Hej,
Tänkte ta en tur ner mot Tyskland senare i sommar och funderar på lämpligaste väg, via broar eller färjor. Kielfärjan är inget alternativ. Appen föreslår Öresundsbron och ner över Stora Bältbron. Tänkte väga in vad som är billigaste vägen. Laddstoppen ger sig i appen.
Resmålet startar i Uddevalla och går ner mot Flensburg och Kiel.
Tacksam för tips och råd av er som har erfarenhet av liknande.
/Claes
Tips resrutt Uddevalla-Flensburg med omnejd
Moderator: Redaktion
Re: Tips resrutt Uddevalla-Flensburg med omnejd
Jag skulle säga att appen har rätt, enklast och snabbast väg är det hursomhelst. Nu har jag förvisso en Brobizz och det är av den anledningen jag gärna väljer bron, enkelt och billigt.Clabbe79 skrev: ↑21 jun 2025 16:56Hej,
Tänkte ta en tur ner mot Tyskland senare i sommar och funderar på lämpligaste väg, via broar eller färjor. Kielfärjan är inget alternativ. Appen föreslår Öresundsbron och ner över Stora Bältbron. Tänkte väga in vad som är billigaste vägen. Laddstoppen ger sig i appen.
/Claes
Men om du vill sightseea lite så kanske Helsingborg/Helsingör och kustvägen ner längs Själland är trevligare, kortare körsträcka blir det ju i och med att du slipper omvägen om Malmö och om du inte har Bizz så finns det ju ingen ekonomisk anledning att ta bron, kan nog bli lite billigare att ta färjan.
I Danmark är det absolut enklast att ta Stora bält-bron. Huruvida det går att komma billigare undan genom nån färja har jag inte koll på men jag tror knappast det. Min erfarenhet är att de justerar priserna så att det inte skiljer så mycket.
Kolla färjan göteborg fredrikshamn. Ibland har dom kampanjpris.Clabbe79 skrev: ↑21 jun 2025 16:56Hej,
/Claes
Tar du Öresundsbron och Storebælt så kostar ToR 1700kr i avgifter.. Då reggar du ett ÖresundGo och därigenom rabattprid på Bälten. Billigare än två kontantresor löjligt nog. Och så får man nummerskyltsavläsning på köpet ich slipper värsta köerna i betlastationerna
Ska du till Kiel så hade det kanske varit rationellt att ta Rödby-Puttgarden men så här på sommaren är färjorna dyra. Varierar lite när man vill åka men ser ut att ibland vara nästan dubbelt mot broarna.
Ska du till Kiel så hade det kanske varit rationellt att ta Rödby-Puttgarden men så här på sommaren är färjorna dyra. Varierar lite när man vill åka men ser ut att ibland vara nästan dubbelt mot broarna.
Kanon. Tack för snabba svar. Låter som Helsingborg-Helsingör och ner mot Stora Bält låter lockande.
Tesla Model 3 LG 2020
Tesla Model Y Performance 2025
Tesla Model Y Performance 2025