nov-dec 2022, men det är en klen tröst på 70k. En naken Y var ändå 770 laxingar. Skulle man ha lite specs och vinterhjul så norr om 800 laxingar. Ville man ha en Performance så en bra bit över 800.

Hur man än vrider och vänder på det gav folk över 700 efter miljöbonus.

Bilar som idag kanske går för 300-350. Och som trots det är svårsålda.
Värdetappet är runt 50% vilket är fullt normalt.
Även 2021or som nu är 4 år gamla ligger däromkring, vilket alltså är mindre värdetapp än normalt.
Användarvisningsbild
krabbanidag
Teslaägare
Inlägg: 73
Blev medlem: 25 mar 2025 06:18

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av krabbanidag »

manneson skrev: 30 maj 2025 10:36
krabbanidag skrev: 29 maj 2025 23:29
Maw skrev: 29 maj 2025 22:34
Drevet skrev: 29 maj 2025 19:47
uraza skrev: 29 maj 2025 13:20


Tack! Var får man tag på dessa bilar för de priserna? Är det typ KVD?
KVD eller liknande skulle jag säga. Restvärdet på de Teslor som köptes för 660/680 2022 är väl någonstans 340-350 eller var det innan sänkningen?

Så kvd mfl. borde få in 22or med reservationspris lite över 300’ efter sommaren om jag killgissar friskt. Säljs ju långsmilare för under 300’.
Priset för Model Y låg väl en bra bit över 700k under större delen av 2022 utom möjligtvis för RWD?
Minnet är jättekort för vissa. Är nog få som kommer ihåg Model Y-yran 2021-2022. Faktum är att typ 10 000 st Y plockades ut till snordyra priser just 2021-2022.

Artikel från juni 2022:
IMG_8121.jpeg

Och artikel från jan 2023 efter brutal prisdump:
IMG_8429.jpeg

Det många kanske glömmer är ju att man hade miljöbonus fram till nov-dec 2022, men det är en klen tröst på 70k. En naken Y var ändå 770 laxingar. Skulle man ha lite specs och vinterhjul så norr om 800 laxingar. Ville man ha en Performance så en bra bit över 800.

Hur man än vrider och vänder på det gav folk över 700 efter miljöbonus.

Bilar som idag kanske går för 300-350. Och som trots det är svårsålda.
Värdetappet är runt 50% vilket är fullt normalt.
Även 2021or som nu är 4 år gamla ligger däromkring, vilket alltså är mindre värdetapp än normalt.
50% på 3 år är normalt, ja, men vi har inte 4 år gamla Y i riket. De första kom sept 2021 och är snarare ca 3,5 år gamla.

Det många kanske glömmer är att köpare köper när köpare köper, och gör en bedömning av marknaden där och då. Man kan inte sticka under stol med att 2021-2022, när man tittade på 3 år gamla Teslor (X/S/3 från 2019 fanns att kolla på), så såg man att de höll ca 70-90% av residualvärdet på 3 år.

Många baserade sina bilköp på det.
Blev ett bryskt uppvaknande 2024-2025 när residualvärdet visade sig vara 50% på 3 år.

I takt med att folk insåg det så började man mynta orden ’stor värdeminskning’ och ’Tesla’ i samma mening sen hösten 2023. Dessförinnan beblandades inte begreppen överhuvudtaget.

Resultatet blev haveri för nybilsförsäljning av Tesla. För vem vill bränna 400 000 på 3 år, egentligen?
manneson
Inlägg: 1096
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av manneson »

krabbanidag skrev: 30 maj 2025 13:53
manneson skrev: 30 maj 2025 10:36
krabbanidag skrev: 29 maj 2025 23:29
Maw skrev: 29 maj 2025 22:34
Drevet skrev: 29 maj 2025 19:47
KVD eller liknande skulle jag säga. Restvärdet på de Teslor som köptes för 660/680 2022 är väl någonstans 340-350 eller var det innan sänkningen?

Så kvd mfl. borde få in 22or med reservationspris lite över 300’ efter sommaren om jag killgissar friskt. Säljs ju långsmilare för under 300’.
Priset för Model Y låg väl en bra bit över 700k under större delen av 2022 utom möjligtvis för RWD?
Minnet är jättekort för vissa. Är nog få som kommer ihåg Model Y-yran 2021-2022. Faktum är att typ 10 000 st Y plockades ut till snordyra priser just 2021-2022.

Artikel från juni 2022:
IMG_8121.jpeg

Och artikel från jan 2023 efter brutal prisdump:
IMG_8429.jpeg

Det många kanske glömmer är ju att man hade miljöbonus fram till nov-dec 2022, men det är en klen tröst på 70k. En naken Y var ändå 770 laxingar. Skulle man ha lite specs och vinterhjul så norr om 800 laxingar. Ville man ha en Performance så en bra bit över 800.

Hur man än vrider och vänder på det gav folk över 700 efter miljöbonus.

Bilar som idag kanske går för 300-350. Och som trots det är svårsålda.
Värdetappet är runt 50% vilket är fullt normalt.
Även 2021or som nu är 4 år gamla ligger däromkring, vilket alltså är mindre värdetapp än normalt.
50% på 3 år är normalt, ja, men vi har inte 4 år gamla Y i riket. De första kom sept 2021 och är snarare ca 3,5 år gamla.

Det många kanske glömmer är att köpare köper när köpare köper, och gör en bedömning av marknaden där och då. Man kan inte sticka under stol med att 2021-2022, när man tittade på 3 år gamla Teslor (X/S/3 från 2019 fanns att kolla på), så såg man att de höll ca 70-90% av residualvärdet på 3 år.

Många baserade sina bilköp på det.
Blev ett bryskt uppvaknande 2024-2025 när residualvärdet visade sig vara 50% på 3 år.

I takt med att folk insåg det så började man mynta orden ’stor värdeminskning’ och ’Tesla’ i samma mening sen hösten 2023. Dessförinnan beblandades inte begreppen överhuvudtaget.

Resultatet blev haveri för nybilsförsäljning av Tesla. För vem vill bränna 400 000 på 3 år, egentligen?
Årsmodellen är 4 år gammal. Det är det som räknas.

Det är ju inget unikt för Tesla. Övriga har fallit lika mkt eller tom mer. I rena kronor har du tappat mkt mer om du köpt en elbil från tex Mercedes, Audi eller BMW.
Användarvisningsbild
krabbanidag
Teslaägare
Inlägg: 73
Blev medlem: 25 mar 2025 06:18

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av krabbanidag »

manneson skrev: 30 maj 2025 15:11
krabbanidag skrev: 30 maj 2025 13:53
manneson skrev: 30 maj 2025 10:36
krabbanidag skrev: 29 maj 2025 23:29
Maw skrev: 29 maj 2025 22:34


Priset för Model Y låg väl en bra bit över 700k under större delen av 2022 utom möjligtvis för RWD?
Minnet är jättekort för vissa. Är nog få som kommer ihåg Model Y-yran 2021-2022. Faktum är att typ 10 000 st Y plockades ut till snordyra priser just 2021-2022.

Artikel från juni 2022:
IMG_8121.jpeg

Och artikel från jan 2023 efter brutal prisdump:
IMG_8429.jpeg

Det många kanske glömmer är ju att man hade miljöbonus fram till nov-dec 2022, men det är en klen tröst på 70k. En naken Y var ändå 770 laxingar. Skulle man ha lite specs och vinterhjul så norr om 800 laxingar. Ville man ha en Performance så en bra bit över 800.

Hur man än vrider och vänder på det gav folk över 700 efter miljöbonus.

Bilar som idag kanske går för 300-350. Och som trots det är svårsålda.
Värdetappet är runt 50% vilket är fullt normalt.
Även 2021or som nu är 4 år gamla ligger däromkring, vilket alltså är mindre värdetapp än normalt.
50% på 3 år är normalt, ja, men vi har inte 4 år gamla Y i riket. De första kom sept 2021 och är snarare ca 3,5 år gamla.

Det många kanske glömmer är att köpare köper när köpare köper, och gör en bedömning av marknaden där och då. Man kan inte sticka under stol med att 2021-2022, när man tittade på 3 år gamla Teslor (X/S/3 från 2019 fanns att kolla på), så såg man att de höll ca 70-90% av residualvärdet på 3 år.

Många baserade sina bilköp på det.
Blev ett bryskt uppvaknande 2024-2025 när residualvärdet visade sig vara 50% på 3 år.

I takt med att folk insåg det så började man mynta orden ’stor värdeminskning’ och ’Tesla’ i samma mening sen hösten 2023. Dessförinnan beblandades inte begreppen överhuvudtaget.

Resultatet blev haveri för nybilsförsäljning av Tesla. För vem vill bränna 400 000 på 3 år, egentligen?
Årsmodellen är 4 år gammal. Det är det som räknas.

Det är ju inget unikt för Tesla. Övriga har fallit lika mkt eller tom mer. I rena kronor har du tappat mkt mer om du köpt en elbil från tex Mercedes, Audi eller BMW.
Notera ordvalet elbil. Vilket också förklarar varför elbilar är iskalla.

Hybrider och bilar med förbränningsmotor är mer populära och håller värdet bättre. Då vänder sig kunder till dessa också.

