Porsche 911 från 2020-2024, finansiering?
Moderator: Redaktion
- krabbanidag
- Teslaägare
- Inlägg: 71
- Blev medlem: 25 mar 2025 06:18
Porsche 911 från 2020-2024, finansiering?
Hej,
Tänker att det kanske hänger folk i forat som köpt lite dyrare bilar med finans.
Är så att jag sneglar lite på en nyare 911, helst 2020-2024 med < 3000 mil. Ser att priserna ofta sticker upp på sommaren, de flesta är väl nu kring 1,2-1,6 miljoner kronor. På hösten kan man i alla fall spara 100 - 200 000kr.
Tänkte köpa och ha som bruksbil 2000-2500 mil/år.
Sannolikt äga 4-5 år innan den avyttras.
Funderar på det här med finans eftersom jag inte vill ”binda” upp över 1mkr i kapital där alternativkostnaden blir 100-150k per år.
Köper hellre med traditionell finansiering med 20% handpenning och med Porsche 911 kan man utgå från ok restvärde så kanske sätta det till 55% på 5 år.
Tänkte privatköp pga bra inkomster och möjlighet till ränteavdrag och slipper belasta det egna AB:t och nettolönen med hög förmånsbeskattning.
Så om vi säger att man kommer över en bra bil för 1,2 miljoner i höst. Ponera 300k handpenning (alternativkostnad 30-40k/år, det kan jag acceptera).
Diskussioner kring om man har ”råd” eller ej undanbedes. Bilen går att betala kontant men vill alltså inte det. Vill specifikt ha diskussioner kring finansiering, ränta/upplägg, tips/råd.
Har du andra bra tips kring försäkring, underhåll osv vad gäller specifikt 911 så kan du tillföra det.
Min tanke blir då 900 000kr finansierat på 5 år med restvärde 55% av köpeskilling dvs 660 000kr skuld efter 5 år. Utgår då från amortering 240 000 på 5 år dvs 4000kr/mån ungefär.
Räntekostnaden, om vi utgår från att man kommer över avtal på 4% rörligt, blir ca 3000kr/mån initialt och kryper ner till 2000kr/mån mot slutet av dessa 5 år.
Efter ränteavdrag blir det 2100kr/m resp 1400kr/m i ränta.
Månadskostnaden får jag då till ca 6-7000kr.
Försäkring utgår jag från att den blir 2500.
Bränsle 3-4000.
Underhåll (sparande) 2500
Totalkostnad = ca 15 000/mån om inget drastiskt inträffar.
Efter 5 år är restskulden alltså 660’, bilen har sannolikt strax över 10 000 mil och ja den går nog att sälja med ett ok övervärde är min gissning. I mina ögon ett helt ok bilägande.
Är räntekostnaden realistisk, går det att komma över såna avtal i dagens marknad?
Realistisk försäkringskostnad i centrala Sthlm?
Tänker att det kanske hänger folk i forat som köpt lite dyrare bilar med finans.
Är så att jag sneglar lite på en nyare 911, helst 2020-2024 med < 3000 mil. Ser att priserna ofta sticker upp på sommaren, de flesta är väl nu kring 1,2-1,6 miljoner kronor. På hösten kan man i alla fall spara 100 - 200 000kr.
Tänkte köpa och ha som bruksbil 2000-2500 mil/år.
Sannolikt äga 4-5 år innan den avyttras.
Funderar på det här med finans eftersom jag inte vill ”binda” upp över 1mkr i kapital där alternativkostnaden blir 100-150k per år.
Köper hellre med traditionell finansiering med 20% handpenning och med Porsche 911 kan man utgå från ok restvärde så kanske sätta det till 55% på 5 år.
Tänkte privatköp pga bra inkomster och möjlighet till ränteavdrag och slipper belasta det egna AB:t och nettolönen med hög förmånsbeskattning.
Så om vi säger att man kommer över en bra bil för 1,2 miljoner i höst. Ponera 300k handpenning (alternativkostnad 30-40k/år, det kan jag acceptera).
Diskussioner kring om man har ”råd” eller ej undanbedes. Bilen går att betala kontant men vill alltså inte det. Vill specifikt ha diskussioner kring finansiering, ränta/upplägg, tips/råd.
Har du andra bra tips kring försäkring, underhåll osv vad gäller specifikt 911 så kan du tillföra det.
Min tanke blir då 900 000kr finansierat på 5 år med restvärde 55% av köpeskilling dvs 660 000kr skuld efter 5 år. Utgår då från amortering 240 000 på 5 år dvs 4000kr/mån ungefär.
Räntekostnaden, om vi utgår från att man kommer över avtal på 4% rörligt, blir ca 3000kr/mån initialt och kryper ner till 2000kr/mån mot slutet av dessa 5 år.
Efter ränteavdrag blir det 2100kr/m resp 1400kr/m i ränta.
