Freez skrev: ↑08 jun 2025 15:06
spacecoin skrev: ↑08 jun 2025 07:46
Freez skrev: ↑08 jun 2025 07:39
roffe_s skrev: ↑07 jun 2025 22:52
mussla skrev: ↑07 jun 2025 21:36
Intressant. Så Zeekr och Rivian verkar ha denna funktion.
Mmm, tror det. Var och klämde på en 7X i Gallerian idag och petade lite på skärmen, här hittade jag i vart fall husdjursläge direkt på hemmenyn men kom mig inte för att specifikt leta vaktläget. Men det är väl rimligt att anta att även den har denna funktion, Google AI anser sig veta att den delar den funktionen med 001. Hur det är med X har jag inte kollat.
Har 7X och 001 olika mjukvaruplattformar? Trodde Zeekr funkade som Tesla med samma OS i alla bilar?
Tesla har inte samma mjukvara i alla bilar. De har tre olika versioner av MCU och minst två versioner av FSD-datorn som gör att bilarna inte klarar samma mjukvara eller har samma funktioner.
Sedan är det ju så att de flesta biltillverkare vill sälja nya bilar och många backportar inte nya större funktioner (inklusive Tesla).
Jag har tolkat det som att MCU1, 2, 3, 4 är olika versioner av hårdvara (processor, minne, grafikkort mm) men alla använder samma mjukvara men äldre hårdvara skapar begränsningar. Likt iOS. Men jag kan ha fel.
Det finns knappast några tekniska begränsningar som göra att man inte stödjer vissa nya funktioner på äldre bilar med annan hw config (MCU2) än den senaste. Det är högst troligen ett affärsmässigt beslut. FSD-datorn är en annan femma. Där är det olika programvara.
Man har ju minst 4-5 olika spår mjuk- och hw-mässigt där: AP1, AP 2.5, AP3 (för icke-FSD-länder), FSDS HW3 (v12-spåret), FSDS HW4 (v13-spåret). FSDS Kina har en helt egen version med.
HW3 finns i kombination med MCU2 och MCU3. HW4 finns bara med MCU3. CT har väl en rätt "egen" setup dessutom med 800v/48v-system och eget UI.
Lägg till Teslas "flexibla" sourcingstrategi historiskt som gör att det finns en massa olika mikrokontrollers med olika firmware av diverse hw som varierar vilt mellan olika tillverknignstidpunkter.
Så summa summarum: Det finns massor av parallella konfigurationer av mjuk- och hårdvara även för Tesla. Även om "zip-filen" har ett versionsnummer som ibland är lika.
Jag har viss förståelse för att man inte back-portar ens triviala saker som t ex fartkameror på kartan.