För köpare står det mellan bil och bil, inte mellan elbil och elbil.
Användarvisningsbild
Strebern
Teslaägare
Inlägg: 142
Blev medlem: 08 feb 2022 20:16

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av Strebern »

manneson skrev: 30 maj 2025 10:36
krabbanidag skrev: 29 maj 2025 23:29
Maw skrev: 29 maj 2025 22:34
Drevet skrev: 29 maj 2025 19:47
uraza skrev: 29 maj 2025 13:20


Tack! Var får man tag på dessa bilar för de priserna? Är det typ KVD?
KVD eller liknande skulle jag säga. Restvärdet på de Teslor som köptes för 660/680 2022 är väl någonstans 340-350 eller var det innan sänkningen?

Så kvd mfl. borde få in 22or med reservationspris lite över 300’ efter sommaren om jag killgissar friskt. Säljs ju långsmilare för under 300’.
Priset för Model Y låg väl en bra bit över 700k under större delen av 2022 utom möjligtvis för RWD?
Minnet är jättekort för vissa. Är nog få som kommer ihåg Model Y-yran 2021-2022. Faktum är att typ 10 000 st Y plockades ut till snordyra priser just 2021-2022.

Artikel från juni 2022:
IMG_8121.jpeg

Och artikel från jan 2023 efter brutal prisdump:
IMG_8429.jpeg

Det många kanske glömmer är ju att man hade miljöbonus fram till nov-dec 2022, men det är en klen tröst på 70k. En naken Y var ändå 770 laxingar. Skulle man ha lite specs och vinterhjul så norr om 800 laxingar. Ville man ha en Performance så en bra bit över 800.

Hur man än vrider och vänder på det gav folk över 700 efter miljöbonus.

Bilar som idag kanske går för 300-350. Och som trots det är svårsålda.
Värdetappet är runt 50% vilket är fullt normalt.
Även 2021or som nu är 4 år gamla ligger däromkring, vilket alltså är mindre värdetapp än normalt.
Jag köpte min bil 2022 mars, sålde i år april, nypris ca 800 000:-, restvärde ca 400 000:-. Fick ca 310 000:- i inbyte. fick betala ca 90 000:- för att bli av med skiten. Så sluta säg att det inte är ett rent ras på teslorna. Hade en touareg innan, och innan det en passat. Fick tillbaka över 100 000:- på båda leasingarna EFTER 2 ÅR!!!!!!! Så tesla har verkligen inte levererat för mitt andrahandsvärde/restvärde/inlösen
Zeekr 7X beställd
Tesla Model Y LR Q1 2022, Röd, Svart interiör, 20" (såld)
Användarvisningsbild
krabbanidag
Teslaägare
Inlägg: 73
Blev medlem: 25 mar 2025 06:18

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av krabbanidag »

Strebern skrev: 30 maj 2025 17:13
manneson skrev: 30 maj 2025 10:36
krabbanidag skrev: 29 maj 2025 23:29
Maw skrev: 29 maj 2025 22:34
Drevet skrev: 29 maj 2025 19:47
KVD eller liknande skulle jag säga. Restvärdet på de Teslor som köptes för 660/680 2022 är väl någonstans 340-350 eller var det innan sänkningen?

Så kvd mfl. borde få in 22or med reservationspris lite över 300’ efter sommaren om jag killgissar friskt. Säljs ju långsmilare för under 300’.
Priset för Model Y låg väl en bra bit över 700k under större delen av 2022 utom möjligtvis för RWD?
Minnet är jättekort för vissa. Är nog få som kommer ihåg Model Y-yran 2021-2022. Faktum är att typ 10 000 st Y plockades ut till snordyra priser just 2021-2022.

Artikel från juni 2022:
IMG_8121.jpeg

Och artikel från jan 2023 efter brutal prisdump:
IMG_8429.jpeg

Det många kanske glömmer är ju att man hade miljöbonus fram till nov-dec 2022, men det är en klen tröst på 70k. En naken Y var ändå 770 laxingar. Skulle man ha lite specs och vinterhjul så norr om 800 laxingar. Ville man ha en Performance så en bra bit över 800.

Hur man än vrider och vänder på det gav folk över 700 efter miljöbonus.

Bilar som idag kanske går för 300-350. Och som trots det är svårsålda.
Värdetappet är runt 50% vilket är fullt normalt.
Även 2021or som nu är 4 år gamla ligger däromkring, vilket alltså är mindre värdetapp än normalt.
Jag köpte min bil 2022 mars, sålde i år april, nypris ca 800 000:-, restvärde ca 400 000:-. Fick ca 310 000:- i inbyte. fick betala ca 90 000:- för att bli av med skiten. Så sluta säg att det inte är ett rent ras på teslorna. Hade en touareg innan, och innan det en passat. Fick tillbaka över 100 000:- på båda leasingarna EFTER 2 ÅR!!!!!!! Så tesla har verkligen inte levererat för mitt andrahandsvärde/restvärde/inlösen
Många förstår inte riktigt det här. Visst gick bilar ner 50% på 3-5 år beroende på modell mellan säg 2015-2019, det var vanligt. Men då var nya bilar också typ 400-550k. Sen hade vi en period 2019-2022 med sjuk marknad som folk vande sig vid ganska fort, med höga residualvärden.
Samtidigt blev det vanligt att köpa en ny bil för 700-800k med 2-3% ränta. Man tänkte att de skulle hålla värdet helt ok.

