Jag har filmat flera exempel där bilen har dubbelt fel trots att skylten animeras rätt.
Säg att det är 70-väg vid en korsning, som blir tex 110.
Bilen kan tycka att det är 60 eller 80 vid 70-sträckan, för att sedan animera en 110-skylt vid 110-skylten men ändå välja att visa 90 eller 100.
För mig är det dessutom ganska vanligt att bilen ändrar visad fart utan att det finns någon hastighetsskylt. Det sker rimligen på kartdata, annars vet jag inte om det är halucinationer.
Min bil började att ”ta bort skylten” innan den animerade skylten hann fram till bilen ibland från ungefär sensommaren förra året.
Den gemensamma nämnaren verkar vara att bilen tycker att det inte är tex 110 på E4, utan tycker (som vanligt) att det är 70 eller nåt och när den börjat animera skylten och plötsligt inser att det står 110 på den så tas animeringen bort. Detta sker nog oftast innan man hinner kunna läsa vad skylten ska visa.
Numera är jag osäker om det går filma någon sån sekvens där bilen läser rätt (animerar korrekt) men sedan visar fel eftersom den ofta plockar bort skyltar innan det går läsa på dem.
Autopilot ändrar farten
Moderator: Redaktion
Re: Autopilot ändrar farten
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Det är allt annat än konsekvent. Som jag tidigare skrev så har jag flera exempel på att bilen läser skyltar (ibland felaktigt) och ändrar hastighetsbegränsningen på skärmen. Oberoende av kartdatabasen.
Jag har även exempel på motsatsen.
Om man kommer in mot Stockholm norrifrån på E4 så sänks skyltad hastighet från 80 till 70 mellan Järva Krog och Haga Norra. För ungefär ett år sedan flyttades skyltarna "bakåt" ett par hundra meter. Det som hände då var att bilen animerade 70-skyltarna på rätt ställe, men hastighetsbegränsningen ändrades först där skyltarna stod tidigare. Efter att jag uppdaterade kartorna i december så ändras nu hastighetsbegränsningen där skyltarna står.
Där har kartdatabasen uppenbarligen prioritet.
Det är alltså på samma plats (fast i motsatt riktning) som bilen ändrar hastighetsbegränsningsinformationen utifrån portalskyltar och fellästa skyltar.
Här nere i Halland finns det på några ställen skyltar som talar om att hastigheten sänks om 200 meter. Dessa består av en vanlig 40-skylt med en tilläggsskylt under. Dessa animeras som en vanlig 40-skylt, men hastighetsbegränsningen på skärmen ändras inte förrän vid den "riktiga" skylten. Troligen beroende på kartdata.
Min XC60-15 animerade dessa skyltar med en rektangel under (utan text), den animerade även andra skyltar, men så långt har "Världens mest avancerade bil" tydligen inte kommit.
Har det också med patentet att göra?
Jag har även exempel på motsatsen.
Om man kommer in mot Stockholm norrifrån på E4 så sänks skyltad hastighet från 80 till 70 mellan Järva Krog och Haga Norra. För ungefär ett år sedan flyttades skyltarna "bakåt" ett par hundra meter. Det som hände då var att bilen animerade 70-skyltarna på rätt ställe, men hastighetsbegränsningen ändrades först där skyltarna stod tidigare. Efter att jag uppdaterade kartorna i december så ändras nu hastighetsbegränsningen där skyltarna står.
Där har kartdatabasen uppenbarligen prioritet.
Det är alltså på samma plats (fast i motsatt riktning) som bilen ändrar hastighetsbegränsningsinformationen utifrån portalskyltar och fellästa skyltar.
Här nere i Halland finns det på några ställen skyltar som talar om att hastigheten sänks om 200 meter. Dessa består av en vanlig 40-skylt med en tilläggsskylt under. Dessa animeras som en vanlig 40-skylt, men hastighetsbegränsningen på skärmen ändras inte förrän vid den "riktiga" skylten. Troligen beroende på kartdata.
Min XC60-15 animerade dessa skyltar med en rektangel under (utan text), den animerade även andra skyltar, men så långt har "Världens mest avancerade bil" tydligen inte kommit.
Har det också med patentet att göra?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- T4s
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/tobias894955
Norra länken är rolig. Den tror alltid att det är 110 när man åker in, trots digitala skyltar som visar 70. Sen när man kommer ner i tunneln så läser den digitala skylten rätt...
