Det här har väl funnits i bilar så länge som man har haft stolsminne på förarstolen. Jag vet att det fanns på t.ex. Volvo V70 att stolarna och speglar ställde in sig beroende på vilken nyckel man tog. Så har väl funnits hos Volvo sen 2008 åtminstone.MangeT skrev: ↑02 jun 2025 14:38Jag skulle vilja lägga till någonting som jag hittills endast hittat hos Tesla men jag tror nog kommit till en del andra märken men som är väldigt användbart för oss då vi är 4st i familjen som delar på bilen och det är profilerna kopplade till telefonen vilket gör att säten, spotifykonto, backspeglar ja allt ställs in automatiskt efter din profil när du öppnar dörren med handtaget. Behöver inte ens trycka på någon knapp eller skärmen. Det är en riktigt trevlig "feature" som jag verkligen kommer sakna vid byte till annat märke.
Features om bara Tesla har
Moderator: Redaktion
Re: Features om bara Tesla har
Det är ju det där med att varje användare kan låsa upp med mobilen som blir lite svårt på en V70….Huxx skrev: ↑02 jun 2025 16:11Det här har väl funnits i bilar så länge som man har haft stolsminne på förarstolen. Jag vet att det fanns på t.ex. Volvo V70 att stolarna och speglar ställde in sig beroende på vilken nyckel man tog. Så har väl funnits hos Volvo sen 2008 åtminstone.MangeT skrev: ↑02 jun 2025 14:38Jag skulle vilja lägga till någonting som jag hittills endast hittat hos Tesla men jag tror nog kommit till en del andra märken men som är väldigt användbart för oss då vi är 4st i familjen som delar på bilen och det är profilerna kopplade till telefonen vilket gör att säten, spotifykonto, backspeglar ja allt ställs in automatiskt efter din profil när du öppnar dörren med handtaget. Behöver inte ens trycka på någon knapp eller skärmen. Det är en riktigt trevlig "feature" som jag verkligen kommer sakna vid byte till annat märke.
Jag tror inte V70 ställde in ratten till profilen heller.Fredrik j skrev: ↑02 jun 2025 17:23Det är ju det där med att varje användare kan låsa upp med mobilen som blir lite svårt på en V70….Huxx skrev: ↑02 jun 2025 16:11Det här har väl funnits i bilar så länge som man har haft stolsminne på förarstolen. Jag vet att det fanns på t.ex. Volvo V70 att stolarna och speglar ställde in sig beroende på vilken nyckel man tog. Så har väl funnits hos Volvo sen 2008 åtminstone.MangeT skrev: ↑02 jun 2025 14:38Jag skulle vilja lägga till någonting som jag hittills endast hittat hos Tesla men jag tror nog kommit till en del andra märken men som är väldigt användbart för oss då vi är 4st i familjen som delar på bilen och det är profilerna kopplade till telefonen vilket gör att säten, spotifykonto, backspeglar ja allt ställs in automatiskt efter din profil när du öppnar dörren med handtaget. Behöver inte ens trycka på någon knapp eller skärmen. Det är en riktigt trevlig "feature" som jag verkligen kommer sakna vid byte till annat märke.
Model Y LR AWD -24
Nej, troligtvis inte. Precis som att Teslor inte ställer in HUD:enmussla skrev: ↑02 jun 2025 18:23Jag tror inte V70 ställde in ratten till profilen heller.Fredrik j skrev: ↑02 jun 2025 17:23Det är ju det där med att varje användare kan låsa upp med mobilen som blir lite svårt på en V70….Huxx skrev: ↑02 jun 2025 16:11Det här har väl funnits i bilar så länge som man har haft stolsminne på förarstolen. Jag vet att det fanns på t.ex. Volvo V70 att stolarna och speglar ställde in sig beroende på vilken nyckel man tog. Så har väl funnits hos Volvo sen 2008 åtminstone.MangeT skrev: ↑02 jun 2025 14:38Jag skulle vilja lägga till någonting som jag hittills endast hittat hos Tesla men jag tror nog kommit till en del andra märken men som är väldigt användbart för oss då vi är 4st i familjen som delar på bilen och det är profilerna kopplade till telefonen vilket gör att säten, spotifykonto, backspeglar ja allt ställs in automatiskt efter din profil när du öppnar dörren med handtaget. Behöver inte ens trycka på någon knapp eller skärmen. Det är en riktigt trevlig "feature" som jag verkligen kommer sakna vid byte till annat märke.

VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Är standardutrustning kanske jag skulle kallat det. Hos många andra kan du gå upp i 100k extra och mer tills du plockat på dig alla tillval som ingår i teslas grundpris. Nu kanske du förstod mig bättre.backe skrev: ↑02 jun 2025 09:48Ingår?
