Så många Teslor vandaliseras

Diskussioner om dagens nyhetsartikel på hemsidan

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Så många Teslor vandaliseras

Inlägg av TiborBlomhall »

Bild

Som ordförande för Tesla Club Sweden har jag de senaste veckorna upprepade gånger kontaktats av Sveriges Radio, Television och massor av tidningar. De frågar mig om och om igen hur många av våra medlemmar som har råkat ut för hot och skadegörelse på sina Teslor. När jag svarar “inga” kan de knappt dölja sin besvikelse. De som hade hoppats på en bra story. Någon vecka senare ringer de igen.

Elon Musks politiska engagemang har onekligen rört upp mycket känslor, men ingen av våra över sjutusen registrerade Teslaägare har rapporterat om några fysiska hot eller vandalism på grund av det. Det är mest sura kommentarer på Facebook eller på sin höjd gliringar över fikat på jobbet. Mest av dem som alltid varit emot elbilar och Tesla. Vi har tack och lov inte sett någon göra något handgripligt i vårt land på sätt som vi har hört talas om från USA.

Göteborgs Posten skriver: “Över 150 anmälningar om skadegörelse mot Tesla-bilar“. “Skadegörelsen mot Tesla-bilar ökar” fyller sajten Omni på:

“Totalt har polisen från början av november till mitten av april fått in 153 anmälningar om skadegörelse, och händelserna gäller bland annat bilbränder. Siffran är högre än under samma period i fjol då 121 fall rapporterades, och betydligt högre än två år tidigare. Då uppgick antalet fall till 80.”

Det de glömmer berätta är dock att även antalet bilar har ökat genom åren. Den första januari i år fanns det 74 618 Teslor i Sverige. Året innan 54 133, och den första januari 2023 endast 34 020. På två år har antalet Teslor i Sverige mer än fördubblats.

Tittar vi därför på antal fall per 10 000 bilar var det 20,5 anmälningar i år – mot 22,4 i fjol och 23,5 året innan. Skadegörelse mot Tesla-bilar i Sverige håller faktiskt på att minska.

Genomsnittet för Sverige är runt 10 anmälningar per 10 000 bilar. Visst händer det ibland att folk tänder eld på bilar, oavsett bilmärke, men de flesta fallen handlar om att någon “nycklar” bilen, repar lacken med sin nyckel. Vilket tyvärr är inget nytt företeelse. Varken för oss Tesla ägare eller andra med lite dyrare bilar.

Source: https://teslaclubsweden.se/sa-manga-tes ... daliseras/
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare

Re: Så många Teslor vandaliseras

Inlägg av Freez »

TiborBlomhall skrev: 06 maj 2025 08:00
Bild

Som ordförande för Tesla Club Sweden har jag de senaste veckorna upprepade gånger kontaktats av Sveriges Radio, Television och massor av tidningar. De frågar mig om och om igen hur många av våra medlemmar som har råkat ut för hot och skadegörelse på sina Teslor. När jag svarar “inga” kan de knappt dölja sin besvikelse. De som hade hoppats på en bra story. Någon vecka senare ringer de igen.

Elon Musks politiska engagemang har onekligen rört upp mycket känslor, men ingen av våra över sjutusen registrerade Teslaägare har rapporterat om några fysiska hot eller vandalism på grund av det. Det är mest sura kommentarer på Facebook eller på sin höjd gliringar över fikat på jobbet. Mest av dem som alltid varit emot elbilar och Tesla. Vi har tack och lov inte sett någon göra något handgripligt i vårt land på sätt som vi har hört talas om från USA.

Göteborgs Posten skriver: “Över 150 anmälningar om skadegörelse mot Tesla-bilar“. “Skadegörelsen mot Tesla-bilar ökar” fyller sajten Omni på:

“Totalt har polisen från början av november till mitten av april fått in 153 anmälningar om skadegörelse, och händelserna gäller bland annat bilbränder. Siffran är högre än under samma period i fjol då 121 fall rapporterades, och betydligt högre än två år tidigare. Då uppgick antalet fall till 80.”

Det de glömmer berätta är dock att även antalet bilar har ökat genom åren. Den första januari i år fanns det 74 618 Teslor i Sverige. Året innan 54 133, och den första januari 2023 endast 34 020. På två år har antalet Teslor i Sverige mer än fördubblats.

Tittar vi därför på antal fall per 10 000 bilar var det 20,5 anmälningar i år – mot 22,4 i fjol och 23,5 året innan. Skadegörelse mot Tesla-bilar i Sverige håller faktiskt på att minska.

