Hankook Ventus original däck
Moderator: Redaktion
Hankook Ventus original däck
Jag bytte nyligen från vinterdäck Nokian r5 till sommardäcken och ljudnivån är markant högre.
Att det skulle vara viss skillnad hade jag räknat med men skillnaden är ganska markant. Har däcktryck 3.0 i kalla däck. Förbrukningen är också högre.
Ni som har bytt till särskilt tystlåtna, tycker ni ljudnivån är samma på era sommardäck som på vinterdäcken? Nokian R5 som är standard är ju iofs ett av de absolut tystaste vinterdäcken.
Att det skulle vara viss skillnad hade jag räknat med men skillnaden är ganska markant. Har däcktryck 3.0 i kalla däck. Förbrukningen är också högre.
Ni som har bytt till särskilt tystlåtna, tycker ni ljudnivån är samma på era sommardäck som på vinterdäcken? Nokian R5 som är standard är ju iofs ett av de absolut tystaste vinterdäcken.
- Vindens
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gabriel651797
Re: Hankook Ventus original däck
Bytte precis till Hankook Ion evo.Arn skrev: ↑12 apr 2025 16:27Jag bytte nyligen från vinterdäck Nokian r5 till sommardäcken och ljudnivån är markant högre.
Klart tystare än friktionsdäcken jag hade från Goodrich.
Hör även skillnad i lägre hastigheter. Vid motorvägsfart är det mindre vägbuller och mer vindbrus som hörs.
Var nära på skaffa e-primacy pga rullmotståndet men på en m3 är mindre vägbuller klart värt några % högre förbrukning (någon som vet mer exakt?).
M3 LR -20
Betydligt billigare att sänka däcktrycket än att köpa nya däck....Arn skrev: ↑12 apr 2025 16:27Jag bytte nyligen från vinterdäck Nokian r5 till sommardäcken och ljudnivån är markant högre.

Gjorde samma sak i fredags. Från Nokian Hakka R5 vinter till Hankook Ventus.Arn skrev: ↑12 apr 2025 16:27Jag bytte nyligen från vinterdäck Nokian r5 till sommardäcken och ljudnivån är markant högre.
Ljudnivån är markant högre (!) på sommardäcken.
Kör med 3.0 runt om både sommar och vinter.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Jag kör med Hankook Ion Evo (inte Ventus) och de bullrar inte mycket. Jämförbart med dubbfria vinterdäck. Men jag kör inte heller med 3,0 bar i däcken, utan 2,6. Det är lägre än Teslas rekommendation, men jag har inte märkt några problem av betydelse. Både ljud- och rullkomforten blir bättre med 2,6 bar.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Får du några felmeddelanden i displayen om lågt däcktryck?Niklas Z skrev: ↑13 apr 2025 13:38Jag kör med Hankook Ion Evo (inte Ventus) och de bullrar inte mycket. Jämförbart med dubbfria vinterdäck. Men jag kör inte heller med 3,0 bar i däcken, utan 2,6. Det är lägre än Teslas rekommendation, men jag har inte märkt några problem av betydelse. Både ljud- och rullkomforten blir bättre med 2,6 bar.
Hur mycket skiljer sig förbrukningen med däcktryck 2,6 jämfört med om du skulle köra exempelvis 3.0?
Det är inget fel på dem utan helt normalt tidigt på våren. Asfalten är uppruggad och sliten efter vintern och det krävs att temperaturen stiger och att sommardäcken polerar asfalten slätare innan däckljudet minskar.Arn skrev: ↑12 apr 2025 16:27Jag bytte nyligen från vinterdäck Nokian r5 till sommardäcken och ljudnivån är markant högre.
MY RWD Vit 2023
- Niklas Z
- Teslaägare
Inget meddelande vid 2,6 bar, men sjunker det lägre så syns en orange varning på skärmen men den är mycket diskret.Arn skrev: ↑13 apr 2025 16:05Får du några felmeddelanden i displayen om lågt däcktryck?Niklas Z skrev: ↑13 apr 2025 13:38Jag kör med Hankook Ion Evo (inte Ventus) och de bullrar inte mycket. Jämförbart med dubbfria vinterdäck. Men jag kör inte heller med 3,0 bar i däcken, utan 2,6. Det är lägre än Teslas rekommendation, men jag har inte märkt några problem av betydelse. Både ljud- och rullkomforten blir bättre med 2,6 bar.
Hur mycket skiljer sig förbrukningen med däcktryck 2,6 jämfört med om du skulle köra exempelvis 3.0?
Det borde ju skilja i förbrukning, men det är inget jag noterat. Det skiljer mycket mer på grund av andra omständigheter, så den skillnad som lufttrycket kan göra drunknar i variationen orsakad av andra parametrar, om man inte gör en systematisk jämförelse.