Sen kom verkligheten ikapp och bilarna föll över 50% på 3 år och räntan gick upp.
Plötsligt kostade den nya bilen 400 000kr på 3 år i värdeminskning eller över 10 000kr i månaden.
Hur många ärligt talat vill lägga så mycket på en bil medvetet.

I ditt fall kan man väl säga att du tappade nästan 500k på 3 år. Eller ca 14k i månaden i enbart värdeminskning.
För många heter det då ”aldrig mer Tesla igen”.
Med all rätt.

Du får en bra och pålitlig bil för pengarna idag med en XC60 från 2020/2021 för 300k.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 4383
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av jonasl »

Problemet är ju främst för de som tecknade finansiering för tre år med för högt restvärde och sedan inte har varken råd att lösa finansieringen eller betala av resten mot noll.

Har man redan från start tänkt behålla bilen längre än 3 år så blir kalkylen en helt annan.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
krabbanidag
Teslaägare
Inlägg: 73
Blev medlem: 25 mar 2025 06:18

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av krabbanidag »

jonasl skrev: 30 maj 2025 17:26
Problemet är ju främst för de som tecknade finansiering för tre år med för högt restvärde och sedan inte har varken råd att lösa finansieringen eller betala av resten mot noll.

Har man redan från start tänkt behålla bilen längre än 3 år så blir kalkylen en helt annan.
1/3 av nya bilar omsätts mellan år 3 och 4. Så ser det ut rent generellt. De flesta har ju kört finansiering med Teslas rekommenderade kalkyl dvs handpenning 20% med restvärde ca 51% efter 3 år.

Spelat egentligen ingen roll hur upplägget ser ut. Gör en total cost of ownership (tco) kalkyl.
Så ser man att de flesta betalat 10-20k/månad för att äga sin nya Tesla senaste 3 åren där värdeminskningen utgjort >50% av kalkylen. Olika kostnad beroende på modell såklart (X/S/Y/3) i storleksordning.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 4383
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av jonasl »

Jag hade väntat mig 50% värdeminskning på tre år, allt annat vore bonus. Jag har likaledes räknat med 0% värde efter 10 år och 20 000 mil. Då är bilen betald sen två år.

Men bilar är förbrukningsvaror och man köper inte en dyrare bil än man har råd med, då är man ju korkad. Det är inget man tjänar pengar på att öva.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Electron
Inlägg: 795
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av Electron »

krabbanidag skrev: 30 maj 2025 13:53
manneson skrev: 30 maj 2025 10:36
krabbanidag skrev: 29 maj 2025 23:29
Maw skrev: 29 maj 2025 22:34
Drevet skrev: 29 maj 2025 19:47
KVD eller liknande skulle jag säga. Restvärdet på de Teslor som köptes för 660/680 2022 är väl någonstans 340-350 eller var det innan sänkningen?

Så kvd mfl. borde få in 22or med reservationspris lite över 300’ efter sommaren om jag killgissar friskt. Säljs ju långsmilare för under 300’.
Priset för Model Y låg väl en bra bit över 700k under större delen av 2022 utom möjligtvis för RWD?
Minnet är jättekort för vissa. Är nog få som kommer ihåg Model Y-yran 2021-2022. Faktum är att typ 10 000 st Y plockades ut till snordyra priser just 2021-2022.

Artikel från juni 2022:
IMG_8121.jpeg

Och artikel från jan 2023 efter brutal prisdump:
IMG_8429.jpeg

Det många kanske glömmer är ju att man hade miljöbonus fram till nov-dec 2022, men det är en klen tröst på 70k. En naken Y var ändå 770 laxingar. Skulle man ha lite specs och vinterhjul så norr om 800 laxingar. Ville man ha en Performance så en bra bit över 800.

Hur man än vrider och vänder på det gav folk över 700 efter miljöbonus.

Bilar som idag kanske går för 300-350. Och som trots det är svårsålda.
Värdetappet är runt 50% vilket är fullt normalt.
Även 2021or som nu är 4 år gamla ligger däromkring, vilket alltså är mindre värdetapp än normalt.
50% på 3 år är normalt, ja, men vi har inte 4 år gamla Y i riket. De första kom sept 2021 och är snarare ca 3,5 år gamla.

Det många kanske glömmer är att köpare köper när köpare köper, och gör en bedömning av marknaden där och då. Man kan inte sticka under stol med att 2021-2022, när man tittade på 3 år gamla Teslor (X/S/3 från 2019 fanns att kolla på), så såg man att de höll ca 70-90% av residualvärdet på 3 år.