Dessutom tror den att betong-vallarna på väggen är bussar
Dessutom tror den att betong-vallarna på väggen är bussar

Problemet jag ser med detta är att den är helt slumpvis. På en 90 väg vid korsning som sänker hastighet till 70. Bilen ställer in nya hastigheten, saktar ned. Ofta gör den det redan när det kommer en skylt som aviserar 70 om 200m. Men lagom tills man saktat ned till 70 och strax före korsningen, då ställer den in den tidigare hastigheten igen, trots att det inte kommit några nya hastighetsskyltar.
Ibland funkar hastighetsgränser som har tidsgränser, ibland inte, ibland saktar den ned vid skylten som aviserar ny hastighet om 200m, ibland inte. Den är som ungdomarna säger, helt random.
Och desto mer avancerad de försöker göra den, desto mer opålitlig blir den. Bättre att den inte hade anpassat farten efter skyltar eller kartdata än att göra det lite ibland, när den känner för det.
Ibland funkar hastighetsgränser som har tidsgränser, ibland inte, ibland saktar den ned vid skylten som aviserar ny hastighet om 200m, ibland inte. Den är som ungdomarna säger, helt random.
Och desto mer avancerad de försöker göra den, desto mer opålitlig blir den. Bättre att den inte hade anpassat farten efter skyltar eller kartdata än att göra det lite ibland, när den känner för det.
Model Y LR.
Model S70D
- snix
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas832805
Med 2025.14 så har i alla fall min AP blivit bättre på att följa farter. Framförallt ökar den farten igen efter t.ex. en 60-zon på en 80-väg, vilket jag tycker att den har varit dålig på tidigare. Den minns också om man haft farthållaren ställd på typ 82km/h istället för 80. Ett steg i rätt riktning, men långt ifrån perfekt än. Det händer också att den inte alls ökar farten igen....
MY LR AWD 2024 Black 19"
- "My other car is another car that has a sticker that says my other car is this car"
- "My other car is another car that has a sticker that says my other car is this car"
Något man kunde önska är att, vid hastighetsändring till lägre hastighet skulle bilen alltid sakta ner i så god tid innan skylten att bilen håller den nya hastigheten när skylten passeras. T ex från 80 till 40 börjar retardationen som det är nu vid 40-skylten och det tar ett par hundra meter innan man är nere i rätt hastighet. 40 gäller ju från skylten så är bröderna Grip i närheten blir det svettigt.
Ni får ta det här med en stor nypa salt för jag är inte säker på att det stämmer, men jag läste någonstans för ganska länge sedan att Tesla hade kommit runt patentet. Enligt det jag läste då så gäller Mobileyes patent att känna igen en hastighetsskylt och sedan läsa av siffrorna på den för att se hastighetsbegränsningen. Tesla sades ha kommit runt patentet genom att helt enkelt känna igen hela skylten, dvs den känner igen en 50-skylt, 70-skylt och så vidare. Den är tränad på att känna igen de olika skyltarna istället för att känna igen en generell hastighetsskylt. En 50-skylt och en 70-skylt betraktas som två helt olika objekt.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Fast den har inte lärt sig att det skall finnas en röd ring för att det skall vara en giltig skylt. Siffrorna på portaler som indikerar hur fort/sakta det går längre fram tas som hastighetsbegränsning.Stripe68 skrev: ↑04 jun 2025 16:19Ni får ta det här med en stor nypa salt för jag är inte säker på att det stämmer, men jag läste någonstans för ganska länge sedan att Tesla hade kommit runt patentet. Enligt det jag läste då så gäller Mobileyes patent att känna igen en hastighetsskylt och sedan läsa av siffrorna på den för att se hastighetsbegränsningen. Tesla sades ha kommit runt patentet genom att helt enkelt känna igen hela skylten, dvs den känner igen en 50-skylt, 70-skylt och så vidare. Den är tränad på att känna igen de olika skyltarna istället för att känna igen en generell hastighetsskylt. En 50-skylt och en 70-skylt betraktas som två helt olika objekt.
Volvo PV 544 Special 1963
- T4s
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/tobias894955
AP ändrar bara hastighet enligt skyltningen om du inte ändrat max-värdet efter aktivering av AP.