Optimal hastighet för att komma fram snabbast?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
RareEarth
Teslaägare

Re: Optimal hastighet för att komma fram snabbast?

Inlägg av RareEarth »

AAKEE skrev: 27 maj 2025 14:07
RareEarth skrev: 27 maj 2025 09:10
Avviker då, jag tycker det tar lite för mycket tid att vänta på laddning på långresor. Långt ifrån att det är ett stort problem men det är en sämre upplevelse än med fossilbil. Laddstationer är oftast motbjudande platser där man vill tillbringa så lite tid som möjligt. Maten som erbjuds vill man sällan äta och jag föredrar att ha med egen mat som antingen äts medan jag kör eller på en naturskön rastplats. Att sitta i bilen och vänta är helt meningslöst, det är tid jag hellre spenderar på vägen för att komma fram snabbare.
Jag har aldrig upplevt samma sak.
9 ggr av 10 har bilen vart redo före mig eller jag + familj. Någon enstaka gång har jag fått vänta.

Matfrågan håller jag med om, men på något sätt blur det förståeligt att snabbladdare hamnar längs väg-haken.

Hade en hemresa i februari med 9 min laddning i Mora där jag faktisk köade 1 minut på laddplats, så 10 min ren väntan. Hade jag haft en förbränningsbil hade jag antagligen spenderat 5min på macken för att tanka.

Efterföljande laddning, var drygt 20 minuter i Ljusdal, det var ren väntan.

Resterande laddningar på denna resa timade toabesök, kaffeinköp och ngn matbit laddningen rätt okey.
Så "aldrig", förutom:

1 gång av 10
1 gång i Mora
1 gång i Ljusdal
:D
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Mer ”aldrig” än ”alltid” iaf.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Jag håller helt med om att mat o dyl inte är särskilt rolig på dom flesta laddstopp, men jag tycker inte det är någon större skillnad mot när jag körde fossilbil, även då blev det rätt många gånger att man passade på att äta på sunkiga vägkrogar när man ändå behövde tanka och/eller gå på toaletten.

Det vore självklart roligare om man alltid kunde äta på pittoreska restauranger i naturskön miljö i som ändå ligger i omedelbar närhet av motorvägen, men ärligt talat, hur många gånger händer det i praktiken när man är på långresa?

Jag tror att jag för mina (många och långa) resor kan räkna dessa tillfällen på ena handens tummar, då har vi iofs alltid prioriterat slutmålet före etappmål på långresor, men så tror jag kanske dom flesta resonerar.

Med det sagt, självklart vore det mycket trevligare om det fanns fler och bättre alternativ i omedelbar närhet till laddning, men fenomenet med att mer eller mindre motvilligt äta flottig snabbmat på vägkrogar kan jag inte se vara något unikt för elbilar.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Skyltspurtaren
Teslaägare
Referralkod: ts.la/thomas36594

Inlägg av Skyltspurtaren »

Efter att jag började köra elbil hände det! Långresan inleds med ett bokat lunchbord på Toftaholm. Det är en okej vägkrog vid en laddare, tycker jag!
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Skyltspurtaren skrev: 28 maj 2025 14:18
Efter att jag började köra elbil hände det! Långresan inleds med ett bokat lunchbord på Toftaholm. Det är en okej vägkrog vid en laddare, tycker jag!
Mycket trevligt ställe om man är där vid rätt tidpunkt och med rätt sällskap (eller ensam).

God mat, mycket trevliga omgivningar för hundpromenaden, trevlig badplats etc.

Sen kväll med hungriga ungar när restaurangen är stängd? Inte riktigt lika bra… ;)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

RareEarth skrev: 28 maj 2025 12:08
AAKEE skrev: 27 maj 2025 14:07
RareEarth skrev: 27 maj 2025 09:10
Avviker då, jag tycker det tar lite för mycket tid att vänta på laddning på långresor. Långt ifrån att det är ett stort problem men det är en sämre upplevelse än med fossilbil. Laddstationer är oftast motbjudande platser där man vill tillbringa så lite tid som möjligt. Maten som erbjuds vill man sällan äta och jag föredrar att ha med egen mat som antingen äts medan jag kör eller på en naturskön rastplats. Att sitta i bilen och vänta är helt meningslöst, det är tid jag hellre spenderar på vägen för att komma fram snabbare.
Jag har aldrig upplevt samma sak.
9 ggr av 10 har bilen vart redo före mig eller jag + familj. Någon enstaka gång har jag fått vänta.

Matfrågan håller jag med om, men på något sätt blur det förståeligt att snabbladdare hamnar längs väg-haken.

Hade en hemresa i februari med 9 min laddning i Mora där jag faktisk köade 1 minut på laddplats, så 10 min ren väntan. Hade jag haft en förbränningsbil hade jag antagligen spenderat 5min på macken för att tanka.

Efterföljande laddning, var drygt 20 minuter i Ljusdal, det var ren väntan.

Resterande laddningar på denna resa timade toabesök, kaffeinköp och ngn matbit laddningen rätt okey.
Så "aldrig", förutom:

1 gång av 10
1 gång i Mora
1 gång i Ljusdal
:D
Jag räknade inte alla upp de andra 110 gångerna på snabbladdare :-)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Toftaholm är superfint och väl värt den lilla omvägen imo.