Många baserade sina bilköp på det.
Blev ett bryskt uppvaknande 2024-2025 när residualvärdet visade sig vara 50% på 3 år.

I takt med att folk insåg det så började man mynta orden ’stor värdeminskning’ och ’Tesla’ i samma mening sen hösten 2023. Dessförinnan beblandades inte begreppen överhuvudtaget.

Resultatet blev haveri för nybilsförsäljning av Tesla. För vem vill bränna 400 000 på 3 år, egentligen?
Tydligen många?
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Drevet
Inlägg: 9
Blev medlem: 27 maj 2025 10:17

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av Drevet »

Maw skrev: 29 maj 2025 22:34
Drevet skrev: 29 maj 2025 19:47
uraza skrev: 29 maj 2025 13:20
Drevet skrev: 29 maj 2025 13:19
uraza skrev: 29 maj 2025 13:15
Jag är sugen på att köpa en begagnad Tesla nu när TCO:n verkar bra. Vad tycker ni är sweet spot just nu för en begagnad bil? Är 350k vettigt pris att betala för en MY22 med runt 5-7000 mil? Eller ska man satsa på en 2023?
350’ låter som överpris utifrån vad vi ser på marknaden. Vänta i några månader till så kommer den stora högen efter sänkningen Tesla gjorde.

Kan inte se annat än runt 330’ är rimligt utifrån hur det ser ut i trådarna. Sen kommer handlare alltid ta mer.
Tack! Var får man tag på dessa bilar för de priserna? Är det typ KVD?
KVD eller liknande skulle jag säga. Restvärdet på de Teslor som köptes för 660/680 2022 är väl någonstans 340-350 eller var det innan sänkningen?

Så kvd mfl. borde få in 22or med reservationspris lite över 300’ efter sommaren om jag killgissar friskt. Säljs ju långsmilare för under 300’.
Priset för Model Y låg väl en bra bit över 700k under större delen av 2022 utom möjligtvis för RWD?
Ja, förlåt, de sänktes ju i slutet av 2022. Vilket betyder att en dumpning av pris borde ske i början av 2026. Blandade ihop!
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4185
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av Maw »

Drevet skrev: 31 maj 2025 07:04
Maw skrev: 29 maj 2025 22:34
Drevet skrev: 29 maj 2025 19:47
uraza skrev: 29 maj 2025 13:20
Drevet skrev: 29 maj 2025 13:19
350’ låter som överpris utifrån vad vi ser på marknaden. Vänta i några månader till så kommer den stora högen efter sänkningen Tesla gjorde.

Kan inte se annat än runt 330’ är rimligt utifrån hur det ser ut i trådarna. Sen kommer handlare alltid ta mer.
Tack! Var får man tag på dessa bilar för de priserna? Är det typ KVD?
KVD eller liknande skulle jag säga. Restvärdet på de Teslor som köptes för 660/680 2022 är väl någonstans 340-350 eller var det innan sänkningen?

Så kvd mfl. borde få in 22or med reservationspris lite över 300’ efter sommaren om jag killgissar friskt. Säljs ju långsmilare för under 300’.
Priset för Model Y låg väl en bra bit över 700k under större delen av 2022 utom möjligtvis för RWD?
Ja, förlåt, de sänktes ju i slutet av 2022. Vilket betyder att en dumpning av pris borde ske i början av 2026. Blandade ihop!
Priset dumpades två veckor in på 2023, efter att de 14 dagarnas öppet köp på bilarna i kvartalsruschen vid årsskiftet 22/23 löpt ut men det stämmer att många av de bilarna borde komma ut i början av 2026 :)
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 2218
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av pejvic »

jonasl skrev: 30 maj 2025 18:34
Jag hade väntat mig 50% värdeminskning på tre år, allt annat vore bonus. Jag har likaledes räknat med 0% värde efter 10 år och 20 000 mil. Då är bilen betald sen två år.

Men bilar är förbrukningsvaror och man köper inte en dyrare bil än man har råd med, då är man ju korkad. Det är inget man tjänar pengar på att öva.
Jag tror de flesta köper dyrare bil än de har råd med.
De 15.000 i månaden en Y kostar skulle trots allt bli 70 miljoner om man istället sparade i en indexfond under 40år.
Få svennebanan har 70 miljoner kontant när de är 65. Men dyr bil ska de köra. Gärna på kredit
Användarvisningsbild
krabbanidag
Teslaägare
Inlägg: 73
Blev medlem: 25 mar 2025 06:18

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av krabbanidag »

pejvic skrev: 31 maj 2025 10:02
jonasl skrev: 30 maj 2025 18:34
Jag hade väntat mig 50% värdeminskning på tre år, allt annat vore bonus. Jag har likaledes räknat med 0% värde efter 10 år och 20 000 mil. Då är bilen betald sen två år.

