Kollision - Inlösensbelopp
Moderator: Redaktion
Kollision - Inlösensbelopp
Tyvärr råkade jag ut för en krock där en äldre herre (82 år) prejade min bakvagn när jag nästan hade kört förbi honom. Min bil hamnade i diket och det blev ganska omfattande skador.
Försäkringsbolaget har nu bestämt att lösa in bilen. En Model Y RWD, 2023, 5500 mil gånga. Ersättningsbeloppet är 304 000 kr exkl. moms. Det är en leasingbil (finansiell leasing DnB). Då jag aldrig varit med om en liknande sak så är jag lite rådvill.
(a) Är det ett rimligt belopp av marknadsvärdet? Eller är det värt att ta kostnaden för en extern värderingsman?
(b) Eftersom jag köpte min direkt från Tesla, går det att få tag i en motsvarande modell med milantal till samma pris?
(c) Brukar det då bli ett nytt avtal med leasingbolaget ifråga utifrån ersättningsbilen eller är det gamla avtalet som kommer rulla på?
Sedan finns det en hel del andra frågor jag inte kommer på just nu, men vore tacksam för era reflektioner om ni har varit med om något liknande tidigare.
Försäkringsbolaget har nu bestämt att lösa in bilen. En Model Y RWD, 2023, 5500 mil gånga. Ersättningsbeloppet är 304 000 kr exkl. moms. Det är en leasingbil (finansiell leasing DnB). Då jag aldrig varit med om en liknande sak så är jag lite rådvill.
(a) Är det ett rimligt belopp av marknadsvärdet? Eller är det värt att ta kostnaden för en extern värderingsman?
(b) Eftersom jag köpte min direkt från Tesla, går det att få tag i en motsvarande modell med milantal till samma pris?
(c) Brukar det då bli ett nytt avtal med leasingbolaget ifråga utifrån ersättningsbilen eller är det gamla avtalet som kommer rulla på?
Sedan finns det en hel del andra frågor jag inte kommer på just nu, men vore tacksam för era reflektioner om ni har varit med om något liknande tidigare.
Model Y RWD
Beställd 230428
Uthämtad "Birdpoo" 230602 i Södertälje
Beställd 230428
Re: Kollision - Inlösensbelopp
Tråkigt att höra. Spontant känns värderingen rimligt. Men risken är stor att restvärdet på leasingkontraktet är högre än värdet på bilen. Vad säger leasingbolaget? Hur vill dom hantera situationen?max001 skrev: ↑03 jun 2025 11:02Tyvärr råkade jag ut för en krock där en äldre herre (82 år) prejade min bakvagn när jag nästan hade kört förbi honom. Min bil hamnade i diket och det blev ganska omfattande skador.
MY RWD Vit 2023
Allt är väldigt färskt nu. Men aktuellt restvärde är lägre än det erbjudna beloppet. Frågan är om jag kan hitta MY23 med ca 5500 mil till det ersättningsbelopp som Trygg Hansa erbjuder?Freez skrev: ↑03 jun 2025 11:19Tråkigt att höra. Spontant känns värderingen rimligt. Men risken är stor att restvärdet på leasingkontraktet är högre än värdet på bilen. Vad säger leasingbolaget? Hur vill dom hantera situationen?max001 skrev: ↑03 jun 2025 11:02Tyvärr råkade jag ut för en krock där en äldre herre (82 år) prejade min bakvagn när jag nästan hade kört förbi honom. Min bil hamnade i diket och det blev ganska omfattande skador.
Model Y RWD
Beställd 230428
Beställd 230428
Det kan du absolut göra. Du kanske till och med kan få en LR lite beroende på miltal. Den får ju dock inte vara momssmittad och då blir utbudet lite lägre.max001 skrev: ↑03 jun 2025 11:34Allt är väldigt färskt nu. Men aktuellt restvärde är lägre än det erbjudna beloppet. Frågan är om jag kan hitta MY23 med ca 5500 mil till det ersättningsbelopp som Trygg Hansa erbjuder?Freez skrev: ↑03 jun 2025 11:19Tråkigt att höra. Spontant känns värderingen rimligt. Men risken är stor att restvärdet på leasingkontraktet är högre än värdet på bilen. Vad säger leasingbolaget? Hur vill dom hantera situationen?max001 skrev: ↑03 jun 2025 11:02Tyvärr råkade jag ut för en krock där en äldre herre (82 år) prejade min bakvagn när jag nästan hade kört förbi honom. Min bil hamnade i diket och det blev ganska omfattande skador.
MY RWD Vit 2023
En reflektion någon vecka efteråt (sprucken mjälte och några revbensfrakturer):
1) Det kändes tryggt i MY när allt ändå hände
2) Hela sekvensen spelades automatiskt in vilket underlättande försäkringsärendet
1) Det kändes tryggt i MY när allt ändå hände
2) Hela sekvensen spelades automatiskt in vilket underlättande försäkringsärendet
Model Y RWD
Beställd 230428
Beställd 230428
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Tråkigt med bilen. Fint att höra att dina egna skador trots allt blev begränsade.
Det enda råd jag kan ge är att ge dig själv tid. Efter en sådan smäll kan det vara bra att smälta eventuella beslut (inlösen osv) lite extra samt tacka skyddsänglarna.
I övrigt undrar jag ifall klippet sparades lokalt? Eller om du eller försäkringsbolaget fick vända er till Tesla och hur ni isåfall gjorde?
Det enda råd jag kan ge är att ge dig själv tid. Efter en sådan smäll kan det vara bra att smälta eventuella beslut (inlösen osv) lite extra samt tacka skyddsänglarna.
I övrigt undrar jag ifall klippet sparades lokalt? Eller om du eller försäkringsbolaget fick vända er till Tesla och hur ni isåfall gjorde?
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Du bör kunna ropa hem en LR på kvd för det.
Alternativt passa på att uppgradera till en Juniper nu med 0-ränta?
Alternativt passa på att uppgradera till en Juniper nu med 0-ränta?
Tack för de kloka orden!bjornnilsson skrev: ↑03 jun 2025 15:50Tråkigt med bilen. Fint att höra att dina egna skador trots allt blev begränsade.
Allt sparades lokalt på den ssd jag hade inkopplat till bilen. Kollisionen syntes klart och tydligt.
Model Y RWD
Beställd 230428
Beställd 230428
Inlösensbrevet är formulerat lite lustigt. Jag ska dubbelkolla med försäkringsbolaget men det verkar som att de tar över den krashade bilen och löser restvärdet hos leasingsbolaget (vilket innebär att mitt leasingsavtal därmed avslutas).Freez skrev: ↑03 jun 2025 11:55Det kan du absolut göra. Du kanske till och med kan få en LR lite beroende på miltal. Den får ju dock inte vara momssmittad och då blir utbudet lite lägre.max001 skrev: ↑03 jun 2025 11:34Allt är väldigt färskt nu. Men aktuellt restvärde är lägre än det erbjudna beloppet. Frågan är om jag kan hitta MY23 med ca 5500 mil till det ersättningsbelopp som Trygg Hansa erbjuder?Freez skrev: ↑03 jun 2025 11:19Tråkigt att höra. Spontant känns värderingen rimligt. Men risken är stor att restvärdet på leasingkontraktet är högre än värdet på bilen. Vad säger leasingbolaget? Hur vill dom hantera situationen?max001 skrev: ↑03 jun 2025 11:02Tyvärr råkade jag ut för en krock där en äldre herre (82 år) prejade min bakvagn när jag nästan hade kört förbi honom. Min bil hamnade i diket och det blev ganska omfattande skador.
Sedan om jag inte har missuppfattat det hela så ska jag alltså kunna skaffa en ersättningsbil för det belopp de erbjuder. Motparten är ensam ansvarig för olyckan så jag antar att det beloppet kommer från hans försäkringsbolag? Stämmer detta?
