Tesla Model S Plaid

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
FutureTesla
Teslaägare

Re: Tesla Model S Plaid

Inlägg av FutureTesla »

jpetters skrev: 14 jun 2025 19:26
Lite fler av uppdateringar vore inte fel, men S Plaid är totalt sett en grym bil, och de senaste uppdateringarna gör den inte sämre.

Efter att ha läst om hur fantastiskt det är med andra bilmärken och hur grymma det är att köra var jag tvungen att påminna mig om hur best-of-the-best (kanske näst bäst, om Panamera är top) är i jämförelse.

Fick låna en ny Audi RS6 Performance av senaste varianten, den hade gått knappt 100 mil. Efter det så blev det återigen solklart hur grym Model S Plaid är.
- Drivlinan var en verkligt sorglig historia, oavsett mode, RS lät lite mer såklart
- Bluetooth och Apple Car play fungerade inte, säljaren startade om infotainment men det hjälpte inte, fick ge upp
- Skärmen med "haptic feedback" kändes otroligt trög
- Kvalitetskänslan var såklart ganska hög, men ingen större skillnad
- Ventilationen i stolarna var lika bra/mediokra, möjligen t.o.m. bättre i Teslan
- HUDen fungerade inget vidare med polariserande solglasögon

Sannolikt kan man vänja sig vid en del av skillnaderna, men drivlinan.... Omöjligt.

Just det, RS6an kostade dubbelt så mycket som en S Plaid (med 21", EAP och icke-std färg).

Får prova en Taycan Turbo S och se hur den känns i senaste versionen. Förra gillade jag inte.
Tycker Plaid är en fantastiskt bil på alla sätt, design, körkänsla, prestanda, räckvidd, utrymme, teknik, m m den har verkligen allt i ett paket. Har haft turbo s och även lånat en EQS 2 månader, slutsatsen är att inget kan slå denna bil! Den är verkligen beroendeframkallande :)
Hamnar även högt upp på denna lista (Alla märken och sorters bilar är med) :D https://www.dougdemuro.com/dougscore

Jag tycker att refreshen är bra, bilen ser mycket sportigare och fetare ut, ska bli kul att se den live:)
Model S Plaid 2023
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Jag noterar att nya LR inte är beställningsbar med yoke. Bara för Plaid. Undrar när refreshen kommer till EU.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

spacecoin skrev: 14 jun 2025 22:17
Jag noterar att nya LR inte är beställningsbar med yoke. Bara för Plaid. Undrar när refreshen kommer till EU.
Först tömma lagret.
Med de siffror de säljer idag är de kanske inte intresserade att forstätta kgänga här.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

AAKEE skrev: 14 jun 2025 22:52
spacecoin skrev: 14 jun 2025 22:17
Först tömma lagret.
Med de siffror de säljer idag är de kanske inte intresserade att forstätta kgänga här.
Det tog ju ett år för palladium, men det kanske går snabbare nu iom att denna refresh inte lär skapa köer runt kvarteret om jag får gissa.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

FutureTesla skrev: 14 jun 2025 20:27
Lite fler av uppdateringar vore inte fel, men S Plaid är totalt sett en grym bil, och de senaste uppdateringarna gör den inte sämre.

Efter att ha läst om hur fantastiskt det är med andra bilmärken och hur grymma det är att köra var jag tvungen att påminna mig om hur best-of-the-best (kanske näst bäst, om Panamera är top) är i jämförelse.

Fick låna en ny Audi RS6 Performance av senaste varianten, den hade gått knappt 100 mil. Efter det så blev det återigen solklart hur grym Model S Plaid är.
- Drivlinan var en verkligt sorglig historia, oavsett mode, RS lät lite mer såklart
- Bluetooth och Apple Car play fungerade inte, säljaren startade om infotainment men det hjälpte inte, fick ge upp
- Ventilationen i stolarna var lika bra/mediokra, möjligen t.o.m. bättre i Teslan

Sannolikt kan man vänja sig vid en del av skillnaderna, men drivlinan.... Omöjligt.

Just det, RS6an kostade dubbelt så mycket som en S Plaid (med 21", EAP och icke-std färg).

Får prova en Taycan Turbo S och se hur den känns i senaste versionen. Förra gillade jag inte.
Tycker Plaid är en fantastiskt bil på alla sätt, design, körkänsla, prestanda, räckvidd, utrymme, teknik, m m den har verkligen allt i ett paket. Har haft turbo s och även lånat en EQS 2 månader, slutsatsen är att inget kan slå denna bil! Den är verkligen beroendeframkallande :)
Hamnar även högt upp på denna lista (Alla märken och sorters bilar är med) :D https://www.dougdemuro.com/dougscore

Jag tycker att refreshen är bra, bilen ser mycket sportigare och fetare ut, ska bli kul att se den live:)
Håller med, det är en otrolig bil.
Även jämfört med vår model Y performance 2023, så är det som natt och dag om man jämför ljudnivå, komfort/fjädring och prestanda.

