Smartladdning med Tibber slutar fungera 4 juni

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare

Smartladdning med Tibber slutar fungera 4 juni

Inlägg av pefreli »

Någon annan än jag som inte längre kan utnyttja smartladdningen från Tibber?

Har försökt ominstallera Tibber men när jag ska ge access via Teslakontot så kan jag inte logga in då det nu verkar krävas MFA.

Tydligen har Tesla stängt ner ”location access” vilket behöver återaktiveras i Teslakontot.

Någon som kan rekommendera en MFA-app som funkar med Tesla?
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp
Användarvisningsbild
fnurra
Teslaägare

Re: Smartladdning med Tibber slutar fungera 4 juni

Inlägg av fnurra »

pefreli skrev: 07 jun 2025 11:28

Har försökt ominstallera Tibber men när jag ska ge access via Teslakontot så kan jag inte logga in då det nu verkar krävas MFA.

Tydligen har Tesla stängt ner ”location access” vilket behöver återaktiveras i Teslakontot.

Microsoft Authenticator funkar för mig för Teslakontot (har dock inte Tibber).
Model S 2023 MSM/svart
Användarvisningsbild
xms67
Teslaägare

Inlägg av xms67 »

Jag kör med Googles Authenticator.
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
Justin Time

Inlägg av Justin Time »

Det där var något jag inte visste om så här funkar allt som tidigare. Tibber laddar min bil utan problem och utan några frågor.
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Inlägg av bjornnilsson »

Justin Time skrev: 07 jun 2025 19:48
Det där var något jag inte visste om så här funkar allt som tidigare. Tibber laddar min bil utan problem och utan några frågor.
Samma här. Rullar på som vanligt.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
xms67
Teslaägare

Inlägg av xms67 »

Jag har heller inte märkt av någon förändring.
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare

Inlägg av Xeik »

Precis samma fel för oss. Den 4:e Juni lade Tibbers smartladdning av. Har inte haft tid och ork att kolla närmare på det än..

Edit: Loggade in på tesla kontot genom appen, och såg att tillåtelse till bilens plats inte var ibockad för Tibber.
Bockade i, och problemet verkar löst.
Senast redigerad av Xeik, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Referralkod: ts.la/daniel893595

Inlägg av enoch85 »

Byt till Greenley. 😅

Eller skaffa Home Assistant, bli oberoende aktörer, och ta hem det lokalt istället. 👍🏼
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Har inte en Tesla, men personligen känns de som att smartladdning borde vara stabilare när man kör med en godkäns laddbox...

Själv kör jag med en easee sedan lång tid tillbaka. De innbär att jag inte är beroende av bilens uppkoppling utan de är boxen som styrs istället. Om man även kopplar upp bilen så blir dock snartladdningen ännu bättre för då kan de läsa ut hur mycket batteret ska laddas (beroende på vad din bil har för data dock).

Tjänsten med easee/tibber var lite ostabil för ett antal år sedan men senaste åren, låt säga 2 år, så har de varit extremt ovanligt att de har strulat.

Jag har ju kör denna box både med vår gamla ID3 och nu med vår ec40. ID3 var bäöttre för den rapporterade till vilken gräns jag vill ladda bilen, EC40 rapporterar bara vilken laddning den har sedan beräknar tibber de alltid som jag vill ladda till 100%. Jag gissar att Tesla rapporterar både SOC och laddgräns precis som ID3.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare

Inlägg av pefreli »

Xeik skrev: 09 jun 2025 05:59

Precis samma fel för oss. Den 4:e Juni lade Tibbers smartladdning av. Har inte haft tid och ork att kolla närmare på det än..

Edit: Loggade in på tesla kontot genom appen, och såg att tillåtelse till bilens plats inte var ibockad för Tibber.
Bockade i, och problemet verkar löst.
Tack för era inspel. Har fått problemet löst nu. Tesla krävde MFA inloggning trots att jag inte ”bockat i” rutan.

Men det löste sig när jag tog fram laptopen och startade upp MFA via Microsoft + inloggning via IPhone. Men det var lite moment 22 ett tag…

Nu verkar smartladdningen faktiskt funka bättre/snabbare än tidigare. Hoppas det håller i sig… :roll:
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

chaffis75 skrev: 09 jun 2025 08:15
Jag har ju kör denna box både med vår gamla ID3 och nu med vår ec40. ID3 var bäöttre för den rapporterade till vilken gräns jag vill ladda bilen, EC40 rapporterar bara vilken laddning den har sedan beräknar tibber de alltid som jag vill ladda till 100%.
Kan laddboxen inte ladda EC40 till 80% o sedan underhållsladda (förvärma kupén) menar du?
Men…Är det inte enklare att styra laddning från Volvoapppen?

Funderar på EX40 alt EQE…så input mottages tacksamt
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Sportbilsentusiasten skrev: 10 jun 2025 06:08
chaffis75 skrev: 09 jun 2025 08:15
Jag har ju kör denna box både med vår gamla ID3 och nu med vår ec40. ID3 var bäöttre för den rapporterade till vilken gräns jag vill ladda bilen, EC40 rapporterar bara vilken laddning den har sedan beräknar tibber de alltid som jag vill ladda till 100%.
Kan laddboxen inte ladda EC40 till 80% o sedan underhållsladda (förvärma kupén) menar du?
Men…Är det inte enklare att styra laddning från Volvoapppen?

Funderar på EX40 alt EQE…så input mottages tacksamt
Jodå bilen stannar såklart laddningen på den nivå du väljer i bilen. Och denna nivå kan du välja även med Volvo appen.
Du kan alltid förvärma kupen men ska du ta strömmen från boxen så behöver man ställa den möjligheten i boxen.

Låter kanske komplext men är enkelt tycker jag.
Skulle tror man kan göra allt detta även utan den Tibber integrerade Easee box och bara med Tibber/Volvo integrationen men jag har aldrig provat.

De tibber den inte klarar är egentligen beräkningen av hur mycket tid för kärva för smart laddningen för även om du sätter den till 80% så beräknar Tibber laddningen precis som om du ska ladda till 100% och då kanske du inte får de absolut bästa timmarna att ladda på, den slösar kanske en timme då bilen redan är färdig laddad.. (mm klurigt att förklarats detta).
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Skriv svar