Du kan köpa valfri bil och allt som är på/i den ingår, men du har definitivt betalat för den, detsamma gäller valfri Tesla.
Eller ingår FSD, accboost, större fälgar, uppgraderad lack m.m.
Och ja, större fälgar är standardutrustning vid köp av en performance, jag behöver inte bocka i en ruta och pröjsa ytterliga pengar som hos många andra.
För performance får du ju bocka i just det och pynta extra för annan motor och större fälgar jämfört med en rwd (+130k för perfomance, +77k för fsd, +23k för lack, +13k vit inredning)Teslaaa skrev: ↑02 jun 2025 19:20Är standardutrustning kanske jag skulle kallat det. Hos många andra kan du gå upp i 100k extra och mer tills du plockat på dig alla tillval som ingår i teslas grundpris. Nu kanske du förstod mig bättre.backe skrev: ↑02 jun 2025 09:48Ingår?
Du kan köpa valfri bil och allt som är på/i den ingår, men du har definitivt betalat för den, detsamma gäller valfri Tesla.
Och ja, större fälgar är standardutrustning vid köp av en performance, jag behöver inte bocka i en ruta och pröjsa ytterliga pengar som hos många andra.
Samma koncept hos dom flesta märken, köp top of the line, mer saker ingår som är tillval på billiga modellen
T.ex id7:
Billigaste pro kostar 664k om du lägger till ungefär 30k så får du en gtx allt som ingår i dom billigare modellerna + 20" fälgar på köpet
Personligen, så ser jag inte anledningen till att ha så stora fälgar som möjligt, bara dyrt på däckkontot

Senast redigerad av tnjo, redigerad totalt 4 gång.
Det var för att bemöta påståendet i tråden att gamla V70 ställer in stol/speglar osv till profilen såsom Tesla gör. Vad HUD har med saken att göra vet jag inte.Maw skrev: ↑02 jun 2025 18:28Nej, troligtvis inte. Precis som att Teslor inte ställer in HUD:enmussla skrev: ↑02 jun 2025 18:23Jag tror inte V70 ställde in ratten till profilen heller.Fredrik j skrev: ↑02 jun 2025 17:23Det är ju det där med att varje användare kan låsa upp med mobilen som blir lite svårt på en V70….Huxx skrev: ↑02 jun 2025 16:11Det här har väl funnits i bilar så länge som man har haft stolsminne på förarstolen. Jag vet att det fanns på t.ex. Volvo V70 att stolarna och speglar ställde in sig beroende på vilken nyckel man tog. Så har väl funnits hos Volvo sen 2008 åtminstone.MangeT skrev: ↑02 jun 2025 14:38Jag skulle vilja lägga till någonting som jag hittills endast hittat hos Tesla men jag tror nog kommit till en del andra märken men som är väldigt användbart för oss då vi är 4st i familjen som delar på bilen och det är profilerna kopplade till telefonen vilket gör att säten, spotifykonto, backspeglar ja allt ställs in automatiskt efter din profil när du öppnar dörren med handtaget. Behöver inte ens trycka på någon knapp eller skärmen. Det är en riktigt trevlig "feature" som jag verkligen kommer sakna vid byte till annat märke.![]()
Model Y LR AWD -24
På tal om det för att dra ett exempel på det jag menar. Audi A6 e-tron har ett grundpris på 719k, ska du ha top of the line S6 så har du ett grundpris på 1,232 miljoner, och då är största fälgarna fortfarande ett tillval trots att du pungat ut 513 tusen kronor extra.tnjo skrev: ↑02 jun 2025 19:43För performance får du ju bocka i just det och pynta extra för annan motor och större fälgar jämfört med en rwd (+130k för perfomance, +77k för fsd, +23k för lack, +13k vit inredning)Teslaaa skrev: ↑02 jun 2025 19:20Är standardutrustning kanske jag skulle kallat det. Hos många andra kan du gå upp i 100k extra och mer tills du plockat på dig alla tillval som ingår i teslas grundpris. Nu kanske du förstod mig bättre.backe skrev: ↑02 jun 2025 09:48Ingår?
Samma koncept hos dom flesta märken, köp top of the line, mer saker ingår som är tillval på billiga modellen
Så ser det ut hos många.
Diffen i pris mellan teslas basmodell och top of the line är svår att hitta hos andra, och då är återigen mycket av funktionerna standardutrustning medan du hos vissa andra tillverkare kan få bocka i en sida för samma utrustning och betala ytterligare efter diffen.
