BYD dumpar priserna på elbilar – chockvåg genom bilindustrin!
Moderator: Redaktion
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2455
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
BYD dumpar priserna på elbilar – chockvåg genom bilindustrin!
https://alltomelbil.se/byd-dumparna-pri ... -priskrig/
Elbilsaktier faller på bred front på Hongkongbörsen sedan den kinesiska branschbjässen BYD meddelat att man dumpar priserna på 22 olika bilmodeller.
BYD:s prissänkningar ligger på upp till 35 procent, enligt nyhetsbyrån Bloomberg.
Elbilsaktier faller på bred front på Hongkongbörsen sedan den kinesiska branschbjässen BYD meddelat att man dumpar priserna på 22 olika bilmodeller.
BYD:s prissänkningar ligger på upp till 35 procent, enligt nyhetsbyrån Bloomberg.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
-
- Inlägg: 243
- Blev medlem: 10 mar 2022 14:29
Re: BYD dumpar priserna på elbilar – chockvåg genom bilindustrin!
… I KinaOff Grid Byggaren skrev: ↑26 maj 2025 22:28https://alltomelbil.se/byd-dumparna-pri ... -priskrig/
Elbilsaktier faller på bred front på Hongkongbörsen sedan den kinesiska branschbjässen BYD meddelat att man dumpar priserna på 22 olika bilmodeller.
BYD:s prissänkningar ligger på upp till 35 procent, enligt nyhetsbyrån Bloomberg.
- Credde
- Teslaägare
- Inlägg: 1365
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: BYD dumpar priserna på elbilar – chockvåg genom bilindustrin!
Tesla's näststörsta marknad (USA största historisk sett) är Kina, så visst borde det även ge lite skakningar hos Tesla.VilkenElbilBlirDet skrev: ↑26 maj 2025 22:33… I KinaOff Grid Byggaren skrev: ↑26 maj 2025 22:28https://alltomelbil.se/byd-dumparna-pri ... -priskrig/
Elbilsaktier faller på bred front på Hongkongbörsen sedan den kinesiska branschbjässen BYD meddelat att man dumpar priserna på 22 olika bilmodeller.
BYD:s prissänkningar ligger på upp till 35 procent, enligt nyhetsbyrån Bloomberg.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 909
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: BYD dumpar priserna på elbilar – chockvåg genom bilindustrin!
Samt hos andra tillverkare utanför Kina!
Undra om de försöker döda konkurrensen genom låga priser under en period, eller om det är en permanent sänkning?
Många små uppstickare i Kina har det redan skittufft. Kan BYD hålla ut dessa priser året ut kommer många småputtar konka. För många kan det räcka att få sin aktiekurs krascha så de inte kan attrahera nytt kapital. Godnatt.
Rena slakten.
Även de andra etablerade Kina-märkena behöver anpassa sig.
De kan dock härda ut.
BYD är skitduktiga. Är sänkningen permanent blir det tufft för alla andra!
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 909
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: BYD dumpar priserna på elbilar – chockvåg genom bilindustrin!
Från artikeln...VilkenElbilBlirDet skrev: ↑26 maj 2025 22:33… I KinaOff Grid Byggaren skrev: ↑26 maj 2025 22:28https://alltomelbil.se/byd-dumparna-pri ... -priskrig/
Elbilsaktier faller på bred front på Hongkongbörsen sedan den kinesiska branschbjässen BYD meddelat att man dumpar priserna på 22 olika bilmodeller.
BYD:s prissänkningar ligger på upp till 35 procent, enligt nyhetsbyrån Bloomberg.
Kommer påverka försäljningen av Dacia Spring, Leapmotor T03, Citroen e-C3, Renault Twingo och MG4.I Europa lanserade BYD i förra veckan den prispressade elbilen BYD Dolphin Surf med en prislapp på 20 000 euro.
Är väl de som ligger runt 20k€, Dacia under, resten över.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2455
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: BYD dumpar priserna på elbilar – chockvåg genom bilindustrin!
https://www.dagensps.se/motor/besked-fr ... roduktion/
Besked från Volvo-ägaren: Stoppar all nyproduktion
Enligt Eric Li, ordförande för både Geely och Volvo Cars, råder det en "allvarlig överkapacitet" inom sektorn.
Den globala bilindustrin står inför en betydande utmaning. Enligt Eric Li, ordförande för både Geely och Volvo Cars, råder det en “allvarlig överkapacitet” inom sektorn. Detta uttalande, som nyligen gjordes vid ett bilforum i Chongqing, Kina, har fått många att fundera över framtiden för biltillverkning och försäljning världen över, skriver Reuters.
Geely, som äger flera välkända bilmärken, meddelar att de inte planerar att bygga nya fabriker eller utöka sin befintliga produktion, ett beslut som understryker allvaret i situationen.
Märklig utveckling för global produktion
Enligt Li Shufu har Geely, som kontrollerar märken som Geely Auto, Zeekr och Volvo, tagit ett strategiskt beslut att inte utöka sin tillverkningskapacitet. Detta kommer mitt i en tid då den kinesiska bilindustrin, världens största, har varit inblandad i ett intensivt priskrig. Priskriget har pressat marginalerna för många tillverkare och fått kinesiska myndigheter att uppmana till återhållsamhet.
Det globala överkapacitetsläget förväntas enligt en studie från Lazard från 2025 vara så högt som 67 procent fram till 2030, vilket indikerar att det finns en betydande obalans mellan produktionskapacitet och faktisk efterfrågan.
Globalt förväntas den totala fordonsförsäljningen uppgå till cirka 89,6 miljoner enheter under 2025, vilket är en ökning med cirka 1,7 procent jämfört med föregående år, skriver S&P Global Mobility. Trots denna blygsamma tillväxt kvarstår utmaningen med överkapacitet.
Kinas priskrig och dess konsekvenser för Volvo
Det pågående priskriget i Kina har tvingat många inhemska biltillverkare att söka sig till utländska marknader. Företag som BYD, Chery Auto och Great Wall Motor har alla investerat i att bygga fabriker utomlands.
Besked från Volvo-ägaren: Stoppar all nyproduktion
Enligt Eric Li, ordförande för både Geely och Volvo Cars, råder det en "allvarlig överkapacitet" inom sektorn.
Den globala bilindustrin står inför en betydande utmaning. Enligt Eric Li, ordförande för både Geely och Volvo Cars, råder det en “allvarlig överkapacitet” inom sektorn. Detta uttalande, som nyligen gjordes vid ett bilforum i Chongqing, Kina, har fått många att fundera över framtiden för biltillverkning och försäljning världen över, skriver Reuters.
Geely, som äger flera välkända bilmärken, meddelar att de inte planerar att bygga nya fabriker eller utöka sin befintliga produktion, ett beslut som understryker allvaret i situationen.
Märklig utveckling för global produktion
Enligt Li Shufu har Geely, som kontrollerar märken som Geely Auto, Zeekr och Volvo, tagit ett strategiskt beslut att inte utöka sin tillverkningskapacitet. Detta kommer mitt i en tid då den kinesiska bilindustrin, världens största, har varit inblandad i ett intensivt priskrig. Priskriget har pressat marginalerna för många tillverkare och fått kinesiska myndigheter att uppmana till återhållsamhet.
Det globala överkapacitetsläget förväntas enligt en studie från Lazard från 2025 vara så högt som 67 procent fram till 2030, vilket indikerar att det finns en betydande obalans mellan produktionskapacitet och faktisk efterfrågan.
Globalt förväntas den totala fordonsförsäljningen uppgå till cirka 89,6 miljoner enheter under 2025, vilket är en ökning med cirka 1,7 procent jämfört med föregående år, skriver S&P Global Mobility. Trots denna blygsamma tillväxt kvarstår utmaningen med överkapacitet.
Kinas priskrig och dess konsekvenser för Volvo
Det pågående priskriget i Kina har tvingat många inhemska biltillverkare att söka sig till utländska marknader. Företag som BYD, Chery Auto och Great Wall Motor har alla investerat i att bygga fabriker utomlands.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Re: BYD dumpar priserna på elbilar – chockvåg genom bilindustrin!
Skulle behövts på deras bilar i Sverige med tanke på hur lite bilar dom kränger varje månad.
Re: BYD dumpar priserna på elbilar – chockvåg genom bilindustrin!
Kinas tillverkare gör väl fler än det finns beställning på pga subventionerna(ungefär som byggbubblan där det byggdes enormt mycket där en stor del fått rivas) som sen parkeras på nån pplats i bösta fall men verkar vara fler som står i halvskog där markfukten går rätt upp i karossen. Så köper/leasar ni kinabil kolla underredet
Re: BYD dumpar priserna på elbilar – chockvåg genom bilindustrin!
Som Tony Seba m.fl. förutspådde för många år sedan.
Det blir en stor dipp i den globala försäljningen i samband med omställningen till elbilar.
Elbilar fortsätter att växa, men avgasbilsförsäljningen minskar ännu snabbare.
Många gamla tillverkare kommer pga detta gå i konkurs, alternativt slå sig samman/bli uppköpt.
Det blir en stor dipp i den globala försäljningen i samband med omställningen till elbilar.
Elbilar fortsätter att växa, men avgasbilsförsäljningen minskar ännu snabbare.
Många gamla tillverkare kommer pga detta gå i konkurs, alternativt slå sig samman/bli uppköpt.
Re: BYD dumpar priserna på elbilar – chockvåg genom bilindustrin!
Låter väldigt märkligt, varför skulle försäljningen av bilar minska pga övergången till BEV-drivlinor?manneson skrev: ↑10 jun 2025 13:19Som Tony Seba m.fl. förutspådde för många år sedan.
Det blir en stor dipp i den globala försäljningen i samband med omställningen till elbilar.
Elbilar fortsätter att växa, men avgasbilsförsäljningen minskar ännu snabbare.
Många gamla tillverkare kommer pga detta gå i konkurs, alternativt slå sig samman/bli uppköpt.
IMG_0839.jpeg
Självklart kommer BEV ta över mer från ICE på sikt. Om BEV blir väldigt överlägsna ICE så borde det väl snarare leda till en topp i utskrotning av ICE och därmed ökad total försäljning?