Jag håller med dig om att det givetvis inte kan uteslutas att det är någon form av (avsiktlig eller oavsiktlig) rörelse på ratten som orsakar att systemet slås av. Den enda som är säkert att kombinationen av människa + system = bil i träd. I slutändan är det ju solklart så att det här är ett L2 och människan i förarsätet är alltid ansvarig för utfallet.Ewolve skrev: ↑01 jun 2025 01:33Här är en som påstår sig testat och fått samma beteende, dvs vrider man ratten så går den från active -> unavailable, inte till aborted. Aborted verkar efter googling vara om den själv kopplar ifrån?Nicklas skrev: ↑29 maj 2025 19:35Är det inte ett "vanligt" sätt att slippa nag att ha något tungt vid sidan av ratten?
- om så var fallet skulle väl det kunnat trigga rattvrid om det blev för mycket?
Mycket intressant rapport och jag skulle gärna vilja testa vilka tillstånd det hoppar mellan beroende på vad man gör![]()
Sen kan jag tycka att det är svårt att avskriva det faktum att det är ett tydligt pålagt moment till vänster i ratten under i stort sett hela svängen. Vilket skulle stämma väldigt bra med att autopiloten slås av som ett resultat av manuell styrning varpå bilen girar kraftigt åt vänster med avstängd autopilot, precis som det framgår av graferna i rapporten. Enligt Google så har föraren minnesluckor och minns inte vad som hände, dvs han kan ha sträckt sig efter nått i baksätet och ha kommit åt ratten, han kan ha svimmat, eller vadsomhelst. Såklart bara spekulationer med ett visst mått av önsketänkande, men inte omöjligt.
Det är väldigt svårt att designa system som är idiotsäkra där dels människan är passiv hela tiden, men ska samtidigt vara ytterst ansvarig och kunna ta kontrollen. Det blir sällan lyckat som en konsumentprodukt. Bilen kanske gör något oväntat som är någonstans på skalan jättebra-jättedåligt och människan får panik, tycker det är fel eller bara oavsiktligt kommer åt ratten.
Gör man för lätt att ta över (för lite motstånd) blir det lätt oavsiktligt med ett knä. Gör man det för svårt med ratten (för mycket motstånd) så tappar människan lätt kontrollen över bilen (man tar i för mycket i panik). Gör man det bara med bromspedal så kommer folk att inte kunna ta över när de får panik.
Det är även därför de flesta system har sk "kooperativ styrning". Dvs bilen bråkar inte med dig utan du kan hela tiden styra (t ex byta fil) utan att slå av stödsystemet. När du genomfört filbytet tar systemet över igen. Det blir sällan "mode-confusion" i ett sådant system.
Detta interaktionsproblem och det som kallas "automation complacency" är huvudanledningarna till att Waymo tidigt valde att inte göra ett "high-automation" förarstöd utan att gå direkt till L4. Waymo är alltid ansvariga. Människan i bilen har alltid rollen passagerare och kan inte, och förväntas inte "ta över".
Försöker man dra i ratten i en Waymo från passagerarplatsen så kommer bilen att varna och fortsätter man kommer bilen att sedan stanna vid sidan av vägen. Det ska bli intressant att se om något försöker någon liknande i en Tesla i framtiden.
Det ska bli spännande att se hur den här sagan slutar och hur de kommande kapitlen kommer att se ut både för Teslas eventuella taxi-verksamhet och för de konsumentägda bilar man sålt med olika HW-konfigurationer med löfte om att bilar har "all hårdvara nödvändig för full self driving", om Tesla bevisligen har vissa bilar som har det. Något annat än den senaste HW (vad nu det blir) som just nu är HW4 med front bumper cam tror jag aldrig blir aktuellt i vart fall.