Features som inte Tesla har
Moderator: Redaktion
Features som inte Tesla har
Startar en inverterad tråd av Features som bara Tesla har.
Börjar med denna:
Wazenavigering i instrumentklustret (ja billigare Teslor har inget kluster alls).
Börjar med denna:
Wazenavigering i instrumentklustret (ja billigare Teslor har inget kluster alls).
-
Re: Features som inte Tesla har
Carplay
Aa
HUD
Kooperativ styrning (byta fil utan att slå av AP)
Level 3 autonomi (eyes off)
Tyst kupe
Panelpassning
Vattentätning
Massagestolar
Aa
HUD
Kooperativ styrning (byta fil utan att slå av AP)
Level 3 autonomi (eyes off)
Tyst kupe
Panelpassning
Vattentätning
Massagestolar
- Credde
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/christian81643
Taklucka (nyare Teslaer i alla fall)
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
- Oscar11
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/oscar23897
Tråkiga köregenskaper.
Hög förbrukning.
Långsam handshake.
Hög förbrukning.
Långsam handshake.
Tesla MYLR -23
- Earplugged
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/samuel189377
Minimal/obefintlig frunk
Kardantunnel
Behov av fler än en app
Opålitlig räckviddsberäkning
Kardantunnel
Behov av fler än en app
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
RX-8 -05
UP -14
Vad menar du med behov av fler än en app? Man bara laddar en annan elbil hos tesla klarar man ju sig med bara teslas. Eller menar du att teslas är den enda som har laddning och bilfunktioner i samma app?Earplugged skrev: ↑22 jun 2025 08:46Minimal/obefintlig frunk
Kardantunnel
Behov av fler än en app
- Earplugged
- Teslaägare
Ja jag tänker främst på att allt är integrerat mot ett såpass väl utbyggt nätverk att man klarar sig helt med den "vanliga appen" , jag bilar nu i Europa och då slog det mig att om jag inte behövde äta och betala vägtullar kunde jag om man hårddrar det lämnat både kort och telefon hemma och bara kört, inga behov av appar, konton, abonnemang osv osvFredrik j skrev: ↑22 jun 2025 09:05Vad menar du med behov av fler än en app? Man bara laddar en annan elbil hos tesla klarar man ju sig med bara teslas. Eller menar du att teslas är den enda som har laddning och bilfunktioner i samma app?Earplugged skrev: ↑22 jun 2025 08:46Minimal/obefintlig frunk
Kardantunnel
Behov av fler än en app
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
RX-8 -05
UP -14
Byta fil utan att slå av AP har Tesla om man köper till EAP.
Model Y LR AWD 2025 (Juniper)
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020 (såld)
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Model Y LR AWD 2021
Ja, det är ju att hårddra det lite.Earplugged skrev: ↑22 jun 2025 10:22Ja jag tänker främst på att allt är integrerat mot ett såpass väl utbyggt nätverk att man klarar sig helt med den "vanliga appen" , jag bilar nu i Europa och då slog det mig att om jag inte behövde äta och betala vägtullar kunde jag om man hårddrar det lämnat både kort och telefon hemma och bara kört, inga behov av appar, konton, abonnemang osv osvFredrik j skrev: ↑22 jun 2025 09:05Vad menar du med behov av fler än en app? Man bara laddar en annan elbil hos tesla klarar man ju sig med bara teslas. Eller menar du att teslas är den enda som har laddning och bilfunktioner i samma app?Earplugged skrev: ↑22 jun 2025 08:46Minimal/obefintlig frunk
Kardantunnel
Behov av fler än en app
Opålitlig räckviddsberäkning![]()
- Earplugged
- Teslaägare
Men poängen att är att det faktiskt skulle gå, vilket jag tror inte är möjligt med något annat märke oavsett drivmedel.Fredrik j skrev: ↑22 jun 2025 10:29Ja, det är ju att hårddra det lite.Earplugged skrev: ↑22 jun 2025 10:22Ja jag tänker främst på att allt är integrerat mot ett såpass väl utbyggt nätverk att man klarar sig helt med den "vanliga appen" , jag bilar nu i Europa och då slog det mig att om jag inte behövde äta och betala vägtullar kunde jag om man hårddrar det lämnat både kort och telefon hemma och bara kört, inga behov av appar, konton, abonnemang osv osvFredrik j skrev: ↑22 jun 2025 09:05Vad menar du med behov av fler än en app? Man bara laddar en annan elbil hos tesla klarar man ju sig med bara teslas. Eller menar du att teslas är den enda som har laddning och bilfunktioner i samma app?Earplugged skrev: ↑22 jun 2025 08:46Minimal/obefintlig frunk
Kardantunnel
Behov av fler än en app
Nu har jag givetvis med mig både kort och telefon genom europa men i övrigt har jag inte planerat/förberett något utan klarar mig fint med enbart bilens ruttplanering och Teslas laddnätverk
Senast redigerad av Earplugged, redigerad totalt 1 gånger.
