Laddare till 3fasuttag

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

deeler

Laddare till 3fasuttag

Inlägg av deeler »

Hej,
Har just beställt en model y juniper LR AWD stealth grå för lev juni. Aldrig kört elbil tidigare.😃
Har trefasuttag säkrat med16A i garaget hemma och på stugan, så tänker köpa laddare för inkoppling i bef uttag.

Tips på bra laddare mottages tacksamt… 🙂
MrEarp

Re: Laddare till 3fasuttag

Inlägg av MrEarp »

Grattis till ditt nya köp.
Köpte denna och mycket nöjd fungerar som den ska.
Jag kör den på 13A, du kan enkelt växla mellan 8,10,13,16A

https://amzn.eu/d/c0UMlcP
deeler

Inlägg av deeler »

Tackar… 🙏
Vettigt pris och bra med 230uttag också, tack för tips… Hur lång tid tar laddningen med 13A?
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Kör själv med en sån och är väldigt nöjd.
https://www.evsolution.se/produkt/go-e- ... e-p1-rj12/
Finns även utan Pulse.
https://www.evsolution.se/produkt/go-e- ... fas-uttag/
MrEarp

Inlägg av MrEarp »

13A ger ca 8,7kW så 8h blir ca 70kWh.
Användarvisningsbild
lawgiver
Teslaägare
Referralkod: ts.la/erik69077

Inlägg av lawgiver »

Är det så att du har 16A även i huvudsäkringen så kan jag rekommendera en sån här:

https://www.evsolution.se/produkt/ladds ... lansering/
eller med Wifi
https://www.evsolution.se/produkt/ladds ... lansering/

läs mer här: https://accelev.vtech.pl/accelev-charge ... lev-three/

...betydligt dyrare än alternativen ovan, men gör det möjligt att ladda så fort som möjligt utan att dra huvudsäkringen eller behöva manuellt ställa om laddströmmen i tid och otid. Med Wifi-versionen finns mobilapp för styrning och monitorering.
S90D Facelift, NextGen-baksäte, Fri SuC
Erxon
elbilist

Inlägg av Erxon »

Om man har tillgång till 3-fas uttag och inte vill skaffa "riktig" laddbox så tycker jag denna är smidig, en Go-e
https://tibber.com/se/store/produkt/go-e-gemini-flex
Man använder bilens Typ2-Typ2 sladd till den

Jag var i behov av något att kunna ladda bilen när jag åkte till våra verkstäder och 3-fas uttag har de så man kunde ladda upp bilen, den jag har klara 22 kWh men skulle jag köpa en idag så skulle 11 kWh räcka långt. Då hade jag en Leaf med bara 1-fas så för att få in lite mer behövde man 22 kWh.

Såg nu att den nyare modellen är kompatibel med Tibber, ifall man har de som elleverantör

Har även sett denna typ av laddkabel https://evconnect.se/collections/alla-l ... 16a-11kw-1
Då är allt integrerat, båda alternativen fungerar.
Men till min Go-e har jag väggfäste så sätter man den där blir det nästan som en laddbox, tyvärr kanske mer stöldbegärlig
deeler

Inlägg av deeler »

Yes 16A huvudsäkring både hemma och stugan samt 16A snabb säkringar i elcentralen för 3fas uttaget.

Tack för tips… 🙏
Användarvisningsbild
fnurra
Teslaägare

Inlägg av fnurra »

Finns även Metrons portabla laddbox som ser väldigt smidig ut med möjlighet till lastbalansering också
https://evconnect.se/products/podee-typ ... 2300990535

Har själv detta Tesla ladda alltid paket:
https://evconnect.se/products/tesla-lad ... s=e&_v=1.0
med alla möjliga adaptrar också och inbyggd Teslaknapp och praktisk väska. Teslaknappen är väldigt praktisk för att öppna o stänga laddluckan och lossa kabeln från laddporten då man laddat klart (behöver inte använda telefonen eller skärmen för detta).Smal och smidig kabel (även Metron) också jämfört med den som följer med bilen. Går också lätt att växla mellan 8,10,13,16A.
Model S 2023 MSM/svart
Användarvisningsbild
airdrive
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin185079

Inlägg av airdrive »

Jag kör med den här sedan många år.

https://www.nrgkick.com/en/nrgkick-charging-unit-pure/

Edit: vet inte om jag har ju pure för min burk är några år. Men den fixar 22KW, har blåtand och wifi. Och kan koppla upp sig mot molnet för uppdatering av mjukvara. Dvs bättre produkt nu än när jag köpte den.

Inte gratis men den har om såväl wifi som BT och gör snygga rapporter.

En fördel är att man i appen kan styra hur mycket den ska kräma på laddningen och när. Dvs du kan skapa ett schema anpassat hänsyn effektavgiften, elpris etc.

Man kan även manuellt i appen ställa om till enfas/trefas och styra laddström ner till en decimal om man så vill.

Priset inte motiverat men det är en bra pryl som man kan köpa upp till 22Kw.
M3 LR 2023
Användarvisningsbild
fnurra
Teslaägare

Inlägg av fnurra »

Har man Tesla som op kan man ju oftast ändå inte ladda med mer än 11kw AC åtminstone med model 3/Y och nyaste model S. Det är väl bara äldsta model S med dubbla ombordladdare som klarar 22kw och nästa generation model S 16kw. Op har väl också 16A huvudsäkring så han kan inte ladda med mer än 11kw ändå. Skaffade också laddbox som klarar 22kw men har nu insett att 11kw räcker väl.
Model S 2023 MSM/svart
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

fnurra skrev: 01 jun 2025 11:15
Har man Tesla som op kan man ju oftast ändå inte ladda med mer än 11kw AC åtminstone med model 3/Y och nyaste model S. Det är väl bara äldsta model S med dubbla ombordladdare som klarar 22kw och nästa generation model S 16kw. Op har väl också 16A huvudsäkring så han kan inte ladda med mer än 11kw ändå. Skaffade också laddbox som klarar 22kw men har nu insett att 11kw räcker väl.
De börjar komma en del andra bilar nu som klarar 22 kw så vill vara framtida säkrad och flexibel så kanske 22 kw är bra.

