Min autopark funkar som vanligt med 20.3, ingen förändring. Vet inte om det spelar nån roll men efter varje uppdatering gör jag en manuell omstart av bilen med bromsen nedtryckt.
Senaste version 2025.20
Moderator: Redaktion
Re: Senaste version 2025.20
Wait!? Plingar det inne i era bilar?? Då förstår jag att ni är irriterade, jag trodde vi pratade om det utvändiga lätet.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Skönt slippa behöva använda appen på mobilen för att stänga av laddningen och få loss laddhansken (har ingen knapp på laddaren) men det vore ju bra om det gick att undvika att öppna bakdörren på förarsidan (men hellre stänga dörren igen än behövs ta upp mobilen)
- enoch85
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/daniel893595
Funktionen med att öppna laddluckan fixar man ju enkelt via Home Assistant. Har en knapp på väggen vid laddaren som öppnar luckan på bilen. Funkar super!
Home Assistant --> MQTT --> Knapp
Home Assistant (tillbaka) --> Tesla Integration -- Open car port
Klick..... *wzzzz*... Öppen!
Home Assistant --> MQTT --> Knapp
Home Assistant (tillbaka) --> Tesla Integration -- Open car port
Klick..... *wzzzz*... Öppen!
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Tesla M3LR 2022
- Daniel R
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/daniel77041
Nu fungerar det igen. Kanske behövdes lite kalibrering.
Tesla Model Y LR 2022 (EAP)
Efter uppgradering så raderades alla bokmärken i webbläsaren och lyssnar jag på musik och får ett telefonsamtal mutas inte musiken som förut
- Dinsdale
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Med .20 visas blinkerskameravyn även om man har kamera-appen uppe, vilket är positivt för bilden från höger och vänster är bredare i blinkerskameravyn än i kamerappen.
Det kommer även upp en varning (som går att bocka i att man inte vill se mer) om man ställer acn i läge "behåll" eller dog mode: varningen för kvarlämnat barn kommer inte fungera om klimatanläggningen lämnas påslagen. Vilket är ok, jag antar att syftet med kvarlämnat barn-funktionen är att upptäcka att man INTE lämnat acn på.
Det kommer även upp en varning (som går att bocka i att man inte vill se mer) om man ställer acn i läge "behåll" eller dog mode: varningen för kvarlämnat barn kommer inte fungera om klimatanläggningen lämnas påslagen. Vilket är ok, jag antar att syftet med kvarlämnat barn-funktionen är att upptäcka att man INTE lämnat acn på.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Ute plingar det inte.agehall skrev: ↑18 jun 2025 08:24Wait!? Plingar det inne i era bilar?? Då förstår jag att ni är irriterade, jag trodde vi pratade om det utvändiga lätet.
Inne plingar det när man aktiverar eller avaktiverar AP eller farthållare. Det senare plinget gick att stänga av tidigare.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- mikebike
- Teslaägare
Med 2025.20.3 fungerar torkarna lika dåligt som tidigare. Torrtorkar och svephastigheten verkar inte knuten till regnintensiteten.
Vid två tillfällen på väg till sommarstugan på Midsommarafton så tvärbromsade bilen vid omkörning på motorväg. Bra förhållanden.
På vägen hem var det bitvis ösregn, men farthållaren höll hastigheten =förbättring.
Förutom vid två tillfällen (omkörningar) när det stänkte upp vatten på rutan varpå farthållaren kopplade ur.
Fortfarande minskas avståndet till framförvarande bil vid kraftigt regn (motsatsen vore önskvärt), men nu "bara" ned till 2,5 sekunder.
Vid två tillfällen på väg till sommarstugan på Midsommarafton så tvärbromsade bilen vid omkörning på motorväg. Bra förhållanden.
På vägen hem var det bitvis ösregn, men farthållaren höll hastigheten =förbättring.
Förutom vid två tillfällen (omkörningar) när det stänkte upp vatten på rutan varpå farthållaren kopplade ur.
Fortfarande minskas avståndet till framförvarande bil vid kraftigt regn (motsatsen vore önskvärt), men nu "bara" ned till 2,5 sekunder.
-
- mikebike
- Teslaägare
Kanske, avvaktar provkörning av "nya" Enyaq RS. Sedan skall jag provköra Zeekr 7X också.VilkenElbilBlirDet skrev: ↑26 jun 2025 10:22Är det inte dags för dig att byta till ett annat märke Mikebike?
Frågan är om man skall välja bil efter vilka behov vi har nu, eller efter de behov vi har om ett drygt år när vi går i pension och slutar långpendla?
Originalplanen är/var att behålla denna bil fram tills dess.
En fundering, med robottaxi lanserad tror ni vi kommer se några större förändringar framöver eller kommer allt fokus vara på det
Jag misstänker att tesla kommer lägga mest av sin fokus på fsd kod och inget annat
Jag misstänker att tesla kommer lägga mest av sin fokus på fsd kod och inget annat
- enoch85
- Teslaägare
Jag kan ha fel, men det känns som att intensiteten är kopplad till väderdata också. Nu med senaste gimmicken där man kan se regn via radarbilder så är det ganska sannolikt tycker jag.mikebike skrev: ↑26 jun 2025 10:16Med 2025.20.3 fungerar torkarna lika dåligt som tidigare. Torrtorkar och svephastigheten verkar inte knuten till regnintensiteten.
För mig funkade det perfekt nu med duggregn, tidigare har det varit kasst.
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Tesla M3LR 2022
- mikebike
- Teslaägare
Det vore ju en fantastiskt dålig idé.enoch85 skrev: ↑26 jun 2025 12:35Jag kan ha fel, men det känns som att intensiteten är kopplad till väderdata också. Nu med senaste gimmicken där man kan se regn via radarbilder så är det ganska sannolikt tycker jag.mikebike skrev: ↑26 jun 2025 10:16Med 2025.20.3 fungerar torkarna lika dåligt som tidigare. Torrtorkar och svephastigheten verkar inte knuten till regnintensiteten.
För mig funkade det perfekt nu med duggregn, tidigare har det varit kasst.

Hur skall väderdata kunna avgöra hur mycket vatten som stänker upp från framförvarande bilar?
Nästa steg kanske blir kanske att ställa in klimatanläggningen efter väderprognosen, så slipper man kupésensor också.

Nu varierade svepfrekvensen trots att intensiteten var konstant och ibland torkade den oftare vid duggregn än vid ösregn.
- enoch85
- Teslaägare
Nja, alltså mer att den nu dubbelbekräftar för att undvika torrtorkning t.ex. Är det snustorrt, 30 grader och sol så kanske den inte ska torka automatiskt? Är det däremot regn enligt radar men att den inte känner av något på rutan, ja då kanske den ska torka ändå?mikebike skrev: ↑26 jun 2025 12:56Det vore ju en fantastiskt dålig idé.enoch85 skrev: ↑26 jun 2025 12:35Jag kan ha fel, men det känns som att intensiteten är kopplad till väderdata också. Nu med senaste gimmicken där man kan se regn via radarbilder så är det ganska sannolikt tycker jag.mikebike skrev: ↑26 jun 2025 10:16Med 2025.20.3 fungerar torkarna lika dåligt som tidigare. Torrtorkar och svephastigheten verkar inte knuten till regnintensiteten.
För mig funkade det perfekt nu med duggregn, tidigare har det varit kasst.![]()
Hur skall väderdata kunna avgöra hur mycket vatten som stänker upp från framförvarande bilar?
Nästa steg kanske blir kanske att ställa in klimatanläggningen efter väderprognosen, så slipper man kupésensor också.![]()
Nu varierade svepfrekvensen trots att intensiteten var konstant och ibland torkade den oftare vid duggregn än vid ösregn.
Jag vet inte, men det är eventuellt ett sätt att lösa problematiken.
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Tesla M3LR 2022
Låter enormt komplicerat och uselt, prognosen det regnar betyder bara det finns x% chans för regn (ej inräknat osäkerheten av bara göra en prognos)enoch85 skrev: ↑27 jun 2025 10:49Nja, alltså mer att den nu dubbelbekräftar för att undvika torrtorkning t.ex. Är det snustorrt, 30 grader och sol så kanske den inte ska torka automatiskt? Är det däremot regn enligt radar men att den inte känner av något på rutan, ja då kanske den ska torka ändå?mikebike skrev: ↑26 jun 2025 12:56Det vore ju en fantastiskt dålig idé.enoch85 skrev: ↑26 jun 2025 12:35Jag kan ha fel, men det känns som att intensiteten är kopplad till väderdata också. Nu med senaste gimmicken där man kan se regn via radarbilder så är det ganska sannolikt tycker jag.mikebike skrev: ↑26 jun 2025 10:16Med 2025.20.3 fungerar torkarna lika dåligt som tidigare. Torrtorkar och svephastigheten verkar inte knuten till regnintensiteten.
Nästa steg kanske blir kanske att ställa in klimatanläggningen efter väderprognosen, så slipper man kupésensor också.![]()
Och det faller ju på att min bil torrtorkade som en idiot igår då det var 25 och sol enligt prognosen
Har svårt att tro att det funkar så, snarare kan du haft en massa insekter på rutan.tnjo skrev: ↑27 jun 2025 11:29Låter enormt komplicerat och uselt, prognosen det regnar betyder bara det finns x% chans för regn (ej inräknat osäkerheten av bara göra en prognos)enoch85 skrev: ↑27 jun 2025 10:49Nja, alltså mer att den nu dubbelbekräftar för att undvika torrtorkning t.ex. Är det snustorrt, 30 grader och sol så kanske den inte ska torka automatiskt? Är det däremot regn enligt radar men att den inte känner av något på rutan, ja då kanske den ska torka ändå?mikebike skrev: ↑26 jun 2025 12:56Det vore ju en fantastiskt dålig idé.enoch85 skrev: ↑26 jun 2025 12:35Jag kan ha fel, men det känns som att intensiteten är kopplad till väderdata också. Nu med senaste gimmicken där man kan se regn via radarbilder så är det ganska sannolikt tycker jag.mikebike skrev: ↑26 jun 2025 10:16Med 2025.20.3 fungerar torkarna lika dåligt som tidigare. Torrtorkar och svephastigheten verkar inte knuten till regnintensiteten.
Och det faller ju på att min bil torrtorkade som en idiot igår då det var 25 och sol enligt prognosen
MY RWD Vit 2023
Det är helt korrekt med insekter på rytan, menade mer att den använder nån sorts väderdata som input till torkarnaFreez skrev: ↑27 jun 2025 12:28Har svårt att tro att det funkar så, snarare kan du haft en massa insekter på rutan.tnjo skrev: ↑27 jun 2025 11:29Låter enormt komplicerat och uselt, prognosen det regnar betyder bara det finns x% chans för regn (ej inräknat osäkerheten av bara göra en prognos)enoch85 skrev: ↑27 jun 2025 10:49Nja, alltså mer att den nu dubbelbekräftar för att undvika torrtorkning t.ex. Är det snustorrt, 30 grader och sol så kanske den inte ska torka automatiskt? Är det däremot regn enligt radar men att den inte känner av något på rutan, ja då kanske den ska torka ändå?mikebike skrev: ↑26 jun 2025 12:56Det vore ju en fantastiskt dålig idé.![]()

- Gustafsson
- Teslaägare
Nån som noterat någon nyhet i 20.6?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
20.6 höll på att laddas ned inatt men försvann sen på min X LR. Kommer väl en ny version snart.
Men ska bli kul att se vad Grok kan tillföra.
Men ska bli kul att se vad Grok kan tillföra.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Har svårt att tro att man använder väderdata till torkarna men jag kan ha fel..tnjo skrev: ↑27 jun 2025 13:52Det är helt korrekt med insekter på rytan, menade mer att den använder nån sorts väderdata som input till torkarnaFreez skrev: ↑27 jun 2025 12:28Har svårt att tro att det funkar så, snarare kan du haft en massa insekter på rutan.tnjo skrev: ↑27 jun 2025 11:29Låter enormt komplicerat och uselt, prognosen det regnar betyder bara det finns x% chans för regn (ej inräknat osäkerheten av bara göra en prognos)enoch85 skrev: ↑27 jun 2025 10:49Nja, alltså mer att den nu dubbelbekräftar för att undvika torrtorkning t.ex. Är det snustorrt, 30 grader och sol så kanske den inte ska torka automatiskt? Är det däremot regn enligt radar men att den inte känner av något på rutan, ja då kanske den ska torka ändå?mikebike skrev: ↑26 jun 2025 12:56
Det vore ju en fantastiskt dålig idé.![]()
Och det faller ju på att min bil torrtorkade som en idiot igår då det var 25 och sol enligt prognosen![]()
![]()

MY RWD Vit 2023