Månadskostnaden får jag då till ca 6-7000kr.
Försäkring utgår jag från att den blir 2500.
Bränsle 3-4000.
Underhåll (sparande) 2500
Totalkostnad = ca 15 000/mån om inget drastiskt inträffar.
Efter 5 år är restskulden alltså 660’, bilen har sannolikt strax över 10 000 mil och ja den går nog att sälja med ett ok övervärde är min gissning. I mina ögon ett helt ok bilägande.
Är räntekostnaden realistisk, går det att komma över såna avtal i dagens marknad?
Realistisk försäkringskostnad i centrala Sthlm?
Re: Porsche 911 från 2020-2024, finansiering?
Inget bolån du kan ta ifrån?
Rätt miserabelt att pendla i en 911 förövrigt IMO. De är rätt bullriga.
Inget man vill sitta stilla på Essingeleden i..
Rätt miserabelt att pendla i en 911 förövrigt IMO. De är rätt bullriga.
Inget man vill sitta stilla på Essingeleden i..
- krabbanidag
- Teslaägare
- Inlägg: 71
- Blev medlem: 25 mar 2025 06:18
Re: Porsche 911 från 2020-2024, finansiering?
Blir inget pendlande kmr bo och verka i centrala sthlm så blir mest kortare turer + längre turer sällan, typ när man ska iväg till fjällen europa osv. Gissar max 2500mil/år
Tänker att jag absolut sitter stilla i en 911 mitt på essingeleden. Buller uppskattas

Nej bolånet är maxat pga ligger på exakt taktiska 70% belåningsgrad för att minimera amortering till 1%. Kostar att bo stort i stan
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 909
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: Porsche 911 från 2020-2024, finansiering?
Jag kan sitta stilla i en 911, varsom hellst!!!krabbanidag skrev: ↑11 jun 2025 12:04Blir inget pendlande kmr bo och verka i centrala sthlm så blir mest kortare turer + längre turer sällan, typ när man ska iväg till fjällen europa osv. Gissar max 2500mil/år
Tänker att jag absolut sitter stilla i en 911 mitt på essingeleden. Buller uppskattas![]()
Underbara bilar

Med 2.5k mil blir den en relativ långmilare i Porsche-världen som är allergiska mot miltal på nyare bilar.
Räkna med större värdeminskning.
Men SKITSAMMA, köp! Man lever bara en gång!
PS
Det kan lika gärna vara mindre värdeminskning, då 911 håller värdet bra. Det finns FÅ verkligt bra sportbilar.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2455
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Porsche 911 från 2020-2024, finansiering?
Varför inte en Taycan istället?
De är ju väldigt prisvärda som begagnade.
De är ju väldigt prisvärda som begagnade.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
- krabbanidag
- Teslaägare
- Inlägg: 71
- Blev medlem: 25 mar 2025 06:18
Re: Porsche 911 från 2020-2024, finansiering?
Off Grid Byggaren skrev: ↑11 jun 2025 12:42Varför inte en Taycan istället?
De är ju väldigt prisvärda som begagnade.
Ja jag tänkte att man sätter 55% rest på 5 år för att inte sitta med undervärde efter 5 år. Risken för det känns låg även med 10k mil.Sportbilsentusiasten skrev: ↑11 jun 2025 12:39Jag kan sitta stilla i en 911, varsom hellst!!!krabbanidag skrev: ↑11 jun 2025 12:04Blir inget pendlande kmr bo och verka i centrala sthlm så blir mest kortare turer + längre turer sällan, typ när man ska iväg till fjällen europa osv. Gissar max 2500mil/år
Tänker att jag absolut sitter stilla i en 911 mitt på essingeleden. Buller uppskattas![]()
Underbara bilar![]()
Med 2.5k mil blir den en relativ långmilare i Porsche-världen som är allergiska mot miltal på nyare bilar.
Räkna med större värdeminskning.
Men SKITSAMMA, köp! Man lever bara en gång!
PS
Det kan lika gärna vara mindre värdeminskning, då 911 håller värdet bra. Det finns FÅ verkligt bra sportbilar.
Vad gäller Taycan så känns det bara som en dyr Volkswagen. Inte alls samma sportbilskänsla. Och den är massproducerad. Hört skräckhistorier med reparationer för 100 000kr utanför garanti. Och nytt batteri är typ 400 000kr. Med en Taycan räknar jag med att den är värdelös nästan efter 8 år, som en Model S
Re: Porsche 911 från 2020-2024, finansiering?
Investeringar köper man.
Skulder leasar man.
Räknar du inte med avkastning på bilen, säg som en Königsegg som stiger i värde, köp inte. Avbetala inte med skattade medel. Leasa.
Om du sitter i en god sits, så ser du vad jag menar.
Skulder leasar man.