Har jag uppfattat allt
Model Y RWD
Beställd 230428
Beställd 230428
Ja, om han är vållande så är det hans bolag som betalar, du ska heller inte betala någon självrisk eftersom du ska hållas skadelös (vilket det inte alltid blir i praktiken men men)
Eftersom det är en företagsbil så kommer han att få betala momsen på sin egen självrisk. Det andra bolaget står för självrisken exkl moms. Momsen kommer han tyvärr få betala själv.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Att dom både ska lösa restskulden (som väl bör vara ungefär vad bilen är värd) och att du dessutom skulle få pengar till en likvärdig bil låter väl för bra för att vara sant. Antar att du få ta ut en ny leasingbil eller köpa en bil för egna pengar.max001 skrev: ↑03 jun 2025 20:17Inlösensbrevet är formulerat lite lustigt. Jag ska dubbelkolla med försäkringsbolaget men det verkar som att de tar över den krashade bilen och löser restvärdet hos leasingsbolaget (vilket innebär att mitt leasingsavtal därmed avslutas).Freez skrev: ↑03 jun 2025 11:55Det kan du absolut göra. Du kanske till och med kan få en LR lite beroende på miltal. Den får ju dock inte vara momssmittad och då blir utbudet lite lägre.max001 skrev: ↑03 jun 2025 11:34Allt är väldigt färskt nu. Men aktuellt restvärde är lägre än det erbjudna beloppet. Frågan är om jag kan hitta MY23 med ca 5500 mil till det ersättningsbelopp som Trygg Hansa erbjuder?Freez skrev: ↑03 jun 2025 11:19Tråkigt att höra. Spontant känns värderingen rimligt. Men risken är stor att restvärdet på leasingkontraktet är högre än värdet på bilen. Vad säger leasingbolaget? Hur vill dom hantera situationen?max001 skrev: ↑03 jun 2025 11:02Tyvärr råkade jag ut för en krock där en äldre herre (82 år) prejade min bakvagn när jag nästan hade kört förbi honom. Min bil hamnade i diket och det blev ganska omfattande skador.
Sedan om jag inte har missuppfattat det hela så ska jag alltså kunna skaffa en ersättningsbil för det belopp de erbjuder. Motparten är ensam ansvarig för olyckan så jag antar att det beloppet kommer från hans försäkringsbolag? Stämmer detta?
Har jag uppfattat allt
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
(Gör en mental påminnelse till mig själv att sätta fast min ssd som just nu halkar omkring i handskfacket. Vore tråkigt om den kopplades ur vid eventuell kollision.)
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Ja, det var väldigt smidigt. I mitt fall var jag ganska klar direkt efter kollisionen (den inre blödningen från mjälten gjorde sig märkbar först 60 min efteråt med cirkulationsrubbningar som följd), och kunde plocka med mig ssd:n. Så rekommenderas verkligen!
Och om ni råkar ut för liknande, var nära någon de första timmarna efter olyckan. Det är lurigt med t.ex. mjälten och tilltagande inre blödningar!
Model Y RWD
Beställd 230428
Beställd 230428
Ja, det är förmodligen så. Men brevet är formulerat lustigt:Dafro skrev: ↑03 jun 2025 21:42Att dom både ska lösa restskulden (som väl bör vara ungefär vad bilen är värd) och att du dessutom skulle få pengar till en likvärdig bil låter väl för bra för att vara sant. Antar att du få ta ut en ny leasingbil eller köpa en bil för egna pengar.max001 skrev: ↑03 jun 2025 20:17Inlösensbrevet är formulerat lite lustigt. Jag ska dubbelkolla med försäkringsbolaget men det verkar som att de tar över den krashade bilen och löser restvärdet hos leasingsbolaget (vilket innebär att mitt leasingsavtal därmed avslutas).Freez skrev: ↑03 jun 2025 11:55Det kan du absolut göra. Du kanske till och med kan få en LR lite beroende på miltal. Den får ju dock inte vara momssmittad och då blir utbudet lite lägre.
Har jag uppfattat allt
Först ska jag tömma den skadade bilen (som är i en annan stad c:a 400 km hemifrån och lite knivigt nu när jag ska ta det lugnt för att inte riskera att mjältskadan rivs upp igen), sedan avregistrera den hos transportstyrelsen. Sedan ska jag kontakta en ÅF (svårt med Tesla men det gick tydligen bra med ÅF som säljer begagnade teslor), visa upp brevet. De i sin tur ska sedan kontakta Trygghansa för godkännande. Sedan ska de betala ut ersättningen till leasingsbolaget. Vilket jag antar är att de löser restvärdet (som är mindre än det belopp som Trygghansa har värderat min bil till). Men då har jag ju tusan redan lagt en beställning på en ersättningsbil? För DnB säger att när restvärdet är löst så avslutas leasingsavtalet vilket är rimligt.
Jag har bett Trygghansa om ett klargörande så jag vet vad som ska ske. Om allting bara avslutas så antar jag också att jag får en del av den förhöjda första hyran återbetald också, liksom skillnaden mellan Trygghansas värdering och kvarstående restvärde. Har c:a 1 år kvar på leasingskontraktet.
Ja, allt är lite överväldigande. Föraren i den andra bilen var en trevlig 82-årig pensionär. När jag tittar på videoklippen så kan jag inte förstå att han inte såg mig. Han hade en modern Mercedes med alla varningssystem. Han prejade mig och den framförvarande A-traktorn. Undrar lite om jag ska se till att han får göra en körkortsutredning. På olycksplatsen så avskrev polisen det hela som ett försäkringsärende eftersom jag då inte verkade vara skadad. Så det finns ju annars en risk att hans körförmåga inte blir utredd alls.
Model Y RWD
Beställd 230428
Beställd 230428
Nja, kanske om den var en privatägd bil. I och med att det är en leasingsbil så finns det inga möjligheter att göra så där. Trygghansa ska godkänna ett köp. Och sedan antar jag att leasingsbolaget är inblandat i det hela också.
Model Y RWD
Beställd 230428
Beställd 230428
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Grundprincipen är att man skall hållas skadelös. D.v.s. i detta fall få en likvärdig bil med snarlik leasingkostnad.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Fast är man inte vållande uppkommer ingen självrisk, därmed ingen moms heller.
Det är den vållande som betalar självrisken.
De är just det som blir speciellt när ett momsregistrerat företag är inblandat mot en privatperson.repulsiv skrev: ↑10 jun 2025 19:34Fast är man inte vållande uppkommer ingen självrisk, därmed ingen moms heller.
Det är den vållande som betalar självrisken.
Självrisken betalas av motpartens försäkringsbolag, men inte momsen. Den får ditt eget bolag stå för och sedermera göra avdrag för.
Hade det varit två privatpersoner skulle ingen kostnad uppstå eftersom privatpersoner inte får lyfta momsen.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Trygg-Hansa verkar inte riktigt veta vad som gäller. Först fick jag besked från dem att det gick bra med vilken bilhandlare som helst bara om det handlar om en begagnad Tesla till det priset. Men nu när jag hittade en passande bil så hade de gett bilhandlaren beskedet att det måste vara Tesla som står för den begagnade bilen pga. vagnskadegarantin (?!) för ersättningsbilen!
Är detta verkligen korrekt?
Jag har ringt till Trygg-Hansa för att få klarhet men då visste den personen jag pratade med inte vad som gällde. Och skulle återkomma (vilket han inte gjort ännu).
Med tanke på det utbudet Tesla har av begagnade bilar så blir det ju betydligt svårare att hitta en ersättningsbil om nu Trygg-Hansa står på sig.
Jag har ringt till Trygg-Hansa för att få klarhet men då visste den personen jag pratade med inte vad som gällde. Och skulle återkomma (vilket han inte gjort ännu).
Med tanke på det utbudet Tesla har av begagnade bilar så blir det ju betydligt svårare att hitta en ersättningsbil om nu Trygg-Hansa står på sig.
Model Y RWD
Beställd 230428
Beställd 230428
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Vagnskadegarantin är knuten till bilen, det spelar ingen roll vem som säljer den.max001 skrev: ↑11 jun 2025 15:09Trygg-Hansa verkar inte riktigt veta vad som gäller. Först fick jag besked från dem att det gick bra med vilken bilhandlare som helst bara om det handlar om en begagnad Tesla till det priset. Men nu när jag hittade en passande bil så hade de gett bilhandlaren beskedet att det måste vara Tesla som står för den begagnade bilen pga. vagnskadegarantin (?!) för ersättningsbilen!
Volvo PV 544 Special 1963
Ja, så är det ju förstås. Men Trygg-Hansa internt verkar inte veta det. Fick vid något tillfälle förklaringen att "Tesla är ett väldigt speciellt företag att ha göra med".mikebike skrev: ↑11 jun 2025 17:16Vagnskadegarantin är knuten till bilen, det spelar ingen roll vem som säljer den.max001 skrev: ↑11 jun 2025 15:09Trygg-Hansa verkar inte riktigt veta vad som gäller. Först fick jag besked från dem att det gick bra med vilken bilhandlare som helst bara om det handlar om en begagnad Tesla till det priset. Men nu när jag hittade en passande bil så hade de gett bilhandlaren beskedet att det måste vara Tesla som står för den begagnade bilen pga. vagnskadegarantin (?!) för ersättningsbilen!
Men nu är det löst och ersättningsbilen har accepterats. Så nu får vi se hur DnB löser det hela.
Model Y RWD
Beställd 230428
Beställd 230428