Iom att pengarna kommer betalas ut per månad är bonuset egentligen inte en rabatt på försäljningspriset - utan en rabatt på driften:
De inom målgruppen kommer kunna välja mellan nån begagnad dieselhärke som kommer kosta dem 1500 spänn i månaden för bränsle, olja, och reparationer - eller en elbil där man får 1500 i månaden. Som med råge täcker bilens driftskostnader. Täcker till och med batterihyran för de Zoe som har det. En "no-brainer".
Har inte kollat på det här. Täcker det även driftkostnaderna för folk som bor i hyreslägenhet och som alltså inte kommer kunna ladda bilen för 'villaägarpriser' på den kommunala gatu-/boendeparkeringen? Och som sannolikt ej heller kommer kunna ladda på den parkering där de ställer bilen när de är på sitt jobb.
EDIT:
Förtydligade den ursprungliga texten och rättade några slarvfel.
Iom att pengarna kommer betalas ut per månad är bonuset egentligen inte en rabatt på försäljningspriset - utan en rabatt på driften:
De inom målgruppen kommer kunna välja mellan nån begagnad dieselhärke som kommer kosta dem 1500 spänn i månaden för bränsle, olja, och reparationer - eller en elbil där man får 1500 i månaden. Som med råge täcker bilens driftskostnader. Täcker till och med batterihyran för de Zoe som har det. En "no-brainer".
Har inte kollat på det här. Täcker det även driftkostnaderna för folk som bor i hyreslägenhet och som alltså inte kommer kunna ladda bilen för 'villaägarpriser' på den kommunala gatu-/boendeparkeringen? Och som sannolikt ej heller kommer kunna ladda på den parkering där de ställer bilen när de är på sitt jobb.
EDIT:
Förtydligade den ursprungliga texten och rättade några slarvfel.
Bonusen ska ges till folk på glesbygden, inte dem som bor i hyreslägenhet i tätort.
Men om vi räknar på 100 mil i månaden och 2 kWh per mil så ska laddning kosta 7,50kr/kWh för att komma upp i 1500 kr.
Iom att pengarna kommer betalas ut per månad är bonuset egentligen inte en rabatt på försäljningspriset - utan en rabatt på driften:
De inom målgruppen kommer kunna välja mellan nån begagnad dieselhärke som kommer kosta dem 1500 spänn i månaden för bränsle, olja, och reparationer - eller en elbil där man får 1500 i månaden. Som med råge täcker bilens driftskostnader. Täcker till och med batterihyran för de Zoe som har det. En "no-brainer".
Har inte kollat på det här. Täcker det även driftkostnaderna för folk som bor i hyreslägenhet och som alltså inte kommer kunna ladda bilen för 'villaägarpriser' på den kommunala gatu-/boendeparkeringen? Och som sannolikt ej heller kommer kunna ladda på den parkering där de ställer bilen när de är på sitt jobb.
EDIT:
Förtydligade den ursprungliga texten och rättade några slarvfel.
Bonusen ska ges till folk på glesbygden, inte dem som bor i hyreslägenhet i tätort.
Tolkar det som att svaret sannolikt är nej.
Och ifall nu någon till äventyrs inte känner till det, så finns det lägenheter "på glesbygden" också. Något som även den eller dom som knåpat ihop det här förslaget har koll på…
10 § Sökanden ska under minst fyra månader från det att ansökan kommit
in till Naturvårdsverket vara folkbokförd på en och samma fastighet eller,
om fastigheten innehåller flera bostadslägenheter, en och samma lägenhet.
Fastigheten eller lägenhet ska ligga i en kommun som anges i bilaga 1 eller
i ett sådant område med begränsad tillgång till kollektivtrafik som anges i
bilaga 2. [Min u.]
Iom att pengarna kommer betalas ut per månad är bonuset egentligen inte en rabatt på försäljningspriset - utan en rabatt på driften:
De inom målgruppen kommer kunna välja mellan nån begagnad dieselhärke som kommer kosta dem 1500 spänn i månaden för bränsle, olja, och reparationer - eller en elbil där man får 1500 i månaden. Som med råge täcker bilens driftskostnader. Täcker till och med batterihyran för de Zoe som har det. En "no-brainer".
