
Laddoperatören evDirect har öppnat en snabbladdare i Ungerska Aszófő som är lite speciell: den är inte ansluten till elnätet.
Vi har sett laddstationer med solpanelstak förut, men sällan någon som vågat ta steget ut och kapat elledningarna. Eller som i det här fallet, inte ens anslutit anläggningen till elnätet utan kör helt och hållet “ö-drift” redan från dag ett: all el som laddas i bilarna kommer från solpanelerna ovanför.

I och med att stationen saknar nätanslutning kunde hela systemet byggas med likström. 120 kWp solceller levererar likström direkt till bilarna eller stationens 200 kWh LFP batterilager. Spänningen mellan komponenterna anpassas med DC/DC omvandlare, ingenstans längs vägen görs strömmen om till växelström. Systemet får därmed en ovanligt hög verkningsgrad.
Snabbladdaren som är utrustad med två CCS kablar kommer kunna leverera upp till 210 kW. Den är dock begränsad till 105 kW under systemets inkörsningsperiod. Likaså kommer dagens max 500 A höjas till 620 A i framtiden.
Enligt evDirect kan solpanelerna generera uppemot 1 MWh per dag, som ska räcka ladda 20-30 elbilar.
Prissättningen är lika udda som laddsystemet: på natten kostar det €0,62/kWh att ladda. Då kommer all laddström från stationens stationära batterier. Dagtid kostar det mellan €0,32 – €0,62 per kWh beroende på hur mycket solen lyser(!). evDirect kör dock med timpris, det är inte så att kostnaden skjuter i höjden så snart det kommer ett litet moln framför solen. Företaget kommer visa prisprognos för kommande tre dagar på deras laddkarta. I skrivande stund kostade laddning €0,33/kWh.
Vid laddning tas strömmen primärt från solpanelerna, de stationära batterierna används endast till att dryga ut vid behov. Medan stationen väntar på nästa kund laddar solpanelerna upp batterierna igen. När batterierna är fulla stängs solpanelerna av, det finns ju ingen nätanslutning att leverera ut el till elnätet på.
evDirect framhåller dock systemets fördelar: förutom att inte behöva köpa ström från elnätet behöver de inte heller betala några fasta månadsavgifter, vilka bara det skulle kostat €6 200 per år för en anslutning. Anläggningen kunde även byggas mycket snabbare, på drygt fyra månader, då de slapp vänta åratal på att elbolaget skulle ordna nätanslutning.
Med dagens låga priser på solpaneler och LFP batterier kan helt solenergidrivna laddstationer bli ett intressant alternativ till traditionella nätanslutna i soligare länder. Stationen i Ungern är inte den första, det börjar dyka upp liknande “solmackar” även på andra platser i Sydeuropa.
Source: https://teslaclubsweden.se/med-solsken-i-tankarna/