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
RX-8 -05
UP -14
Volvo/Polestar laddning och navigering täcks av flera laddoperatörer på samma laddkort/app. Behövs inget annat än den inbyggda navigatorn. Antar att flera andra har liknande lösning. Möjligen jobbigt att plocka fram och blippa kortet vid laddning om man nu ska hålla på med hårklyverier. Vill man ladda utan kort finns operatörer med plug&charge.Earplugged skrev: ↑22 jun 2025 10:22Ja jag tänker främst på att allt är integrerat mot ett såpass väl utbyggt nätverk att man klarar sig helt med den "vanliga appen" , jag bilar nu i Europa och då slog det mig att om jag inte behövde äta och betala vägtullar kunde jag om man hårddrar det lämnat både kort och telefon hemma och bara kört, inga behov av appar, konton, abonnemang osv osvFredrik j skrev: ↑22 jun 2025 09:05Vad menar du med behov av fler än en app? Man bara laddar en annan elbil hos tesla klarar man ju sig med bara teslas. Eller menar du att teslas är den enda som har laddning och bilfunktioner i samma app?Earplugged skrev: ↑22 jun 2025 08:46Minimal/obefintlig frunk
Kardantunnel
Behov av fler än en app
-
Har du kört nya 3 och Y? Tycker definitivt de är tillräckligt tysta. Även om det inte är någon Mercedes
S-klass. Panelpassningen är också bra på dem.
Däremot tycker jag att S och X borde vara mycket bättre med tanke på priset.
Jag behöver inte mer i min polestar heller om det skulle vara viktigt.Earplugged skrev: ↑22 jun 2025 10:38Men poängen att är att det faktiskt skulle gå, vilket jag tror inte är möjligt med något annat märke oavsett drivmedel.Fredrik j skrev: ↑22 jun 2025 10:29Ja, det är ju att hårddra det lite.Earplugged skrev: ↑22 jun 2025 10:22Ja jag tänker främst på att allt är integrerat mot ett såpass väl utbyggt nätverk att man klarar sig helt med den "vanliga appen" , jag bilar nu i Europa och då slog det mig att om jag inte behövde äta och betala vägtullar kunde jag om man hårddrar det lämnat både kort och telefon hemma och bara kört, inga behov av appar, konton, abonnemang osv osvFredrik j skrev: ↑22 jun 2025 09:05Vad menar du med behov av fler än en app? Man bara laddar en annan elbil hos tesla klarar man ju sig med bara teslas. Eller menar du att teslas är den enda som har laddning och bilfunktioner i samma app?Earplugged skrev: ↑22 jun 2025 08:46Minimal/obefintlig frunk
Kardantunnel
Behov av fler än en app
Nu har jag givetvis med mig både kort och telefon genom europa men i övrigt har jag inte planerat/förberett något utan klarar mig fint med enbart bilens ruttplanering och Teslas laddnätverk
Bilen sköter planeringen. Finns det nyare bilar idag som inte fixar att planera en resa inklusive laddstopp?
Jag kör S/X. Har svårt att tro att Juniper/Highland är tystare. Panelpassning verkar bättre (vilket är makalöst mtp att s/x kostar 2x).tesla newbie skrev: ↑22 jun 2025 10:44Har du kört nya 3 och Y? Tycker definitivt de är tillräckligt tysta. Även om det inte är någon Mercedes
Inte om du vill byta fil själv med ratten. Jag har FSD, och tycker att filbyten funkar sådär med blinkers. Segt och misslyckas för ofta. Verkligen inte värt 40/80 papp.
Har kört S Palladium och 3 Highland direkt efter varandra. Ljudnivån är likvärdig och fjädringskomforten lika så(först över 140kmh är S lite tystare).spacecoin skrev: ↑22 jun 2025 12:08Jag kör S/X. Har svårt att tro att Juniper/Highland är tystare. Panelpassning verkar bättre (vilket är makalöst mtp att s/x kostar 2x).tesla newbie skrev: ↑22 jun 2025 10:44Har du kört nya 3 och Y? Tycker definitivt de är tillräckligt tysta. Även om det inte är någon Mercedes
Bättre än många andra mellanklassare(men inte bäst, i4 och EQE är tystare men också tråkigare att köra och betydlig dyrare..). Samma med panelpassningen.
Hel- eller halvautomatisk dragkrok.
IR-sensorer för exakt angivelse vid parkering.
Automatisk körhjälp med indata från flera sensorpaket (kameror, radar och/eller LiDAR).
Valbar prio av andra laddnätverk än SuC vid Navi under långresa.
ABRP som app i bilen.
Knapp för manuell förvärmning av batteri (?).
IR-sensorer för exakt angivelse vid parkering.
Automatisk körhjälp med indata från flera sensorpaket (kameror, radar och/eller LiDAR).
Valbar prio av andra laddnätverk än SuC vid Navi under långresa.
ABRP som app i bilen.
Knapp för manuell förvärmning av batteri (?).
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
Alltså, det har gått flera minuter utan att någon har nämnt något om en regnsensor 
MS LR -23
MS 100D -18
MS 100D -18
Och fortfarande fungerar de inte.
Alla bilar jag haft med regnsensor får jag slå igång manuellt om rutan är blöt när jag startar. Sen får jag justera känsligheten för att få dem att torka optimalt, varje gång det regnar.
Hade nästan fungerat lite bra utan.
Ge fan i och slå på dom då.
Det är en annan sak - nej att automatiskt återaktivera AP/lane assist efter man har bytt fil manuellt har Tesla inte
Model Y LR AWD 2025 (Juniper)
Model Y LR AWD 2021
Model Y LR AWD 2021