Har inte kollat på det här. Täcker det även driftkostnaderna för folk som bor i hyreslägenhet och som alltså inte kommer kunna ladda bilen för 'villaägarpriser' på den kommunala gatu-/boendeparkeringen? Och som sannolikt ej heller kommer kunna ladda på den parkering där de ställer bilen när de är på sitt jobb.
EDIT:
Förtydligade den ursprungliga texten och rättade några slarvfel.
Bonusen ska ges till folk på glesbygden, inte dem som bor i hyreslägenhet i tätort.
Tolkar det som att svaret sannolikt är nej.
Och ifall nu någon till äventyrs inte känner till det, så finns det lägenheter "på glesbygen" också. Något som även den eller dom som knåpat ihop det här förslaget har koll på…
10 § Sökanden ska under minst fyra månader från det att ansökan kommit
in till Naturvårdsverket vara folkbokförd på en och samma fastighet eller,
om fastigheten innehåller flera bostadslägenheter, en och samma lägenhet.
Fastigheten eller lägenhet ska ligga i en kommun som anges i bilaga 1 eller
i ett sådant område med begränsad tillgång till kollektivtrafik som anges i
bilaga 2. [Min u.]
Det här förslaget handlar ju om hushållets inkomst samt vilken kommun man bor i. Om man bor i hyreslägenhet utan laddmöjlighet kan man scrolla vidare oavsett.
…] Men om vi räknar på 100 mil i månaden och 2 kWh per mil så ska laddning kosta 7,50kr/kWh för att komma upp i 1500 kr.
Undrar hur många glesbygdsbor som känner för att addera 'snabbladdarhäng' till sin redan existerande lista på åtaganden och aktiviteter… Särskilt med de här äldre elbilarna som ju dessutom lär ladda riktigt snabbt – framförallt på vintern… [/Sarkasm.]
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 3 gång.
Iom att pengarna kommer betalas ut per månad är bonuset egentligen inte en rabatt på försäljningspriset - utan en rabatt på driften:
De inom målgruppen kommer kunna välja mellan nån begagnad dieselhärke som kommer kosta dem 1500 spänn i månaden för bränsle, olja, och reparationer - eller en elbil där man får 1500 i månaden. Som med råge täcker bilens driftskostnader. Täcker till och med batterihyran för de Zoe som har det. En "no-brainer".
Har inte kollat på det här. Täcker det även driftkostnaderna för folk som bor i hyreslägenhet och som alltså inte kommer kunna ladda bilen för 'villaägarpriser' på den kommunala gatu-/boendeparkeringen? Och som sannolikt ej heller kommer kunna ladda på den parkering där de ställer bilen när de är på sitt jobb.
EDIT:
Förtydligade den ursprungliga texten och rättade några slarvfel.
Bonusen ska ges till folk på glesbygden, inte dem som bor i hyreslägenhet i tätort.
Tolkar det som att svaret sannolikt är nej.
Och ifall nu någon till äventyrs inte känner till det, så finns det lägenheter "på glesbygen" också. Något som även den eller dom som knåpat ihop det här förslaget har koll på…
10 § Sökanden ska under minst fyra månader från det att ansökan kommit
in till Naturvårdsverket vara folkbokförd på en och samma fastighet eller,
om fastigheten innehåller flera bostadslägenheter, en och samma lägenhet.
Fastigheten eller lägenhet ska ligga i en kommun som anges i bilaga 1 eller
i ett sådant område med begränsad tillgång till kollektivtrafik som anges i
bilaga 2. [Min u.]
Det här förslaget handlar ju om hushållets inkomst samt vilken kommun man bor i. Om man bor i hyreslägenhet utan laddmöjlighet kan man scrolla vidare oavsett.