Men bilar är förbrukningsvaror och man köper inte en dyrare bil än man har råd med, då är man ju korkad. Det är inget man tjänar pengar på att öva.
Jag tror de flesta köper dyrare bil än de har råd med.
De 15.000 i månaden en Y kostar skulle trots allt bli 70 miljoner om man istället sparade i en indexfond under 40år.
Få svennebanan har 70 miljoner kontant när de är 65. Men dyr bil ska de köra. Gärna på kredit
Ja det är en sak att köpa en ny bil för 700k på kredit när man har diverse tillgångar för 5-10 miljoner och hushållsintäkter på 100 netto i månaden. Alternativkostnaden att ”casha” bilen är för stor, då är lån lämpligt. Dessa köpare är naturligtvis förhållandevis få eftersom Tesla sålt så många bilar, det är ofrånkomligt då att en stor skara har lite mer begränsad ekonomi.

Tyvärr är de jag känner i bekantskapen som köper en ny Tesla oftare folk med kanske 1-2 miljoner i diverse tillgångar och 70-90 netto in varje månad. Det är ju egentligen ingen katastrof men ett ganska stabilt sätt att förstöra sin privatekonomi på.

Med det sagt håller jag med Jonas om att man ska räkna på 50% restvärde.
Jag tänker såhär innan jag köper en ny bil.
”Kan jag casha den flera gånger om, och är jag ok med månadskostnaden givet 50% restvärde om 3 år?”

Om svar ja, så kan jag tänka mig köpa.
manneson
Inlägg: 1096
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av manneson »

Strebern skrev: 30 maj 2025 17:13
manneson skrev: 30 maj 2025 10:36
krabbanidag skrev: 29 maj 2025 23:29
Maw skrev: 29 maj 2025 22:34
Drevet skrev: 29 maj 2025 19:47
KVD eller liknande skulle jag säga. Restvärdet på de Teslor som köptes för 660/680 2022 är väl någonstans 340-350 eller var det innan sänkningen?

Så kvd mfl. borde få in 22or med reservationspris lite över 300’ efter sommaren om jag killgissar friskt. Säljs ju långsmilare för under 300’.
Priset för Model Y låg väl en bra bit över 700k under större delen av 2022 utom möjligtvis för RWD?
Minnet är jättekort för vissa. Är nog få som kommer ihåg Model Y-yran 2021-2022. Faktum är att typ 10 000 st Y plockades ut till snordyra priser just 2021-2022.

Artikel från juni 2022:
IMG_8121.jpeg

Och artikel från jan 2023 efter brutal prisdump:
IMG_8429.jpeg

Det många kanske glömmer är ju att man hade miljöbonus fram till nov-dec 2022, men det är en klen tröst på 70k. En naken Y var ändå 770 laxingar. Skulle man ha lite specs och vinterhjul så norr om 800 laxingar. Ville man ha en Performance så en bra bit över 800.

Hur man än vrider och vänder på det gav folk över 700 efter miljöbonus.

Bilar som idag kanske går för 300-350. Och som trots det är svårsålda.
Värdetappet är runt 50% vilket är fullt normalt.
Även 2021or som nu är 4 år gamla ligger däromkring, vilket alltså är mindre värdetapp än normalt.
Jag köpte min bil 2022 mars, sålde i år april, nypris ca 800 000:-, restvärde ca 400 000:-. Fick ca 310 000:- i inbyte. fick betala ca 90 000:- för att bli av med skiten. Så sluta säg att det inte är ett rent ras på teslorna. Hade en touareg innan, och innan det en passat. Fick tillbaka över 100 000:- på båda leasingarna EFTER 2 ÅR!!!!!!! Så tesla har verkligen inte levererat för mitt andrahandsvärde/restvärde/inlösen
Du fick då också 70k i bonus. Glöm inte det då det förändrar kalkylen rejält.
Men rent krasst gjorde du allt man inte ska göra. Dvs du köpte på topp, när det var maximal hype.
Sen dumpade du den dessutom till ett uselt inbytesvärde.
Du kunde garanterat fått mer.

Avgasbilar har ju varit mkt billigare historiskt, går liksom inte jämföra en avgasbil för 3-400k med en elbil för 800k. Den senare har bokstavligen dubbelt så mkt värde att tappa.
Men köper du en ny avgasbil idag så har de höjt priserna rejält på dessa också, dvs du bör få liknande värdetapp. Men marknaden svänger snabbt och ökar oljepriserna så blir det samma för avgasbilar då som det är för elbilar nu. Dvs sval marknad.

Förövrigt ser jag att du har en Zeekr beställd. Det är minst sagt riskabelt om du inte vill tappa ännu mer pengar…
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 4117
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/ove13063

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av Tellus »

pejvic skrev: 31 maj 2025 10:02
jonasl skrev: 30 maj 2025 18:34
Jag hade väntat mig 50% värdeminskning på tre år, allt annat vore bonus. Jag har likaledes räknat med 0% värde efter 10 år och 20 000 mil. Då är bilen betald sen två år.

Men bilar är förbrukningsvaror och man köper inte en dyrare bil än man har råd med, då är man ju korkad. Det är inget man tjänar pengar på att öva.
Jag tror de flesta köper dyrare bil än de har råd med.
De 15.000 i månaden en Y kostar skulle trots allt bli 70 miljoner om man istället sparade i en indexfond under 40år.
Få svennebanan har 70 miljoner kontant när de är 65. Men dyr bil ska de köra. Gärna på kredit
Beror ju lite på vilket liv man vill leva.
Jag ser ingen glädje av att lida 40 år och sen ha massa nollor på kontot som pensionär.
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
SwedishAdvocate
Inlägg: 7330
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av SwedishAdvocate »

krabbanidag skrev: 30 maj 2025 15:22
manneson skrev: 30 maj 2025 15:11
Årsmodellen är 4 år gammal. Det är det som räknas.

Det är ju inget unikt för Tesla. Övriga har fallit lika mkt eller tom mer. I rena kronor har du tappat mkt mer om du köpt en elbil från tex Mercedes, Audi eller BMW.
Notera ordvalet elbil. Vilket också förklarar varför elbilar är iskalla.

Hybrider och bilar med förbränningsmotor är mer populära och håller värdet bättre. Då vänder sig kunder till dessa också.

För köpare står det mellan bil och bil, inte mellan elbil och elbil.
Hur mycket av det här baseras på nuvarande regerings politik när det gäller växthusgasutsläpp?…

Hur länge kommer den politiken bestå?…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12624
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av Fredrik j »

manneson skrev: 30 maj 2025 10:36
krabbanidag skrev: 29 maj 2025 23:29
Maw skrev: 29 maj 2025 22:34
Drevet skrev: 29 maj 2025 19:47
uraza skrev: 29 maj 2025 13:20


Tack! Var får man tag på dessa bilar för de priserna? Är det typ KVD?
KVD eller liknande skulle jag säga. Restvärdet på de Teslor som köptes för 660/680 2022 är väl någonstans 340-350 eller var det innan sänkningen?

Så kvd mfl. borde få in 22or med reservationspris lite över 300’ efter sommaren om jag killgissar friskt. Säljs ju långsmilare för under 300’.
Priset för Model Y låg väl en bra bit över 700k under större delen av 2022 utom möjligtvis för RWD?
Minnet är jättekort för vissa. Är nog få som kommer ihåg Model Y-yran 2021-2022. Faktum är att typ 10 000 st Y plockades ut till snordyra priser just 2021-2022.

Artikel från juni 2022:
IMG_8121.jpeg

Och artikel från jan 2023 efter brutal prisdump:
IMG_8429.jpeg

Det många kanske glömmer är ju att man hade miljöbonus fram till nov-dec 2022, men det är en klen tröst på 70k. En naken Y var ändå 770 laxingar. Skulle man ha lite specs och vinterhjul så norr om 800 laxingar. Ville man ha en Performance så en bra bit över 800.

Hur man än vrider och vänder på det gav folk över 700 efter miljöbonus.

Bilar som idag kanske går för 300-350. Och som trots det är svårsålda.
Värdetappet är runt 50% vilket är fullt normalt.
Även 2021or som nu är 4 år gamla ligger däromkring, vilket alltså är mindre värdetapp än normalt.
Sen 2021 har vi ju haft en ovanligt hög inflation som få tidigare upplevt, iallafall i vuxen ålder. 800 000kr 2021 motsvarar 971 000kr idag.
Många glömmer det när man använder räknemodeller från tidigare.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 2218
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av pejvic »

Tellus skrev: 31 maj 2025 14:05
pejvic skrev: 31 maj 2025 10:02
jonasl skrev: 30 maj 2025 18:34
Jag hade väntat mig 50% värdeminskning på tre år, allt annat vore bonus. Jag har likaledes räknat med 0% värde efter 10 år och 20 000 mil. Då är bilen betald sen två år.

Men bilar är förbrukningsvaror och man köper inte en dyrare bil än man har råd med, då är man ju korkad. Det är inget man tjänar pengar på att öva.
Jag tror de flesta köper dyrare bil än de har råd med.
De 15.000 i månaden en Y kostar skulle trots allt bli 70 miljoner om man istället sparade i en indexfond under 40år.
Få svennebanan har 70 miljoner kontant när de är 65. Men dyr bil ska de köra. Gärna på kredit
Beror ju lite på vilket liv man vill leva.
Jag ser ingen glädje av att lida 40 år och sen ha massa nollor på kontot som pensionär.
helt rätt tänkt. Tyvärr ser man dock för många som arbetar under slaveriliknande förhållanden.
Jag anser likt dig att man bör ha noll på kontot (helst) när man dör.
Lite grejer kan man lämna som arv men helst skall likvida medel ligga på noll. Få som lyckas med det konststycket.