Genomsnittet för Sverige är runt 10 anmälningar per 10 000 bilar. Visst händer det ibland att folk tänder eld på bilar, oavsett bilmärke, men de flesta fallen handlar om att någon “nycklar” bilen, repar lacken med sin nyckel. Vilket tyvärr är inget nytt företeelse. Varken för oss Tesla ägare eller andra med lite dyrare bilar.

Source: https://teslaclubsweden.se/sa-manga-tes ... daliseras/
Nej nej du får inte berätta fakta för det stämmer ju inte med tidningarnas uppfattning om Tesla :D
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare

Inlägg av Honkan »

Men det är ju humor att Vänster Media nu ser Tesla som allt ont i världen, vilket gör att varje halmstrå att sända desinformation vridet så att ingen ska våga köpa en Tesla.

Men verkligheten är att Tesla fortsatt gör världen bästa elbilar, inte bilar men elbilar… så detta kommer blåsa över som all bojkott gjort genom tiderna…
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Tanax

Inlägg av Tanax »

Nja. Skadegörelsen minskar inte bara för att andelen av Teslor som blir vandaliserade kontra inte, blir mindre.
Det som däremot hade varit intressant är huruvida skadegörelsen på bilar i allmänhet går upp eller om Tesla ökar ändå.

Summa summarum; Skadegörelsen på Tesla bilar är mer idag än för två år sen. Det som är oklart är om dom är ensamma om det eller om alla andra märken också har ökad skadegörelse.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Tanax skrev: 06 maj 2025 12:40
Nja. Skadegörelsen minskar inte bara för att andelen av Teslor som blir vandaliserade kontra inte, blir mindre.
Det som däremot hade varit intressant är huruvida skadegörelsen på bilar i allmänhet går upp eller om Tesla ökar ändå.

Summa summarum; Skadegörelsen på Tesla bilar är mer idag än för två år sen. Det som är oklart är om dom är ensamma om det eller om alla andra märken också har ökad skadegörelse.
Tibor visade ju att andelen Teslor som råkar ut för skadegörelse tvärtom minskar relativt det totala antalet Teslor för respektive år.

Jag tror precis som Tibor att den skadegörelse som sker till största delen är av Elbilsmotståndare, troligtvis av Bensinupprorsmakare, ”Svärjevänner” och andra incels. De som reagerar på Elons fascistvurmande tillhör nog däremot inte den samhällsgruppen som tar till skadegörelse.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Teslor ligger dubbelt så högt i statistiken mot övriga bilar. 20-ish/10.000 bilar och antalet Teslor som drabbats har ökat kraftigt senaste åren.

Risken att drabbas är fortfarande dubbelt mot övriga, right!
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

AAKEE skrev: 06 maj 2025 13:07
Teslor ligger dubbelt så högt i statistiken mot övriga bilar. 20-ish/10.000 bilar och antalet Teslor som drabbats har ökat kraftigt senaste åren.

Risken att drabbas är fortfarande dubbelt mot övriga, right!
Poängen var väl iofs att andelen Teslor som faktiskt skadas inte har ökat i samma takt som Tesla/Elon-hatet?

Det vore också intressant att se hur Teslor står sig i förhållande till andra "högprofilbilar", jag gissar att Tesla då kanske inte står ut nämnvärt.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

…] Som ordförande för Tesla Club Sweden har jag de senaste veckorna upprepade gånger kontaktats av Sveriges Radio, Television och massor av tidningar. De frågar mig om och om igen hur många av våra medlemmar som har råkat ut för hot och skadegörelse på sina Teslor. När jag svarar “inga” kan de knappt dölja sin besvikelse. De som hade hoppats på en bra story. Någon vecka senare ringer de igen. […
Fast finns det inte en tråd som inte är så gammal?…
viewtopic.php?t=37445

Men å andra sidan så verkar det ju som att TeslaLeo blivit bannlyst, så då räknas han kanske inte som medlem längre…
TeslaLeo skrev: 20 apr 2025 11:14
Hur får man bäst bort dessa märken från lacken på sin Model Y?

Ser ut som markeringspenna, men lär krävas mer än bara vatten?

Tips?

Bild

https://www.svd.se/a/dR2lJA/fick-hakkor ... -fotvivlad
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

SwedishAdvocate skrev: 06 maj 2025 17:32
…] Som ordförande för Tesla Club Sweden har jag de senaste veckorna upprepade gånger kontaktats av Sveriges Radio, Television och massor av tidningar. De frågar mig om och om igen hur många av våra medlemmar som har råkat ut för hot och skadegörelse på sina Teslor. När jag svarar “inga” kan de knappt dölja sin besvikelse. De som hade hoppats på en bra story. Någon vecka senare ringer de igen. […
Fast finns det inte tråd som inte är så gammal?…
viewtopic.php?t=37445

Men å andra sidan så verkar det ju som att TeslaLeo blivit bannlyst, så då räknas han kanske inte som medlem längre…

Tips?

