Halloj experter,
Är ute på utflykter i vårt avlånga land med MY och kom fram till destination med 7% soc.
Finns destinationsladdare men orkade inte fippla och barnen var sugna på glass.
Så det fick mig att fundera om låg soc under natten är ”dåligt”?
Till mitt försvar så ska vi till ett ställe imorgon som erbjuder laddare så tänkte inte att det är så viktigt om jag laddar under natten eller under dagen imorgon. Kommer dit med ungefär 4%.
Parkera över natt med låg soc
Moderator: Redaktion
- T4s
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/tobias894955
Re: Parkera över natt med låg soc
Njut av familjelivet. Men ge dig inte ut på någon bilresa. Batteriet klarar sig säkert.
Om inte cellerna är obalanserade så är det ingen fara. Men annars kan ju rätt många % försvinna över en natt och plötsligt har du kanske inte nog för att ta dig till en laddare.
Batteriet i sig är inte alls känsligt för låg SOC.T4s skrev: ↑01 jun 2025 15:45Halloj experter,
Är ute på utflykter i vårt avlånga land med MY och kom fram till destination med 7% soc.
Finns destinationsladdare men orkade inte fippla och barnen var sugna på glass.
Så det fick mig att fundera om låg soc under natten är ”dåligt”?
Till mitt försvar så ska vi till ett ställe imorgon som erbjuder laddare så tänkte inte att det är så viktigt om jag laddar under natten eller under dagen imorgon. Kommer dit med ungefär 4%.
4% är helt ofarligt, det är inom garanterad ram för att bilen inte ska bli tom förutsatt att det inte är en gammal S.
Har bilen stått en timme efter lång körning och visar 1% eller mer är det lugnt.
0% skulle kunna vara ett problem eftersom man inte vet vilken SOC batteriet verkligen har.
Bilen visar inte minus utan stannar kvar på noll även om batteriet går ned på buffern.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- T4s
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/tobias894955
Tack för svaren! Bilen hade fortfarande 7% när resan fortsatte idag och vi kom fram med stabila 3%