Jag uppdaterade med prisexempel för ID.7 medans du kvoteradeTeslaaa skrev: ↑02 jun 2025 19:59På tal om det för att dra ett exempel på det jag menar. Audi A6 e-tron har ett grundpris på 719k, ska du ha top of the line S6 så har du ett grundpris på 1,232 miljoner, och då är största fälgarna fortfarande ett tillval trots att du pungat ut 513 tusen kronor extra.tnjo skrev: ↑02 jun 2025 19:43För performance får du ju bocka i just det och pynta extra för annan motor och större fälgar jämfört med en rwd (+130k för perfomance, +77k för fsd, +23k för lack, +13k vit inredning)Teslaaa skrev: ↑02 jun 2025 19:20Är standardutrustning kanske jag skulle kallat det. Hos många andra kan du gå upp i 100k extra och mer tills du plockat på dig alla tillval som ingår i teslas grundpris. Nu kanske du förstod mig bättre.
Så ser det ut hos många.
Diffen i pris mellan teslas basmodell och top of the line är svår att hitta hos andra, och då är återigen mycket av funktionerna standardutrustning medan du hos vissa andra tillverkare kan få bocka i en sida för samma utrustning och betala ytterligare efter diffen.

- HerrNilsson
- Teslaägare
Kul tråd!
Håller med om punkter som många redan sagt. Här är mina best-of:
Håller med om punkter som många redan sagt. Här är mina best-of:
- Förarprofilerna och alla inställningar som följer med dom + att de även kan användas i andra Teslor.
- Och såklart; OTA FTW! Helt obegripligt att fler tillverkare inte har detta ännu. Och då inte bara infotainment utan alles! Helt underbart att bilen blir bättre med tiden.
- Alla "modes" i bilen. Använder det dagligen. Alltid Joe mode på, car wash mode vid tvätt, sentry vid parkering osv. Detta är en dealbreaker när det gäller byte till andra bilar.
- En grej som uppskattas i vår familj är bilen som spelkonsoll. Sjukt roligt och speciellt. Barnens kompisar älskar det och en annan har blivit besatt av Vampire Survivors
Mvh
Nilsson
Nilsson
-
Japp. Detta är inget unikt för Tesla. Det gick att koppla stolsminnet till nyckeln redan på min Skoda Superb combi från 2010. Dock är Teslas system mycket snyggt integrerat i skärmen och man kan tydligt se vilken nyckel som är kopplad till vilken profil. På Skodan var man tvungen att göra en massa trick för att få till kopplingen.Huxx skrev: ↑02 jun 2025 16:11Det här har väl funnits i bilar så länge som man har haft stolsminne på förarstolen. Jag vet att det fanns på t.ex. Volvo V70 att stolarna och speglar ställde in sig beroende på vilken nyckel man tog. Så har väl funnits hos Volvo sen 2008 åtminstone.MangeT skrev: ↑02 jun 2025 14:38Jag skulle vilja lägga till någonting som jag hittills endast hittat hos Tesla men jag tror nog kommit till en del andra märken men som är väldigt användbart för oss då vi är 4st i familjen som delar på bilen och det är profilerna kopplade till telefonen vilket gör att säten, spotifykonto, backspeglar ja allt ställs in automatiskt efter din profil när du öppnar dörren med handtaget. Behöver inte ens trycka på någon knapp eller skärmen. Det är en riktigt trevlig "feature" som jag verkligen kommer sakna vid byte till annat märke.
Skulle dock behövts 4st nycklar för oss då vi är 4st och alla har olika inställningar.
Sedan tycker jag att det är snyggt att i Teslan hänger inte bara ratt, speglar och stol med utan t.ex också Spotifykontot med vilket gör att min låtlista sätts på för min profil.
Sedan tycker jag att det är snyggt att i Teslan hänger inte bara ratt, speglar och stol med utan t.ex också Spotifykontot med vilket gör att min låtlista sätts på för min profil.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
När jag fick lånebil, så ställde bilen in alla inställningar efter min profil.
Är jag fick ny bil, så ställde bilen in alla inställningar efter min profil.
Finns båda dessa i någon annan?
Är jag fick ny bil, så ställde bilen in alla inställningar efter min profil.
Finns båda dessa i någon annan?
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
Man lägger in den som lånebil i appen och accepterar att den får accessa profilen i molnet.
Bilen fanns i appen direkt efter jag godkänt låneavtalet. Behövde inte lägga in något.
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
Lägger till några features som Teslan saknar….Huxx skrev: ↑02 jun 2025 13:22Man skulle ju kunna vända på frågan också. Vilka features har inte tesla?
Några man kommer på lite snabbt
- Apple Carplay, Android Auto
- Head-up display
- riktig 360 parkeringskamera
Listan kan förmodligen göras lång på vad man skulle kunna förvänta sig av en modern fullutrustad bil.
- Helautomatisk dragkrok?
- Taklucka?
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
- Earplugged
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/samuel189377
Då de flesta andra tillverkare har problem att ens få till en väl fungerande mobilnyckel så blir man lite nyfiken på vilka som har denna funktion där även lånebilar dyker upp i appen med din profil?
Du får upp en fråga i appen: vill du hämta upp lånebil?, tryck ja, lånebilen dyker upp i appen och du kan stoppa tillbaka telefonen i fickan och mötas av en bil som har ställt in allt ifrån spellistor, temperatur, körlägen, mobilkoppling, ja i princip allt du kan justera individuellt.
Sist jag hade en lånebil hos Volkswagen var det en rejäl process och jag lämnade in en fullsmetad Passat och fick den mest spartanska Golf jag någonsin sett, även om den bilen kommit in i någon app hade det inte funnits något den kunde justerat elektriskt
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
RX-8 -05
UP -14
App app app! Det är en annan tråd! Läs trådstarten igen.Huxx skrev: ↑02 jun 2025 13:22Man skulle ju kunna vända på frågan också. Vilka features har inte tesla?
- Head-up display
Listan kan förmodligen göras lång på vad man skulle kunna förvänta sig av en modern fullutrustad bil.
Model Y LR AWD -24
Ja det hade varit intressant att höra vilket fabrikat som löser detta.Earplugged skrev: ↑03 jun 2025 06:44Då de flesta andra tillverkare har problem att ens få till en väl fungerande mobilnyckel så blir man lite nyfiken på vilka som har denna funktion där även lånebilar dyker upp i appen med din profil?
Du får upp en fråga i appen: vill du hämta upp lånebil?, tryck ja, lånebilen dyker upp i appen och du kan stoppa tillbaka telefonen i fickan och mötas av en bil som har ställt in allt ifrån spellistor, temperatur, körlägen, mobilkoppling, ja i princip allt du kan justera individuellt.
Sist jag hade en lånebil hos Volkswagen var det en rejäl process och jag lämnade in en fullsmetad Passat och fick den mest spartanska Golf jag någonsin sett, även om den bilen kommit in i någon app hade det inte funnits något den kunde justerat elektriskt![]()
När jag lämnade min Passat GTE från 2021 på service i april 2023 fick jag snällt be om en lånecykel och därefter skriva under en massa lånepapper. Hittade inte cykeln i appen

MY RWD Vit 2023
-
Tanken med denna tråd var just att lista features som är unika för Tesla. Finns gott om trådar där det talas om Teslas brister....Electron skrev: ↑02 jun 2025 23:26Lägger till några features som Teslan saknar….Huxx skrev: ↑02 jun 2025 13:22Man skulle ju kunna vända på frågan också. Vilka features har inte tesla?
- Head-up display
- Taklucka?
-
Jag är också nyfiken. Provade kontaktlös provkörning av Model 3 Highland i höstas och det var enormt smidigt. Vid starten på provkörningen så dök bilen automagiskt upp i Tesla-appen och jag kunde konfigurera telefonnyckeln och låsa upp den. Tänk om upphämtning av hyrbilar var så smidigt....'Earplugged skrev: ↑03 jun 2025 06:44Då de flesta andra tillverkare har problem att ens få till en väl fungerande mobilnyckel så blir man lite nyfiken på vilka som har denna funktion där även lånebilar dyker upp i appen med din profil?
Sist jag hade en lånebil hos Volkswagen var det en rejäl process och jag lämnade in en fullsmetad Passat och fick den mest spartanska Golf jag någonsin sett, även om den bilen kommit in i någon app hade det inte funnits något den kunde justerat elektriskt![]()
Att lämna in sin Tesla på service är ju också mycket smidigt numera. Bara att bekräfta i appen att man anlänt och sedan är man klar. Man behöver inte stå i kö för att prata med en servicerådgivare och inte hålla reda på något nyckelkvitto.
Precis, ämnet känns uttömt nu……tesla newbie skrev: ↑03 jun 2025 09:56Tanken med denna tråd var just att lista features som är unika för Tesla. Finns gott om trådar där det talas om Teslas brister....Electron skrev: ↑02 jun 2025 23:26Lägger till några features som Teslan saknar….Huxx skrev: ↑02 jun 2025 13:22Man skulle ju kunna vända på frågan också. Vilka features har inte tesla?
- Head-up display
- Taklucka?
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
- Johan_MSD100
- Teslaägare
Nivåreglering på bestämda platser som bilen kommer ihåg tycker jag är trevligt vid tex farthinder man passerar ofta..är det någon annan bilmärke som har detta?
Skickat från min Pixel 8 Pro via Tapatalk
Skickat från min Pixel 8 Pro via Tapatalk