Räknar du inte med avkastning på bilen, säg som en Königsegg som stiger i värde, köp inte. Avbetala inte med skattade medel. Leasa.
Om du sitter i en god sits, så ser du vad jag menar.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
MB CLS AMG
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 909
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: Porsche 911 från 2020-2024, finansiering?
Kolla på en bra specad Taycan, stor skillnad.krabbanidag skrev: ↑11 jun 2025 12:47Vad gäller Taycan så känns det bara som en dyr Volkswagen. Inte alls samma sportbilskänsla. Och den är massproducerad. Hört skräckhistorier med reparationer för 100 000kr utanför garanti. Och nytt batteri är typ 400 000kr. Med en Taycan räknar jag med att den är värdelös nästan efter 8 år, som en Model S
Plastinredningen är kass men INGEN elbil kommer i närheten av det tighta känslan. Otroligt välbyggd.
Med helskinn känns den som en vanlig Porsche.
Däremot saknar den sportbilkänsla som finns i 911/718.
En Porsche blir inte värdelös och som vanligt överdrivs hur ofta dyra reparationer behöver göras. En vän till mig fick renovera sin 911-motor för 150 000 förra året...
Porsche är inte billigt oavsett bil och årtal.
Kommer aldrig den Boxster EV som jag väntat på i evigheter...överväger jag en 911 cab, Boxter, Z4, SL eller nyare Miata.
Alltid sportbilscab!
Ytterst tveksamt om SL är sportbil men den är SÅÅÅÅ SNYGG

Förra Gen med glastak, den måste har det taket. Skitcooolt! Samma sak med gamla 911 targa med glas överallt. Ball
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- krabbanidag
- Teslaägare
- Inlägg: 71
- Blev medlem: 25 mar 2025 06:18
Re: Porsche 911 från 2020-2024, finansiering?
Jag tycker 911 är en riktig sportbil, tror också det finns mångfaldigt fler som har 911 som drömbil och inte en Taycan. Tvärtom så känns som sagt Taycan som en plastig och lyxigare VW. Dyra reparationer är obra och efter 8 år utgår jag från restvärde på nästan noll, särskilt om batteriet havererar då så kostar det mycket mer än värdet på bilen att laga.Sportbilsentusiasten skrev: ↑11 jun 2025 13:51Kolla på en bra specad Taycan, stor skillnad.krabbanidag skrev: ↑11 jun 2025 12:47Vad gäller Taycan så känns det bara som en dyr Volkswagen. Inte alls samma sportbilskänsla. Och den är massproducerad. Hört skräckhistorier med reparationer för 100 000kr utanför garanti. Och nytt batteri är typ 400 000kr. Med en Taycan räknar jag med att den är värdelös nästan efter 8 år, som en Model S
Plastinredningen är kass men INGEN elbil kommer i närheten av det tighta känslan. Otroligt välbyggd.
Med helskinn känns den som en vanlig Porsche.
Däremot saknar den sportbilkänsla som finns i 911/718.
En Porsche blir inte värdelös och som vanligt överdrivs hur ofta dyra reparationer behöver göras. En vän till mig fick renovera sin 911-motor för 150 000 förra året...
Porsche är inte billigt oavsett bil och årtal.
Kommer aldrig den Boxster EV som jag väntat på i evigheter...överväger jag en 911 cab, Boxter, Z4, SL eller nyare Miata.
Alltid sportbilscab!
Ytterst tveksamt om SL är sportbil men den är SÅÅÅÅ SNYGG![]()
Förra Gen med glastak, den måste har det taket. Skitcooolt! Samma sak med gamla 911 targa med glas överallt. Ball
Risken för så allvarliga reparationer med en 911 första 8-10 åren ser jag som låg.
Sen är det trots allt en pojkdröm

Re: Porsche 911 från 2020-2024, finansiering?
Helt rätt med 911, det är sådana som vi drömde om när vi var ung. Köp om du kan. Vi har samma syn där.
Synen på Taycan håller jag dock inte med om. Jag hittar ingen billig plast eller vw grejer i min iaf, exakt samma inredning som i 911. Finns inte heller många 911 varianter som kör ifrån mig på banan. Dock så är det ingen fin liten sportbil, snarare en otrolig bra Autobahn Cruiser.
Dock åter till din 911 fråga. Fundera över att köpa en ny, där finns en hel del nya tillgänglig för samma budget eller lite till. Undvik motorstarka varianter för daglig körning och för stora hjul, ser fint ut men de är dyra och stötiga. Porsche finans tillåter 80% restvärde efter 2 år (kanske till och med 3 år). Fördelen är att du har 2 år garanti (ja, även Porsche går sönder och då blir det dyrt) samt att försäkringen och service går att förhandla in första 3 år.
Synen på Taycan håller jag dock inte med om. Jag hittar ingen billig plast eller vw grejer i min iaf, exakt samma inredning som i 911. Finns inte heller många 911 varianter som kör ifrån mig på banan. Dock så är det ingen fin liten sportbil, snarare en otrolig bra Autobahn Cruiser.
Dock åter till din 911 fråga. Fundera över att köpa en ny, där finns en hel del nya tillgänglig för samma budget eller lite till. Undvik motorstarka varianter för daglig körning och för stora hjul, ser fint ut men de är dyra och stötiga. Porsche finans tillåter 80% restvärde efter 2 år (kanske till och med 3 år). Fördelen är att du har 2 år garanti (ja, även Porsche går sönder och då blir det dyrt) samt att försäkringen och service går att förhandla in första 3 år.
Re: Porsche 911 från 2020-2024, finansiering?
Du bör ju även räkna med insatsen i kostnaden för bilen. Dvs ytterligare 5k per månad fördelat på de fem åren.krabbanidag skrev: ↑11 jun 2025 11:53Hej,
Tänker att det kanske hänger folk i forat som köpt lite dyrare bilar med finans.
Är så att jag sneglar lite på en nyare 911, helst 2020-2024 med < 3000 mil. Ser att priserna ofta sticker upp på sommaren, de flesta är väl nu kring 1,2-1,6 miljoner kronor. På hösten kan man i alla fall spara 100 - 200 000kr.
Tänkte köpa och ha som bruksbil 2000-2500 mil/år.
Sannolikt äga 4-5 år innan den avyttras.
Funderar på det här med finans eftersom jag inte vill ”binda” upp över 1mkr i kapital där alternativkostnaden blir 100-150k per år.
Köper hellre med traditionell finansiering med 20% handpenning och med Porsche 911 kan man utgå från ok restvärde så kanske sätta det till 55% på 5 år.
Tänkte privatköp pga bra inkomster och möjlighet till ränteavdrag och slipper belasta det egna AB:t och nettolönen med hög förmånsbeskattning.
Så om vi säger att man kommer över en bra bil för 1,2 miljoner i höst. Ponera 300k handpenning (alternativkostnad 30-40k/år, det kan jag acceptera).
Diskussioner kring om man har ”råd” eller ej undanbedes. Bilen går att betala kontant men vill alltså inte det. Vill specifikt ha diskussioner kring finansiering, ränta/upplägg, tips/råd.
Har du andra bra tips kring försäkring, underhåll osv vad gäller specifikt 911 så kan du tillföra det.
Min tanke blir då 900 000kr finansierat på 5 år med restvärde 55% av köpeskilling dvs 660 000kr skuld efter 5 år. Utgår då från amortering 240 000 på 5 år dvs 4000kr/mån ungefär.
Räntekostnaden, om vi utgår från att man kommer över avtal på 4% rörligt, blir ca 3000kr/mån initialt och kryper ner till 2000kr/mån mot slutet av dessa 5 år.
Efter ränteavdrag blir det 2100kr/m resp 1400kr/m i ränta.
Månadskostnaden får jag då till ca 6-7000kr.
Försäkring utgår jag från att den blir 2500.
Bränsle 3-4000.
Underhåll (sparande) 2500
Totalkostnad = ca 15 000/mån om inget drastiskt inträffar.
Efter 5 år är restskulden alltså 660’, bilen har sannolikt strax över 10 000 mil och ja den går nog att sälja med ett ok övervärde är min gissning. I mina ögon ett helt ok bilägande.
Är räntekostnaden realistisk, går det att komma över såna avtal i dagens marknad?
Realistisk försäkringskostnad i centrala Sthlm?
Bilen blir ju inte gratis bara för att man väljer att betala den helt kontant direkt.
Månadsutgiften sjunker däremot med ökande insats, om man tycker det är viktigt.
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 909
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: Porsche 911 från 2020-2024, finansiering?
Medhåll på båda sakernakrabbanidag skrev: ↑11 jun 2025 14:09Jag tycker 911 är en riktig sportbil, tror också det finns mångfaldigt fler som har 911 som drömbil och inte en Taycan.
Exakt, bara att köpa om man kan.
Jag skulle gärna äga en vit 991 cab (snyggaste modellen?) alt 997 Targa (coolt glastak) Men prio just nu är att stötta ungarna ta examen och får bra jobb. Efter "mission completed" ska jag o hustrun satsa på oss själva.
Enda problemet är att Porsche numera har tappat lite av sin tidiga racebil-image till förmån för lyxbil-image.
Var coolare förr då fokus var på race = jag gillar mindre hardcore bilar utan tak.
Men vad ska man ha istället för cab om man ersätter en Miata, som ska hålla för att köras överallt, året runt?
Allt annat förutom Porsche håller inte.
Eller gå "total lyx", SL (glastaket

Sorry för OT i din tråd @krabbanidag

Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp