Med solsken i tankarna

Diskussioner om dagens nyhetsartikel på hemsidan

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7938
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Med solsken i tankarna

Inlägg av TiborBlomhall »

Bild

Laddoperatören evDirect har öppnat en snabbladdare i Ungerska Aszófő som är lite speciell: den är inte ansluten till elnätet.

Vi har sett laddstationer med solpanelstak förut, men sällan någon som vågat ta steget ut och kapat elledningarna. Eller som i det här fallet, inte ens anslutit anläggningen till elnätet utan kör helt och hållet “ö-drift” redan från dag ett: all el som laddas i bilarna kommer från solpanelerna ovanför.

Bild

I och med att stationen saknar nätanslutning kunde hela systemet byggas med likström. 120 kWp solceller levererar likström direkt till bilarna eller stationens 200 kWh LFP batterilager. Spänningen mellan komponenterna anpassas med DC/DC omvandlare, ingenstans längs vägen görs strömmen om till växelström. Systemet får därmed en ovanligt hög verkningsgrad.

Snabbladdaren som är utrustad med två CCS kablar kommer kunna leverera upp till 210 kW. Den är dock begränsad till 105 kW under systemets inkörsningsperiod. Likaså kommer dagens max 500 A höjas till 620 A i framtiden.

Enligt evDirect kan solpanelerna generera uppemot 1 MWh per dag, som ska räcka ladda 20-30 elbilar.

Prissättningen är lika udda som laddsystemet: på natten kostar det €0,62/kWh att ladda. Då kommer all laddström från stationens stationära batterier. Dagtid kostar det mellan €0,32 – €0,62 per kWh beroende på hur mycket solen lyser(!). evDirect kör dock med timpris, det är inte så att kostnaden skjuter i höjden så snart det kommer ett litet moln framför solen. Företaget kommer visa prisprognos för kommande tre dagar på deras laddkarta. I skrivande stund kostade laddning €0,33/kWh.

Vid laddning tas strömmen primärt från solpanelerna, de stationära batterierna används endast till att dryga ut vid behov. Medan stationen väntar på nästa kund laddar solpanelerna upp batterierna igen. När batterierna är fulla stängs solpanelerna av, det finns ju ingen nätanslutning att leverera ut el till elnätet på.

evDirect framhåller dock systemets fördelar: förutom att inte behöva köpa ström från elnätet behöver de inte heller betala några fasta månadsavgifter, vilka bara det skulle kostat €6 200 per år för en anslutning. Anläggningen kunde även byggas mycket snabbare, på drygt fyra månader, då de slapp vänta åratal på att elbolaget skulle ordna nätanslutning.

Med dagens låga priser på solpaneler och LFP batterier kan helt solenergidrivna laddstationer bli ett intressant alternativ till traditionella nätanslutna i soligare länder. Stationen i Ungern är inte den första, det börjar dyka upp liknande “solmackar” även på andra platser i Sydeuropa.



Source: https://teslaclubsweden.se/med-solsken-i-tankarna/
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8123
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Med solsken i tankarna

Inlägg av fth »

Häftigt, men det blir ju tyvärr ytterligare en dimension av komplexitet iom detta.

För att man skall kunna planera med dessa stationer så måste dom rimligen rapportera aktuell SoC och/eller aktuell effekt från solpanelerna, och det finns det väl inget stöd för i något protokoll, app, eller planeringsverktyg idag?

Inte så kul att rulla in en molnig dag och upptäcka att det finns typ 2kWh i stationens batterier...

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7938
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Med solsken i tankarna

Inlägg av TiborBlomhall »

Rullar man in en molnig dag och stationens batterier är tomma så kommer laddningen gå långsamt. Tar jag mina egna solpaneler som måttstock så kommer en 120 kWp anläggning ändå lämna ifrån sig sådär 20 kW även i worst case, när det är ett becksvart molntäcke.

Det är snarare på natten det kan hända att strömmen helt tar slut. Jag misstänker att de har en minimigräns så stationen stänger om det är bara några få kWh kvar i batterierna.

Aktuell effekt från solpanelerna "rapporteras" via priset. Är det molnigt, och lite kräm kvar i batterierna så går priset upp.

Att man får dålig laddeffekt eller att laddningen avbryts har jag råkat ut för även på traditionella snabbladdare.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7938
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Med solsken i tankarna

Inlägg av TiborBlomhall »

Just nu kostar laddning €0,32/kWh trots att det verkar vara molnigt där idag. Batterierna är nog fulladdade.
Användarvisningsbild
alseC
Teslaägare
Inlägg: 121
Blev medlem: 21 nov 2017 17:49

Re: Med solsken i tankarna

Inlägg av alseC »

Med 2-axliga solföljare skulle solkraften vara 120 kW alla dygnets soltimmar. Då blir tillgängligheten betydligt högre. Bara synd att solföjareutvecklingen avstannat sista 10 åren, och ingen verkar stödja denna mer effektiva utnyttjandet av panelerna. Verkligen något som Tesla borde ta tag i för att ta snabbladdningsstationerna till en oslagbar off-grid era.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7938
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Med solsken i tankarna

Inlägg av TiborBlomhall »

Solföljare höjer effektiviteten med ca 20%. Morgon och kväll blir effekten lägre även om panelerna vinklas mot solen pga atmosfären. Förr i tiden var solföljare lönsamma men idag är det billigare att bara fläska på med 20% mer solpaneler.

En liknande lösning till en genomsnittlig Supercharger-station med 12 laddare skulle kräva 1 440 kWp solpaneler (ca 8200 m2, dvs 90x90 meter) och 2 400 kWh batterier. En Tesla Megapack (som är på 3 900 kWh) skulle räcka med råge. Så det är görbart, men innan fantasin skenar iväg ska man komma ihåg att ekvationen går endast ihop i sydligare länder med fler soltimmar än oss.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5467
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Med solsken i tankarna

Inlägg av chaffis75 »

Häftigt.. här du får du göra en uppföljande artikel om typ 1 år om hur de har gått under året..
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
alseC
Teslaägare
Inlägg: 121
Blev medlem: 21 nov 2017 17:49

Re: Med solsken i tankarna

Inlägg av alseC »

TiborBlomhall skrev: 09 jun 2025 12:05
Solföljare höjer effektiviteten med ca 20%. Morgon och kväll blir effekten lägre även om panelerna vinklas mot solen pga atmosfären. Förr i tiden var solföljare lönsamma men idag är det billigare att bara fläska på med 20% mer solpaneler..
Schablonen säger att 2-axliga solföljande paneler höjer antalet kWh med 20-40% på årsbasis. Effekten i kW är kWp hela dygnets soltimmar. Att fläska på argumentet med 20%fler paneler är därför inte en effektiv lösning för maximal effekt. Vidare så ger ju diffus sol morgon och kväll ännu större effekttapp på fasta paneler, som per definition alltid har en dålig panelvinkel både morgon och kväll.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1900
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Med solsken i tankarna

Inlägg av bjelkeman »

På vägen mellan Västerås och Enköping finns en solpark med äldre paneler med solföljare. Många verkar inte följa solen utan pekar åt lite olika håll. Vet någon varför? Var parken inte lönsam att underhålla?
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
alseC
Teslaägare
Inlägg: 121
Blev medlem: 21 nov 2017 17:49

Re: Med solsken i tankarna

Inlägg av alseC »

bjelkeman skrev: 09 jun 2025 17:27
På vägen mellan Västerås och Enköping finns en solpark med äldre paneler med solföljare. Många verkar inte följa solen utan pekar åt lite olika håll. Vet någon varför? Var parken inte lönsam att underhålla?
Kraftpojkarna som byggde parken 2013 valde tyska solföljjare från Deger Gmbh. Deger har ett prisma som förutom dag och tid söker bästa solinstrålning, det betyder att vid växlande molnighet så vrider följaren in sig mot soliga gluggar i molntäcket. Därför ser det lite ut som att de pekar mot olika håll, men Deger angav att de skulle ge 5% mera. Sedan är följarnas elektriska ställdon inte tillräckligt hållbara, vilket har inneburit stora driftproblem och det är därför att de nu ofta står i fel läge. Nuvarande ägare har också valt att ställa bakre raden i fast söderläge. Det är tråkigt att de inte har utvecklats/installerats bättre ställdon, t.ex hydrauliska som skulle minska underhållet till ett minimum under panelernas funktionstid 25-30år.
HenrikC
Inlägg: 766
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Med solsken i tankarna

Inlägg av HenrikC »

bjelkeman skrev: 09 jun 2025 17:27
På vägen mellan Västerås och Enköping finns en solpark med äldre paneler med solföljare. Många verkar inte följa solen utan pekar åt lite olika håll. Vet någon varför? Var parken inte lönsam att underhålla?
Man tog sig för pannan när man såg den där byggas. De senaste femton åren har solpaneler varit "billiga" och komplicerade system är som Tibor skriver inte värt det. Nyare parker längs motorvägen är byggda med fasta markstativ.
Erxon
elbilist
Inlägg: 458
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Med solsken i tankarna

Inlägg av Erxon »

HenrikC skrev: 10 jun 2025 18:01
bjelkeman skrev: 09 jun 2025 17:27
På vägen mellan Västerås och Enköping finns en solpark med äldre paneler med solföljare. Många verkar inte följa solen utan pekar åt lite olika håll. Vet någon varför? Var parken inte lönsam att underhålla?
Man tog sig för pannan när man såg den där byggas. De senaste femton åren har solpaneler varit "billiga" och komplicerade system är som Tibor skriver inte värt det. Nyare parker längs motorvägen är byggda med fasta markstativ.
Typ på andra sidan av denna solpark som nämnts.
Kan även säga att jag en gång frågade en bekant som har jobbat på KP varför man inte hade en tavla som informerade om hur de producerade. Jag skulle tycka det vore intressant.
HenrikC
Inlägg: 766
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Med solsken i tankarna

Inlägg av HenrikC »

Det är otroligt vad billiga och bra solpanelerna blivit. Nu är de på 450 W eller mer i vanligt format men kostar mindre än någonsin. Och de är helt svarta. Förrr var de på 300W, blårutiga och dyra.

LFP-batterier blir billigare och cellerna större. Nu har CATL celler på hela 587 Ah, ca 2 kWh. Det blir billigt att bygga lagring med sådana.

Off grid laddstationer verkar onekligen ha framtiden för sig.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8123
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Med solsken i tankarna

Inlägg av fth »

Som sagt, det här är ju coola lösningar, rent tekniskt, zombie-apokalyptiskt etc, men jag kan inte låta bli att tycka att en "hybridlösning" ändå måste vara bättre ur egentligen alla aspekter.

Kombinera panelerna och batterierna med en rimlig och billig matning från nätet, ladda batterierna med den när solen inte skiner, samt mata tillbaka (mot betalning) till nätet när batterierna är fulla och solen skiner.

Det finns väl inget egenvärde i att vara just off-grid? :?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
HenrikC
Inlägg: 766
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Med solsken i tankarna

Inlägg av HenrikC »

Det går ju att bygga laddare on-grid med hybridlösning miltals ut i obygden om man så vill. Batteri kombinerat med en ensam lina med 20 kV och 10A från nätet. Effekttopparna löser batterierna medan linan leverar 200 kVA dygnet runt.
Användarvisningsbild
alseC
Teslaägare
Inlägg: 121
Blev medlem: 21 nov 2017 17:49

Re: Med solsken i tankarna

Inlägg av alseC »

fth skrev: 11 jun 2025 17:13
Som sagt, det här är ju coola lösningar, rent tekniskt, zombie-apokalyptiskt etc, men jag kan inte låta bli att tycka att en "hybridlösning" ändå måste vara bättre ur egentligen alla aspekter.

Kombinera panelerna och batterierna med en rimlig och billig matning från nätet, ladda batterierna med den när solen inte skiner, samt mata tillbaka (mot betalning) till nätet när batterierna är fulla och solen skiner.

Det finns väl inget egenvärde i att vara just off-grid? :?

/fth
Hybridlösningar är inte så enkla, blir liksom dubbelt av saker och ting. Jämför en batteribil med en hybridbil, så är det betydligt mindre komponenter/underhåll i en batteribils tekniska livslängd.
Att panelerna blivit billigare och mer kraftfulla är inte lika med att bara sätt upp fler för att göra anläggningen "effektivare" i jämförelse med solföljande. Det blir mer kablage och reglar och montagetid osv. Mantrat har sedan 10 år varit det samma "fläska på med fler paneler istället för att låta de följa solen. Ta en elbil, som exempel, vem skulle vara nöjd om den bara gick för full effekt 1 timme per dag? Att köpa flera elbilar som bara går 1 timme till med full effekt (men på en annan timme) anser nog de flesta som ett för dyrt/dåligt alternativ, även om de också över tid blivit billigare.
Slutsatsen blir att solpanelerna kan användas mer effektivt, dvs med full effekt alla soltimmar. Det går att optimera en sådan anläggning för off-grid, med minsta möjliga antal paneler, batterilager och omvandlingar DC till AC och AC till DC igen. Att ha nätkoppling innebär mer komponenter/kostnader (anslutnings- och effektavgifter etc).
Kunde Gustaf Daléns innovation solventilen sköta fyrarnas tändning och släckning, så är det en paradox att inte kunna göra solpanelerna lika elegant effektiva för hela solskenet.
/Alsec
Skriv svar