Okynnesladdar

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Okynnesladdar

Inlägg av AAKEE »

Min S började tjyvladda vid några tillfällen i februari-mars. Bla laddade den sig full när jag hade satt ett schema på att påbörja laddning ~ 15h senare.

Med den senaste programvaran (..25.14.7) fungerar inte scheduleringen alls som den ska.
Bilen laddar upp till inställd nivå varje gång eller nästan varje gång jag kopplar in den. Den laddar även vid schemaläggningen men eftersom den laddar när man kopplar in så blir ju funktionen med schemaläggning utan nytta.

Jag har schemalagt laddning 03:30 dagligen men den laddar även när den kopplas in efter en körning. Jag har fast elpris så det spelar ingen roll m.ht det men så ska det ju inte vara.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
MNA
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin705425

Re: Okynnesladdar

Inlägg av MNA »

AAKEE skrev: 05 jun 2025 18:24
Min S började tjyvladda vid några tillfällen i februari-mars. Bla laddade den sig full när jag hade satt ett schema på att påbörja laddning ~ 15h senare.

Med den senaste programvaran (..25.14.7) fungerar inte scheduleringen alls som den ska.
Bilen laddar upp till inställd nivå varje gång eller nästan varje gång jag kopplar in den. Den laddar även vid schemaläggningen men eftersom den laddar när man kopplar in så blir ju funktionen med schemaläggning utan nytta.

Jag har schemalagt laddning 03:30 dagligen men den laddar även när den kopplas in efter en körning. Jag har fast elpris så det spelar ingen roll m.ht det men så ska det ju inte vara.
Har inte testat själv på ett iomed att jag klr tibber. Men när dom gjorde om schemaläggningen i appen senast så testade jag som du och då funkade det inte alls. Den laddade så fort man satte in kabeln. Innan dess funkade det klockrent. Minns inte vilken version det var där dom gjorde om schemaläggningen dock
Model Y LR -23. Vit/svart. Beställd 22/4. Upphämtad 19/5.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

MNA skrev: 05 jun 2025 23:59
AAKEE skrev: 05 jun 2025 18:24

Har inte testat själv på ett iomed att jag klr tibber. Men när dom gjorde om schemaläggningen i appen senast så testade jag som du och då funkade det inte alls. Den laddade så fort man satte in kabeln. Innan dess funkade det klockrent. Minns inte vilken version det var där dom gjorde om schemaläggningen dock
Jag hade bara några buggar tidigare som jag skrev, men nu laddar den i princip direkt man kopplar i.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
manneson

Inlägg av manneson »

Skapa serviceärende?
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

manneson skrev: 06 jun 2025 11:44
Skapa serviceärende?
Tänkte mer se om det är fler som har samma problem framförallt innan man gör ett ärende.
Jag tror det är som vanligt, att det är extrembuggig programvara bakom, tex beroende på att Elon sparkar hela avdelningar och ersätter med finniga, eventuellt tablettknarkande fjortisar till praktikanter som tar över programmeringsjobbet.
Det är många grejer som har fungerat som helt plötsligt inte gör det.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
fnurra
Teslaägare

Inlägg av fnurra »

AAKEE skrev: 06 jun 2025 13:44
manneson skrev: 06 jun 2025 11:44
Skapa serviceärende?
Tänkte mer se om det är fler som har samma problem framförallt innan man gör ett ärende.
Jag tror det är som vanligt, att det är extrembuggig programvara bakom, tex beroende på att Elon sparkar hela avdelningar och ersätter med finniga, eventuellt tablettknarkande fjortisar till praktikanter som tar över programmeringsjobbet.
Det är många grejer som har fungerat som helt plötsligt inte gör det.
Samma problem för mig efter uppdateringen till 25.14.7, börjar ladda direkt jag pluggar i trots att jag har schemalagd laddning från 03:00. Har ny programvaruuppdatering väntande, får hoppas det är åtgärdat. Tills det är fixat får man väl försöka komma ihåg att klicka på sluta ladda direkt i appen efter att man pluggat i och hoppas att den börjar ladda vid 03:00.
Model S 2023 MSM/svart
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

fnurra skrev: 07 jun 2025 10:06

Samma problem för mig efter uppdateringen till 25.14.7, börjar ladda direkt jag pluggar i trots att jag har schemalagd laddning från 03:00. Har ny programvaruuppdatering väntande, får hoppas det är åtgärdat. Tills det är fixat får man väl försöka komma ihåg att klicka på sluta ladda direkt i appen efter att man pluggat i och hoppas att den börjar ladda vid 03:00.
Tack, det var nog det jag misstänkte. :-)

Jag har också .9 väntandes så man får hoppas det löser buggen.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
SIR N
Teslaägare
Referralkod: ts.la/sren49192

Inlägg av SIR N »

Inga problem alls med schemaläggningen för mig med 2025.14.7. Fungerar lika bra som den alltid gjort på min Model 3. Har du kollat upp så att bilen vet om att den är på samma plats som laddschemat som den är konfigurerad för (Hem)? Så att inte bilen tror den står hos grannen eller nåt sånt.
Model 3 SR+ 2019 | Model 3 LR 2023
Användarvisningsbild
fnurra
Teslaägare

Inlägg av fnurra »

SIR N skrev: 07 jun 2025 11:19
Inga problem alls med schemaläggningen för mig med 2025.14.7. Fungerar lika bra som den alltid gjort på min Model 3. Har du kollat upp så att bilen vet om att den är på samma plats som laddschemat som den är konfigurerad för (Hem)? Så att inte bilen tror den står hos grannen eller nåt sånt.
Tänkte också på det, men laddschemat syns i appen och är påslagen hemma men inte på jobbet. Verkar vara något med 25.14.7 och (nya?) model S då som buggar.
Model S 2023 MSM/svart
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

fnurra skrev: 07 jun 2025 11:24
SIR N skrev: 07 jun 2025 11:19
Tänkte också på det, men laddschemat syns i appen och är påslagen hemma men inte på jobbet. Verkar vara något med 25.14.7 och (nya?) model S då som buggar.
Samma här, och när man kopplar in bilen syns ”laddning schemalagd 0400”

Dessutom laddar ju bilen enligt schemat, det är inte problemet utan att den dessutom vill tjyvladda när den kopplas in.

Jag startar alltid om bilen efter uppdatering av mjukvaran efter några buggar med förra bilen i sb med uppdatering, så ock denna gång.

Startade om en gång till igår och inkopplingen igår kv. renderade inte i någon laddning.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
fnurra
Teslaägare

Inlägg av fnurra »

Installerade just 2025.14.9 och nu verkar det som att schemaläggningen fungerar som tidigare igen :) . Då laddkabeln kopplas i startar inte laddningen och bilen och appen säger att laddningen startar 0300.
Model S 2023 MSM/svart
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

fnurra skrev: 07 jun 2025 15:14
Installerade just 2025.14.9 och nu verkar det som att schemaläggningen fungerar som tidigare igen :) . Då laddkabeln kopplas i startar inte laddningen och bilen och appen säger att laddningen startar 0300.
Lysande!

Tankar precis ned .9.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Det var en kort glädje, 2025.20.3 och nu laddar den när man kopplar in…

Schemat funkar men den laddar ändå.
IMG_6142.jpeg
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar