HenrikC skrev: ↑11 jun 2025 16:48
spacecoin skrev: ↑11 jun 2025 09:58
Waymo gjorde detta 2017. Fast utan influencers.
Jag förstår inte att folk inte ser detta. Det har tagit Waymo snart ett decennium att komma därifrån till en fullskalig utrullning.
Jag såg SLs självkörande minibuss redan 2019. Ja, den gick sakta och körde en fast rutt, men det var 6 år sedan.
Kinesiska Baidu har flera hundra självkörande bilar som kör taxi, sedan 2022. Fortfarande är de begränsade till vissa områden. Inom tio år är man utrullad globalt, men det kommer andra också vara. Prispressen kommer vara brutal.
Är företag inom taxi, buss, tåg och flyg särskilt lönsamma? Nej. Snarare tvärtom. Taxi har funnits sedan 1800-talet, då med häst och kusk, men var är den fantastiska lönsamheten?
När det gäller tid så får man ta med sig att 2017 kom transformers arkitekturen som gjorde att man kunde börja gå över till 90-99% AI med bättre prestanda. Sedan är det massor av grundforskning efter det som framförallt Alphabet står för; Till exempel hur man ska blanda imitationsinlärning med andra type av AI-träning.
För att nå lönsamhet med autonoma taxi behöver man ha en programvara som varken stannar, gör fel eller krockar extremt sällan.
Waymo har nått den punkten och nu skalar man exponentiellt och över många städer.
”The company's growth trajectory, WSJ argues, shows clear signs of exponential scaling, with weekly rides jumping from 10,000 in August 2023 to over 250,000 currently. Waymo is on track to hit 20 million rides by the end of 2025.”
Nästa steg är att optimera sensorer och sänka kostnader. Folk säger att Waymos bilar / sensorer / datorer är dyra. Jag menar att dels är det meningslöst att titta på unit price vid de volymer Waymo har nu och dels är hårdvarukostnaden för sensorer försumbar över bilens livslängd.