Model Y Juniper

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

VilkenElbilBlirDet

Re: Model Y Juniper

Inlägg av VilkenElbilBlirDet »

85n skrev: 10 jun 2025 05:08
Hej, har plötsligt fått ett väldigt stort ha-begär efter att inte varit särskilt inställd på att byta bil i närtid. Såg dock vilka kliv FSD har tagit och vill verkligen vara redo med en bil som har möjlighet till det den dag det släpps här. I takt med att jag började kolla på reviews osv såg jag alla häftiga funktioner och annat som finns i dessa bilar. Gjorde mig inte mindre intresserad. Nya MY juniper ser väldigt fin ut. Just uppgraderingen kring kupéljud, fjädring som gör att jag tittar på denna modell främst. Bor i malmfälten var vägar och asfaltkvalitet inte direkt är optimal alla gånger. Blir även grusväg en del för mig.

Problemet är att timingen inte riktigt är optimal. Ser däremot att nu verkar vara ett gynnsamt tillfälle att köpa en ny Model Y.

Snabb leverans, åtminstone uppges juni ännu på sidan.
Räntefritt (!)
Hyfsat pris på min bef bil (Passat 2013 2.0 tdi låga mil)
Inkommande pris/skatthöjningar från både Sverige/EU på fossilt

Hur ser ni som varit med och bevakat hela Tesla affärsmodellen på nuvarande läge? Återkommer detta räntefria erbjudande ofta? Vad tycket ni om priset på Model Y? Nypriset är högt (utrustad), men att spara 100k just nu på det räntefria är inte illa. Brukar normalt köpa begagnade bilar som tagit den värsta smällen men fortfarande har nybilslukt... I detta fall när juniper börjar komma ut på beg marknaden och man köper en tidigast nästa år känns det som att besparingen blir liten då det blir såklart blir vanlig ränta på den bilen.

Jag kan inte riktigt motivera detta köp ekonomiskt öht då jag kör rätt lite. Mellan 1000-1500mil om året och huvuddelen är på sommarhalvåret. Vintern är det kortkörningar till jobbet mest. Det kommer dock bli mer nöjesresor, har flickvän som är ny här uppe och mycket att fara runt och se närmaste åren.

Mina laddmöjligheter ser ut att möjligtvis bli 180:-/mån + 1:-kwh +25% moms så det känns helt okej mot vad jag sett att många har. Säkring ej klart, 6-16A, ev med lastbalansering. Hyresvärden måste utreda min specifika adress. Vi tittar på husköp, det ligger oavsett bilköp eller inte 2-3 år bort i tiden. Att leva med 6A blir förmodligen lite jobbigt, hoppas på 10-16A. Jag förväntar mig en cykel på 45-55% på hemmaladdningen oftast.

Utrustningsmässigt blir det någon annan färg än vit/svart, vinterdäck dubbade. Det var svårt att bygga hjul särskilt mycket billigare än för 27k faktiskt. Gillar crossflow-fälgarna och på vintern behöver man nog all effektivitet man kan få.

Vad måste jag ha för att FSD ska vara möjligt vid release i EU? Kan man köra på den inkluderade/bas och prenumerera på tjänsten sedan eller måste man ha uppgraderad/total? Total följer med bilen även till nästa ägare och motiverar ett bättre andrahandsvärde?

Jag gillar all automatik man kan få redan men alla här verkar föreslå att det är bortkastade pengar. Det kanske har mest att göra med att FSD alltid varit 1 år bort el liknande?

Tacksam för åsikter, lite rörigt inlägg. Ursäkta för det
Provkör på dina egna vägar, går att låna hem en bil över en helg. Att fjädringskomforten är förbättrad betyder inte att den är bra (bra är även = subjektivt).
manneson

Inlägg av manneson »

85n skrev: 10 jun 2025 05:08
Hej, har plötsligt fått ett väldigt stort ha-begär efter att inte varit särskilt inställd på att byta bil i närtid. Såg dock vilka kliv FSD har tagit och vill verkligen vara redo med en bil som har möjlighet till det den dag det släpps här. I takt med att jag började kolla på reviews osv såg jag alla häftiga funktioner och annat som finns i dessa bilar. Gjorde mig inte mindre intresserad. Nya MY juniper ser väldigt fin ut. Just uppgraderingen kring kupéljud, fjädring som gör att jag tittar på denna modell främst. Bor i malmfälten var vägar och asfaltkvalitet inte direkt är optimal alla gånger. Blir även grusväg en del för mig.

Problemet är att timingen inte riktigt är optimal. Ser däremot att nu verkar vara ett gynnsamt tillfälle att köpa en ny Model Y.

Snabb leverans, åtminstone uppges juni ännu på sidan.
Räntefritt (!)
Hyfsat pris på min bef bil (Passat 2013 2.0 tdi låga mil)
Inkommande pris/skatthöjningar från både Sverige/EU på fossilt

Hur ser ni som varit med och bevakat hela Tesla affärsmodellen på nuvarande läge? Återkommer detta räntefria erbjudande ofta? Vad tycket ni om priset på Model Y? Nypriset är högt (utrustad), men att spara 100k just nu på det räntefria är inte illa. Brukar normalt köpa begagnade bilar som tagit den värsta smällen men fortfarande har nybilslukt... I detta fall när juniper börjar komma ut på beg marknaden och man köper en tidigast nästa år känns det som att besparingen blir liten då det blir såklart blir vanlig ränta på den bilen.

Jag kan inte riktigt motivera detta köp ekonomiskt öht då jag kör rätt lite. Mellan 1000-1500mil om året och huvuddelen är på sommarhalvåret. Vintern är det kortkörningar till jobbet mest. Det kommer dock bli mer nöjesresor, har flickvän som är ny här uppe och mycket att fara runt och se närmaste åren.

Mina laddmöjligheter ser ut att möjligtvis bli 180:-/mån + 1:-kwh +25% moms så det känns helt okej mot vad jag sett att många har. Säkring ej klart, 6-16A, ev med lastbalansering. Hyresvärden måste utreda min specifika adress. Vi tittar på husköp, det ligger oavsett bilköp eller inte 2-3 år bort i tiden. Att leva med 6A blir förmodligen lite jobbigt, hoppas på 10-16A. Jag förväntar mig en cykel på 45-55% på hemmaladdningen oftast.

Utrustningsmässigt blir det någon annan färg än vit/svart, vinterdäck dubbade. Det var svårt att bygga hjul särskilt mycket billigare än för 27k faktiskt. Gillar crossflow-fälgarna och på vintern behöver man nog all effektivitet man kan få.

Vad måste jag ha för att FSD ska vara möjligt vid release i EU? Kan man köra på den inkluderade/bas och prenumerera på tjänsten sedan eller måste man ha uppgraderad/total? Total följer med bilen även till nästa ägare och motiverar ett bättre andrahandsvärde?

Jag gillar all automatik man kan få redan men alla här verkar föreslå att det är bortkastade pengar. Det kanske har mest att göra med att FSD alltid varit 1 år bort el liknande?

Tacksam för åsikter, lite rörigt inlägg. Ursäkta för det
Hur mkt av "vill ha" är för att impa på tjejen? Sånt kan bli onödigt dyrt. :D
Kanske passa på att köpa en beggad "gammal" Y nu när de trillat ner bra i pris? Sen kan du ju alltid uppgradera till en Juniper om ett par år, när de också tappat 300k i värde....
Teslasemitruck

Inlägg av Teslasemitruck »

Undrar hur 7 sitsiga blir
85n

Inlägg av 85n »

Electron skrev: 10 jun 2025 06:15
Ett tips: Räkna även på värdeminskningen.
Såklart gör jag det. På en 5-års period blir denna bil minst 200k. dyrare än min bef. diesel. Jag räknar iofs med minst 1-2 dyrare rep på min bef. diesel under samma period som jag inte tog med i kalkylen.

Kamremsbyte och kort efter rep av en större oljeläcka förra året, och nu är det dags för olja+filter har väl gjort sitt till att jag börjat känna mig färdig med fossilbilar...
T4s skrev: 10 jun 2025 08:56
Några tips:

- Erbjudandet återkommer men givetvis inte garanterat, köp nära kvartalsslut.
- Skippa FSD, köp kontant eller på subscription när det väl kommer till EU.
- Tänk på att ev billån påverkar er möjlighet att köpa hus
- Du kommer troligtvis köra mer bil än vad du gjort tidigare, det är ett nöje.
- Laddning är en icke fråga om du inte bor långt från stora byn
Tack för tipsen. Jag tror att jag chansar och avvaktar till nästa kvartals-slut åtminstone. Bor i stan (en del kallar det en by...). Jag kan nog sköta den dagliga körningen på en 6A, det tråkiga blir när man kommer hem med tom tank från någon längre tripp, men man får ta en sväng förbi någon snabbladdare om man vet att man har mycket körning planerad dagen efter. Finns superchargers på avstånd från stan så att man alltid kan komma hem med ~40-50% batteri om man planerar lite.

Det skulle bli privatavbetalning och med gamla bilen löser jag handpenningen till stor del. Iom räntefritt finns det ingen anledning att röra besparingarna till huset, men månadskostnaden är såklart en del i kalkylen där...
VilkenElbilBlirDet skrev: 10 jun 2025 10:38
Provkör på dina egna vägar, går att låna hem en bil över en helg. Att fjädringskomforten är förbättrad betyder inte att den är bra (bra är även = subjektivt).
Aha, det visste jag inte får se över möjligheterna till det. Bor inte i någon metropol. Har 35mil så kan jag åka och provköra på en self-service station och det hinner jag göra om jag bara håller mig i skinnet här och skippar juni-erbjudandet. Jag såg lite fler tester där man nämnde att den fortfarande var lite skakig på motorväg m.m. Något som också gjorde mig lite bekymrad var att adaptiva farthållaren verkade lite jojo-aktig. 2 saker som är viktiga att det fungerar bra. Saknar adaptiv farthållare på min nuvarande bil enormt mycket...
manneson skrev: 10 jun 2025 13:27
Hur mkt av "vill ha" är för att impa på tjejen? Sånt kan bli onödigt dyrt. :D
Kanske passa på att köpa en beggad "gammal" Y nu när de trillat ner bra i pris? Sen kan du ju alltid uppgradera till en Juniper om ett par år, när de också tappat 300k i värde....
Haha, det är nog nära noll. Imponerar mer med vettiga ekonomiska beslut med henne... men säker, bekväm bil, billig (i drift) vill alla ha så det är ändå lätt att argumentera för.
Jag håller utkik på beg.marknaden, men det blir nog Model 3 HL då - egentligen behöver jag inte storleken på Model Y i detta nu. Vill ha teslas senaste refresh men en bättre beg. model 3 LR av förra varianten vore förmodligen det vettiga...

Tack för era svar. Fick en del att tänka på
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Banken brukar minska låneutrymmet för bostad rejält om man har ett billån. Mycket mer än vad själva billånet är på. Funderar ni på att skaffa hus och ta huslån så är det nog bra att ta ett snack med banken om hur ett billån påverkar era möjligheter till bolån. Risken finns att ni kommer upptäcka att ni måste lösa billånet när det blir dags för bolån.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
85n

Inlägg av 85n »

Nu glider helt vanliga Model Y runt i Austin inofficiellt. Samma bil bara ännu inte släppt version mjukvara.

Jag vet inte, men efterfrågan bör inte minska om detta test löper på hyfsat smärtfritt. Får man tag i en Model Y till hösten? :roll:
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

85n skrev: 10 jun 2025 22:57
Nu glider helt vanliga Model Y runt i Austin inofficiellt. Samma bil bara ännu inte släppt version mjukvara.

Jag vet inte, men efterfrågan bör inte minska om detta test löper på hyfsat smärtfritt. Får man tag i en Model Y till hösten? :roll:
Om självkörning mot all förmodan skulle lösas av Tesla så kommer nog snarast färre bilar säljas eftersom varje självkörande bil är tänkt att ersätta fem bilar utan självkörning.

Det kommer inte vara några problem att få tag på en Model Y i höst och den kommer sannolikt att vara billigare än vad de är nu.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Teslasemitruck

Maw skrev: 11 jun 2025 07:24

Om självkörning mot all förmodan skulle lösas av Tesla så kommer nog snarast färre bilar säljas eftersom varje självkörande bil är tänkt att ersätta fem bilar utan självkörning.

Det kommer inte vara några problem att få tag på en Model Y i höst och den kommer sannolikt att vara billigare än vad de är nu.
Kanske tar ett tag innan självkörande flottor kommer i stor skala. Är nog inte i teslas intresse att låta mer än robotaxi köra och plocka upp folk.
Teslasemitruck

Bilarna ska börja köra hem till köpare i slutet av månaden på vissa platser i usa
85n

Inlägg av 85n »

Maw skrev: 11 jun 2025 07:24

På lång sikt absolut. På kort sikt tror jag det blir stor efterfrågan på alla bilar som kan agera just ersättare till X antal bilar. Vi får se, spännande tid.
Skriv svar