Hände en sjuk grej igår, jag har ofta tyckt att jag inte får ner kraften i marken med plaid, alltså att datorn stryper lite när den går loss och därmed lite förlorad acceleration.
Igår var det varmt och körde lite aktivt några mil. Sen testa jag vid vilken fart man fick bästa piskrappet i nacken. Kom fram till att runt 45km/t blev det skönast.
Känns precis som att man blir påkörd bakifrån. Vid testet var greppet otroligt bra, så bra att framhjulen lyfte :lol: det var helt sjukt, datorn ströp inte innan framhjulen var i luften. Aldrig känt något liknande. Har inga fotobevis och visst dom kanske var kvar på marken men jag tror inte det.
Borde ju isåfall finnas drag filmer på det men dom kanske inte startar runt 45km/t
Enda problemet med bilen är att man aldrig kommer vilja sälja den eller byta ner sig.
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Användarvisningsbild
FutureTesla
Teslaägare

Inlägg av FutureTesla »

Tellus skrev: 15 jun 2025 09:09
FutureTesla skrev: 14 jun 2025 20:27

Håller med, det är en otrolig bil.
Även jämfört med vår model Y performance 2023, så är det som natt och dag om man jämför ljudnivå, komfort/fjädring och prestanda.

Hände en sjuk grej igår, jag har ofta tyckt att jag inte får ner kraften i marken med plaid, alltså att datorn stryper lite när den går loss och därmed lite förlorad acceleration.
Igår var det varmt och körde lite aktivt några mil. Sen testa jag vid vilken fart man fick bästa piskrappet i nacken. Kom fram till att runt 45km/t blev det skönast.
Känns precis som att man blir påkörd bakifrån. Vid testet var greppet otroligt bra, så bra att framhjulen lyfte :lol: det var helt sjukt, datorn ströp inte innan framhjulen var i luften. Aldrig känt något liknande. Har inga fotobevis och visst dom kanske var kvar på marken men jag tror inte det.
Borde ju isåfall finnas drag filmer på det men dom kanske inte startar runt 45km/t
Enda problemet med bilen är att man aldrig kommer vilja sälja den eller byta ner sig.
Intressant observation :)

Ja det är ett problem jag själv råkat ut för, har funderat på att sälja en gång för att prova nått nytt, provkörde ett stort antal bilar, även bensindrivna, men ångrade mig snabbt och gick tillbaka till S plaid, fanns alltid nåt jag saknade ;)
Model S Plaid 2023
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare

Inlägg av Tellus »

"Nya" S Plaid med 21" fälgar överst.
Bild nedan så jag hade hoppats på
IMG_7800.jpeg
IMG_7801.jpeg
Senast redigerad av Tellus, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare

Inlägg av Tellus »

Bak
IMG_7802.jpeg
IMG_7804.jpeg
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

Det var en jävla tur att de inte designade den nya som de nedre bilderna IMO. Ser ju fördjävligt ut precis som nya Y.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare

Inlägg av Tellus »

Niclas skrev: 21 jun 2025 18:18
Det var en jävla tur att de inte designade den nya som de nedre bilderna IMO. Ser ju fördjävligt ut precis som nya Y.
Beror ju på om man vill ha en veteranbil eller en modernt designad bil :lol:
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Tellus skrev: 21 jun 2025 20:57
Niclas skrev: 21 jun 2025 18:18
Beror ju på om man vill ha en veteranbil eller en modernt designad bil :lol:
Snygg eller ful menar du? 😂
Jag vet, smaken är som baken.

Men vill man ha en Lucid är det ju bara köpa en 😏
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

21’ fälgarnas plastinlägg är ju som industrispionerat på mig.
De ser dock helt ok ut utan!

Och nosen verkar vara ett till industrispionage, även om de inte gick all in.
IMG_6282.jpeg
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Inlägg av jpetters »

Tellus skrev:
Bak
Bak i samma design som MY Juniper hade varit riktigt nice och klart modernare.
Gillar nya designen på Y.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Inlägg av bjornnilsson »

https://carup.se/tesla-slutar-ta-ordrar ... i-sverige/

.. och jag som gick in på Tesla.com och testade att confa en ny MS Plaid så sent som i förrgår. Nu kanske det blir allvar på riktigt att äga den nuvarande Plaiden för all framtid då. Eller är det bara tillfälligt? Och hur påverkas begagnatpriset på Palladium? Hur spekulerar ni?
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

bjornnilsson skrev: 28 jun 2025 19:24

.. och jag som gick in på Tesla.com och testade att confa en ny MS Plaid så sent som i förrgår. Nu kanske det blir allvar på riktigt att äga den nuvarande Plaiden för all framtid då. Eller är det bara tillfälligt? Och hur påverkas begagnatpriset på Palladium? Hur spekulerar ni?
Antingen är det väl en taktik att rensa lagret iom refresh eller så är det godnatt för s/x. Bara Tesla vet.
Användarvisningsbild
krabbanidag
Teslaägare

Inlägg av krabbanidag »

spacecoin skrev: 28 jun 2025 19:27

Antingen är det väl en taktik att rensa lagret iom refresh eller så är det godnatt för s/x. Bara Tesla vet.
Senaste året har det reggats 2-3 st MS per månad. Vansinnigt att ens hålla igång logistikkedjan till Sverige när ingen köper. Få som vill tappa 1 miljon i värde på bilen på 5 år så har redan varit godnatt för MS i Sverige i 2 år nu.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

krabbanidag skrev: 28 jun 2025 20:01

Senaste året har det reggats 2-3 st MS per månad. Vansinnigt att ens hålla igång logistikkedjan till Sverige när ingen köper. Få som vill tappa 1 miljon i värde på bilen på 5 år så har redan varit godnatt för MS i Sverige i 2 år nu.

Man slutade ju bygga högerstyrda förra året, så det är neddraget. Återstår att se hur långe de orkar göra dem alls.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Inlägg av bjornnilsson »

Nej, det är ingen nyhet att MS/MX är hotade.. jag minns det här:
IMG_3066.jpeg
Men tycker det vore synd att lägga ner världens bästa bilmodell. Håller tummarna för att det inte sker.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

bjornnilsson skrev: 28 jun 2025 20:31

IMG_3066.jpeg

Men tycker det vore synd att lägga ner världens bästa bilmodell. Håller tummarna för att det inte sker.
Nedläggning kommer ju inte i närtid.
Man har ju precis fäjjslyft S/X i USA.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
manneson

Inlägg av manneson »

Tror på förstnämnda. Just att man inte kan beställa nya kan nog få en del som övervägt beställa, men inte känt någon stress, att ta en lagerbil nu.
Sen när de är slut lanserar de den nya.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

AAKEE skrev: 28 jun 2025 21:03
bjornnilsson skrev: 28 jun 2025 20:31

IMG_3066.jpeg

Nedläggning kommer ju inte i närtid.
Man har ju precis fäjjslyft S/X i USA.
Vi får se. Du har antagligen rätt, men värt att tänka på är att Elon är impulsiv, Tesla går mot förlust, elbilsbidraget i USA fasas ut. Tesla behöver skära ned och sparka personal mao och dessutom har man ju sagt att bilförsäljningen är döende och att man därför försöker pivota till robotaxi. MS har ingen framtid om man verkligen är så man agerar internt.

Troligen behåller man försäljningen på vissa marknader ett tag innan man lägger ned hur som helst, men jag skulle inte bli förvånad om 2025 är sista året för den här fina bilen.

Det vore väldigt tråkigt.
Användarvisningsbild
Tomsgbg
Teslaägare

Inlägg av Tomsgbg »

Har tittat på ett par beg. Plaid och även long range.
Gör man bort sig om man köper en bil med HW3?
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Inlägg av jpetters »

Tomsgbg skrev:
Har tittat på ett par beg. Plaid och även long range.
Gör man bort sig om man köper en bil med HW3?
En klar fördel med HW3 är att de har USS som är mycket bättre än kamerabaserad parkeringshjälp på HW4. I praktiken är det rätt så värdelöst utan USS, då det fungerar som sämst när det behövs som mest. Det man kan hoppas på med HW4 är att man kan eftermontera kameran i fram som nu introducerats i senaste uppdateringen.
Upplösningen på kamerorna är klart bättre på HW4 och nu när man går upp "dödvinkel" bild i IC så är den klart skarpare på HW4, men ok på HW3.

Tror man på FSD så är HW4 att föredra.

Jag har en S HW3 och en X HW4.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
krabbanidag
Teslaägare

Inlägg av krabbanidag »

Intressant att se vad det här gör med S värdet på sikt. 2016-2021 kvalade den nästan in i kategorin massproducerad bil i premiumsegmentet (tror 3300 st reggade i landet) medan nya varianten 2022-2025 har 790 st reggade i landet varav bara 40 st reggade senaste året.

Om den också slutar produceras/levereras här i närtid så kanske vi står här om 5-10 år med ett ännu lägre utbud av S 2016-2025 pga skrotningar, export mm.

Om ev-adoptionen generellt fortsätter, nybilspriser fortsätter upp och flera börjar vända sig nostalgiskt till flaggskeppet Tesla Model S så kanske vi ser ett litet uppsving i priserna på 10-15 år gamla elbilar på sikt.
Särskilt om batteribyte plötsligt går ner till 100 000kr, inte dagens 200 000kr.

Eller så har vi en massa Model S på skroten om 5 år när ägarna inte tycker bilarna är värda att underhålla till en hög kostnad längre.

Vad tror ni?
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

krabbanidag skrev: 29 jun 2025 10:56
Särskilt om batteribyte plötsligt går ner till 100 000kr, inte dagens 200 000kr.
Det är ungefär 0.0% chans att batteribyten på äldre S går ned i pris från Tesla.
Sannolikt är det ungefär lika troligt att någon skapar nya pirat-pack.

”Nya pack” kommer kanske inte vara tillgängligt utan det kommer vara refurbished så länge Tesla orkar hålla på med det. Tesla drar säkert en gräns vid någon viss ålder på bilen där man inte heller håller utbytesbatterier tillgängligt.

Jag gjorde en beräkning i en annan tråd på vad det kostar att köpa lösa 18650-celler för att byt ut alla i ett batteri och det är astronomiska belopp.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar