Min MY 2019 har vägrat ladda vid nya SUC vid några tillfällen. Det är när effekten överstiger 50 kw som laddningen inte kommer igång. Förutom ett meddelande om att "laddningen avbrutits" finns inget annat som visar på problemets art. En jour kille på Tesla i Amsterdam föreslog att prova ladda vid typ 13 kw för att se om det hade med hög effekt att göra och det funka. Det fungera även på tidiga tesla laddare som bara gav 50 kw. Tesla service i Spanien analyserade bilens felmeddelande och sa att det inte var något fel på bilen. Jag hitta en verkstad och rejäl trycklufts spruta som jag gjorde rent med varvid allt fungera igen.
I förra veckan hamna jag på nya SUC i Gränna med mycket låg laddning kvar (0%) utan att kunna ladda. Då ingen tryckluft fanns på automatstationen var goda råd dyra, i necessären fanns det Tops som jag använde för att göra rent i ladd kontakten med lyckat resultat.
Problemet verkar vara att om det kommer in grus eller annat skräp i kontakten etableras inte 100% kontakt varvid teslan inte vill ladda på grund risk för överslag/svetsning.
Jag undrar om någon annan upplevt samma eller om min kontakt är överkänslig och därmed borde repareras?
/Anders
Tar inte emot laddning över 50 kw
Moderator: Redaktion
Re: Tar inte emot laddning över 50 kw
MY fanns inte 2019… model 3 eller en Bot som gör poster?
Tidiga Teslaladdare gav ~90 kW long time sedan och V2 125 kW-150kW.
Några 50 kW Tedlaladdare har inte funnits.
Du bör nog åka till ett Servicecenter och be dem titta över laddkontakten.
Tidiga Teslaladdare gav ~90 kW long time sedan och V2 125 kW-150kW.
Några 50 kW Tedlaladdare har inte funnits.
Du bör nog åka till ett Servicecenter och be dem titta över laddkontakten.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Tar inte emot laddning över 50 kw
AI-sörja
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Tar inte emot laddning över 50 kw
Hur gör man bäst rent innanför laddluckan, i kontakten? El och vatten är ju ingen optimal kombination.
Behovet är inte så stort på model 3, men i förbyggande syfte gör jag gärna rent nån gång.
Vår EV6:a blir däremot enormt smutsig i kontakten.
Behovet är inte så stort på model 3, men i förbyggande syfte gör jag gärna rent nån gång.
Vår EV6:a blir däremot enormt smutsig i kontakten.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Re: Tar inte emot laddning över 50 kw
Tryckluft är ofarligt på så vis. Man kan inte få ström i sig.
Det finns kontaktorer som öppnar/stänger mellan batteriet och laddporten så det ska inte vara ström där. Däremot är 350-400V likström sjukt farligt så det lär inte vara något man pillar med själv. Utbildad personal gäller för att ens pilla där.
En bot torde dock inte riskera att dö för att den hittar på friskt om ngt sånt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Tar inte emot laddning över 50 kw
Konstigt, jag har inga sådana problem med min, bor på en grusväg till på köpet