- T4s
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/tobias894955
Nu har jag kört runt med sommardäcken ett tag och tycker ljudnivån möjligen är lite lägre nu än i början men någon form av däckbullar tränger in i kupén som inte hördes på samma sätt med vinterdäcken.
Har däcktryck 3.0 och det verkar inte direkt sjunka med tiden så jag får nog ta mig till en mack någon gång när jag har hyfsat kalla däck och tappa ur 0,2 bar
Möjligtvis tycker jag ljudnivån i bilen är lägre på eftermiddag jämfört med förmiddagarna trots att däcktrycket då kan vara 0,1 var högre. Finns det någon logisk förklaring till detta?
Kan man göra något med mattorna i bilen för att få ner ljudnivån? Jag har tygmattorna underst och sedan xpe mattor ovanpå. Tidigare hade jag bara tygmattor och xpemattorna har inte sänkt ljudnivån i bilen något överhuvudtaget. Möjligen kan xpe mattorna täppa till mer ( få tightare passform) om jag tar bort tygmattorna men det skulle precis lika gärna kunna resultera i högre ljudnivå än lägre
Har däcktryck 3.0 och det verkar inte direkt sjunka med tiden så jag får nog ta mig till en mack någon gång när jag har hyfsat kalla däck och tappa ur 0,2 bar
Möjligtvis tycker jag ljudnivån i bilen är lägre på eftermiddag jämfört med förmiddagarna trots att däcktrycket då kan vara 0,1 var högre. Finns det någon logisk förklaring till detta?
Kan man göra något med mattorna i bilen för att få ner ljudnivån? Jag har tygmattorna underst och sedan xpe mattor ovanpå. Tidigare hade jag bara tygmattor och xpemattorna har inte sänkt ljudnivån i bilen något överhuvudtaget. Möjligen kan xpe mattorna täppa till mer ( få tightare passform) om jag tar bort tygmattorna men det skulle precis lika gärna kunna resultera i högre ljudnivå än lägre
Mjukt tyg dämpar ljudet mer än plastmattor om det är det xpe är.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Niklas Z
- Teslaägare
Yttertemperaturen är vanligtvis högre på eftermiddagen. Därmed blir gummit i däcken mjukare och det leder till mindre buller.
Provade att sänka däcktrycket med 0,2 bar till ungefär 2,8 med kalla däck. Med varma däck kan trycket stiga till 3,0 eller 3,1 beroende på yttertemperatur.
I början inbillade jag mig i att däcken gick något tystare och mjukare men efter att ha utvärderat i några dagar känns det som det mest var inbildning och ingen egentlig skillnad i ljudnivå. Möjligen aningen bättre stötdämpning dock.
Inte heller någon skillnad alls i energiförbrukning.
Eftersom sänkningen inte haft någon effekt vet jag inte om det hjälper att sänka med 0,2 bara ytterligare.
Angående slitage på däcken, vad är bäst för däckens livslängd? lufttryck i kalla däck 3,0, 2,8 eller 2,6, vad är bäst?
Man blir lite nyfiken hur bilen skulle låta med vinterdäcken (Nokian R5)
Mina sommardäck behöver bytas ut under nästa säsong. Gör det stor skillnad att välja särskilt tysta däck?
I början inbillade jag mig i att däcken gick något tystare och mjukare men efter att ha utvärderat i några dagar känns det som det mest var inbildning och ingen egentlig skillnad i ljudnivå. Möjligen aningen bättre stötdämpning dock.
Inte heller någon skillnad alls i energiförbrukning.
Eftersom sänkningen inte haft någon effekt vet jag inte om det hjälper att sänka med 0,2 bara ytterligare.
Angående slitage på däcken, vad är bäst för däckens livslängd? lufttryck i kalla däck 3,0, 2,8 eller 2,6, vad är bäst?
Man blir lite nyfiken hur bilen skulle låta med vinterdäcken (Nokian R5)
Mina sommardäck behöver bytas ut under nästa säsong. Gör det stor skillnad att välja särskilt tysta däck?
Nej 0,2 gör ingen skillnad. Du måste sänka med 20% åtminstone. Dvs runt 0,6.
Men vet inte var Y börjar varna för lågt däcktryck, sänk så mkt du kan innan det varnar typ.
Chatgtp säger den varnar vid 2,2 så 2,4 borde funka.
Det som sliter är hög temp vilket genereras av hög hastighet och lågt tryck. Men det är ju en avvägning vs bättre komfort.
Men vet inte var Y börjar varna för lågt däcktryck, sänk så mkt du kan innan det varnar typ.
Chatgtp säger den varnar vid 2,2 så 2,4 borde funka.
Det som sliter är hög temp vilket genereras av hög hastighet och lågt tryck. Men det är ju en avvägning vs bättre komfort.
Ok. Jag får svänga förbi macken igen och tappa ut ytterligare 0,2 eller 0,3 bar. Kanske behövs en viss tids körning innan ljudnivån minskar ifall nya delar av däcket börjar få kontakt med vägbanan efter justering av däcktryck.
På en vecka har jag dock inte märkt någon skillnad.
Tyckte tidigare att min MY var klart tystare än min förra M3 men nu känns det nästan tvärtom.
Känslan är att det skulle vara ett öppet fönster eller någonting som man skulle vilja täppa till för att få ner ljudet.
Jag hade lite problem med lukt i bilen där förra ägaren haft hund där jag fick sanera bilen. Fanns en hel del hundhår bakom bakre stolsraden ( mellan bagageutrymmet och bakre stolsraden) och även i de djupa fickorna där själva bakstolarna fäster. Rengjorde med en smal 1,5 cm bred och lång borste där som jag fick ner hela 50cm på vissa ställen där bakstolarna fäste. Börjat fundera på om det kan ha funnits något lager av ljudisolering där som har skadats i samband med det, men den behandlingen gjorde jag medan vinterdäcken var på för 3 månader sedan och kunde inte associera det med någon höjd ljudnivå då utan det är först efter skiftet till sommardäcken jag lade märke till det.
Trodde alltid att sommardäcken hade klassificering 73db men verkar snarare som att de är klassade till 69db så det bör vara en i alla fall på pappret förhållandevis tyst däcktyp?
På en vecka har jag dock inte märkt någon skillnad.
Tyckte tidigare att min MY var klart tystare än min förra M3 men nu känns det nästan tvärtom.
Känslan är att det skulle vara ett öppet fönster eller någonting som man skulle vilja täppa till för att få ner ljudet.
Jag hade lite problem med lukt i bilen där förra ägaren haft hund där jag fick sanera bilen. Fanns en hel del hundhår bakom bakre stolsraden ( mellan bagageutrymmet och bakre stolsraden) och även i de djupa fickorna där själva bakstolarna fäster. Rengjorde med en smal 1,5 cm bred och lång borste där som jag fick ner hela 50cm på vissa ställen där bakstolarna fäste. Börjat fundera på om det kan ha funnits något lager av ljudisolering där som har skadats i samband med det, men den behandlingen gjorde jag medan vinterdäcken var på för 3 månader sedan och kunde inte associera det med någon höjd ljudnivå då utan det är först efter skiftet till sommardäcken jag lade märke till det.
Trodde alltid att sommardäcken hade klassificering 73db men verkar snarare som att de är klassade till 69db så det bör vara en i alla fall på pappret förhållandevis tyst däcktyp?
- enoch85
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/daniel893595
Hmm, överallt jag läser så ska Michelin E-Primacy vara tystare än Hanook Ion Evo?Vindens skrev: ↑12 apr 2025 18:56Bytte precis till Hankook Ion evo.Arn skrev: ↑12 apr 2025 16:27Jag bytte nyligen från vinterdäck Nokian r5 till sommardäcken och ljudnivån är markant högre.
Klart tystare än friktionsdäcken jag hade från Goodrich.
Hör även skillnad i lägre hastigheter. Vid motorvägsfart är det mindre vägbuller och mer vindbrus som hörs.
Var nära på skaffa e-primacy pga rullmotståndet men på en m3 är mindre vägbuller klart värt några % högre förbrukning (någon som vet mer exakt?).
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Nu testade jag att sänka ytterligare 0,2 bar. Däcken var relativt varma när jag körde fram till macken ( 4km) så valde däcktryck 2,7 och efter några mil på motorvägen kommer jag upp till 2,8.
Känns som det kanske hjälpte en aning men tiden får utvisa om det är inbillning eller om det är denna gång faktiskt har effekt.
Fanns många trådar om just däcktryck på M3 tidigare och då märkte ägarna ofta stor skillnad när man sänkte trycket marginellt
Känns som det kanske hjälpte en aning men tiden får utvisa om det är inbillning eller om det är denna gång faktiskt har effekt.
Fanns många trådar om just däcktryck på M3 tidigare och då märkte ägarna ofta stor skillnad när man sänkte trycket marginellt
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Diskussionerna om däcktryck ebbade väl ut när taliz tog en paus 

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Efter senaste uppdateringen igår så har bilen börjat larma om däcktrycket är 2,8 eller lägre så jag kommer åka förbi macken vid tillfälle och pumpa upp till 2,9.
Blir det mindre slitage på däcken med bättre livslängd med däcktryck 2.9 jämfört med 2,7?
Blir det mindre slitage på däcken med bättre livslängd med däcktryck 2.9 jämfört med 2,7?