De flesta jag känner sitter dock fast i arbete nästan helt utan möjlighet att ta ledigt.
Det är värst och Särskilt i kombo med en högt belånad villa och en finansierad Tesla på uppfarten.

Sjukaste är att många betalar statlig skatt, ej får ledigt samt har finans på det mesta det äger.
Det blir precis helt fel

Så ungefär hur man kan föreställa sig är bäst att leva är väl typ:
1. Frihet (i tid)
2. Ekonomisk frihet

(om man nu tar för givet att man lever i ett välfärdssamhälle)
manneson
Inlägg: 1096
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av manneson »

Många gillar ju att ha sina rutiner.
Oavsett vad man har vill man dock ofta ha något annat.
Hursomhelst, hade lite tankar på en beggad Y men när jag såg att den verkar ha minst lika mkt rostproblem som 3an tappade jag intresserat.
Användarvisningsbild
ANLI
Teslaägare
Inlägg: 178
Blev medlem: 06 feb 2022 18:02

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av ANLI »

Fick erbjudande skickat hem om att värdera Teslan för inbyte hos Volvo.
Nypriset var 512 000 kr efter bonus och nu efter 3 år och 6000 mil värderad till 230 000 kr.
Restvärde 45%. Värdeminskning 47 kr / mil.

(Carla begär 322 900 för en ett år nyare och drygt 2000 färre mil)
M3 RWD -22
Användarvisningsbild
krabbanidag
Teslaägare
Inlägg: 73
Blev medlem: 25 mar 2025 06:18

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av krabbanidag »

ANLI skrev: 01 jun 2025 10:58
Fick erbjudande skickat hem om att värdera Teslan för inbyte hos Volvo.
Nypriset var 512 000 kr efter bonus och nu efter 3 år och 6000 mil värderad till 230 000 kr.
Restvärde 45%. Värdeminskning 47 kr / mil.

(Carla begär 322 900 för en ett år nyare och drygt 2000 färre mil)
Rimlig värdering, bilhandlaren ska ju ha sin marginal på 10-15% också. Ska man också faktorera in försäkringskostnad, el och kapital-/alternativkostnad för bilen så har den nog kostat typ 70kr milen. Och eftersom du kört strax under 6 mil/dag under ägandetiden har den då kostat 400kr/dag under ägandetiden.

Och det är ändå en ”basic” Tesla med 500k nypris. Ska man ha en för 700k eller tom för över 1 mille så snackar vi säkert 600-1000kr per dag under första 3 åren.
Senast redigerad av krabbanidag, redigerad totalt 1 gånger.
manneson
Inlägg: 1096
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av manneson »

ANLI skrev: 01 jun 2025 10:58
Fick erbjudande skickat hem om att värdera Teslan för inbyte hos Volvo.
Nypriset var 512 000 kr efter bonus och nu efter 3 år och 6000 mil värderad till 230 000 kr.
Restvärde 45%. Värdeminskning 47 kr / mil.

(Carla begär 322 900 för en ett år nyare och drygt 2000 färre mil)
Säljer du privat får du nog iaf 55%.
Användarvisningsbild
krabbanidag
Teslaägare
Inlägg: 73
Blev medlem: 25 mar 2025 06:18

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av krabbanidag »

manneson skrev: 01 jun 2025 11:11
ANLI skrev: 01 jun 2025 10:58
Fick erbjudande skickat hem om att värdera Teslan för inbyte hos Volvo.
Nypriset var 512 000 kr efter bonus och nu efter 3 år och 6000 mil värderad till 230 000 kr.
Restvärde 45%. Värdeminskning 47 kr / mil.

(Carla begär 322 900 för en ett år nyare och drygt 2000 färre mil)
Säljer du privat får du nog iaf 55%.
Det skulle jag inte tro på en sekund. Eftersom hans bil är 3 år gammal med 6k mil så bör det vara en 2022a. Tror inte Y RWD levererades då. Och i och med att han gav 512k så låter det som att han har en Model 3 (stämmer bra överens med priset 512k och att den är 3 år gammal)

Om vi kikar på 2022or med 6k mil så har handlare ut dem för 269-289.

För att han ska få ut 55% residualvärde givet det han angivit så ska han alltså ha 282 000kr för bilen. Ser det som en omöjlighet.
Du får ju i princip en bättre bil Y LR 2021-2022 med liknande miltal för samma peng eller max 10% mer än 282K idag.
Skriv svar