Bild

Man kan ju undra hur representativ Tesla Club Sweden är? Av 19000 användare här på forumet är det 7000 som registrerat sig som Teslaägare. Sorterar man på dom som skrivit åtminstone 1 inlägg landar det på 3644 användare.
Gör man lite stickprov bland dessa är det många som inte varit påloggade på flera år.
Hur många av sveriges 75 000 Teslaägare är aktivt representerade på forumet?
Hade varit intressant att kunna sortera användare också efter hur länge sedan det vara dom var inloggade. Jag gissar att antalet aktiva TEslaägare på forumet är kanske hälften? 1500st?
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Inlägg av mussla »

viewtopic.php?t=37445

Tips?

Bild

Jag tror inte att det där är Teslaleos bil. Han frågade bara hur man får bort klotter och i artikeln stod det att klottret redan var borttaget. Kanske ville han förbereda sig om det skulle drabba honom?
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

viewtopic.php?t=37445

Tips?

Bild

Ja där ser man, det inlägget har jag missat. Hinner inte läsa alla inlägg på forumet. :oops:
TeslaLeo har förresten inte blivit bannad han har själv bett mig ta bort hans konto.
Användarvisningsbild
MatsJ
Teslaägare

Inlägg av MatsJ »

Med tre Teslor i hushållet så kan jag säga att en av dem blivit vandaliserad/nycklad sedan hetsjakten på Tesla började, trots extra försiktighet av just den anledningen. Ingenting har hänt tidigare, förrän nu.
Röd 3 Performance FSD, tillverkad 2020-01
Svart X 100 D Long Range 6-sits, tillverkad 2019-10
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Det borde ju fångas en hel del på film om det nu hände mycket saker kan man tycka.

Jag har alltid Sentry igång när bilen inte står hemma, oftast i garaget, eller på jobbet.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

jonasl skrev: 06 maj 2025 23:14
Det borde ju fångas en hel del på film om det nu hände mycket saker kan man tycka.

Jag har alltid Sentry igång när bilen inte står hemma, oftast i garaget, eller på jobbet.
Fast 99% av tiden är just hemma, på gatan.

Jag har inte fått min Tesla vandaliserad ännu, däremot en Volvo för många år sedan. Någon tyckte det var kul att sparka sönder samtliga högerbackspeglar på gatan.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Fast majoriteten av ägarna tror jag har en mera privat plats att parkera bilen på hemma, trots allt.

Har också fått en spegel bortsparkad, i Enskede på en VW Polo för 20+ år sedan :-) Köpte en ny i samma färg på Bildelsbasen och bytte själv så det blev inte särskilt dyrt men verkligen otroligt onödigt.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

jonasl skrev: 07 maj 2025 13:11
Fast majoriteten av ägarna tror jag har en mera privat plats att parkera bilen på hemma, trots allt.

Har också fått en spegel bortsparkad, i Enskede på en VW Polo för 20+ år sedan :-) Köpte en ny i samma färg på Bildelsbasen och bytte själv så det blev inte särskilt dyrt men verkligen otroligt onödigt.
Jag hade tecknat OKQ8 Back-up en månad innan vandaliseringen.
Lite pinsamt att kontakta dem så snart efteråt, men jag har fortsatt betala i minst 15 år, så de har gått plus i alla fall.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Walken
Teslaägare

Inlägg av Walken »

Ingen skada iofs men fick hatkorset ritat på min idag. 🤣. På landet.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Walken skrev: 19 maj 2025 18:40
Ingen skada iofs men fick hatkorset ritat på min idag. 🤣. På landet.
Jag fick flera saker ritat på min en bil redan för förra sommaren…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
SIR N
Teslaägare
Referralkod: ts.la/sren49192

Inlägg av SIR N »

Nu när Elon och Trump kommit på kant med varandra, borde inte vänstertomtarna då börja gilla Tesla? Fiendens fiende, liksom. Kanske vi får se dekaler med ett hjärta som någon klistrat på våra bilar.
Model 3 SR+ 2019 | Model 3 LR 2023
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Inlägg av mussla »

SIR N skrev: 07 jun 2025 12:03
Nu när Elon och Trump kommit på kant med varandra, borde inte vänstertomtarna då börja gilla Tesla? Fiendens fiende, liksom. Kanske vi får se dekaler med ett hjärta som någon klistrat på våra bilar.
Han är nog för mycket höger fortfarande för att få några hjärtan från vänster. Kanske vi får dubbla svastikor nu när han retar upp bägge sidor?
Model Y LR AWD -24
Skriv svar