Har inte kollat på det här. Täcker det även driftkostnaderna för folk som bor i hyreslägenhet och som alltså inte kommer kunna ladda bilen för 'villaägarpriser' på den kommunala gatu-/boendeparkeringen? Och som sannolikt ej heller kommer kunna ladda på den parkering där de ställer bilen när de är på sitt jobb.
EDIT:
Förtydligade den ursprungliga texten och rättade några slarvfel.
Bonusen ska ges till folk på glesbygden, inte dem som bor i hyreslägenhet i tätort.
Tolkar det som att svaret sannolikt är nej.
Och ifall nu någon till äventyrs inte känner till det, så finns det lägenheter "på glesbygen" också. Något som även den eller dom som knåpat ihop det här förslaget har koll på…
10 § Sökanden ska under minst fyra månader från det att ansökan kommit
in till Naturvårdsverket vara folkbokförd på en och samma fastighet eller,
om fastigheten innehåller flera bostadslägenheter, en och samma lägenhet.
Fastigheten eller lägenhet ska ligga i en kommun som anges i bilaga 1 eller
i ett sådant område med begränsad tillgång till kollektivtrafik som anges i
bilaga 2. [Min u.]
Det här förslaget handlar ju om hushållets inkomst samt vilken kommun man bor i. Om man bor i hyreslägenhet utan laddmöjlighet kan man scrolla vidare oavsett.
Så mkt för den gröna omställningen med andra ord…
Som sagt, bidraget siktar på låginkomsttagare i glesbygdskommuner.
Administration… klart de ska ha betalt för hittepåjobb. Vänta bara tills du får höra vad socialstyrelsen tar i ”avgift” för att utfärda en sjuksköterske- eller läkarlegitimation.
År 2020 legitimerades ca 5000 sjuksköterskor och 2400 läkare. De tidigare betalar 870kr för att ansöka om legitimation och de senare 3 300kr.
Det är över 12 miljoner i intäkter årligen för att göra något så enkelt som att utfärda legitimationer till två yrkesgrupper. Föreställer mig att det här blir ett liknande spektakel där man får heltidsanställa ett antal administratörer för att hålla koll på alla bidrag.
Jösses!
Jag kan fixa en digital tjänst och debitera socialstyrelsen 12milj/år. Borde ge massa vinst!
Alternativt ett stödsystem i engångskostnad för 12 milj, där dessa 7400st kan ansöka digitalt.
Slänger in några supportpersoner som kan hantera ev manuell support för dessa 37st/dag, räknat på 200 dagar. De bör inte få mycket att göra...
Spricker väl på offentlig upphandling och persondata-frågor. Suck!
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Har länge tänkt att man som företagare borde kika på vilka offentliga upphandlingar som läggs ut och göra en seriös uppskattning om var pengarna finns och helt enkelt se till att dra igång en verksamhet inom rätt område. Försöka fokusera på upphandlingar där det är få svar och lämna in svar som är välskrivna men inte prispressade.
På en del upphandlingar på jobbet (vi lyder dock inte under LOU) så är det uppenbart att en del anbudsgivare chansar och hoppas att ingen annan lämnar anbud, nyligen hade vi en upphandling där det var två som svarade och det var mer än 100% prisskillnad. Det billigare var inom rätt härad för vad vi tänkt oss, det andra över dubbelt så dyrt.
Så otroligt märkligt utformat! Snabb överslagsräkning så är det i princip alla hushåll med ensamstående med en lön på max 35tkr som uppfyller inkomstvillkoret. Men om två personer med samma lön flyttar ihop, då ryker bidragsmöjligheten för båda.
Det är ju jättebra som symbolpolitik för att säga att ensamstående sjuksköterskor och poliser får det men kommer det att ha någon reell effekt bang for the buck? Det tror inte jag.
Fast en sjuksköterska tjänar normalt över 35k/mån, ofta mycket mer än så, det är inte ett låglöneyrke även om folk ofta tror det.
Jag tycker det är bra att man skärper till reglerna för elbilsbidraget, det förra var fullkomligt idiotiskt utformat, däremot är det nya alldeles för tillkrånglat och nedlåst.