Men ja personligen känner jag nog 11kw kommer räcka till när man är hemma.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
manneson

Inlägg av manneson »

De flesta klarar sig nog med UMC, dvs knappt 2kw.
Det räcker ju för ca 10 mils räckvidd på en natt. I snitt kör de flesta inte ens hälften så mkt.
Själv har jag 3,7kw och det har aldrig varit "för lite".
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av repulsiv »

Jag kör en kinesisk trefasladdare som klarar 11kW, ansluten med vanlig CEE 16A röd trefaskontakt som jag har utanför garaget.

Kostade typ 1500:- från kina.

Den har ingen möjlighet till uppkoppling men man kan begränsa strömmen och sätta tider i själva laddaren.

Har man tesla är dock sånt ganska onödigt då bilen gör det bättre själv.

Den kan heller inte lastbalansera men jag har spärrat den på 3x6A = ca 4kW, vilket inte drar några säkringar och räcker för att ladda över natten, jag testade på 3x16A = 11kW och det funkade också men då riskerar man ju att dra huvudsäkringar om nåt annat i huset drar igång, typ varmvattenberedare eller ugn, specielt på vintern. (jag har 3x20A på kåken)

..Jag har f.ö en identisk laddare som den jag har till salu, i princip oanvänd, eftersom jag först köpte en med för kort (4m) kabel, det funkade ju med en längre trefaskabel men då blev laddaren liggandes på marken, så jag köpte en till med 7m laddkabel.
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

manneson skrev: 01 jun 2025 13:57
De flesta klarar sig nog med UMC, dvs knappt 2kw.
Det räcker ju för ca 10 mils räckvidd på en natt. I snitt kör de flesta inte ens hälften så mkt.
Själv har jag 3,7kw och det har aldrig varit "för lite".
Med de pendlande timpriser vi har i södra Sverige så vill man kunna köra på lite mer än 2 kW så man kan ladda ner de är billigt men jag håller med om att man måste inte ha super hög effekt egentligen.

På vintern värmer ju en del bilar dessutom batteriet och då vill man köra på med lite mer effekt.

Ett annat scenario är bilar med runt 100 kwh batteri, då kan de ju vara trevligt att kunna ladda upp de under natten med sin laddare hemma med 2 kW så tar de ju lite för lång tid (ca 2 dygn) kan jag tycka.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Jag körde med 10A enfasladdning via shuko i nästan ett år innan vi fick till laddboxinstallation i föreningen. Det funkar men man får ju plugga in alltid och det krävs lite mera planering. Svårare att köra "låg-SuC-strategi" också, nu kör jag alltid 55% max och laddar till 100% sista timmarna om jag ska på lång resa.

Tidigare var nog inte effektvakt lika noga men nu med effektavgifterna vill man kunna begränsa lite mera dynamiskt. Är man lite pysslig och har en effektmätare går det ju att automatisera själv via Home Assistant med även om boxen är dum.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
airdrive
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin185079

Inlägg av airdrive »

Håller helt med om att för dom allra flesta av oss räcker ju ca 2-3kw för 90% av året.

Och 11kw mer än tillräckligt. För låg SOC strategi håller jag också med om att 11 gör det lättare.

Sällan det kommer att vara motiverat för en standard privatbilist att ha mer än 11kw, särskilt i skenet av effektavgiften etc. Möjligen då bara när nät-ägaren kör med noll i effektavgift under delar av dygnet. Men även då räcker 11 bra….
M3 LR 2023
deeler

Inlägg av deeler »

Köpte en Go-e Gemini Flex 2.0 11kW och ett Go-e adapterset till :)
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av repulsiv »

airdrive skrev: 02 jun 2025 09:28
Håller helt med om att för dom allra flesta av oss räcker ju ca 2-3kw för 90% av året.
Mja, kanske för dom flesta, men jag har 10mil ToR, på vintern när bilen drar mer och laddar sämre, och dessutom käkar en massa energi för värmning så hann inte alltid bilen laddas på en hel natt med 230-laddaren, det kunde vara så att det sjönk för varje veckodag, inte kul. Än värre om man gjorde nåt efter jobbet som adderade 5-10 mil eller så.
Och 11kw mer än tillräckligt. För låg SOC strategi håller jag också med om att 11 gör det lättare.

Sällan det kommer att vara motiverat för en standard privatbilist att ha mer än 11kw, särskilt i skenet av effektavgiften etc. Möjligen då bara när nät-ägaren kör med noll i effektavgift under delar av dygnet. Men även då räcker 11 bra….
Jo, det håller jag med om.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

I föreningen har vi 10 bilar som delar på 22kW (inkl egenförbrukning för belysning tvättstuga, cirkulationspumpar etc) och det funkar helt problemfritt. Men då delar vi på effektavgiften så man kan ladda full fart om man vill utan att rocka på det.

Än så länge har det aldrig hänt att någon inte hinner ladda tillräckligt.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Skriv svar