Hej, ville bara informera om att Model S/X Homelink fungerar att flytta till nya M3/MY med gott resultat.
Sök på "bildelsbasen 1114984" så kommer du få träff.
Om det inte finns så kan du söka med jämna mellanrum för att hitta en som kostar omkring 1000 SEK. Köpte och monterade 1114984-B i både en M3 Highland och MY Juniper med gott resultat. Det finns flera YouTube videos som visar hur man gör.
Det går att "latmask" installera utan hållaren och även utan att demontera hela fronten, endast lyfta frunken på båda bilarna. Kabeln är dock lite kort så att man får vara kreativ, samt att man sätter den utanför frunkluckans kant och utanför metallbalken fram.
Skulle gissa att de flesta klarar jobbet på mellan 20-60 min.
Inlägget tänkt på som en inspiration för den som inte vågar göra saker själv och för att ge tillbaka till Tesla Club communityn.
Homelink garageöppnare M3 Highland och MY Juniper, DIY info
Moderator: Redaktion
- runestone
- Teslaägare
- Inlägg: 2
- Blev medlem: 26 dec 2024 14:43
- Referralkod: ts.la/rune343750
Re: Homelink garageöppnare M3 Highland och MY Juniper, DIY info
Tusen tack för det här tipset!
Efter lite googlande så hittade jag en tråd där det stod att även 1114984-00-A skulle fungera (verkar ofta finnas lite billigare än 1114984-00-B)
Beställde från bildelsbasen för under tusenlappen.
Visade sig dock att fästet skilde sig åt jämfört med -B modellen. Det gick att fästa på samma sätt men det ser inte lika proffsigt ut då det blev ett ”öra” som hänger i luften utan plats att skruva i bulten någonstans.
Var inga problem att få den att koppla upp sig mot bilens dator genom att följa YouTube-guider som Runestone beskrev.
Efter att ha lyckats få den att hitta både fjärren till garageporten och koda den till själva garageportsöppnaren stötte jag på patrull i form av att det inte hände nåt när man trycker aktivera i bilen.
Lösningen vet jag inte om det bara var flax eller om jag gjorde nåt i rätt ordning, men jag var tvungen att tömma garageportsöppnarens receiver. Alltså ta bort dom tidigare två fjärrkontrollerna och lägga in allt på nytt efter att ha kodat en av fjärrkontrollerna till bilen.
Sedan rullade jag fram en meter och parkerade och sen ville det plötsligt hoppa igång, så jag vet inte om sista steget var avgörande men nån i nåt forum tillbaka i tiden tipsade om den lilla ”1-meters-förflyttningen” Men man kan nog lika gärna testa att spotta en gång över axeln och slå sig på knät tre gånger.. Det kanske hjälper lika mycket
Så tack Runestone för tipset, hade nog inte testat det annars. Hade definitivt inte betalat 3900 eller vad Tesla tar för samma grej.
Frugan skrattade gott när jag sålde in att hon inte längre behöver trycka på en knapp varje gång hon rullar hem och iväg från garaget.
Total kostnad 755:- för mottagaren inkl. Fäste plus 5 kronor för en M6x20 bult med låsbricka (köpte två men behöves bara en)
Tid för montering och installation 15 minuter. Och då är det inräknat att hitta verktygen som behövdes.
Ej inräknat tiden för att få garsgeportsöppnaren att synka men det hänger nog mest på vilken garageportsöppnare man har och hur bra man är på att programmera själva receivern.
Hoppas det här inlägget också kan vara till hjälp för någon!
Bilen det monterades i var en 2024-model Y rwd
Efter lite googlande så hittade jag en tråd där det stod att även 1114984-00-A skulle fungera (verkar ofta finnas lite billigare än 1114984-00-B)
Beställde från bildelsbasen för under tusenlappen.
Visade sig dock att fästet skilde sig åt jämfört med -B modellen. Det gick att fästa på samma sätt men det ser inte lika proffsigt ut då det blev ett ”öra” som hänger i luften utan plats att skruva i bulten någonstans.
Var inga problem att få den att koppla upp sig mot bilens dator genom att följa YouTube-guider som Runestone beskrev.
Efter att ha lyckats få den att hitta både fjärren till garageporten och koda den till själva garageportsöppnaren stötte jag på patrull i form av att det inte hände nåt när man trycker aktivera i bilen.
Lösningen vet jag inte om det bara var flax eller om jag gjorde nåt i rätt ordning, men jag var tvungen att tömma garageportsöppnarens receiver. Alltså ta bort dom tidigare två fjärrkontrollerna och lägga in allt på nytt efter att ha kodat en av fjärrkontrollerna till bilen.
Sedan rullade jag fram en meter och parkerade och sen ville det plötsligt hoppa igång, så jag vet inte om sista steget var avgörande men nån i nåt forum tillbaka i tiden tipsade om den lilla ”1-meters-förflyttningen” Men man kan nog lika gärna testa att spotta en gång över axeln och slå sig på knät tre gånger.. Det kanske hjälper lika mycket

Så tack Runestone för tipset, hade nog inte testat det annars. Hade definitivt inte betalat 3900 eller vad Tesla tar för samma grej.
Frugan skrattade gott när jag sålde in att hon inte längre behöver trycka på en knapp varje gång hon rullar hem och iväg från garaget.
Total kostnad 755:- för mottagaren inkl. Fäste plus 5 kronor för en M6x20 bult med låsbricka (köpte två men behöves bara en)
Tid för montering och installation 15 minuter. Och då är det inräknat att hitta verktygen som behövdes.
Ej inräknat tiden för att få garsgeportsöppnaren att synka men det hänger nog mest på vilken garageportsöppnare man har och hur bra man är på att programmera själva receivern.
Hoppas det här inlägget också kan vara till hjälp för någon!

Bilen det monterades i var en 2024-model Y rwd