Extra Display
Moderator: Redaktion
Extra Display
Hej!
Finns ju en uppsjö av extra display på marknaden som man kan fästa på rattnavet, på panelen framför ratten osv.
Har någon testat någon av dem och vilken kan ni rekommendera?
Tänker främst liknande:
https://teslaunch.net/collections/tesla ... gLr6fD_BwE
MVH Andreas
Finns ju en uppsjö av extra display på marknaden som man kan fästa på rattnavet, på panelen framför ratten osv.
Har någon testat någon av dem och vilken kan ni rekommendera?
Tänker främst liknande:
https://teslaunch.net/collections/tesla ... gLr6fD_BwE
MVH Andreas
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Extra Display
Varför?
Jag, som brukar anses vara förändringsobenägen eftersom jag ogillar att Tesla tar bort utrustning och funktioner, saknar inte en "rattskärm" ett dugg.
En riktig HUD skulle däremot kunna tillföra något.
Jag, som brukar anses vara förändringsobenägen eftersom jag ogillar att Tesla tar bort utrustning och funktioner, saknar inte en "rattskärm" ett dugg.
En riktig HUD skulle däremot kunna tillföra något.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Man vänjer sig snabbt

MY RWD Vit 2023
Hur länge har ni kört utan? Prova några veckor utan först.
Extremt få saknar den då. Det är främst de som inte provat som saknar skärm.
Många köper på förhand, men sen hamnar den bara i byrålådan och sen på soptippen..
Extremt få saknar den då. Det är främst de som inte provat som saknar skärm.
Många köper på förhand, men sen hamnar den bara i byrålådan och sen på soptippen..
-
Körde lite drygt 40 mil i en 3a för inte så länge sedan i både dagsljus och mörker. Tycker själv att interiören i 3/Y hade sett rejält mycket bättre ut med vanlig 'traditionell' instrumentering bakom ratten. Och rent funktionellt hade ju en HUD varit bättre än den lösning Tesla valde. Men… Tyckte ändå att jag vande mig hyfsat snabbt med hastighetsvisningen där den nu sitter, och att det fungerar.
Två saker att tänka på om ni ändå vill ha en extra display:
1. Det har tidigare hänt att sådana här produkter slutat fungera pga av någon mjukvaruppdatering från Teslas sida. Om företaget inte finns kvar längre, eller ifall de inte hjälper till med någon uppdatering till den produkt de sålt, så gissar jag att det kan hända igen för X antal av de displayer som finns på marknaden idag.
2. Föredrar ni att sänka ljusstyrkan på instrumenteringen när det är mörkt ute? Tänk då på att kolla upp ifall det även går på den extra displayen. Det är inte alla displayer som det går på…
Två saker att tänka på om ni ändå vill ha en extra display:
1. Det har tidigare hänt att sådana här produkter slutat fungera pga av någon mjukvaruppdatering från Teslas sida. Om företaget inte finns kvar längre, eller ifall de inte hjälper till med någon uppdatering till den produkt de sålt, så gissar jag att det kan hända igen för X antal av de displayer som finns på marknaden idag.
2. Föredrar ni att sänka ljusstyrkan på instrumenteringen när det är mörkt ute? Tänk då på att kolla upp ifall det även går på den extra displayen. Det är inte alla displayer som det går på…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Jag trodde inte jag skulle stå ut utan mätarkluster, i praktiken fungerar det utan, men jag hade hellre haft det där.
Med andra ord, jag stör mej inte tillräckligt på det för att betala för en bra eftermarknadslösning.
På andra bilar jag kört utan mätare framför ratten (1gen toyota yaris och gamla mini) stöde jag mej oerhört på det, jag tror det stör mindre i teslan eftersom hastigheten står i skärmens övre vänstra hörn och den är så stor så det hamnar tillräckligt nära ratten.
Och ja, HUD saknar man ju förstås, märkligt att inte tesla erbjuder det, det är ju "modernt", avskalat och väldigt praktiskt.
(Modern i bilar, det är ju stulet från flyget där det funnits sen minst 60talet..)
Med andra ord, jag stör mej inte tillräckligt på det för att betala för en bra eftermarknadslösning.
På andra bilar jag kört utan mätare framför ratten (1gen toyota yaris och gamla mini) stöde jag mej oerhört på det, jag tror det stör mindre i teslan eftersom hastigheten står i skärmens övre vänstra hörn och den är så stor så det hamnar tillräckligt nära ratten.
Och ja, HUD saknar man ju förstås, märkligt att inte tesla erbjuder det, det är ju "modernt", avskalat och väldigt praktiskt.
(Modern i bilar, det är ju stulet från flyget där det funnits sen minst 60talet..)
Jag läste någonstans att extradisplayer till Tesla är den produkt som i minst uträkning används efter köp av alla produkter. Det beror på att folk beställer dem när de beställt sin bil eller de första dagarna. Men de vänjer sig så snabbt med mittskärmen att de sedan aldrig monterar extradisplayerna.
Min plan var att köpa men jag var som så många andra, helt invand efter mindre en än vecka.
Min plan var att köpa men jag var som så många andra, helt invand efter mindre en än vecka.
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
SAAB 9-3 Cab -04
Allt är ju en smaksak, det går leva med displayen i mitten men det är inte en lösning som är framtagen för föraren i första hand utan för att göra bilen mycket billigare att producera.
Jag köpte en HUD ganska fort till min M3P.
Jag saknade att se indikatorn för hel/halvljus i blickfånget. Den indikatorn behövse man totta på ofta i mörker då hel-halvljusautomatiken var totalt kass. Man behövde blända sv själv.
Min hud fungerade ett halvår, sedan kom en uppdatering till bilen som gjorde att det inte fungerade längre.
Att jag har bytt till en S beror till en inte så liten del på att jag tycker att 3/Y är för avskalade utan normalt instrumentkluster.
Det *fungerar* med bara mittskärmen men inte mer. Det är absolut inte bättre än att ha en display framför ratten.
Jag köpte en HUD ganska fort till min M3P.
Jag saknade att se indikatorn för hel/halvljus i blickfånget. Den indikatorn behövse man totta på ofta i mörker då hel-halvljusautomatiken var totalt kass. Man behövde blända sv själv.
Min hud fungerade ett halvår, sedan kom en uppdatering till bilen som gjorde att det inte fungerade längre.
Att jag har bytt till en S beror till en inte så liten del på att jag tycker att 3/Y är för avskalade utan normalt instrumentkluster.
Det *fungerar* med bara mittskärmen men inte mer. Det är absolut inte bättre än att ha en display framför ratten.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Tycker de borde inspireras lite av F35 Lightning och köra hud:en i ett par glasögon istället och gärna så man kan se genom A/B-/C-stolpar osv 

Model Y LR AWD 2022
De kan lägga till det som ett tillval för 80 000 i avvaktan på att det ska fungera.
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
SAAB 9-3 Cab -04
För 80.000 Euro får du broshyren där det listas som tillbehör.
Brukar kosta ungefär 4-5 Miljoner per styck.
(Jag tror kostnaden beskrevs till 345 Miljoner för Nya JAS39 E/F, år 2007, delat på 60 kärror då)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5