Men jämför man beläggningen där med beläggningen på valfritt Donken, BK eller Max längs tex E4an så är det rätt uppenbart att de allra flesta väljer snabbmat på resan. Reser vi med barn, vilket vi oftast gör, så gör vi oftast samma val...

Att laddtid skulle vara ett problem med en modern elbil är imo rent trams. Kör man Autobahn i 200 knyck så kan jag förstå att man tycker pauserna blir för täta men inte annars.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Legato skrev: 28 maj 2025 23:14

Men jämför man beläggningen där med beläggningen på valfritt Donken, BK eller Max längs tex E4an så är det rätt uppenbart att de allra flesta väljer snabbmat på resan. Reser vi med barn, vilket vi oftast gör, så gör vi oftast samma val...

Att laddtid skulle vara ett problem med en modern elbil är imo rent trams. Kör man Autobahn i 200 knyck så kan jag förstå att man tycker pauserna blir för täta men inte annars.
Kör man en avgasbil 240km/h blir det inte många färre stopp än med en elbil. Körde min Opel Vectra runt 200km/h i Kassel backen och då drog bilen 2l/mil.
Sedan tror jag inte att man ofta (om någonsin) kan nå 180km/h snitt genom Tyskland. Trafiken och vägarbeten i staulandet äter upp snittet väldigt effektivt :) .
Användarvisningsbild
krabbanidag
Teslaägare

Inlägg av krabbanidag »

nek0 skrev: 30 maj 2025 23:00
Legato skrev: 28 maj 2025 23:14

Kör man en avgasbil 240km/h blir det inte många färre stopp än med en elbil. Körde min Opel Vectra runt 200km/h i Kassel backen och då drog bilen 2l/mil.
Sedan tror jag inte att man ofta (om någonsin) kan nå 180km/h snitt genom Tyskland. Trafiken och vägarbeten i staulandet äter upp snittet väldigt effektivt :) .
Skillnaden är att mina stopp i Tyskland blir 1x/timme medan min polare i RS6an stannar upp varje 90 min. Hans stopp är 5-10 min max, mina 30 min.
manneson

Inlägg av manneson »

För "svenssons" som kör dagtid med familj är laddstop sällan problem.
Men kör man själv på natten, har mkt "moms" och det dessutom regnar eller är motvind så suger det med elbil. Inte kul att tvingas stanna när man bara vill bomba på och komma fram ASAP.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

manneson skrev: 01 jun 2025 16:14
Men kör man själv på natten, har mkt "moms" och det dessutom regnar eller är motvind så suger det med elbil. Inte kul att tvingas stanna när man bara vill bomba på och komma fram ASAP.
Jag är inte helt säker på att jag håller med, men det beror kanske lite på.

Hade en sån momsresa i regn/slask i februari.
En laddning var 20min, övriga ~ 15 min ungefär varannan timme och då hinner man precis gå på toa och köpa kaffe. Mat, även snabbmat tar mer tid.

Laddar man fullt före avfärd och laddar en gång med ätning eller fika kommer man gode långt på det. Det är väl mest vi Norrlänningar som kör långt i ett sträck när man ska till S Sve?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
manneson

Inlägg av manneson »

AAKEE skrev: 01 jun 2025 18:13
manneson skrev: 01 jun 2025 16:14
Jag är inte helt säker på att jag håller med, men det beror kanske lite på.

Hade en sån momsresa i regn/slask i februari.
En laddning var 20min, övriga ~ 15 min ungefär varannan timme och då hinner man precis gå på toa och köpa kaffe. Mat, även snabbmat tar mer tid.

Laddar man fullt före avfärd och laddar en gång med ätning eller fika kommer man gode långt på det. Det är väl mest vi Norrlänningar som kör långt i ett sträck när man ska till S Sve?
När jag kör långt på natten är det stängt överallt, så ingen idé att överhuvudtaget tänka på att stanna för mat.
Motorvägarna är tomma och man kan relativt riskfritt cruisa i 160+. Bara beta av milen snabbast möjligt.
Användarvisningsbild
krabbanidag
Teslaägare

Inlägg av krabbanidag »

Ofta blir det väl mest bara prat kring vilken förbrukning och snittfart man faktiskt håller. Men råkade faktiskt hitta en gammal video från ett par år sen när jag körde en förhållandevis lugn kväll i Tyskland. Ja det var en hel del bilar i vägen men tycker jag låg i 180-190 större delen av tiden.

Första bilden är ju 69 km kvar till avfart enl gps, och klockslag 21:41.

Efterföljande bild 13 km kvar och klockslag 22:01.

Så tolkar det som 56 km på 20 min eller snittfart på 168 km/h. Ja folk har ok trafikvett i Tyskland men fortfarande alltför många som bara slänger sig ut i vänster fil och stoppar upp trafiken. Så även om man känner att man kör 180-190 blir ju snittfarten i praktiken då 170 snarare.

Men förbrukningen var faktiskt bra. Från 34% till 10% på 56 km i snittfart ~170. Dvs knappt 1/4 av batterikapaciteten på 56 km. Räckvidd med 100% borde väl bli 220-235km.

Vid aktuellt tillfälle vill jag minnas att jag kom fram till suc med 3%. Brukar ha som sport att alltid sikta på 1-5% för optimal laddfart.
22.01, 10%, 13km kvar till destination
22.01, 10%, 13km kvar till destination
21.41, 34%, 69 km kvar till destination
21.41, 34%, 69 km kvar till destination
Skriv svar