Har just beställt en model y juniper LR AWD stealth grå för lev juni. Aldrig kört elbil tidigare.
Har trefasuttag säkrat med16A i garaget hemma och på stugan, så tänker köpa laddare för inkoppling i bef uttag.
Tips på bra laddare mottages tacksamt…
Moderator: Redaktion
De börjar komma en del andra bilar nu som klarar 22 kw så vill vara framtida säkrad och flexibel så kanske 22 kw är bra.fnurra skrev: ↑01 jun 2025 11:15Har man Tesla som op kan man ju oftast ändå inte ladda med mer än 11kw AC åtminstone med model 3/Y och nyaste model S. Det är väl bara äldsta model S med dubbla ombordladdare som klarar 22kw och nästa generation model S 16kw. Op har väl också 16A huvudsäkring så han kan inte ladda med mer än 11kw ändå. Skaffade också laddbox som klarar 22kw men har nu insett att 11kw räcker väl.
Med de pendlande timpriser vi har i södra Sverige så vill man kunna köra på lite mer än 2 kW så man kan ladda ner de är billigt men jag håller med om att man måste inte ha super hög effekt egentligen.
Mja, kanske för dom flesta, men jag har 10mil ToR, på vintern när bilen drar mer och laddar sämre, och dessutom käkar en massa energi för värmning så hann inte alltid bilen laddas på en hel natt med 230-laddaren, det kunde vara så att det sjönk för varje veckodag, inte kul. Än värre om man gjorde nåt efter jobbet som adderade 5-10 mil eller så.
Jo, det håller jag med om.Och 11kw mer än tillräckligt. För låg SOC strategi håller jag också med om att 11 gör det lättare.
Sällan det kommer att vara motiverat för en standard privatbilist att ha mer än 11kw, särskilt i skenet av effektavgiften etc. Möjligen då bara när nät-ägaren kör med noll i effektavgift under delar av dygnet. Men även då räcker 11 bra….