Förvärmning till icke listad snabbladdare
Moderator: Redaktion
Förvärmning till icke listad snabbladdare
Hej!
Jag kan ha missförstått det hela men jag uppfattade att med en uppdateringen som kom under våren att man kan ange en destination som en snabbladdare och då kan bilen förvärma batteriet.
Precis likt att den finns i listan som andra SuC eller tredjeparts laddare.
Men hur?
Jag vet att det finns sexy osv som löser det, men inte det jag undrar över.
/ M
Jag kan ha missförstått det hela men jag uppfattade att med en uppdateringen som kom under våren att man kan ange en destination som en snabbladdare och då kan bilen förvärma batteriet.
Precis likt att den finns i listan som andra SuC eller tredjeparts laddare.
Men hur?
Jag vet att det finns sexy osv som löser det, men inte det jag undrar över.
/ M
Re: Förvärmning till icke listad snabbladdare
Jag har bläddrat fram den på kartan som POI, klickat på ikonen för laddaren och valt som destination. Det funkade iaf med Virta-laddarna i Mora förra helgen.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
"Bläddrat fram den på kartan..." låter som att du har bläddrat bland befintliga POI. Jag tror TS menar att lägga in en egen POI och tagga den som snabbladdare och på så sätt trigga snabbladdning. Men du kanske menar att du själv lagt in Virta i Mora manuellt som POI?
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
SAAB 9-3 Cab -04
Korrekt, befintliga POI. Visste inte att man kan lägga till egna POI, och tolkar inte releasenoterna som att man ska kunna lägga in egna snabbladdare. Är det verkligen det du försöker göra, mhaegg? Alltså typ som man lägger till t.ex. kungsgatan 32 som "hem"?
Listad tolkade jag som att den kommer upp i listan när man klickar på blixt-ikonen. För det gör ju bara ett mindre antal laddare.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
- Oscar11
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/oscar23897
Har du aktiverat visning av 3e parts laddare?
Reglage/navigering/tredjepartsladdare?
Reglage/navigering/tredjepartsladdare?
Tesla MYLR -23
Jag tror inte man kan lägga till egna platser, men det vore ju en bra funktion. Därav att jag ville reda ut det du skrev. Vi får se om @mhaegg återkommer.tor-ake skrev: ↑07 jun 2025 17:26Korrekt, befintliga POI. Visste inte att man kan lägga till egna POI, och tolkar inte releasenoterna som att man ska kunna lägga in egna snabbladdare. Är det verkligen det du försöker göra, mhaegg? Alltså typ som man lägger till t.ex. kungsgatan 32 som "hem"?
Listad tolkade jag som att den kommer upp i listan när man klickar på blixt-ikonen. För det gör ju bara ett mindre antal laddare.
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
SAAB 9-3 Cab -04
Hur fungerar det i en tesla, syns inte andra laddare alls i navigationen eller är det bara möjligheten till förvärmning som är problemet?
Nyligen utökades antalet laddare som syns och då inte bara SuC. Men långt ifrån alla syns. Vet inte hur Teslas urvalssystem ser ut, varför vilka visas och inte andra.
Teslaknepet är att då lägga in en SuC som destination för att få igång förvärmningen men sedan välja en annan laddare där man stannar. Personligen tycker jag att det varit ganska bökigt, särkilt om man sitter och kör. Att då först välja laddare för att sedan välja lämplig SuC är inte helt enkelt. Till slut hittar man en bra SuC men då kanske den ändå inte passar där man vill ladda och då får man leta efter en annan laddplats som passar SuC:en. Kanske någon är smartare än mig och fixar detta galant, men jag har tyckt att det är knöligt.
Teslaknepet är att då lägga in en SuC som destination för att få igång förvärmningen men sedan välja en annan laddare där man stannar. Personligen tycker jag att det varit ganska bökigt, särkilt om man sitter och kör. Att då först välja laddare för att sedan välja lämplig SuC är inte helt enkelt. Till slut hittar man en bra SuC men då kanske den ändå inte passar där man vill ladda och då får man leta efter en annan laddplats som passar SuC:en. Kanske någon är smartare än mig och fixar detta galant, men jag har tyckt att det är knöligt.
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
SAAB 9-3 Cab -04
- WindMaster
- Teslaägare
De flesta tredjepartsladdare finns i kartdatabasen, även om de inte visas med snabbladdarsymbol på skärmen. Om man navigerar till en laddare så startar förvärmningen automatiskt. Jag har nyttjat det några gånger. Denna funktion kom i en uppdatering ganska nyligen (2025.2?)
Tesla har bara med laddare som anvönts i närtid av Teslor, och där ställer Tesla höga krav på att Ladfningen inte falerar. Hög successrare krävs.
Minns inte exakt men det finns officiellt vad en tredjepartsladdare måste uppfylla för att finnas med.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
För några dagar sedan hamnade jag i en kö på E4 vid Rosersberg. Då klickade jag på navigatorkartan vid avfarten Rosersberg för att se hur långt det var kvar till den. Just vid den avfarten finns laddstationer från Mer och Recharge. Jag hade alltså inte angett någon av dem, utan bara klickat på kartan för att få en målpunkt för navigatorn. Bilen startade omgående förvärmning av batteriet. Det räckte alltså med att klicka i närheten av laddstationer för att få igång förvärmningen.WindMaster skrev: ↑08 jun 2025 13:08De flesta tredjepartsladdare finns i kartdatabasen, även om de inte visas med snabbladdarsymbol på skärmen. Om man navigerar till en laddare så startar förvärmningen automatiskt. Jag har nyttjat det några gånger. Denna funktion kom i en uppdatering ganska nyligen (2025.2?)
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Det var egna platser, dvs en adress / plats där jag vet att det finns en snabbladdare men den finns inte med i listan och då kunna ha valet att välja den som en snabbladdare för att få förvärmning. Som sagt jag kanske läste release notes lite slarvigt.xms67 skrev: ↑08 jun 2025 10:13Jag tror inte man kan lägga till egna platser, men det vore ju en bra funktion. Därav att jag ville reda ut det du skrev. Vi får se om @mhaegg återkommer.tor-ake skrev: ↑07 jun 2025 17:26Korrekt, befintliga POI. Visste inte att man kan lägga till egna POI, och tolkar inte releasenoterna som att man ska kunna lägga in egna snabbladdare. Är det verkligen det du försöker göra, mhaegg? Alltså typ som man lägger till t.ex. kungsgatan 32 som "hem"?
- kenjon
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kent 76750
SEXY Buttons löser det problemet (och en massa andra). Borde vara standard på alla Teslor....
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri